Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Øggen

Synes virkelig det er morro å høre de forskjellige forklaringene på denne sirkelsag lyden. Min bråker en del og ble fortalt at detkommer av fuktighet i invertern

Muffinman

Har vært innom Lade i dag for en hjulstillingskontroll etter at jeg fikk skjevslitasje bak etter forrige justering. De prøvekjørte bilen, hørte en lyd og gjorde lydopptak som skal sendes til USA. I mine ører er det sirkelsaglyden jeg har hørt før, så kanskje det blir skifte igjen. Sikkert ikke noen hast siden bilen virker.

I tillegg fikk jeg vite at teknikeren hadde "strammet opp drivakslene", hva nå det betyr. De hadde tro på at det skulle få bukt med klikkingen. Merket ikke noe på turen hjem fra Trondheim i kveld, så lever i håpet :)

Muffinman

#872
Jepp, klikkingen er borte og jeg opplever slakken i drivverket som redusert. Da setter et par kroner på at driveunit bytte nummer to var unødvendig og at en slik stramming ville fikset biffen. Men nå har jeg jo fått sirkelsaglyd på DU ``en som står i...

Selv om teorien min skulle være feil i akkurat dette tilfellet observerer jeg jo at det sløses vekk veldig mye ressurser i selve reklamasjonshåndteringen. Unødige utbedringer, utbedringer som ikke blir bra og utbedringer hvor man tilfører nye feil. Det er ille fra bedriftsøkonomens ståsted, sikkert veldig frustrerende for de ansatte og en smule utmattende fra kundeperspektiv. Kan ikke skjønne at det går i lengden, spesielt når man fortsetter å levere ut biler med samme feil som i 2012.

sven erik

en sier 2012 modellen har feil men jeg har funnet ut at 2014 modellen er den med flest feil
og desverre har jeg den   er på min 3 mottor  men tror den begynner  med feilen nå  noen so har merket seg strøm  forbruket  hver gang mottor har blitt  dålig ?
virker som min  blir et mindre forbruk  når den blir noe dålig 


Muffinman

Når jeg laget mat i ettermiddag slo det meg at "sirkelsaglyden" minner om lyden som kommer fra visse gryter på høy effekt på induksjonstoppen. Veldig likt faktisk. Min sirkelsaglyd begynner å bli så høy at den er irriterende til tross for omfattende støydemping i trunken, og det er også blitt ulyd i lav hastighet (5-7km/t) som høres ut til å følge motorturtallet, akkurat likt DU``en som kom originalt i bilen. Nåværende (nr.3) har rullet omkring 32.000 så langt.

sven erik

Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. august 2015, klokken 22:18
Når jeg laget mat i ettermiddag slo det meg at "sirkelsaglyden" minner om lyden som kommer fra visse gryter på høy effekt på induksjonstoppen. Veldig likt faktisk. Min sirkelsaglyd begynner å bli så høy at den er irriterende til tross for omfattende støydemping i trunken, og det er også blitt ulyd i lav hastighet (5-7km/t) som høres ut til å følge motorturtallet, akkurat likt DU``en som kom originalt i bilen. Nåværende (nr.3) har rullet omkring 32.000 så langt.

rt det 3 bil eller 3 DU jeg har 3 DU men ikke fult så ille  sage lyd ennå hører den så vitt det er  når en har  vinduene oppe og kjører tunnel eller noe sånt

Muffinman


NegativeElectrode

Så en bil med regnr EL59XXX som hadde en lignende lyde i går. S85, ikke D.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jorgen.s

Er det noen som har inntrykket at kjøremønsteret kan framprovosere dette? Helt spesifikt: Hvordan man bruker wattpedalen og hvordan overgangen mellom pådrag og regen foregår?

F.eks.: I min nåværende bil, en Leaf, har man D (drive) med veldig forsiktig regen og Eco med litt kraftigere regen, men fortsatt ikke på langt nær like mye som "høyeste" setting på Model S, som jeg tror bilen jeg prøvekjørte sto i (Range Mode?).

Merket da jeg prøvekjørte at hvis jeg slapp opp wattpedalen på samme måte som i Leafen, ble oppbremsinga vesentlig kraftigere enn i Leaf, nesten ukomfortabelt kraftig, og jeg måtte holde wattpedalen bittelitt inne for å gjøre bremsingen komfortabel.

Hvis man kjører med av/på høyrefot kanskje det sliter ekstra mye på drivverk osv med ekstra aggressiv regen? Ikke meninga å spekulere, men lurer på om noen har dette inntrykket?
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

D.O

Sitat fra: jorgen.s på fredag 07. august 2015, klokken 10:24
Er det noen som har inntrykket at kjøremønsteret kan framprovosere dette? Helt spesifikt: Hvordan man bruker wattpedalen og hvordan overgangen mellom pådrag og regen foregår?

F.eks.: I min nåværende bil, en Leaf, har man D (drive) med veldig forsiktig regen og Eco med litt kraftigere regen, men fortsatt ikke på langt nær like mye som "høyeste" setting på Model S, som jeg tror bilen jeg prøvekjørte sto i (Range Mode?).

Merket da jeg prøvekjørte at hvis jeg slapp opp wattpedalen på samme måte som i Leafen, ble oppbremsinga vesentlig kraftigere enn i Leaf, nesten ukomfortabelt kraftig, og jeg måtte holde wattpedalen bittelitt inne for å gjøre bremsingen komfortabel.

Hvis man kjører med av/på høyrefot kanskje det sliter ekstra mye på drivverk osv med ekstra aggressiv regen? Ikke meninga å spekulere, men lurer på om noen har dette inntrykket?
nei. Det virker ikke som kjøremønster har noe som helst å si.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cirys1

Sitat fra: D.O på fredag 07. august 2015, klokken 10:27
Sitat fra: jorgen.s på fredag 07. august 2015, klokken 10:24
Er det noen som har inntrykket at kjøremønsteret kan framprovosere dette? Helt spesifikt: Hvordan man bruker wattpedalen og hvordan overgangen mellom pådrag og regen foregår?

F.eks.: I min nåværende bil, en Leaf, har man D (drive) med veldig forsiktig regen og Eco med litt kraftigere regen, men fortsatt ikke på langt nær like mye som "høyeste" setting på Model S, som jeg tror bilen jeg prøvekjørte sto i (Range Mode?).

Merket da jeg prøvekjørte at hvis jeg slapp opp wattpedalen på samme måte som i Leafen, ble oppbremsinga vesentlig kraftigere enn i Leaf, nesten ukomfortabelt kraftig, og jeg måtte holde wattpedalen bittelitt inne for å gjøre bremsingen komfortabel.

Hvis man kjører med av/på høyrefot kanskje det sliter ekstra mye på drivverk osv med ekstra aggressiv regen? Ikke meninga å spekulere, men lurer på om noen har dette inntrykket?
nei. Det virker ikke som kjøremønster har noe som helst å si.

"Range mode" har ingenting med regen og gjøre, normal eller low, jeg kjører alltid i low, det er en smakssak.
Kjøringen vill selvsagt ha mye og si, Tesla har på ingen måte utviklet noe som er skuddsikkert, en elmotor tåler vannvittig mye men det er overføringene, lager og oppheng som får juling.

rsomby

Sitat fra: cirys1 på fredag 07. august 2015, klokken 10:47
Sitat fra: D.O på fredag 07. august 2015, klokken 10:27
Sitat fra: jorgen.s på fredag 07. august 2015, klokken 10:24
Er det noen som har inntrykket at kjøremønsteret kan framprovosere dette? Helt spesifikt: Hvordan man bruker wattpedalen og hvordan overgangen mellom pådrag og regen foregår?

F.eks.: I min nåværende bil, en Leaf, har man D (drive) med veldig forsiktig regen og Eco med litt kraftigere regen, men fortsatt ikke på langt nær like mye som "høyeste" setting på Model S, som jeg tror bilen jeg prøvekjørte sto i (Range Mode?).

Merket da jeg prøvekjørte at hvis jeg slapp opp wattpedalen på samme måte som i Leafen, ble oppbremsinga vesentlig kraftigere enn i Leaf, nesten ukomfortabelt kraftig, og jeg måtte holde wattpedalen bittelitt inne for å gjøre bremsingen komfortabel.

Hvis man kjører med av/på høyrefot kanskje det sliter ekstra mye på drivverk osv med ekstra aggressiv regen? Ikke meninga å spekulere, men lurer på om noen har dette inntrykket?
nei. Det virker ikke som kjøremønster har noe som helst å si.

"Range mode" har ingenting med regen og gjøre, normal eller low, jeg kjører alltid i low, det er en smakssak.
Kjøringen vill selvsagt ha mye og si, Tesla har på ingen måte utviklet noe som er skuddsikkert, en elmotor tåler vannvittig mye men det er overføringene, lager og oppheng som får juling.

Kan ikke tenke meg at kjørestil har noe si. Jeg har en S85 mars 2014 modell. Kjørt 36000km og har ikke hatt problemer med DU. Og jeg har en ganske "aktiv" kjørestil, som igjen fører til ekstrautgifter på dekkfronten :-)

sven erik

jeg kjører meget pent  da jeg har kjørt masse elbil  og  gir aldri for mye på eller  bremser fort ned  altid myk å behaflig kjøring men  tror nokk tesla må over på en annen overførig som ikke  går i stykker

pej

Kjør pent så holder bilen lengst. Gjelder alle biler.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

Jeg har faktisk et bestemt inntrykk av at sirkelsaglyden blir kraftigere med høyere SOC. Høres ved samme hastighet og belastning, bare høyere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA