Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Teslanewbie

#645
Sitat fra: D.O på lørdag 20. desember 2014, klokken 08:32
Tipper kun frontmotor er forskjellen. Bak er de like. Alle 2wd har hatt samme motor, kun inverter 800A kontra 1200A og muligens kabler er forskjellig. Vil  gjerne se dok på at motorer er forskjellige


Korrekt , DU = motor , gearboks, inverter integrert i en enhet .

Inverter og kabling er forskjellige fra S85-p85 Ikke motor angivelig

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21625-Motor-battery-combo-performance-differences-S60-S85-and-P85
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

#646
Du både forran og bak på S85D er ny, med nytt design der motor er montert "inni" selve DU med direkte drev, altså ingen spline kobling.
Ligger film på Tesla sine nyhets sider, med film fra produksjonen.

DU bak på P85D ser lik ut i fysisk form som P85 med motor på siden og mest sansynlig spline i gjennomføringen.
Det kan være endringer innvendig, andre tannhjul...., men det er det nok bare teknikkerene i USA som vet ennå, siden andre land ikke har fått skrudd så mye på dem ennå.
En av motorene har annen giring på D bilene, for å få høyere topphastighet, om det er motor bak eller forran, er det vel ikke kommet noe konkret info om.
Hovedgrunnen er vel egentlig bedre drifts økonomi, der faktisk lavere utveksling gjør at best virkningsgrad på DU treffer ved en høyere hastighet en standard DU.
Når de første bilene testes i benk, finne en nok ut om det er fremre eller bakre på S og P bilene.
Er kjapt å bytte et par tannhjul, men er det bak de har endret utveksling og DU for P85D montert på en P85, får den tregere 0-100 og høyere topphastighet.
Personlig tror jeg de har annen utveksling på fremre driveunit og da brukt både på S85D og P85D, mens DU bak blir brukt på både S85 og P85D uten endring.
Så har de DU bak på S85D som settes sammen med andre tannhjul, mulig det er samme som på MB, slik at Tesla produserer totalt 2ulike DU (fysisk form) og totalt 3stk ulike versjoner.

:edit fikset skriveleif P85 skulle være S85, siden P85 ikke produseres lengre.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jazzwheel

2 ulike DU'er og 4 ulike versjoner blir vel riktig. S85 uten D skal vel også med og er basert på P85/P85D bakmotor.

lognvik

Sitat fra: bb på fredag 03. oktober 2014, klokken 14:15
Sitat fra: sisc1337 på fredag 03. oktober 2014, klokken 12:16
Sitat fra: bb på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:52
77,5k nå. Jeg bikker vel 80k over helga.

Imponerende kjørelengde, hvordan greier du det?! Kan ikke være mange teslaer som er gått så mange KM i norge, kanskje heller ikke i USA;)
Spørsmålet er hvordan jeg klarer å la være å kjøre når jeg heller burde redigere videoer :P I USA skal det visstnok være en Model S 85 kWh som har gått over 100k miles. Men det er vel en urban myth. Jeg lurer i grunnen på hvilken norsk bil som har gått lengst nå.
Har stor glede av filmene din! I og med at du er litt over snittet glad i å kjøre bil... hvordan slår dette ut på forsikring? Har du noen anbefaling kanskje. Jeg bruker Codan og betaler ca 10k for 16k km.

Muffinman

Har for første gang siden jeg fikk bilen prøvd å skru av creep. Da ble det plutselig veldig lett å høre et tydelig klakk mellom pådrag og regen i lav fart. Den svake gneldringen er også blitt tydeligere, men bare ved driftsvarmt drivverk. Tesla har kontaktet meg etter å ha lest her på forumet og vil gjerne prøvekjøre, men jeg har ventet med å avtale tid på grunn av at symptomene har vært såpass vage. Nå er det i det minste ingen problemer å merke klakk og slakk ( 8) ), men jeg tror jeg skal vente litt til så kanskje den siste lyden blir tydeligere også. Dessuten er hverdagen så forbaska travel at det er vanskelig å få lurt verkstedbesøk inn selv om jeg er ofte i Trondheim.

Som en kuriositet kan jeg nevne at til og med Drammen har ringt meg og ville se på bilen :)

Trallalala

Er det ikke da en fordel om de får se på den? Dumt å vente på flere symptomer om Tesla mener de har nok info. Synes de fortjener det når de gjør sitt ytterste,  og faktisk også har kontaktet deg.

Muffinman

Blir bare litt lei. Tredje DU``en nå, og med en krevende jobb, familie og studier er det vanskelig å få det til å gå opp.

petersv

De henter og bringer bilen hvis du ikke kan kjøre til SC selv.

Muffinman

#653
Jo da. Men jeg er jo i området rett som det er uansett, men det er ofte stress med å stå opp en time tidligere om morgenen (kl 5 vs kl 6) for å rekke å levere bilen før et evt møte, eller å skippe frokosten på hotellet av samme grunn. Nok om det, de skal nok få ta en titt.

EDIT: Testet litt mer. Høres nesten ut som klakkelyden er dobbel ved overgang fra regen til pådrag. To kjappe små klakk, kun ett andre veien.

EDIT 2: Prøvde meg med et opptak. Mobilen liggende i bagasjerommet. Mye daukjøtt på lydfilen, men det relevante er i hovedsak mellom 1:00 og 1:30. Klakkingen høres veldig godt når den spilles på mobilen, men drukner i buldring når det spilles av med grovere redskap.

https://www.dropbox.com/s/gkodz0nglic94fj/Tale%20009.m4a?dl=0

hgs

Leverte bilen til Drammen i dag for 20kkm service, (forhåpentligvis) DU-bytte og panserbulkfix. I motsetning til sist gang fikk vi nå en skikkelig lånebil - nesten ny S85 med bare 3000 km på telleren og mer utstyr enn vår egen. Kudos til Tesla for skikkelig lånebil!

Vår egen bil har kraftig ulyd ved pådrag, særlig sterkt i området 90-95 og 110-115. Dette har vært økene fra ca 16kkm, den har nå 26kkm. I tillegg har den svak, men tydelig klakkelyd og slark i overgang mellom pådrag og regen. Ikke sjenerende ved vanlig kjøring, men merkbart i lav hastighet, iallfall etter å ha lest om det her på forumet.

Lånebilen hadde ikke ulyd, og etter noen mil på veien skulle jeg bare teste at klunk og slakk også var fraværende. Satte regen på standard, og ble nokså paff da denne bilen hadde mye kraftigere klakk og slark enn vår egen. Her var det såpass tydelig lyd og rykk at jeg hadde lett reagert også uten å ha lest om det og kjent etter.   
Jeg kan ikke tenke meg at denne bilen som ble registrert 26.11 og dermed antakelig bare kjørt med vinterdekk på holkeføre kan begynne å få utslitt DU allerede nå. Flere kommentarer her kan jo tyde på at klunk og slakk kanskje ikke er DU-relatert likevel. Blir spennende å få bilen tilbake i slutten av neste uke.

Har ikke testet med creep av, skal prøve det i morgen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Otto

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Denne klunke lyden er sannsynligvis mer drivaksel relatert enn DU relatert.

Mener jeg leste at mye av komponentene i understellet kommer fra forrige generasjon E. klasse. Om dette også gjelder drivaksler, så er det kanskje ikke så rart. Disse er vel laget for helt andre momenter. Men dette er bare en gjetning....
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

Trustno1

Noen her som har fått montert de nye DU'n som kom med fly i vinter og har opplevd problemer i ettertid?

Har selv denne og den virker sålangt bra.
Har hatt den i ca 1 mnd og 3k km

Nå har jeg riktignok kjørt meget pent etter jeg satt på vinterdekkene, så noe særlig belasting blir det vel ikke før sommerdekkene kommer på igjen.

Muffinman


Havebigfun

min ble montert denne uken - klunken forsvant

fonberg

Min fikk ny DU (og nye bremser foran) på torsdag. Silkemyk og lydløs. Magisk igjen  8)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA