Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 14. september 2016, klokken 09:19
Siden det har vært såpass mange feil og flere har hatt feil flere ganger. Så er det nok ganske sikkert at det har vært flere feil ute å gå. Sirkelsag lyden og klunke lyden er nok to forskjellige feil.

Jeg har de siste ukene prøvd flere RWD-Model S med tanke på kjøp. Brukt 2014-2015-modeller.
Av de 6 jeg har prøvd har 4 av de hatt ulyder som virker å være relatert til DU-problemene. Kun en av de hadde rapportert til Tesla, men hadde ikke fått time til sjekk før uti oktober en gang. Disse bilene hadde gått mellom 40 000 og 80 000 km.
5 av de 6 hadde vært gjennom minst ett DU-bytte allerede.

Sånn ellers må jeg være helt ærlig og si at bilene skuffet meg stort. DU kan selvsagt unnskyldes med at garantien for de er utvidet og ny DU blir satt inn om den gamle feiler. Men jeg klarer ikke rettferdiggjøre å spytte ut 600 høvdinger på en bil hvor jeg risikerer noenlunde hyppige motorbytter, samt å måtte kjøre rundt med en støyende motor i tide og utide. Man kan si hva man vil om motorer drevet av fossilt drivstoff. Jeg synes det er langt verre å kjøre rundt med en el-motor som mer minner om å sitte på bakerste rad i et MD-80-fly.

Og når jeg leser tråden her så slår det meg at dette tydeligvis vil forbli et problem på disse bilene.

Men det var ikke bare motorene som skuffet meg. Det kan godt være at jeg har vært maks uheldig med de bilene jeg har prøvd, men tendensen syntes å være klar. Vindusviskerne støyer. Det smeller når de vender i begge ender. Samtlige av bilene hadde panoramatak. Og i samtlige av de kunne jeg se spor etter vanninntrengning. Flere av bilene hadde diverse knirk i interiøret. Og jeg HATER knirk. To av bilene hadde scrolleknapp på rattet som var tydelig slarkete. To av bilene hadde noe knirk i understellet/hjuloppheng et eller annet sted. Fire av bilene hadde enten byttet dekk pga skjevslitasje eller de hadde skjevslitte dekk på bilen der og da. Dørlukking på samtlige biler var en skuffelse. Ikke akkurat premiumfølelse over lukkelyden. En av bilene hadde en dør med håndtak som ikke ville ut. Alle bilene hadde skinnseter da det er det greieste når man har småunger. Alle unntatt en hadde tydelig slitasje spesielt på førersetet.

Og enda var det flere ting jeg reagerte på ved de fleste bilene.

Så alt i alt ble konklusjonen at jeg ikke våger å putte så mye penger i en "tilårskommen" (joda, sitter med en følelse at selv en 1-2 år gammel Model S er gammel) bil.
Nå blir vurderingen å heller vente på at 90D kommer ned på akseptabelt prisnivå. Håper de er bedre sammenskrudd. Model X kom også tilbake på banen, men etter en prøvetur er jeg langt fra overbevist om at den er den rette.

Cookie Monster

#1231
Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. september 2016, klokken 09:47
Er vel en P85D-eier med slik kjørelengde som klagde på ulyd bak på tocn-gruppa. P85D har vel nyeste revisjon bak?

Enkelttilfeller er uansett for spinkelt å basere seg på, men blir litt skeptisk når en av veldig få biler med så lang kjørelengde får symptomer vi kjenner fra tidligere.

Ja den har gått rett over 100 000km. P85D levert i starten er ikke siste revisjon av DU bak.

Vet også om en som har byttet både liten og stor DU på sin P85D. Den foran ble ulyder/vibrasjon i og den bak nærmest eksploderte ved launch. Hele differensialen lå i småbiter i oljesøl under bilen.

Men enn så lenge er det få tilfeller. Så det hadde gått ned fra ca 50% bytte av drive unit 1 år i starten til rundt 3-4% på 2015-2016 utgavene så er jo i det minste en bra forbedring.
2015 P85D

o.b.lix

Sitat fra: StianSalG på onsdag 14. september 2016, klokken 10:07
Dørlukking på samtlige biler var en skuffelse. Ikke akkurat premiumfølelse over lukkelyden.

Det var mye du ikke likte på Teslaene, og det kan ingen krangle med deg på, det er tross alt smak og behag.

Men når det gjelder "premiumfølelse over lukkelyden", så har du nok gått i en felle, lyden betyr ingenting i praksis, men folk lar seg lure til å tro at lyden indikerer kvalitet, eller mangel på sådan i dette tilfellet.

Faktum er at det blir forsket MYE (dvs brukt mye penger også) på å ha riktig lyd i dører som lukkes.
Her er et par eksempler fra BMW og Mercedes.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Rammeløse vinduer i kombinasjon med pakningenes beskaffenhet er nok årsaken til at lukkelyd/følelse ikke er på topp. Har gjort mye for å få dørene mine mer solide ved å tilføre alubutyl på baksiden rundt beslag osv og det hjelper mye så lenge døra lukkes med akkurat nok kraft. Det må man faktisk trene på å klare. Så snart døra får litt mer fart enn nødvendig får man uansett dette "klasket" når vinduet treffer pakningen. Ikke noe jeg henger meg opp i.

BMW850

Ett annet moment i dørlukking-lyd er jo at døra er av aluminium og dermed mye lettere enn stål. Det kan jo medføre at lyden ikke føles like "solid" på en måte.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

JorgenM

Finnes det noen måte å sjekke om DU er byttet bortsett fra å kontakte Tesla? Kunne ønsket å sjekke på min P85 som jeg kjøpte brukt i sommer, nettopp passert 60k.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

BMW850

Den eneste muligheten er vel å kontakte Tesla vil jeg anta. Oppgi understellsnummeret som står nederst ved frontruta så får du nok svar :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Ljosdal

Min runder 59K i disse dager, og jeg tror nok at jeg må bytte nok en DU... Sirkelsaglyden har kommet igjen! Den er sjenerende og ganske merkbar når jeg kjører inn gaten min uten musikk på i bilen. Den forsvinner hvis jeg letter pedalen, og kommer igjen med en gang jeg "gasser" på. Prøver å kjøre innom Tesla i morgen på vei hjem fra jobb. Håper på å få en teknikker med  meg i bilen! Så lenge det er garanti så er dette bare en praktisk ulempe, men skulle dette skjedd etter garatien er ute, ville det vært mye verre.. Håper i det minste at ny DU er fri for sykdommer og at den vil vare.

Dette blir som ny DU etter hver sommerferie til Europa med bilen.. Jeg kjører med familie, ikke racing!
Svart P85 Signature #88

Sandvika

Du vil jo ha 5år på hver ny DU, så det forblir "bare" en praktisk ulempe om det skulle fortsette i samme takt.

Arntiv

Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

o.b.lix

Det er 8 år garanti på DU ja, fra bilen er ny. Men i tillegg er det 5 års reklamasjonsfrist på DU etter den er utbedret.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

BMW850

#1241
Er det ikke nåværende DU som Musk proklamerte skulle holde 1.000.000 miles?

Edit: Målet er 1.000.000 miles :)

"We are very happy with the quality of the drive unit. We changed the goal of the drive unit endurance from being approximately 200,000 miles to being a million miles – just basically we want drive units that just never wear out. That's our goal. I think we made really good progress in that direction. the drive unit that are going out now and for the last several months have been excellent"

https://electrek.co/2015/11/04/musk-we-want-drive-units-that-just-never-wear-out-tesla-targets-powertrains-lasting-1-million-miles/

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Jeg har nå fått enda en ny DU på min S85 fra 2014 (kjørt 60``km).
Da er jeg på mitt andre bytte, altså DU #3. Den forrige ble byttet etter 15``km, så denne varte da en god del lenger med sine 45``km.
Heldigvis byttet de den uten noen mer spørsmål etter at jeg rapporterte om økende hvine lyd ved 30-60kmt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RuneW

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 16. september 2016, klokken 14:15
Jeg har nå fått enda en ny DU på min S85 fra 2014 (kjørt 60``km).
Da er jeg på mitt andre bytte, altså DU #3. Den forrige ble byttet etter 15``km, så denne varte da en god del lenger med sine 45``km.
Heldigvis byttet de den uten noen mer spørsmål etter at jeg rapporterte om økende hvine lyd ved 30-60kmt.

Når ble din forrige installert?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sjøhyene

Sitat fra: RuneW på fredag 16. september 2016, klokken 15:42
Når ble din forrige installert?
Tenker det var sånn ca i starten av 2015
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA