Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Cookie Monster

#1230
Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. september 2016, klokken 09:47
Er vel en P85D-eier med slik kjørelengde som klagde på ulyd bak på tocn-gruppa. P85D har vel nyeste revisjon bak?

Enkelttilfeller er uansett for spinkelt å basere seg på, men blir litt skeptisk når en av veldig få biler med så lang kjørelengde får symptomer vi kjenner fra tidligere.

Ja den har gått rett over 100 000km. P85D levert i starten er ikke siste revisjon av DU bak.

Vet også om en som har byttet både liten og stor DU på sin P85D. Den foran ble ulyder/vibrasjon i og den bak nærmest eksploderte ved launch. Hele differensialen lå i småbiter i oljesøl under bilen.

Men enn så lenge er det få tilfeller. Så det hadde gått ned fra ca 50% bytte av drive unit 1 år i starten til rundt 3-4% på 2015-2016 utgavene så er jo i det minste en bra forbedring.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

o.b.lix

Sitat fra: StianSalG på onsdag 14. september 2016, klokken 10:07
Dørlukking på samtlige biler var en skuffelse. Ikke akkurat premiumfølelse over lukkelyden.

Det var mye du ikke likte på Teslaene, og det kan ingen krangle med deg på, det er tross alt smak og behag.

Men når det gjelder "premiumfølelse over lukkelyden", så har du nok gått i en felle, lyden betyr ingenting i praksis, men folk lar seg lure til å tro at lyden indikerer kvalitet, eller mangel på sådan i dette tilfellet.

Faktum er at det blir forsket MYE (dvs brukt mye penger også) på å ha riktig lyd i dører som lukkes.
Her er et par eksempler fra BMW og Mercedes.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Rammeløse vinduer i kombinasjon med pakningenes beskaffenhet er nok årsaken til at lukkelyd/følelse ikke er på topp. Har gjort mye for å få dørene mine mer solide ved å tilføre alubutyl på baksiden rundt beslag osv og det hjelper mye så lenge døra lukkes med akkurat nok kraft. Det må man faktisk trene på å klare. Så snart døra får litt mer fart enn nødvendig får man uansett dette "klasket" når vinduet treffer pakningen. Ikke noe jeg henger meg opp i.

BMW850

Ett annet moment i dørlukking-lyd er jo at døra er av aluminium og dermed mye lettere enn stål. Det kan jo medføre at lyden ikke føles like "solid" på en måte.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

JorgenM

Finnes det noen måte å sjekke om DU er byttet bortsett fra å kontakte Tesla? Kunne ønsket å sjekke på min P85 som jeg kjøpte brukt i sommer, nettopp passert 60k.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

BMW850

Den eneste muligheten er vel å kontakte Tesla vil jeg anta. Oppgi understellsnummeret som står nederst ved frontruta så får du nok svar :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Ljosdal

Min runder 59K i disse dager, og jeg tror nok at jeg må bytte nok en DU... Sirkelsaglyden har kommet igjen! Den er sjenerende og ganske merkbar når jeg kjører inn gaten min uten musikk på i bilen. Den forsvinner hvis jeg letter pedalen, og kommer igjen med en gang jeg "gasser" på. Prøver å kjøre innom Tesla i morgen på vei hjem fra jobb. Håper på å få en teknikker med  meg i bilen! Så lenge det er garanti så er dette bare en praktisk ulempe, men skulle dette skjedd etter garatien er ute, ville det vært mye verre.. Håper i det minste at ny DU er fri for sykdommer og at den vil vare.

Dette blir som ny DU etter hver sommerferie til Europa med bilen.. Jeg kjører med familie, ikke racing!
Svart P85 Signature #88

Sandvika

Du vil jo ha 5år på hver ny DU, så det forblir "bare" en praktisk ulempe om det skulle fortsette i samme takt.

Arntiv

Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

o.b.lix

Det er 8 år garanti på DU ja, fra bilen er ny. Men i tillegg er det 5 års reklamasjonsfrist på DU etter den er utbedret.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

BMW850

#1240
Er det ikke nåværende DU som Musk proklamerte skulle holde 1.000.000 miles?

Edit: Målet er 1.000.000 miles :)

"We are very happy with the quality of the drive unit. We changed the goal of the drive unit endurance from being approximately 200,000 miles to being a million miles – just basically we want drive units that just never wear out. That's our goal. I think we made really good progress in that direction. the drive unit that are going out now and for the last several months have been excellent"

https://electrek.co/2015/11/04/musk-we-want-drive-units-that-just-never-wear-out-tesla-targets-powertrains-lasting-1-million-miles/

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Jeg har nå fått enda en ny DU på min S85 fra 2014 (kjørt 60`km).
Da er jeg på mitt andre bytte, altså DU #3. Den forrige ble byttet etter 15`km, så denne varte da en god del lenger med sine 45`km.
Heldigvis byttet de den uten noen mer spørsmål etter at jeg rapporterte om økende hvine lyd ved 30-60kmt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 16. september 2016, klokken 14:15
Jeg har nå fått enda en ny DU på min S85 fra 2014 (kjørt 60`km).
Da er jeg på mitt andre bytte, altså DU #3. Den forrige ble byttet etter 15`km, så denne varte da en god del lenger med sine 45`km.
Heldigvis byttet de den uten noen mer spørsmål etter at jeg rapporterte om økende hvine lyd ved 30-60kmt.

Når ble din forrige installert?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Sjøhyene

Sitat fra: RuneW på fredag 16. september 2016, klokken 15:42
Når ble din forrige installert?
Tenker det var sånn ca i starten av 2015
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Ljosdal

Jeg var innom Tesla Stavanger på freddan, men de sa jeg kom litt seint ettersom de hadde mye å gjøre og stengte om en time, ba meg møte opp igjen på mandags morgen. Så nok noen timer avspassering da..
Stusset litt på at de sa at de skulle ta opp lyden å sende den til USA, for å få tillatelse til å bytte hvis dem mente det var nødvendig... Bilen høres jo ut som en knallert. Så her sår ingen tvil.
For all del bilen virker jo og kan brukes i det daglige, men jeg håper de finner utav ting fort.
Svart P85 Signature #88

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA