Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 09:11
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 21. august 2015, klokken 00:28
*klipp fra delekatalogen*
Hva tenker du "category-restricted" betyr?


Betyr bare at det ikke selges direkte til kunde, men til service-senter
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Dennis

Står i delekatalogen at det betyr at man må vise til et VIN nummer og bestilles til et service senter. Kan feks ikke bestille den delen hvis den ikke hører til bilen man har.

Så feks alt fra Drive Units til emblemer må bestilles til bilen på et VIN nummer, men en del andre deler som dekk/felg osv kan bestilles uten at man trenger det.

D.O

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 07:32
Min første DU hadde sirkelsag, dunk, brumming, svirring, lagerlyd i lav hastighet og generelt et økende lydbilde i alle situasjoner. I tillegg kom "ballongslyden" - den som ofte høres ved hardt pådrag ved lav soc - også ved moderat regen. Drivakslingene mine var også slakke.


Min første DU hadde lik symptomer som din, bortsett fra at sirkelsaglyden ikke var der. Men mye brumming ved 110kmt, så fra 90kmt og rett før bytte hørtes det fra 70kmt. Og ett enkelt klunk mellom pådrag/regen. Begynte ved ca 10k km og byttet ved 18k km. Ballong lyden var også der, men les videre ang den...

Ble altså byttet til flunke ny DU (ikke RC/overhalt) Og alle symptomer ble borte og bilen føltes som ny. Eneste var at ballong lyden fortsatt var der.
Denne DU har blitt kjørt på vinterstid og på langtur i ferien, altså fått lite belastning. Hadde P85D som ble brukt ellers. Ny DU holdt ca 11-12K km før slakke kom, og sirkelsaglyd ved pådrag mellom 0-20kw og nå etter 15k km er sirkelsaglyden godt hørende opp til 80kmt hvor vindstøy trolig overdøver den. Denne DU har ikke lik klunk som den forrige. Her er det to klunk etter hverandre og kan i tillegg komme ved knappe svinger. Jeg mistenker derfor at noe med differensialen har blitt slitt på denne. Det føles også som at bilen må piskes for å få opp farta. Den går sikkert like godt, men det føles som om pedalen må ha større bevegelse for at bilen skal komme opp i hastighet, sånn som det er når man har begrensing for kaldt batteri. Sånn føltes det også forrige gang DU ble dårlig, men da kom det via SW begrensning, det tror jeg ikke noen har lagt inn nå siden bilen har grei respons ellers.

Har også hatt ett par hendelser som jeg kun har opplevd på biler med låst diff/diff sperre, noe som det ikke skal være på Model S. Ved sving i lav hastighet hvor framhjul kommer på ett kummlokk eller ett sted med metall plate, gjerne med vann på, så skyves bilen rett frem i stedet for å svinge. Men dette opplevde jeg også tidvis på vinterføre med forrige DU. (Jeg har hatt 4hjuls kontroll og alt er ok der.)

Ang Ballongfise lyden så ble denne helt borte ved bytte av hovedkontaktor. Har den ikke engang ved lav soc og maks pådrag. Ingen lyd, nada, niks  :) I tillegg er jeg overbevist om at bilen ble sprekere etter byttet, særlig i fart. Jeg kjørte med p85d mens p85 fikk byttet kontaktoren og når jeg hentet p85 etter kontaktorbyttet føltes p85d tregere ved aks i hastighet, type forbikjøring.

Bilen skal få ny DU ved 40K service i November, men jeg tror ikke den overlever til da. Er vesentlig verre bare i løpet av siste 1000km. Synes synd på Servicefolka som får alt peset med dette, og fatter ikke hvorfor Tesla (USA) ikke ordner opp i DU problemene. Jeg har jammen gjort en del for at Tesla skal lykkes, men nå skjemmes jeg nesten når jeg bruker bilen hos kunder, grunnet ulydene og tørr ikke fortsette å anbefale bilen før dette er kommet en fiks på. Mulig den lille motoren holder, men den må nok kjøres noen tusen km på alle årstider før i allefall jeg ville følt meg trygg på det.
Så Tesla... Skjerpings!  :(

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Sitat fra: D.O på fredag 21. august 2015, klokken 10:02
Her er det to klunk etter hverandre og kan i tillegg komme ved knappe svinger. Jeg mistenker derfor at noe med differensialen har blitt slitt på denne.
Hadde det samme, bortsett fra at lyden lignet mer på "klikk" enn "klunk", men alltid to kjappe etterhverandre. Det forsvant helt når de brukte 10 minutter på å stramme drivakslingene i sommer. Usikker på hva det egentlig innebærer.

SitatHar også hatt ett par hendelser som jeg kun har opplevd på biler med låst diff/diff sperre, noe som det ikke skal være på Model S. Ved sving i lav hastighet hvor framhjul kommer på ett kummlokk eller ett sted med metall plate, gjerne med vann på, så skyves bilen rett frem i stedet for å svinge. Men dette opplevde jeg også tidvis på vinterføre med forrige DU. (Jeg har hatt 4hjuls kontroll og alt er ok der.)
Også opplevd dette, men da var hjulbrønnene foran pakket med snø og is etter 5-6 mil kjøring slik at forhjulene låste ved sving.

SitatAng Ballongfise lyden så ble denne helt borte ved bytte av hovedkontaktor.
Hos meg forsvant den nesten helt ved DU-bytte. Er kommet litt tilbake ved litt pedalbruk under 50% soc.

SitatI tillegg er jeg overbevist om at bilen ble sprekere etter byttet, særlig i fart.
Jeg har ikke byttet hovedkontaktor og registerer at bilen ikke gir samme responsen som før. Har tilskrevet det at de ikke endret 100% tilbake etter forrige vinters reduksjon, men det er vel heller ikke helt utenkelig at strømmen begrenses for å hindre at for mange kontaktorer må skiftes samtidig a la P85D-teorien.

SitatSå Tesla... Skjerpings!  :(
Enig. Dette holder bare ikke.

Teslanewbie

Fikk 0-100 på 4,572s kjørte 6 turer dette var det beste resultatet.
21" dekk 80% lading  , varm bil , alt annet elektrisk frakoblet

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kagex

min DU ble byttet ut ved 31k km i mars i år, sirkelsaglyden, har nå kommet tilbake etter 10 k i juni og venter på ny DU igjen. tror ingenting på mangel av fett eller hva det var som var forklaringen til Elon.
P29687

Teslanewbie

Sitat fra: Kagex på fredag 21. august 2015, klokken 10:34
min DU ble byttet ut ved 31k km i mars i år, sirkelsaglyden, har nå kommet tilbake etter 10 k i juni og venter på ny DU igjen. tror ingenting på mangel av fett eller hva det var som var forklaringen til Elon.

Ja mangel på fett var en særdeles tynn forklaring . Han mente kanskje snakeoil   :D
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

D.O

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. august 2015, klokken 10:30
Fikk 0-100 på 4,572s kjørte 6 turer dette var det beste resultatet.
21" dekk 80% lading  , varm bil , alt annet elektrisk frakoblet
Testet 6 august og med 52% og svak oppoverbakke fikk jeg 4,484 med trc blink så å si hele veien. Har nye dekk så funker ikke med trc av. Er sikker på at den lett kommer under 4,4 med 100% batteri og på slitte GY dekk.
Aks er ikke noe problem, men holdbarhet på DU er ett problem. Med mindre det er drivakslingene som Muffinman sier.. ??? Men det forklarer ikke sirkelsaglyden som øker i omfang
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

stefse

Sitat fra: D.O på fredag 21. august 2015, klokken 10:02
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 07:32
Min første DU hadde sirkelsag, dunk, brumming, svirring, lagerlyd i lav hastighet og generelt et økende lydbilde i alle situasjoner. I tillegg kom "ballongslyden" - den som ofte høres ved hardt pådrag ved lav soc - også ved moderat regen. Drivakslingene mine var også slakke.


Det føles også som at bilen må piskes for å få opp farta. Den går sikkert like godt, men det føles som om pedalen må ha større bevegelse for at bilen skal komme opp i hastighet, sånn som det er når man har begrensing for kaldt batteri. Sånn føltes det også forrige gang DU ble dårlig, men da kom det via SW begrensning, det tror jeg ikke noen har lagt inn nå siden bilen har grei respons ellers.


huffameg, her høres det nesten ut som det forsvinner energi i drivverket i form av varme. Hvis det er tilfellet er det neppe lenge igjen til havari. La du merke til om forbruket har økt?

Som jeg har sagt tidligere, det må enten bli brukt bedre deler, eller større deler. Vil tro det er vanskelig å få gjort noe med størrelsen på lagre, akslinger og tannhjul på en eksisterende modell, så da må de finne på noe annet. "Kina" stål duger ihvertfall ikke, uten at jeg har oversikt over hvilke kvalitetskontroller de kjører hos underleverandøren av disse motorene og gearene.
Noe må de hvertfall gjøre.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

petersv

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 22. mai 2015, klokken 10:43
Var vist en skru til en ledning som løsnet som gjorde at de sluttet å fungere.


Ligger noen flere service bulletins på de nye små motorene, men alle gjelder ting rundt og ikke selve motoren.

Enda ingen service bulletins eller erfaringer om DU feil på verken P85D eller 85D som tyder på at det er noen feil ute å går til nå. Og det lover jo bra :)
På de eldre ligger det flere om selve DU, shims, foringer og stikk akslinger så er nok ikke bare Driver unit som er problemet nei.

Så du om det lå noen SB-er inne ang. støyreduksjon/isolasjon fra fremre DU på AWD-biler nå sist du var inne?

Takk for at du sjekker for oss ;)

OddB

Her er sirkelsagen og klunken min før sommerferien... blitt verre siden da

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

Skulle til å spørre om mange P85D eiere har fått ny DU, men så litt tidligere i tråden at det ikke ser slik ut og mange har fått kjørt sine biler ganske mange km iløpet av våren/sommeren.

Jeg tror dette problemet har noe med opplining/retting mellom motor og girkasse. 
Altså at motor beveger seg for mye i x,y eller z akse i forhold til girkassen som den er skrudd sammen med.
Selve motoren er tung og stikker ut i sin fulle og hele lengde fra girkassen dersom motorfester gjør at motor kan bevege seg kan det gi belastning på aksling, lager og spline.
Å tro at tilkoblingen mellom motor og gir hus skal gi et bevegelses fritt oppkobling er nok å tro på Julenissen for å si det slik. :-)
Aluminium gir etter og beveger seg og når det er snakk om hundre deler i toleranser skal det ikke så mye til, faktisk er både stål og aluminium levende metaller som utvider og trekker seg sammen med temperatur og størrelse. 
Ulik legering på girkasse hus og resten av opphenget kan gi utslag i at når girkassen blir varm/kald så senge/hever den motorfeste med noen hundredeler og kanskje en tier.
Dersom ikke de andre festene beveger seg like mye er ikke motor lengre linjet med girkasse og vil belaste innfestingen og igjen gi utslag i splinen. 

At de har endret på motor festene på P85D og de små DU ene, med motor inni selve girkassehuset, slik at Tesla får full kontroll på oppreting, og at de bare har hatt elektriske feil tyder nok på at det har med dette å gjøre.

Men er det opprettings feil, så kan de både slå ut i slitte lager, slitt spline og flettinger av spline sammenføyningen. 
Flettinger er metall overføring i drev og pumper pga micro bevegelser og metallisk kontakt.
Kan skje pga viberasjoner, for lite smørring, feil smørremiddel, varmgang, for lite klaring.
En kan forklare det litt med at det er en form for rivninger der metall partikler flytter seg fra det ene flaten til den andre.

Pumper som får flettinger lager bråker mye mer en de gjør når de er "friske" ganske høyfrekvent lyd som skjærer langt inn i ryggmargen om en har dobbelt hørselsvern.
Noen ganger kan gå i måneder med en slik skade uten å havarerer, mens andre ganger gir det så mye motstand/varmgang at motor slår ut på strømfrobruk.
De kan nok havarere og gi kilte drev men det har jeg ikke sett selv.
Bytte akslinger løser problemet, men har dette skjedd pga feil oppretting mellom går det bare noen måneder så kommer godlyden tilbake. he he he

Men husker godt en spline feil på Volvo (tror det var S40).
Min bror byttet drivaksling mellom girkasse og venstre hjul tor jeg det var.
Problemet var at simmer ringen som skulle låse den fast roterte sammen med akslingen og ble da slipt mot girhuset. Etter endel timer gange ble denne skarp som et barberblad og laget spor inn i girhuset før den ramlet av og spline vandret ut fra girkassen og ble ødelagt på vandringen.

Løsningen etter at han hadde kjøpt to nye drivakslinger var ny simmerring til 30kr med en leppe, slik at den ikke roterte.
Dette må ha vært i 2005-2006 og bien har snart gått 10 år, uten at det har skjedd flere ganger. :-)
Kan har ikke bilen lengre, men kjenner han som kjører den i dag tror han har byttet det meste unntatt drivakslingene. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Sitat fra: OddB på lørdag 22. august 2015, klokken 21:50
Her er sirkelsagen og klunken min før sommerferien... blitt verre siden da


Der har du den ja, riktignok mer framtredende på opptaket enn hva den høres fra førerplass og man hører at lyden faktisk ikke forsvinner ved mer pådrag slik det kan høres ut som med egne ører. Kunne tenke meg å gjøre et opptak selv - hva brukte du av utstyr? Finnes det f.eks. ekstern mikrofon å få til en smarttelefon?

OddB

Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. august 2015, klokken 22:58
Sitat fra: OddB på lørdag 22. august 2015, klokken 21:50
Her er sirkelsagen og klunken min før sommerferien... blitt verre siden da


Der har du den ja, riktignok mer framtredende på opptaket enn hva den høres fra førerplass og man hører at lyden faktisk ikke forsvinner ved mer pådrag slik det kan høres ut som med egne ører. Kunne tenke meg å gjøre et opptak selv - hva brukte du av utstyr? Finnes det f.eks. ekstern mikrofon å få til en smarttelefon?
En billig "mygg" fra Clas Ohlsson og videokamera, har ikke oversikt over mikrofoner til telefon men det er vel bare å legge telefonen i bagasjerommet der jeg la mikrofonen?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Får dessverre ikke filmet dashbordet samtidig, men det er kanskje ikke et poeng i seg selv. Det arter seg likt på min bil som i din video, samme hastighet og pådrag.

Da blir det lydopptak i morgen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA