Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Haknys på mandag 10. november 2014, klokken 13:12

Vi kan anta at det samme gjelder Tesla. Jeg begynner å kjenne igjen de samme 5-10 brukernavnene i flere av disse "klagetrådene".  Jeg begynner derfor å bli litt usikker på hvor mange av disse kundene dette egentlig gjelder.

Ca 13% av de som har svart her har hatt havarier som medfører bilberging...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12074.0.html

Dvs det er nok mer en 10 15 gjengangere som har problemer.

OleJA

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 10. november 2014, klokken 17:06
Ca 13% av de som har svart her har hatt havarier som medfører bilberging...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12074.0.html

Dvs det er nok mer en 10 15 gjengangere som har problemer.
Denne pollen ble startet ifjor vinter når det var mange somme hadde problemer med at lading feilet, og bilen deretter tømte 12V batteriet. Dette medførte mange driftstans med bilberging.
Disse problemene er fikset forlengst, og jeg vil tro at det er vesentlig færre som må berges nå.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Brede

https://docs.google.com/forms/d/1nYpU_6m1E3nErsx0QQo2f1HFtMmyap0KYScIk2bE-M8/viewanalytics

Her er jo en ganske fersk undersøkelse med nesten 300 deltagere.

Har ikke feil.                          133     46%
Har feil, men har ikke meldt den     8   3%
Har meldt feilen, ikke fått time   43   15%
Har meldt feilen, fått time           58   20%
Har byttet driveunit en gang   43   15%
Har byttet driveunit to ganger     3   1%

Kallagtunet

Ser ikke ut som det helt kontroll på kvaliteten nå ett år etter heller dessverre.

GeirOlavG

Fikk min S85 levert i slutten av august. På ca 5000 km merket jeg noe som ligner en trommel-lyd. Den er der hele tiden, mest hørbar rundt 75 km/t og følger hastigheten på bilen. Hadde det vært en fossilbil ville jeg sagt at feilen med 95% sannsynlighet var et utslitt hjullager. På en Tesla har jeg ikke peiling. DU? Hjullager? Annet?

Jeg har kjørt BMW i alle år, også vært innom Alpina. Alle med store V8ere eller storseksere. Et par Audier har det også blitt. Jeg er Tesla FanBoy så det holder, men jeg kjenner nå at forholdet begynner å kjølne litt. Jeg liker ikke å innrømme det, men hadde BMW eller Audi hatt noe tilsvarende hadde jeg nok byttet, iallefall om superlading var tilgjengelig. Men de har ikke noe tilsvarende og langt derifra. Jeg er så frelst på teslafølelsen, så frelst på potent elbil, at jeg aldri kan gå tilbake. Tesla er mitt eneste alternativ - og bevares for et alternativ! Bilen er fantastisk, men det er ikke bare trommellyder og frykt for når DU begynner å krangle (skar tenner av smerte da jeg hørte opptaket fra franskmannen tidligere i tråden her) som plager meg, men at jeg har en generell følelse av at bilen ikke tåler å bli brukt. Det plager meg for øyeblikket mer enn frykten for havari.

Håper ny DU faktisk er på plass. Og til alle - vi visste vel innerst inne at vi var prøvekaniner. Model S er bare en stepping stone for Tesla på veien mot den første volummodellen. I mens er det bare å kose seg med den futuristiske kjøremaskinen vi fakstisk er så heldige å ha og sette vår lit til at alt får en løsning til slutt og at til og med to tesla uker må ha en ende.  :)

Øggen

En eventuell ny DU nå, vil den da få/ha 470 gamp? ?

Muffinman

Tror effekten er like på ny og gammel, men at måten det beregnes på er forskjellig.

Men hadde ikke sagt nei takk til en aldri så liten oppgradering etter første år som Tesla-eier  ;)

RaBalder

Sitat fra: Øggen på mandag 10. november 2014, klokken 20:10
En eventuell ny DU nå, vil den da få/ha 470 gamp? ?
Tror den DU som sitter i P85 idag allerede har 470 hester. Det er batteriet man ikke ønsker å trekke mer effekt fra idag.

Muffinman

Tja, 0-100 tid er jo identisk på P85 med 421 og P85 med 470. Tipper effekten i praksis er lik og at man har endret måten man oppgir den.

D.O

Jeg har siste versjon av DU og merker ingen forskjell på effekten i bilen. Er helt sikker på at det er kun at de nå opplyser teoretisk motor effekt og ikke effekt med batteri.
Jeg merket en endring når .73 kom. Men jeg tror dette også kan være tilfeldig og som følge av endringer i ute temp og at effekt blir styrt/begrenset selv om man ikke har noen stiplet linjer. Har ikke fått testet dette videre, da jeg nå har piggdekk. Men kom til å huske at jeg opplevde en gang tidligere å skulle demonstrere aks, hvor bilen var direkte sløv. Da var det sommer og varmt. Neste gang jeg kjørte var alt som før igjen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

andvib

er det noen som har fått ny DU i det siste uten å havarere først? Jeg hadde opprinnelig servicetime for bytting av DU for andre gang tidligere i november, men den ble flyttet til slutten av januar 15 da de ikke hadde DUer tilgjengelig, og de de hadde var forbeholdt havarier, og er uansett gamle (underforstått vil havarere igjen slik jeg skjønte det). Noen tidligere i tråden som nevnte nydesignede DUer i Trondheim?

Muffinman

For min del ønskes det å gjøre avtale langt fram i tid pga. økende kø i Trondheim. Usikker på hvor lang ventetid det betyr i praksis, men det vanskeliggjør jo logistikken for oss som bor et stykke unna. Presis planlegging blir jo som kjent vanskeligere jo lenger fram i tid man prøver. Min andre driveunit er passert 10.000km med god margin og det virker som økningen i slakke går saktere, men det høres antydning til hvinelyd som ikke var der til å begynne med når drivverket er gjennomvarmt ved visse hastigheter.

Har ikke fått bekreftet at det er en "endelig" versjon av DU som nå monteres på bilene, men ser det ikke som en ulempe å vente lengst mulig så lenge ting ikke havarerer. Har en magefølelse på at DU-problematikken er veldig sammensatt og at man kanskje ikke har 100% kontroll på det enda.

Bjørn

Sitat fra: andvib på lørdag 15. november 2014, klokken 10:54
er det noen som har fått ny DU i det siste uten å havarere først? Jeg hadde opprinnelig servicetime for bytting av DU for andre gang tidligere i november, men den ble flyttet til slutten av januar 15 da de ikke hadde DUer tilgjengelig, og de de hadde var forbeholdt havarier, og er uansett gamle (underforstått vil havarere igjen slik jeg skjønte det). Noen tidligere i tråden som nevnte nydesignede DUer i Trondheim?

Det var jeg som nevnte dette. Da jeg var innom Tesla Lade ble jeg fortalt at dem bare monterte nydesignede DU.. Om dem jeg så i kasser inne på service verkstedet var av nye el gamle vet jeg dog ikke. :)

Muffinman

#163
Jeg fikk høre at min nye DU som ble montert tidlig i september var "forbedret". 4000km senere var det økende slakk, og nå etter gode 11.000km kan jeg konstantere at slakken har økt enda mer. Riktignok ikke så fort som i starten.

Det at man er giret på å få bilen inn igjen uten at jeg som kunde har signalisert at jeg opplever dette som dramatisk tyder vel kanskje på at man mener at problemet ikke er løst?

orjan

Byttet DU i Trondheim for halvannen uke siden (uten havari først, bytte av DU ble avtalt for flere måneder siden på grunn av klunkelyd ved et tidligere servicebesøk). Visstnok ble det satt inn en av disse nye som ikke skal gå i stykker. Tiden vil nå vise... :)
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA