Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Trallalala

Fikk tilbake min P85 etter bytte av DU++ i dag. Kan bekrefte som noen skrev tidligere at den definitivt er kvikkere igjen nå (og regen tilbake på 60). Råskapen er tilbake igjen  8)

Den er også silkemyk og lydløs. Borte er klunk, rykk og ballong  ;D

Muffinman

#616
Jeg er ikke overbevist dessverre. Reagerte på veldig mye slakke i den nye DU``en etter siste bytte, og det er ikke minket etter 2-300 mil for å si det slik. Dessuten høres det en gneldring i området rundt nøytralt pådrag og over på litt regen, avhengig av fart. Mulig de nye enhetene skal være slik. Den som lever får se.

Teslanewbie

Sitat fra: Glennglenn på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:37
Fikk tilbake min P85 etter bytte av DU++ i dag. Kan bekrefte som noen skrev tidligere at den definitivt er kvikkere igjen nå (og regen tilbake på 60). Råskapen er tilbake igjen  8)

Den er også silkemyk og lydløs. Borte er klunk, rykk og ballong  ;D

ja , skrev dette, etter DU bytte fikk jeg en SW oppdatering dagen etter , etter dette var bilen like rå som ny og regen like sterk som tidligere.
Takk , Tesla!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Philippo10

Hvor/når får man 60regen? Har jo det bare ved høye hastigheter på min.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Trallalala

Joda, det er bare i høye hastigheter.  Men den siste tiden har det ikke vært mulig å få full regen, den har vært begrenset selv om det ikke er noen stiplet linje. Mulig det bare er de med svakhet på DU som har hatt denne begrensningen. Uansett, nå er det tipp topp igjen. Når det er sagt så er ikke max regen viktig for meg, men effekten ser ut til å ha hatt samme begrensning.

Hvordan er det for dere andre som har merket redusert effekt tidligere? Merker dere forskjell etter bytte av DU?

jazzwheel

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Glennglenn på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:37
Fikk tilbake min P85 etter bytte av DU++ i dag. Kan bekrefte som noen skrev tidligere at den definitivt er kvikkere igjen nå (og regen tilbake på 60). Råskapen er tilbake igjen  8)

Den er også silkemyk og lydløs. Borte er klunk, rykk og ballong  ;D

ja , skrev dette, etter DU bytte fikk jeg en SW oppdatering dagen etter , etter dette var bilen like rå som ny og regen like sterk som tidligere.
Takk , Tesla!

Betyr det at jeg som kjører rundt med original DU (så langt uten klunk) og med vanlig 6.0 sw som har gjort bilen litt slapp/forsiktig nå faktisk har en tammere bil enn deg og andre som har fått ny DU med spesialtilpasset software?

BMW850

#621
Ett spørsmål: Jeg har også fått innkalling for DU-bytte. Har ikke ulyder eller klunk (P85 8000km). Er dette en ny oppgradert DU tilsvarende som står i P85D? Mener jeg leste det ett sted. Noen som vet?  ???

Edit: Og i tilfelle 476hk?!!!  :o ;D :P Fordi om jeg vel har lest at de bare beregner effekten på en annen måte
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

Sitat fra: jazzwheel på fredag 19. desember 2014, klokken 00:42
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Glennglenn på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:37
Fikk tilbake min P85 etter bytte av DU++ i dag. Kan bekrefte som noen skrev tidligere at den definitivt er kvikkere igjen nå (og regen tilbake på 60). Råskapen er tilbake igjen  8)

Den er også silkemyk og lydløs. Borte er klunk, rykk og ballong  ;D

ja , skrev dette, etter DU bytte fikk jeg en SW oppdatering dagen etter , etter dette var bilen like rå som ny og regen like sterk som tidligere.
Takk , Tesla!

Betyr det at jeg som kjører rundt med original DU (så langt uten klunk) og med vanlig 6.0 sw som har gjort bilen litt slapp/forsiktig nå faktisk har en tammere bil enn deg og andre som har fått ny DU med spesialtilpasset software?

Ja, jeg merket forskjell i akselerasjon innen og etter DU bytte , den store forskjellen kom med den siste SW  oppdateringen som jeg fikk dagen etter at jeg fikk byttet DU . 
Muligens har de holdt litt igjen i begynnelsen av akselerasjonen men ellers er den lik .
Regner med at alle med gammel DU har en mindre aggressiv akselerasjon og mindre effektiv regen .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Veggen

#623
Hvilken SW versjon var det du merket forskjellen?

Er fremdeles på 1.67.73 versjonen og kan ikke si jeg merket noen forskjell på gammel og ny DU.

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 19. desember 2014, klokken 07:13
Regner med at alle med gammel DU har en mindre aggressiv akselerasjon og mindre effektiv regen .

Jeg har ikke fått byttet DU ennå (har time 22/1) men kan ikke si jeg merker forskjell på akselerasjon og regen nå i forhold til da bilen var ny. Får greit 60kW regen med gammel DU, så lenge batteriet er varmt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Otto

Vår erfaring ved DU bytte.

Som de fleste andre her inne har også vi byttet. Hørte litt klunkelyder siden ca. 14k km, og kontaktet Tesla for et par måneder siden for å kunne bytte denne sammen med service i begynnelsen av desember. Bilen har nå passert 18k km.

Bilen var inne en hel uke for service og diverse garantiarbeider. Titanplate, speil, vindusviskere, lys osv. Samt bytte av DU. Jeg poengterte at dette er kun hørbart når stiplet linje for regen nærmer seg 30 kW.

Lånebil: Nesten ny Honda Civic. Sikkert en fin bil, men det skjer jo ingenting når man trykker på høyre pedal. Disse burde jo være forbudt! er jo livsfarlig å kjøre med :-)

Fikk tilbake bilen fredag ettermiddag, og denne kjentes ut helt som ny :-) Fikk en litt lengre tur på lørdag, OG klunkelyd er tilbake :-( Kontakter Tesla, og inn for ny sjekk. Dette sammen med feilmelding for low battery. Dette ble da tatt uken etter. Det viser seg at det er drivakslene bak som står for klunkelyden! Dise blir da byttet på garanti. Ny prøvetur, og ved full regen (60 kW) er det ikke lengre klunkelyder. Hos oss var det nok en kombinasjon av drivaksler/DU som laget klunkelyder.

Tar med dette, da jeg ikke har lest om andre som har forbundet klunkelyder med drivaksler. Egentlig litt rart, da dette vil vært noe av det første ved en fossilbil.

Vil også ta med at vi fikk en utrolig fin og førsteklasses service av Tesla Grorud ved begge besøk!

Otto
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

jazzwheel

Interessant, jeg har tenkt tanken på at det er mer enn DU selv. Med din beskrivelse og det Muffinman skriver over om at han har slakke selv med ny DU så tyder det vel på at det nettopp er mer enn DU som skaper problemer.

ArneS

Sitat fra: Veggen på fredag 19. desember 2014, klokken 10:28
Hvilken SW versjon var det du merket forskjellen?

Er fremdeles på .76 versjonen og kan ikke si jeg merket noen forskjell på gammel og ny DU.

Jeg har nå byttet DU og den er helt perfekt igjen. Først prøvde Tesla å sette inn shims men det hjalp ikke så de byttet til ny DU nettopp ankommet med flyfrakt.
Har firmware 2.0.77 etter byttet
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Muffinman

Hmm, har faktisk tenkt tanken på at det kan være drivknutene som lager problemer. Reagerte jo på mye slakk etter første bytte, og opplevde øyeblikkelig at slakken ikke var redusert etter andre bytte. Kanskje er man i kampens hete såpass fokusert på å få byttet de problematiske DU``ene at man overser andre ting, og faktisk har endt opp med å bytte ut DU``er i skjønneste orden?

SimenT


Sitat fra: sosiss på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:05
Her var det minsanten ufattelig mange tålmodige kunder med stor godvilje. Rett og slett motorsvikt som noe en bortimot må regne med på en bil i en tross alt nokså høy prisklasse. Skulle gjerne sett hva BMW/Mercedes-kunder hadde sagt. Teslakunder er uten tvil -og med god grunn "fans"- men det må da også ha en grense. Selvsagt er 8 år garanti en trøst og en sikkerhet, men det virker jo ikke som Tesla tar det store overordnede ansvar å finne ut hva som er årsaken til dette. Å bytte utallige DU-er koster jo også flesk- og SÅ solid og stor er ikke Tesla. Jeg har en "D"-bil i bestilling, men lurer jo på om D betyr dobbel risk for trøbbel- eller en sjanse for å klare meg selv når sirkelsagen og klunken melder seg. Mest fristet er jeg til å kansellere hele greia, og prøve igjen neste år---
Jeg spurte spesifikt om dette problemet er enda med nye biler. Han sa at problemet er løst men det gjaldt biler produsert i en bestemt periode i starten 2012/2013, og 99% performance.

Noe som kan avkrefte dette?
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA