Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Havebigfun

Jeg vil ikke ødelegge tråden med OT men mener det er en trøst:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/tilbakekaller-norges-dyreste-porsche-for-tredje-gang/a/23465330/
918 spyder, en av de "beste" bilene i verden har allerede fått tre tilbakekallinger- ser ut som om det er tung materie å produsere slike spreke biler - selv for Porsche- håper noen finner trøst i dette :)

sigurdi

#841
Spørst om dette er mer trøst.
Porschen 911 GT3 tilbakekalt, produsenten må bytte motor i 785 biler.

Sitat fra: vgIfølge Porsche er det en løs skrue som førte til at veivstangen har løsnet og skadet veivhuset. Dette har ført til en oljelekkasje, som deretter har antent motoren.

Den eneste måten å fikse problemet på, skal være å sette inn en ny motor, opplyser Porsche.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/porsche-bytter-ut-brannfarlig-motor/a/10146425/

Kjøper jeg denne forklaringen? NEI er nok noe mer alvolig siden hele motoren blir byttet og de "nye" var ikke ferdig ut testet. :-) (Er det feil på bare veivstaken, kan jo denne erstattes med ny)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TeslaK

Hører et svakt klunk mellom pådrag og regen på min P85D. Mener jeg ikke har hørt det før nå på ca. 3000 km. Satser på at det ikke utvikler seg..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Dennis

Regner med lyden kommer forfra? Er noen som har fått bytta stilkkaksinger foran på P85D pga slakk.

HKS

Min DU kan det virke som har begynt å få "sirkelsag"-lyden nå, høres spesielt i lave hastigheter.
Ingen klunkelyd enda. Model S 85 levert i desember 2013.

Begynte å få symptomer på rundt 25.000 km.
Tesla Model S 90D

nie

VG skriver idag om (en av) årsaker til forsinkelse model X:

"I tillegg til utfordringer med de såkalte falkevingdørene skal det også være utfordring med «kjøling av elmotorene» i forbindelse med trekk av tilhenger. Den nye SUV-en skal nemlig utrustes med tilhengerfeste."

Kan det tenkes at det er samme fenomenet som har tatt knekken på X-antall DU-er på model S som følge av overbelastning over kort eller lang tid?


jkirkebo

Sitat fra: nie på torsdag 11. juni 2015, klokken 10:57
VG skriver idag om (en av) årsaker til forsinkelse model X:

"I tillegg til utfordringer med de såkalte falkevingdørene skal det også være utfordring med «kjøling av elmotorene» i forbindelse med trekk av tilhenger. Den nye SUV-en skal nemlig utrustes med tilhengerfeste."

Kan det tenkes at det er samme fenomenet som har tatt knekken på X-antall DU-er på model S som følge av overbelastning over kort eller lang tid?

Neppe,mdet har meg bekjent ikke vært motorhavarier på Model S, kun havari i kraftoverføringen. Stator og rotor ser ut til å holde bra. Problemet for TMX er vel tilstrekkelig kjøling av stator, batteri og inverter tenker jeg. Det krever nok at de får plass til større radiatorer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

roaaad

Har nå kjørt med "sirkelsag" bak i bilen i ca et år, og lyden er nå ganske konstant og irriterende.  Bilen skal uansett inn til Drammen Karosseri for en annen garantisak nå i sommer.  Antar jeg bør prøve å få med meg en ny DU samtidig?

satheesh.net

Drammen Karroseri gjør normalt ikke disse byttene. Så det må du bestille separat time hos Tesla.

Balrog

Stakk innom Tesla Drammen som hørte på mon bzzzzzz-lyd som har vedvart i 15000 km. Ikke spes. høyt, men hvis man gidder irritere seg er det bortimot like irriterende som motorlyden i fossilbiler.

I følge teknikeren er det ytterst få tilfeller av faktisk DU-havari, og de aller færreste behøver å bytte, selv om de har bzzz-lyd.

Dette til info for de av dere som ligger søvnløse om nettene på grunn av litt bzzzz.

Enkleste fiks er en USB-minnepinne med fet musikk, og problemet er borte.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

dosmont

Hva er forskjellen på de forskjellige lydene som beskrives?
Kan noen ta opptak av de forskjellige lydene?
Lydene som jeg ønsker å høre eksempel på er:

Bzzzzz
Klunk
Sirkelsag
Ballonglyd

Jeg er sikkert ikke den eneste som lurer på det.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Balrog

Det er 3 lyder du kan få:

"klunk" = rykk ved akselerasjon med klakkelyd. Både rykkingen og klunket forsvant med ny software for de fleste. Neppe noe issue for 2015+ modeller.

"sirkelsag" (=bzzz) høres ut som en sirkelsag på laang avstand. Frekvensen endres ikke med "turtallet" på motoren, men kommer og går. Høres gjerne i lave hastigheter. Later ikke til at dette er noe som er løst. Mange som har fått byttet DU får lyden tilbake etter noen tusen km.

"ballonglyd" = høyfrekvent lyd som ikke er til å ta feil av, akkurat som når du slipper luften ut av ballongen og holder munnstykket så smalt at du får den fæle pipelyden omtrent som hvis en kvinnelig politiker skriker "moooornaaaJeeeens!" Forsvant også på min bil etter SW-oppgradering. Neppe noe issue for 15+ modeller.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sven erik

jeg tror ikke de vet feilen  har akurat fått 3 DU kjører pent  men har etter under 10 km   merket en begtnnende lyd  nevnte dette for tesla  oslo  i stede for å ta den inn og skjekke olja  ble jeg bett om å komme til time  i oktober  innen det så er vel denne DU og gåen  jeg kan ikke  gå med på flere bytter   har hatt bilen i snart 13 måneder og  da fått 3 DU  ja kjører nermere 60 tusen i året men kjører pent  ikke volsomt pådrag  men selvklart det blir litt belastning når bilen skal fra 110 til nesten stillestående når  en kjører av veien    forklaringen jeg fikk  så ville jeg bygd om dette systemet   for det hvar når motoren gikk  andre veien for å gi srøm  det ble problem   ja en ting en gjør  en kan fristille mottoren når  en ikke gir gass og at da  kan en ha direkte dynamoer på hjulene  så vil man ikke få dette

Hodetelefoner

Motoren går ikke andre veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA