Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 21:40
....men slik data slipper ikke Tesla.

I likhet med andre bilprodusenter, men de ga i det minste et overslag på 1100 berørte (om jeg ikke husker feil).

Men uavhengige parter lager statistikk over antall feil innenfor konkrete bilmodeller. Det gir en pekepinn om man ønsker å diskutere et merke vs. et annet. 

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 21:40Det er mange Tesla eiere som ler når de ser andre bilmerker tilbakekaller 50.000 biler, men de sier ihvertfall hvor mange det gjelder, noe Tesla nekter og utgi.

Når det er snakk om tilbakekalling så er informasjonen offentlig. Hvor mange kunder som kontakter Mercedes fordi de har feil på girkassen blir normalt ikke offentliggjort.

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 21:40Det nærmeste håndfaste du kan få er noen av linkene der Tesla eiere svarer selv og den viser at kvaliteten er ganske katastrofal spesielt på drivlinje.

Toyota tilbakekaller 625 000 hybrider i 2015, og 1,9 millioner biler i 2014 pga. samme feil som kan få bilene til å stoppe.

Det gir fortsatt ikke grunnlag til å kunne si at Toyota-drivlinjer er "katastrofalt" dårlig. Kun at en feil ble funnet, og utbedret. 

Sitat fra: cirys1 på mandag 24. august 2015, klokken 21:40Og siden du nevner S-klasse var siste versjon ganske dårlig men den er proppfull av elektronikk, ting som kanskje Tesla får om 5-10 år, AP som alle venter på hadde de på sine biler for 3 år siden.

S-klassen har en gammeldags ineffektiv drivlinje som tilhører fortiden, og head-unit er ganske utdatert ift. Tesla sin. Men det er helt på siden av det vi diskuterer, og her hopper du bukk over argumentet om hva vi kan bruke statistikk til kun for å skape et billig poeng.

Muffinman

Boooring.

Foreslår at tråden dras inn på et teknisk spor igjen.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. august 2015, klokken 22:26
Boooring.

Enig. 104.000km uten en drive unit failure. Discuss.
Elbilist

Muffinman

SurSnasen

Sitat fra: cairnz på mandag 24. august 2015, klokken 21:13
Regnestykket ditt er nok helt borti natta for de fleste tilfellene.

Eksempel: Når jeg hadde 80.000km-service hadde de bilen inne i 6 timer (fra kl 08-14). Det ble da brukt 18,5 arbeidstimer på bilen (,5 for vask, 3 teknikere/mekanikere i 6 timer). Kapasiteten de har pr dag er nok mer i området 5-15 biler, avhengig av hva som gjøres.

Enig i at regnestykket er borti natta. Men likevel ikke helt. Du kan gjerne doble tida per bil, men nå er det vel 4 måneder++ ventetid på verkstedtime, så da går det opp i opp.

Men over til din sak: 18,5 arbeidstimer på en 80k-service??? Da bør du nok også i samme slengen nevne hvilke problemer som medførte at Tesla behøvde å legge beslag på 3 mekanikere tilnærmet en hel dag for din bil alene. Er det mange bulletins som er utført? Eller har du hatt problemer? En service som normalt koster 4000 kroner skal vel bare ta et par-tre timer?

Eksisterer det noen guidelines fra Tesla på hva de definerer som nødvendig vedlikehold? Ser at Elon har sagt at service ikke er nødvendig. Det må vel være en sannhet med modifikasjoner? Ser for meg at det er en del systemer og deler på bilen som behøver jevnlig ettersyn og vedlikehold. Bremser, aircondition, styring, batterikjøling? Er det noe vedlikehold knyttet til luftfjæring?

Dennis

Må ha vært veldig mye annet de har fikset på bilen hvis det er brukt 18.5 arbeidstimer :o En vanlig 80 000 service bør ikke ta mer enn maks 2-3 arbeidstimer.

nie

Sitat fra: cairnz på mandag 24. august 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Muffinman på mandag 24. august 2015, klokken 22:26
Boooring.

Enig. 104.000km uten en drive unit failure. Discuss.
Det var jo en solskinnshistorie, hvis ikke det er kødd da

cairnz

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. august 2015, klokken 22:44
Ingen symptomer?
Ingen failure. Det er jo det tråden handler om. Ulyder har det vært, men aldri noe failure.
Elbilist

cairnz

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. august 2015, klokken 23:09
Må ha vært veldig mye annet de har fikset på bilen hvis det er brukt 18.5 arbeidstimer :o En vanlig 80 000 service bør ikke ta mer enn maks 2-3 arbeidstimer.
Bytte av speil, samt noe sway-greier i fronten på bilen, og småplukk.
Elbilist

Dennis

Sitat fra: cairnz på mandag 24. august 2015, klokken 23:20
Sitat fra: Muffinman på mandag 24. august 2015, klokken 22:44
Ingen symptomer?
Ingen failure. Det er jo det tråden handler om. Ulyder har det vært, men aldri noe failure.

Ulyder går da under failure og er også hva denne tråden er om. Så du har med andre ord fått byttet drive unit eller deler i den for å fikse den?

Hvis man får ulyder inni en diff/girkasse eller rådebank i en vanlig motor, så regnes motor som ødelagt selv om man helt fint kan kjøre mange mil til.

jensjacob

Kan der være en kobling mellem tilbøjeligheden til DU fejl og hvor hårdt man kører bilen ?

Man kan jo potentielt flytte uhyggelig mange kræfter meget hurtigt gennem mekanikken og det endda både frem og tilbage.

Mig bekendt er der ingen andre biler hvor man på splitsekunder kan skifte mellem 600 hk fra motor til hjul og dernæst 100+ hk retur (til generator) - altsammen gennem de selv samme tandhjul. Bremsekræfter på almindelige biler bliver jo overført direkte til bremseklodser.

Jeg kan godt forstå at man kan risikere - over tid - at få 'smedet' tolerancerne mellem tandhjulene så meget op at man kan høre et klonk når der skiftes fortegn på momentet. Det er vel egentlig det samme slid der giver anledning til rundsavlyden. Jeg synes jeg kan genkende lyden fra den slidte differentiale i min egen gamle bil.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

pwb

Sitat fra: jensjacob på mandag 24. august 2015, klokken 23:43

Mig bekendt er der ingen andre biler hvor man på splitsekunder kan skifte mellem 600 hk fra motor til hjul og dernæst 100+ hk retur (til generator)

Tviler på at det du sier der stemmer.

jensjacob

Du har ret.

Denne kan muligvis også :
http://www.caranddriver.com/news/2014-mercedes-benz-sls-amg-electric-drive-photos-and-info-news

https://www.youtube.com/watch?v=5gFGX43vubM

Men det er ikke en masseproduceret familiebil hvor der efterhånden er ved at opbygge sig en statistik omkring kvalitet iforbindelse med dagligdags brug.

Mercedes har desuden også en DU pr. hjul så de vil selvsagt være mindre belastede.

Ideelt set tænker jeg at man, som Mercedes, burde lave en DU pr. hjul men OGSÅ direkte træk mellem motor og hjul så der ikke er behov for tandhjul og smøring. Men det vil også betyde en lidt anden type motor der vil have lavere rpm og højere moment. Men det kan laves. Det er jeg ikke i tvivl om.

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Trinity

Denne tråden er jo kjedelig lesing for en som venter på bil :)
Ser mange her snakker om til sammen flere måneders verkstedopphold i sitt eierskap, samt stadig tilbakevendene mangler og defekter. Er det ingen som bare har prøvd å kreve omlevering eller heving av kjøp iht kjøpsloven? Slik enkelte innlegg framstår her burde det være en god sak.

OnlyOne

Forstår at en del har erfart at dersom du får driftsstans så blir du prioritert, slik at du får ganske umiddelbart. Sikkert med noen unntak. Mange ønsker nok å beholde bilen selv om de får en bil med en relativt alvorlig feil, slik som DU havari er. De er så fornøyd med bilen uansett.

Jeg opplevde den samme bekymringen før jeg bestilte. Har hatt bilen i to tre måneder nå, ingen feil. (bank i bordet 7-9-13) Så bare gled deg i stedet for! Bortkasta tid å bekymre seg for noe som du selvfølgelig bare skal se frem til..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA