Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

olav69

Sitat fra: laumb på torsdag 20. november 2014, klokken 11:15
Mer informasjon om denne saken i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17944.0.html
og på tocn.no

Jeg siterer Elon direkte:
"... the spline that connects the motor to the gearbox is subject to being stripped if insufficient grease was applied during manufacturing."

Jeg kjøper ikke forklaringen med manglende grease... I en slik spline kobling er det jo ikke noe som skal "bevege" seg. Eneste årsak til å sette dette inn med grease er jo å forhindre at spline koblingen setter seg fast og dermed gjør det vanskelig å separere motor fra girkassen.

Det jo en en "spline" kobling som benyttes i de fleste biler i sammenkobligen mellom motor og girkasse, så det burde jo være en meget trygg og ferdig utprøvd metode.





Om det stemmer at det er spline på akslingen som blir utslitt, så må jo dette være en feil med legering og/eller dimensjonene på aksling.

Om Tesla har undervurdert kreftene og bommet på dimensjonering av delene i DU så synes det er betenkelig at Tesla finner det riktig å begrense kreftene som motoren genererer (for å forsøke å redusere antall DU havari) uten å informere oss om hva de gjør.

Er dette en permanent endring eller er det bare en midlertidig løsning i påvente av DU bytte?

Teslanewbie

#391
Sitat fra: olav69 på søndag 23. november 2014, klokken 23:46
Sitat fra: laumb på torsdag 20. november 2014, klokken 11:15
Mer informasjon om denne saken i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17944.0.html
og på tocn.no

Jeg siterer Elon direkte:
"... the spline that connects the motor to the gearbox is subject to being stripped if insufficient grease was applied during manufacturing."

Jeg kjøper ikke forklaringen med manglende grease... I en slik spline kobling er det jo ikke noe som skal "bevege" seg. Eneste årsak til å sette dette inn med grease er jo å forhindre at spline koblingen setter seg fast og dermed gjør det vanskelig å separere motor fra girkassen.

Det jo en en "spline" kobling som benyttes i de fleste biler i sammenkobligen mellom motor og girkasse, så det burde jo være en meget trygg og ferdig utprøvd metode.





Om det stemmer at det er spline på akslingen som blir utslitt, så må jo dette være en feil med legering og/eller dimensjonene på aksling.

Om Tesla har undervurdert kreftene og bommet på dimensjonering av delene i DU så synes det er betenkelig at Tesla finner det riktig å begrense kreftene som motoren genererer (for å forsøke å redusere antall DU havari) uten å informere oss om hva de gjør.

Er dette en permanent endring eller er det bare en midlertidig løsning i påvente av DU bytte?

My point exactly!

Dette er noe vi må få avklart og jeg etterlyser mer transparent kommunikasjon fra Tesla .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

eadie


Sitat fra: Charlie på søndag 23. november 2014, klokken 20:18
Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....

Snart er denne historien i VG og andre tabloidaviser. Skrevet av en nyutdannet jypling fra Grunerløkka, på jakt etter klikk som skal imponere sjefen.
Så lager de en personlig vri på storyen, om den stakkars bilkjøperen og Teslas manglende kvalitet. Den dyre bilen som brøt sammen etter 100km.
Bruktmarkedet for Tesla faller med 50000kr pr bil pga denne historien
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

RaBalder

Sitat fra: eadie på mandag 24. november 2014, klokken 07:01

Sitat fra: Charlie på søndag 23. november 2014, klokken 20:18
Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....

Snart er denne historien i VG og andre tabloidaviser. Skrevet av en nyutdannet jypling fra Grunerløkka, på jakt etter klikk som skal imponere sjefen.
Så lager de en personlig vri på storyen, om den stakkars bilkjøperen og Teslas manglende kvalitet. Den dyre bilen som brøt sammen etter 100km.
Bruktmarkedet for Tesla faller med 50000kr pr bil pga denne historien
Ja hvis det skjer så synes jeg det er helt supert. I øyeblikket så fortjener Tesla slik mediaomtale etter min mening.

pwb

Sitat fra: eadie på mandag 24. november 2014, klokken 07:01

Sitat fra: Charlie på søndag 23. november 2014, klokken 20:18
Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....

Snart er denne historien i VG og andre tabloidaviser. Skrevet av en nyutdannet jypling fra Grunerløkka, på jakt etter klikk som skal imponere sjefen.
Så lager de en personlig vri på storyen, om den stakkars bilkjøperen og Teslas manglende kvalitet. Den dyre bilen som brøt sammen etter 100km.
Bruktmarkedet for Tesla faller med 50000kr pr bil pga denne historien

Merklig det der hvordan vi nordmenn aldri har noen problemer utad med bilene våre. Skulle nesten tro at man vil lure nestemann som kjøper bilen sin siden man selv føler seg skikkelig lurt, og dette gjelder ikke bare Tesla ;-)

NegativeElectrode

Siden forumet her ser ting fra en norsk vinkel forsøkte jeg å finne utenlandske medier som omtaler DU-problemene. Etter at Consumer Reports la frem sin vurdering av TMS var det noe artikler om dette, men nå er det stille. Hva kommer det av?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Dennis

Kan være de har byttet drive unit i det "skjulte" borti statene over en periode og kommet unna mye støy. Sikkert det de prøvde på her også.

Ser viking bilene er innom mange ganger om dagen med nye biler med feil hos Tesla Drammen.

Muffinman

Sitat fra: Dennis på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:56
Ser viking bilene er innom mange ganger om dagen med nye biler med feil hos Tesla Drammen.
I så fall er jo det et tegn på at havariene begynner å bli veldig hyppige. Man henter vel ikke inn biler med symptomer som IKKE har havarert på flatbed?

thilo

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 25. november 2014, klokken 12:42
Siden forumet her ser ting fra en norsk vinkel forsøkte jeg å finne utenlandske medier som omtaler DU-problemene. Etter at Consumer Reports la frem sin vurdering av TMS var det noe artikler om dette, men nå er det stille. Hva kommer det av?

I Tyskland har det ikke enda nådd medier. Finnes en thread i tyske forumet som forteller om problemer i Norge (Nei, ikke jeg som har startet den). Var i går i SeC i Stuttgart det virket som dem ikke var klart over omfanget i Norge (til i går da :) ). Men i Tyskland er Tesla og Model S nå bare kjent blant  spesielt interesserte (og vennene som bli fortålt om bilen / tatt med til prøvekjøring...). Selv selgere hos f.eks. Mercedes som selger biler i samme prissegmentet har ofte veldig lite peiling om Tesla / Model S - det har jeg opplevd flere ganger.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Li-Ion

Jeg er 46 år og dette er faktisk den første bilen jeg valgte å kjøpe helt ny bil... nå etter 1 år og 20.000 km. har jeg ikke tallet på hvor mange ganger jeg har vært inne hos Tesla med diverse småplukk....nå har jeg også fått klunkelyder ved start/stopp og kjører med en liten klump i halsen hver gang er er ute med bilen i frykt for at den stopper med defekt DriveUnit... Vet ikke lengre jeg....tøff bil, bra aks og miljøvennlig....men det har sannelig hatt sin pris.... nå må det bli orden på sakene!!!
Be afraid...

Teslanewbie

#400
Nei ikke bilen man nå for dagen drar på langtur med, da blir det Diesel 4x4 bilen ironiskt nok, denne hadde jeg håpet å selge men tør ikke nå med alle disse DU problemene... Vil ikke risikere å bli strandet .. Har ikke hjerte å selge bilen heller, vil jo ikke at en annen godtrogen menneske blir strandet eller blir sur og føler seg lurt hvis noe skulle skje etter salg. Håper Tesla kan komme opp med en endelig løsning straks. Ser bare for meg at bruktbilprisen blir lavere og lavere for hvert skjelett som kommer frem fra Tesla garderoben..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tuxedo

#401
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:34
Nei ikke bilen man nå for dagen drar på langtur med, da blir det Diesel 4x4 bilen ironiskt nok, denne hadde jeg håpet å selge men tør ikke nå med alle disse DU problemene... Vil ikke risikere å bli strandet .. Har ikke hjerte å selge bilen heller, vil jo ikke at en annen godtrogen menneske blir strandet eller blir sur og føler seg lurt hvis noe skulle skje etter salg. Håper Tesla kan komme opp med en endelig løsning straks. Ser bare for meg at bruktbilprisen blir lavere og lavere for hvert skjelett som kommer frem fra Tesla garderoben..
Herregud, selg bilen din og blås i at du ikke har hjerte til at ett eller annet godtroende menneske blir sur og føler seg lurt. Det får bli deres ansvar. Og når du ha gjort det, så slutter du vel å poste på forumet her.

PS:  Den nye eieren av bilen din, som trolig føler han har gjort et røverkjøp inn i fremtiden (sannsynligvis med rette), skal derimot få allverdens råd og støtte på forumet her.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

timingbeltkiller

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:42
Herregud, selg bilen din og blås i at du ikke har hjerte til at ett eller annet godtroende menneske blir sur og føler seg lurt. Det får bli deres ansvar. Og når du ha gjort det, så slutter du vel å poste på forumet her.
NEI,
bortsett fra den betenkelige etiske siden av å opptre som portroms bruktbilselger,
har du opplysningsplikt om de svakhetene du vet bilen har.
Tier du om de, ligger du svakt an når kjøper oppdager lureriet.

Salgsklausuler som "i forevist stand" har null verdi som ansvarsfraskrivelse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Veggen

Fikk ny drivenhet på service i Drammen i dag.
Jeg er en av de som har ikke har vært plaget av ulyder, men ba de ta en sjekk når den først var inne for noen andre småfikser.
Dette er teksten på arbeidskjemaet:

SitatCorrections: Motor General Diagnosis
Confirmed the costumer complaint about clunk sound.
I'm going to try and install the shim for the differential bearing.
If no difference is heard than I will have to replace the drive unit.

Corrections: Install Differential Shims for Drive Unit Clunk
Tested to install shim to remove/reduce the drive unit clunk.
Measured the play in the differential to 0.3mm and installed a the correct shim. No difference in the clunk sound.
The drive unit have to be replaced.

Corrections: Drive Unit - Remove and Replace
Replaced the drive unit due to clunk.
Moved ground outs and performed air purge.
Performed drive unit brake in.
There is no more clunk sound when driving.

Part Quantity Unit Price
ASY,P-TRAIN,SPORT,MECH,COMPLETE (1002633-01-E) 1.00 0.00 0.00
212-B ATF (1031106-00-A) 2.00 0.00 0.00

Så det ser ut som de forsøkte den berømte shimsen først, fant ut at det ikke hjalp, og deretter byttet hele drivenheten.
Fikk beskjed om at dette var den forbedrede versjonen som de nettopp hadde fått inn.
De var litt uklare på hva som var forbedret, men det ble nevnt sterkere lager og mer fett på aksling.

Så får vi håpe dette er en permanent fiks.
Svært fornøyd med måten dette ble håndtert, fortjent skryt går til Tesla Drammen.
De tok seg tid til å gjøre dette skikkelig selv om de lider under stort arbeidspress for tiden.

Teslanewbie

Mer lurium på akslingen denne gang :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA