Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Muffinman

Meh, lurium får du bare hvis de er tomme for snakeoil :)

timingbeltkiller

Snake Oil er fluedreper veske.
Framgangsmåten er enkel:
Du holder det lille dyret i hånden og killer det på magen.
Da gaper det opp.
Du skynder deg og heller en kvart dråpe ned i munnen.
Da kveles det lille dyret og dør!

Slår aldri feil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman


BMW850

Sitat fra: Veggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:39
Fikk ny drivenhet på service i Drammen i dag.
Jeg er en av de som har ikke har vært plaget av ulyder, men ba de ta en sjekk når den først var inne for noen andre småfikser.
Dette er teksten på arbeidskjemaet:

SitatCorrections: Motor General Diagnosis
Confirmed the costumer complaint about clunk sound.
I'm going to try and install the shim for the differential bearing.
If no difference is heard than I will have to replace the drive unit.

Corrections: Install Differential Shims for Drive Unit Clunk
Tested to install shim to remove/reduce the drive unit clunk.
Measured the play in the differential to 0.3mm and installed a the correct shim. No difference in the clunk sound.
The drive unit have to be replaced.

Corrections: Drive Unit - Remove and Replace
Replaced the drive unit due to clunk.
Moved ground outs and performed air purge.
Performed drive unit brake in.
There is no more clunk sound when driving.

Part Quantity Unit Price
ASY,P-TRAIN,SPORT,MECH,COMPLETE (1002633-01-E) 1.00 0.00 0.00
212-B ATF (1031106-00-A) 2.00 0.00 0.00

Så det ser ut som de forsøkte den berømte shimsen først, fant ut at det ikke hjalp, og deretter byttet hele drivenheten.
Fikk beskjed om at dette var den forbedrede versjonen som de nettopp hadde fått inn.
De var litt uklare på hva som var forbedret, men det ble nevnt sterkere lager og mer fett på aksling.

Så får vi håpe dette er en permanent fiks.
Svært fornøyd med måten dette ble håndtert, fortjent skryt går til Tesla Drammen.
De tok seg tid til å gjøre dette skikkelig selv om de lider under stort arbeidspress for tiden.

Leverte min P85 forrige torsdag kl. 0900 for noen småoppgraderinger. Den står fortsatt på utsida og det er FAEN IKKE greit! De får ikke noe skryt fra meg akkurat nå!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

pej

word! BMW850. Min er inne og de mener det tar 3-5 uker. DU kan de kanskje ikke bytte for de har ikke nok sier de. Må ta de som havarerer først... :-\
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

BMW850

Har forståelse for det store problemet som har oppstått med DUer og at det er en utfordring. Det har jeg faktisk. Men når jeg først har levert bilen inn må det være mulig og ihvertfall begynne på den. Nå har det har gått en uke!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

teslaman

#411
Ny D unit montert i disse dager! :) Nyeste type 8)  Holder dere løpende oppdatert om dette holder, eller om det kræsjer igjen! Har trua på Tesla! De har alltid stilt opp så jeg kan ikke klage på tross av litt grums! :) :)
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

stefse

Så er det bekreftet. Denne sirkelsag lyden er nok tegn på gåent lager. Den forbedrede enheten har altså fått forsterket lager.
Lageret har antagelig blitt ødelagt som følge av at det var for svakt, i kombinasjon med at det trolig har blitt utsatt for aksiale krefter, enten pga feil klaring (shims) eller/og at akselen har blitt stuck i langsgående retning og forårsaket press på lageret (manglende fett).

Så få vi se hvor lenge det nye holder.  8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Hyperstress

Snakker vi om tre feil da, som kanskje eller kanskje ikke henger sammen? Svake lager, Shims og for lite fett. Som hhv forårsaker sirkelsaglyd, klunk og havari?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

darthy001

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 26. november 2014, klokken 22:11
Snakker vi om tre feil da, som kanskje eller kanskje ikke henger sammen? Svake lager, Shims og for lite fett. Som hhv forårsaker sirkelsaglyd, klunk og havari?
Hehe hadde jeg lest de ordene der for noen måneder siden hadde jeg trodd det hadde rablet for deg. Nå er sirkelsaglyd og klunk etterfulgt av havari helt obligatorisk lesning i løpet av en dag.

Sitter med en merkelig følelse her jeg trykker refresh på mytesla jevnlig. Synes synd på dere som bevisst eller ubevisst har blitt reelle betatestere samtidig som jeg er utrolig glad for at jeg solgte reservasjonen jeg hadde med relativt lavt p-nummer juni 2013:)

Jeg er dog inneforstått med at jeg blir betatester for dual-motor, men får håpe at i hvert fall en av DU-ene overlever til enhver tid ;D har uansett e-uppen som er dønn stabil så langt og en fornøyelse må jeg innrømme.

stefse

Det kan være 3 svakheter som til sammen forårsaker havariet ja.
Har prøvd å forklare dette i en annen tråd. Det som skjer hvis du dytter på eller trekker i et lager når det roterer, vil det slites ut ganske fort. Årsaken til at det dytter eller trekker kan være for kort aksel, altså setter man på shims.
Splinen har spor og satt inn med fett slik at koblingen skal kunne flytte seg inn og ut(vi snakker om 10/dels millimeter) Setter denne seg fast vil det også medføre press eller trekking i lageret.
Synging/humming/sirkelsaglyd er typisk når lagre er utslitt. Vi har vel alle hørt frasen "synger på siste verset"
Når lageret er utslitt griper tannhjulene som er festet på akselen som lageret holder, dårligere og man får slakke som beskrives som dette klunket.
Siste vers i denne melodien er at lageret blir så romt at akselen havner helt ute av posisjon (nå merkes også tiltakende vibrasjon) Til slutt ender det med raping enten av tannhjul i gearboksen eller splinen eller også akselbrudd.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Veggen

#416
Sitat fra: BMW850 på onsdag 26. november 2014, klokken 19:43
Har forståelse for det store problemet som har oppstått med DUer og at det er en utfordring. Det har jeg faktisk. Men når jeg først har levert bilen inn må det være mulig og ihvertfall begynne på den. Nå har det har gått en uke!

De kan jo ikke bare begynne på din bil når det er biler som har stått og ventet enda lenger. Hadde min blitt utsatt fordi du maste mer hadde jeg blitt temmelig muggen.
Når de først er i denne fortvilte situasjonen kan de ikke annet enn  å ta bilene i rekkefølge.

Tok nesten en uke før de satte igang med min også, og var frustrert en periode, men når de først begynte var det gjort på 2 dager. Hadde de bare informert underveis hadde mye vært gjort.
Påpekte dette ved henting og de innrømmet at de sleit med å holde tritt. De hadde nå begynt å ringe de som skulle inn og utsette avtaler for å komme ajour.



Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Veggen

Sitat fra: darthy001 på onsdag 26. november 2014, klokken 22:41
Synes synd på dere som bevisst eller ubevisst har blitt reelle betatestere samtidig som jeg er utrolig glad for at jeg solgte reservasjonen jeg hadde med relativt lavt p-nummer juni 2013:)

Ingen grunn til å synes synd på oss, vi har kjørt en fantastisk bil i over et år allerede.  ;D
Har faktisk hatt mindre problemer enn jeg hadde regnet med.

Hvis du ikke tåler slikt så har du valgt feil bil, dette tror jeg gjelder D modellene også...

darthy001

Sitat fra: Veggen på onsdag 26. november 2014, klokken 23:16
Sitat fra: darthy001 på onsdag 26. november 2014, klokken 22:41
Synes synd på dere som bevisst eller ubevisst har blitt reelle betatestere samtidig som jeg er utrolig glad for at jeg solgte reservasjonen jeg hadde med relativt lavt p-nummer juni 2013:)

Ingen grunn til å synes synd på oss, vi har kjørt en fantastisk bil i over et år allerede.  ;D
Har faktisk hatt mindre problemer enn jeg hadde regnet med.

Hvis du ikke tåler slikt så har du valgt feil bil, dette tror jeg gjelder D modellene også...
Tenkte nå mest på de som har hatt div havarier etc... Faktisk hadde "min" bil vært mer eller mindre feilfri. Var sjefen min som kjøpte den og han har ikke hatt noen store problemer som jeg vet om.

Men nå får jeg jo enda villere bil i stedet så ventetiden er ikke forgjeves. Da blir haugevis med misunnelige blikk på alle Teslaene jeg ser hver dag forhåpentlig bare ett fjernt minne uansett ;D eventuelt at jeg nå ser de i bakspeilet.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA