Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

AppleKnocker

Hvor høy er den såkalte sirkelsaglyden før DU fail?
Jeg hører noe som minner om en sirkelsag ved hastighet opp til 30, men så lavt at selv viftesus overdøver det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gladtrd

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 29. mars 2016, klokken 18:53
Hvor høy er den såkalte sirkelsaglyden før DU fail?
Jeg hører noe som minner om en sirkelsag ved hastighet opp til 30, men så lavt at selv viftesus overdøver det.

Hadde selv sirkelsaglyd i over 1 år før min DU røyk her for noen uker siden så det er bare et forvarsel om du hører det. Kan ta lang tid før DU ryker.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

mj

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 29. mars 2016, klokken 18:53
Hvor høy er den såkalte sirkelsaglyden før DU fail?
Jeg hører noe som minner om en sirkelsag ved hastighet opp til 30, men så lavt at selv viftesus overdøver det.

Viktig å huske at alle lyder ikke er gåen DU. Det er helt normalt at en el-motor lager noe ''hvinelyd''
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

AppleKnocker

Sirkelsaglyden min er lav, men jeg er 100% sikker på at den ikke var der før. Ellers hadde jeg ikke reagert. Leafen hviner med høyere volum, men den lyden har alltid vært slik.


Er det 100% sikkert at sirkelsaglyd = fremtidig DU fail? Blir lyden evnt mer markant etterhvert som man nærmer seg? Eller er det bare spekulasjoner at sirkelsaglyden har noe med DU å gjøre...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Lagerlyd ++ det der. Min første DU fikk begynnende lyd ved ca. 19-20k, og ved 37 når den ble byttet hørtes det forferdelig ut. Den neste rullet vel 14k før jeg ble innkalt til bytte. Da hadde den ikke fått ulyd. Nummer tre rullet like langt som den første før det ble ulyd. Den ble byttet nå i januar, og hadde da rullet ca. 47k. Sirkelsaglyden hadde rukket å bli veldig hørbar, også godt utenfra bilen. Folk snudde seg, og det var lett å høre om man åpnet et vindu. Den hadde dog kun sirkelsaglyd, ikke hele reportoaret som den første utviklet etterhvert.

Prøv å kjøre veldig sakte med klima og andre lydkilder av. Varier 0-7 km/t. Hvis du hører en pulserende lyd er det sirkelsaglyden på lav frekvens du hører, og ting er i ferd med å utvikle seg. Man kan dog kjøre veldig lenge uten å havarere.

Muffinman

#1145
Ny prøvetur, og bilen er definitivt ikke til å kjenne igjen etter DU-bytte. Den drar først til ene siden, så til den andre når den går fra pådrag til regen og omvendt, akkurat som differensialen gir moment til bare ett hjul et øyeblikk før den løsner. Bakenden ormer seg, kan man si. Såpass mye at jeg instinktivt kompenserer med rattet, og bilen føles som ei gummiku  :-\

Er bra lei nå. Må ha brukt hundrevis at timer på å hente og bringe bil til verksted, og man gjør seg jo aldri ferdig. Ikke mye respekt for tiden min  :(

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på torsdag 31. mars 2016, klokken 19:53
Ny prøvetur, og bilen er definitivt ikke til å kjenne igjen etter DU-bytte. Den drar først til ene siden, så til den andre når den går fra pådrag til regen og omvendt, akkurat som differensialen gir moment til bare ett hjul et øyeblikk før den løsner. Bakenden ormer seg, kan man si. Såpass mye at jeg instinktivt kompenserer med rattet, og bilen føles som ei gummiku  :-\

Er bra lei nå. Må ha brukt hundrevis at timer på å hente og bringe bil til verksted, og man gjør seg jo aldri ferdig. Ikke mye respekt for tiden min  :(

:(  :(

Dem burde ta en prøvetur etter DU-bytte og hjulstillingskontroll.
Og gjerne med et DU-lydopptak av den nye DU som analyseres på samme måte.

Da hadde man unngått dette....

overlay

Sitat fra: Muffinman på torsdag 31. mars 2016, klokken 19:53
Ny prøvetur, og bilen er definitivt ikke til å kjenne igjen etter DU-bytte. Den drar først til ene siden, så til den andre når den går fra pådrag til regen og omvendt, akkurat som differensialen gir moment til bare ett hjul et øyeblikk før den løsner. Bakenden ormer seg, kan man si. Såpass mye at jeg instinktivt kompenserer med rattet, og bilen føles som ei gummiku  :-\

Er bra lei nå. Må ha brukt hundrevis at timer på å hente og bringe bil til verksted, og man gjør seg jo aldri ferdig. Ikke mye respekt for tiden min  :(

Føler med deg. Akkurat hentet min etter tre uker på verksted, og bilen var stabil før, nå er den latterlig kilen og ustabil  i høy fart, virker som de har tuklet med hjulinnstillingen til det verre. Bakruten ble byttet pga. led som hadde sluttet å virke, og i dag ser jeg at flere av varmetrådene virker ikke....

Dette var nok til å gjøre meg sur og mullefunken, da kan jeg tenke meg hvordan du har det..

krl

Sitat fra: Muffinman på torsdag 31. mars 2016, klokken 19:53
Er bra lei nå. Må ha brukt hundrevis at timer på å hente og bringe bil til verksted, og man gjør seg jo aldri ferdig. Ikke mye respekt for tiden min  :(
Det er ikke mange som ville vært såpass tålmodige.. Jeg hadde dumpet bilen på finn.no dersom det ble nødvendig med mer enn et par verkstedsbesøk i året! Men det bør vel nesten være mulig å få pengene tilbake direkte fra Tesla når de ikke makter å fikse feilene..

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på torsdag 31. mars 2016, klokken 19:53
Ny prøvetur, og bilen er definitivt ikke til å kjenne igjen etter DU-bytte. Den drar først til ene siden, så til den andre når den går fra pådrag til regen og omvendt, akkurat som differensialen gir moment til bare ett hjul et øyeblikk før den løsner. Bakenden ormer seg, kan man si. Såpass mye at jeg instinktivt kompenserer med rattet, og bilen føles som ei gummiku  :-\

Er bra lei nå. Må ha brukt hundrevis at timer på å hente og bringe bil til verksted, og man gjør seg jo aldri ferdig. Ikke mye respekt for tiden min  :(

Det den bilen mangler er en skikkelig sperre! Hadde gjort mye. Forbanna retard antispinn DRITT!!

Men hva dem har gjort med din bil/drivunit er ikke godt å si..
Husqvarna Automower 320

rklokk

Sitat fra: rklokk på tirsdag 29. mars 2016, klokken 13:08
Sitat fra: Muffinman på mandag 28. mars 2016, klokken 19:40
Driveunit byttet for tredje gang på P85 i januar. Samboeren min har kjørt kanskje 100-200 mil siden, og med største forsiktighet for å ikke ødelegge vinterdekkene. I dag ble sommerdekkene satt på, og jeg tok en runde for å prøvekjøre. Merker med en gang at bilen vil litt til ene siden ved middels pådrag, og andre veien når man slipper opp slik at full regen slår inn. Faktisk mulig å vagge nesa litt fra side til side ved å gå vekselvis mellom pådrag og regen. Har kjørt med regen i low i hele vinter. På low kjenner jeg ikke noe ved regen.

Ikke mye, men nok til at jeg merker det - og tydeligere jo høyere hastighet. Har det vært slik hele tiden, mens jeg er blitt bortskjemt med stabiliteten til awd? Noen andre som opplever dette?

Ellers konstanterer jeg at de ikke har gjort noe med slakken i drivakslene ved avtalen i januar. De ble strammet på grunn av klikking i fjor sommer, men det holdt bare litt over 10.000km. Nå klikker det villig i vei.

Om man bare kunne bli ferdig  :P Driveuniten fungerer ihvertfall fint. Helt lydløs, og ingen tvil om at det er en P.

Dette merker jeg også godt på min etter siste DU bytte i høst (nr 3). Ved fullt pådrag drar bilen til høyre bak før den henter seg inn. Nok til at det hele kan bli litt utrivelig selv om det bare er en S85... Merket det også lett på glatta i vinter, men her slår stab.kontroll fort inn. Føles som den leverer mesteparten av kreftene til ett hjul. Men når det er sagt så er dette den beste DU'en jeg har hatt foreløpig. Helt stille i alle hastigheter.

Hmm, litt morsomt! Leste nettopp første siden i sticky'en om feil og mangler. Den er fra oktober 2013 og et av punktene sier:
"- Bilen drar til venstre ved pådrag og tilbake til høyre ved regen. (Løst. Demper bak ble etterstrammet)."

Kan være flere ting enn DU som forårsaker dette da...
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Muffinman

Poenget på min er at den ikke drar til hver sin side ved pådrag/regen. Ved pådrag drar den først til ene siden, så til andre før den stabiliserer seg. Ved regen gjør den akkurat det samme, bare andre siden først.

Og den var stabil før DU-bytte.

stefse

Tailhappy betyr ofte feil spissing, bakhjulene peker utover. De må da ha utstyr for å ta 4 hjuls kontroll etter de har vært av med DU?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Muffinman

Det er en del av prosedyren. Og for kanskje første gang tok jeg av vinterdekk bak som det ikke var mulig å hverken se eller måle skjevslitasje på. Jeg har hatt spissingsfeil bak nok til at indre kant på dekkene ble ødelagt på få hundre mil tidligere, uten at bilen var ustabil av den grunn. Hvis jeg skulle tippe er det et eller annet med selve diffen som fordeler moment mellom høyre og venstre drivhjul. Man må faktisk ha litt fart for at det skal merkes, helst 70-80 eller mer.

Stikkkontakt

Sitter på med min onkels 85 med ujevne mellomrom. I den bilen er det helt tydelig en slik "sirkelsaglyd". Det jeg merker er at lyden er mye hyppigere nå enn for 2 måneder siden og at den opptrer ved et bredere spekter av hastigheter.
Hvordan er utviklingen av denne feilen normalt sett?
Kan han risikere havari før han får bilen inn i september for å analysere lyden?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA