Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

trykkertor

Er det slik at Telsa bytter D.U. selv om kunden ikke påpeker noe?
Grunnen til at jeg lurer er fordi i nærheten av min arbeidsplass er det en eldre kvinne som kjører forbi neste hver morgen. Hun har en Tesla i EL37xxx-serien. Jeg har ingen elbil selv, men hver morgen jeg ser denne bilen, tenker jeg; "Nå kommer sirkelsagen."

Jeg tenker også at hun mest sannsynlig ikke er bilkyndig nok til å vite om den lyden, og at den ikke skal være der. Undrer derfor om Telsa uoppfordret kommer til å bytte den ved neste service, hvis hun ikke påpeker det.

RaBalder

Sitat fra: trykkertor på lørdag 10. september 2016, klokken 20:34
Er det slik at Telsa bytter D.U. selv om kunden ikke påpeker noe?
Grunnen til at jeg lurer er fordi i nærheten av min arbeidsplass er det en eldre kvinne som kjører forbi neste hver morgen. Hun har en Tesla i EL37xxx-serien. Jeg har ingen elbil selv, men hver morgen jeg ser denne bilen, tenker jeg; "Nå kommer sirkelsagen."

Jeg tenker også at hun mest sannsynlig ikke er bilkyndig nok til å vite om den lyden, og at den ikke skal være der. Undrer derfor om Telsa uoppfordret kommer til å bytte den ved neste service, hvis hun ikke påpeker det.

Jeg hadde ikke noe ulyd som jeg hadde lagt merke til. Og heller ikke noe klunk.
Og levde i den tro at min DU var i orden.

Men den ble byttet i forbindelse med service når bilen var 2 år (rundt 45000 km tror jeg).

Dem byttet bremsene til "nordisk" utgave selv om jeg ikke hadde klaget på dem heller.

Så dem er nok "på hugget" til tider....  ;)

kjølholdt

Jeg byttet du rundt 35000. Men kun fordi jeg hadde fulgt med på tråden om du og visste hva jeg skulle høre etter . Klikkelyd ved lavt pådrag mellom 20 og 30 km/h . Ble byttet uten diskusjon
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

stefse

Etter at jeg fikk den linken har jeg undersøkt litt med en ekspert.
Lyden man hører (sirkelsag) er gearmesh som følge av at tennene ikke går i inngrep på den måten de skal. Grunnen til at de ikke går som de skal er at akselen tannhjulene sitter på er blitt skev i forhold til opprettingen de skal ha. Det kan være 2 grunner til denne skevheten. Den ene er rett og slett slitasje av ytre eller indre raceway på kulelagrene, som fører til slakk. Den andre er at huset som lagerene står i har gitt etter og hele lageret har mistet opprettingen det skal ha. Dette kunne være tilfelle med lagre som blir utsatt for mye moment i kombinasjon med gearhus av aluminium.

Konklusjon: Lagerproblem eller dårlig innfesting av lager. Hvis det får utvikle seg vil det føre til eksessiv tannslitasje med overrap og havari som siste stadium.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Cookie Monster

Neida bare for lite smørefett for 3,4 og 100 gang ;D

Ja er en design feil et sted. Bygget for svak med for dårlig gods (myk alu) der lagrene sitter.
Jeg tro feilen er mer innviklet en at det bare er motor som er problemet. Jeg tror hele motorinnfestning og karroseri bak er feil designet på eldre rwd.

Dette tror jeg fordi mye av karroseri bak ble redesignet og motorfeste endret på når Dual motor kom. Stor drive unit passer enda på både rwd og dual så kan egentlig ikke forklares med at endringene ble gjort bak for å få på plass ny motor.
Tipper de har stivet opp hele karosseriet bak for å hindre skeivbelasting og vridning på motor.
For blir det for mye vridning i karosseri blir det skeiv belastning på lagrene og de lever ikke lenge.
Tror dessverre Tesla vil forsette å måtte bytte motorer på de eller komme med flere endrigner på motor skal det holde lenge.
Ta av bakskjerm og sammenlign eldre rwd med dual så ser man godt hva jeg snakker om. Tror ikke bikube formen bak der som samler sand og de andre endringene bare er til pynt.

Tar vi også med at mange av de eldre sliter skeivt på dekkene også kan det virke som bilene har en del problemer bak der siden det er noe som ikke tåler belastningen. Eller de har hatt et større parti med biler som rett å slett ikke er innefor specs.

Men håper jeg tar feil at det bare er motor :) Mulig de har fikset mye av dette også med å justere litt ned momentet i starten eller har fått på plass andre fikser.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

AppleKnocker

Kanskje en smule OT, men kan det stemme at forbruk øker når DU begynner å hangle? Jeg synes å ha merket et dropp i forbruk på 10-12% etter at at DU ble byttet på ca 50k km.

En annen ting som påvirkes av DU trøbbel er toppfart. Jeg klarte ikke å presse min opp i mer enn 215 før DU bytte, men trodde det var pga software feil som er diskutert her. Jeg ba Tesla om en top speed upgrade etter å ha lest om den på forumet. Tesla sa at DU var årsaken til redusert toppfart og det stemte nok. Med ny DU makser  den på 229.

For ordens skyld: Ingen brudd på norsk lov har forekommet for å innhente disse dataene.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

aness

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 13. september 2016, klokken 00:41
En annen ting som påvirkes av DU trøbbel er toppfart. Jeg klarte ikke å presse min opp i mer enn 215 før DU bytte, men trodde det var pga software feil som er diskutert her. Jeg ba Tesla om en top speed upgrade etter å ha lest om den på forumet. Tesla sa at DU var årsaken til redusert toppfart og det stemte nok. Med ny DU makser  den på 229.

For ordens skyld: Ingen brudd på norsk lov har forekommet for å innhente disse dataene.

Toppfart kan jeg avkrefte, min bil makset på 203 før upgrade og 230 nå. 
Testet en tidlig morgen mellom Hamburg og Bremen, med en DU som er klar for bytting.

Kilroy

Jeg byttet DU nå på 55.000, merket ikke økt forbruk før dette og min hadde rimelig høy sirkelsaglyd på slutten for å si det mildt. Jeg oppdaget DU lyd i sommer når vi var på europatur og kjørte siste 3000 km med mye lyd, uten at det merket på forbruket.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 13. september 2016, klokken 00:41
Kanskje en smule OT, men kan det stemme at forbruk øker når DU begynner å hangle? Jeg synes å ha merket et dropp i forbruk på 10-12% etter at at DU ble byttet på ca 50k km.

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

Har heller ikke opplevd endring i forbruk på tvers av tre DU-bytter. For å si det slik, om man får f.eks. 10% økning blir jo den energien til varme i lager/tannhjul i driveuniten. Da tipper jeg havari ville vært veldig nær forestående.

DePe

Hei..
Fikk byttet DU etter 70000KM

Bilen føles "Død" ut nå.. Nesten som å kjøre en 2.0 TDI Passat..

Kan ha noe å gjøre med siste firmware?
Har sett at 7.1 (2.32.23) oppdateringen inneholdt en oppdatering til:

Drive Inverter (Rear only)

Ikke for å synse for mye, men kan denne oppdatering blitt pushet får
begrense "momentet"..?

noen som har opplevd det samme?

2014 Model S85 Pre AP

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. september 2016, klokken 09:04
Har heller ikke opplevd endring i forbruk på tvers av tre DU-bytter. For å si det slik, om man får f.eks. 10% økning blir jo den energien til varme i lager/tannhjul i driveuniten. Da tipper jeg havari ville vært veldig nær forestående.
enig, tror det er ekstremt lite sansynlig at det er noe sammenheng her. En merkbar økning i forbruk vil jo bety at mye energi går andre steder enn til hjulene, mao snakker vi da trolig om ekstreme ulyder og totalhavari i løpet av svært kort tid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

amund

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 12. september 2016, klokken 23:38

Ja er en design feil et sted. Bygget for svak med for dårlig gods (myk alu) der lagrene sitter.
Jeg tro feilen er mer innviklet en at det bare er motor som er problemet. Jeg tror hele motorinnfestning og karroseri bak er feil designet på eldre rwd.

Det stemmer ikke med min, den hadde klunk mellom regen og pådrag siden dag 1. Ikke mye, men mer enn en halvslitt dieselbil med manuellkasse. Jeg lot være å klage for å se om det ble verre og lettere å klage på, men det endret seg aldri. På 41000 km fikk jeg ny drive unit, pga en feilmelding i dashbordet (see Tesla service) som ikke ville forsvinne. Denne feilmeldingen var i følge Tesla 'DU lash angle'.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

Siden det har vært såpass mange feil og flere har hatt feil flere ganger. Så er det nok ganske sikkert at det har vært flere feil ute å gå. Sirkelsag lyden og klunke lyden er nok to forskjellige feil.

Får vel fasiten når de som har byttet har kjørt 60-70 000km til om det er løst, forbedret eller som før :p

Samt når flere av dual motor bilene begynner å runde 100 000km ++ om det er løst på de. Vet om tilfeller også på dual motor som har fått ulyd i DU. Men virker å være såpass få enda at det kan være prod feil på enkelte DU.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Muffinman

Er vel en P85D-eier med slik kjørelengde som klagde på ulyd bak på tocn-gruppa. P85D har vel nyeste revisjon bak?

Enkelttilfeller er uansett for spinkelt å basere seg på, men blir litt skeptisk når en av veldig få biler med så lang kjørelengde får symptomer vi kjenner fra tidligere.

SurSnasen

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 14. september 2016, klokken 09:19
Siden det har vært såpass mange feil og flere har hatt feil flere ganger. Så er det nok ganske sikkert at det har vært flere feil ute å gå. Sirkelsag lyden og klunke lyden er nok to forskjellige feil.

Jeg har de siste ukene prøvd flere RWD-Model S med tanke på kjøp. Brukt 2014-2015-modeller.
Av de 6 jeg har prøvd har 4 av de hatt ulyder som virker å være relatert til DU-problemene. Kun en av de hadde rapportert til Tesla, men hadde ikke fått time til sjekk før uti oktober en gang. Disse bilene hadde gått mellom 40 000 og 80 000 km.
5 av de 6 hadde vært gjennom minst ett DU-bytte allerede.

Sånn ellers må jeg være helt ærlig og si at bilene skuffet meg stort. DU kan selvsagt unnskyldes med at garantien for de er utvidet og ny DU blir satt inn om den gamle feiler. Men jeg klarer ikke rettferdiggjøre å spytte ut 600 høvdinger på en bil hvor jeg risikerer noenlunde hyppige motorbytter, samt å måtte kjøre rundt med en støyende motor i tide og utide. Man kan si hva man vil om motorer drevet av fossilt drivstoff. Jeg synes det er langt verre å kjøre rundt med en el-motor som mer minner om å sitte på bakerste rad i et MD-80-fly.

Og når jeg leser tråden her så slår det meg at dette tydeligvis vil forbli et problem på disse bilene.

Men det var ikke bare motorene som skuffet meg. Det kan godt være at jeg har vært maks uheldig med de bilene jeg har prøvd, men tendensen syntes å være klar. Vindusviskerne støyer. Det smeller når de vender i begge ender. Samtlige av bilene hadde panoramatak. Og i samtlige av de kunne jeg se spor etter vanninntrengning. Flere av bilene hadde diverse knirk i interiøret. Og jeg HATER knirk. To av bilene hadde scrolleknapp på rattet som var tydelig slarkete. To av bilene hadde noe knirk i understellet/hjuloppheng et eller annet sted. Fire av bilene hadde enten byttet dekk pga skjevslitasje eller de hadde skjevslitte dekk på bilen der og da. Dørlukking på samtlige biler var en skuffelse. Ikke akkurat premiumfølelse over lukkelyden. En av bilene hadde en dør med håndtak som ikke ville ut. Alle bilene hadde skinnseter da det er det greieste når man har småunger. Alle unntatt en hadde tydelig slitasje spesielt på førersetet.

Og enda var det flere ting jeg reagerte på ved de fleste bilene.

Så alt i alt ble konklusjonen at jeg ikke våger å putte så mye penger i en "tilårskommen" (joda, sitter med en følelse at selv en 1-2 år gammel Model S er gammel) bil.
Nå blir vurderingen å heller vente på at 90D kommer ned på akseptabelt prisnivå. Håper de er bedre sammenskrudd. Model X kom også tilbake på banen, men etter en prøvetur er jeg langt fra overbevist om at den er den rette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA