Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sitat fra: sosiss på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:05
Her var det minsanten ufattelig mange tålmodige kunder med stor godvilje. Rett og slett motorsvikt som noe en bortimot må regne med på en bil i en tross alt nokså høy prisklasse. Skulle gjerne sett hva BMW/Mercedes-kunder hadde sagt. Teslakunder er uten tvil -og med god grunn "fans"- men det må da også ha en grense. Selvsagt er 8 år garanti en trøst og en sikkerhet, men det virker jo ikke som Tesla tar det store overordnede ansvar å finne ut hva som er årsaken til dette. Å bytte utallige DU-er koster jo også flesk- og SÅ solid og stor er ikke Tesla. Jeg har en "D"-bil i bestilling, men lurer jo på om D betyr dobbel risk for trøbbel- eller en sjanse for å klare meg selv når sirkelsagen og klunken melder seg. Mest fristet er jeg til å kansellere hele greia, og prøve igjen neste år---

Tja, BMW hadde flest motorfeil uansett bilmerke
http://www.side3.no/motor/de-har-laget-verdens-darligste-bil/8503164.html
Uten at det fritar Tesla fra å bruke DUer med høy feilfrekvens. Fordelen er at en DU swap er mye enklere når det først blir problemer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Tesla-man

Min DU røyk på fredag med et smell.

Hva vet vi egentlig om dette problemet? Mange påstander og spekulasjoner er ute og går. Jeg vet jo ikke så mye jeg heller annet enn at den gikk i lav hastighet uten særlig belastning - tipper ca 20-30kw ettersom det var opp en svak stigning.
Utifra lyd og oppleving var det ikke et lager som røyk. Hørtes heller ikke ut som et brudd. iallefall ingen knaselyder. Etter havariet var det tydelig noe som gikk fritt rundt baki der - lot seg spinne opp i stor hastighet med et hviiin, men helt uten belastning. Det spant fritt sakte ned til 0-rpm liksom. Når det nærmet seg helt stopp var det en dyp, ujevn rumling som hørtes, som om det var noe som var påvirket av sentrifugalkraft og når hastigheten minket overvant massen sentrifugalkreftene...  Akkurat samme i D og R.

Håper ikke Tesla setter inn en vanlig S - Jeg har et benchmark, så det vil jeg nok merke nokså snart. Da blir det bråk. Hører dere Tesla...

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

jkirkebo

Sitat fra: Tesla-man på søndag 02. november 2014, klokken 21:07
Min DU røyk på fredag med et smell.

Hva vet vi egentlig om dette problemet? Mange påstander og spekulasjoner er ute og går. Jeg vet jo ikke så mye jeg heller annet enn at den gikk i lav hastighet uten særlig belastning - tipper ca 20-30kw ettersom det var opp en svak stigning.
Utifra lyd og oppleving var det ikke et lager som røyk. Hørtes heller ikke ut som et brudd. iallefall ingen knaselyder. Etter havariet var det tydelig noe som gikk fritt rundt baki der - lot seg spinne opp i stor hastighet med et hviiin, men helt uten belastning. Det spant fritt sakte ned til 0-rpm liksom. Når det nærmet seg helt stopp var det en dyp, ujevn rumling som hørtes, som om det var noe som var påvirket av sentrifugalkraft og når hastigheten minket overvant massen sentrifugalkreftene...  Akkurat samme i D og R.

En teori er vel at stadig "klunking" svekker en aksel som til slutt får brudd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesla-man

Ja, men det passer dårlig med slik  jeg opplevde mitt havari.

Dette var ved svært lav lastpåkjenning. Et tretthetsbrudd bør opptre ved langt større last.
I tillegg borger den teorien for to separate feil; først feil som fører til klunk ved at noe blir slarkete/får for øket frigang og så ny følgefeil med en aksling som er for svak.

Shim forklaringen til Musk passer også dårlig med en "brudd-teori"

Snakket forøvrig med Drammen I dag - de sier ikke så mye der I garden,  men de røpet at de hadde fått inn flere ila. helgen, så de var usikre på hvor mange DU'er de hadde 'til overs'.  Høres neimen ikke bra ut det her...

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Stig O

De snakket om denne lille skiva shimen i Stavanger også, som var årsaken til DU byttene. Det var også snakk om og sende teknikere på kurs, slik at de kunne reparere DU i Norge.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

RaBalder

Hvis vi antar at Tesla vet årsaken til disse havariene, skulle det være noe grunn til å ikke kunne gi ut noe informasjon om dette?

Jeg kan ikke se noen grunn til å la være og informere.
Og spinner vi så denne bakover igjen. Hvis dem ikke informerer, så vet dem ikke hva som forårsakere havariene.
Og da får dem vel heller ikke på plass en fix som får slutt på DU-havarier. Dette rimer vel med hva man nå erfarer.

Spekulerer jeg for mye nå  ???  ::)

Daniel.B

At det er ei skive som fører til dette virker litt rart.

Monteres den samme DU, eller en forbedret utgave? Høres ut som at alle TMS vil oppleve slikt havari enten før eller siden.

Muffinman

Sitat fra: RaBalder på mandag 03. november 2014, klokken 19:01
Hvis vi antar at Tesla vet årsaken til disse havariene, skulle det være noe grunn til å ikke kunne gi ut noe informasjon om dette?

Jeg kan ikke se noen grunn til å la være og informere.
Og spinner vi så denne bakover igjen. Hvis dem ikke informerer, så vet dem ikke hva som forårsakere havariene.
Og da får dem vel heller ikke på plass en fix som får slutt på DU-havarier. Dette rimer vel med hva man nå erfarer.

Spekulerer jeg for mye nå  ???  ::)
I tilfelle du ikke spekulerer tilstrekkelig kan jeg videreføre spekulasjonen; om de videre ikke har løst dette produseres det fremdeles biler med feilen.

Nok nå  ;D

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. november 2014, klokken 22:11
Sitat fra: Tesla-man på søndag 02. november 2014, klokken 21:07
Min DU røyk på fredag med et smell.

Hva vet vi egentlig om dette problemet? Mange påstander og spekulasjoner er ute og går. Jeg vet jo ikke så mye jeg heller annet enn at den gikk i lav hastighet uten særlig belastning - tipper ca 20-30kw ettersom det var opp en svak stigning.
Utifra lyd og oppleving var det ikke et lager som røyk. Hørtes heller ikke ut som et brudd. iallefall ingen knaselyder. Etter havariet var det tydelig noe som gikk fritt rundt baki der - lot seg spinne opp i stor hastighet med et hviiin, men helt uten belastning. Det spant fritt sakte ned til 0-rpm liksom. Når det nærmet seg helt stopp var det en dyp, ujevn rumling som hørtes, som om det var noe som var påvirket av sentrifugalkraft og når hastigheten minket overvant massen sentrifugalkreftene...  Akkurat samme i D og R.

En teori er vel at stadig "klunking" svekker en aksel som til slutt får brudd.

Hadde vært veldig spennende å sett inni ei havarert kasse/dif. Den hviiinelyden kan jo ikke være så mye annet enn motorakslingen + kanskje flere tannhjul etter denne som spinner fritt og ubelastet pga ingen kontakt m drivhjulene.
De svakeste delene inni differensialen pleier å være planethjulene og/eller akslingene som disse spinner rundt.. Jeg tipper på en av disse! :)

RuneW

Sitat fra: RaBalder på mandag 03. november 2014, klokken 19:01
Hvis vi antar at Tesla vet årsaken til disse havariene, skulle det være noe grunn til å ikke kunne gi ut noe informasjon om dette?

Det kan jo være noe pinlige greier da. Eller noe som setter "da boss" i et dårlig lys. Han har jo allerede gått ut offentlig og sagt hva som er problemet (shim) og om det viser seg at det er noe helt annet og mer alvorlig så kan de kanskje ikke si det uten at Elon virker dum...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

El-boy

#100
Sitat fra: RuneW på mandag 03. november 2014, klokken 23:56
Sitat fra: RaBalder på mandag 03. november 2014, klokken 19:01
Hvis vi antar at Tesla vet årsaken til disse havariene, skulle det være noe grunn til å ikke kunne gi ut noe informasjon om dette?

Det kan jo være noe pinlige greier da. Eller noe som setter "da boss" i et dårlig lys. Han har jo allerede gått ut offentlig og sagt hva som er problemet (shim) og om det viser seg at det er noe helt annet og mer alvorlig så kan de kanskje ikke si det uten at Elon virker dum...
Jeg ville tro at Tesla har vist om denne svakheten i nærmere ett år ved demontering av feilende Drive Units. Antageligvis enkle beregninger når de ble klar over hvor de skulle lete etter svakheten. Tesla har vært treige før med å ordne opplagte kunde issues.Men at de har ordnet ut fullt tilfredsstillende til slutt. Vi husker blant annet hvor lenge det blå 32A adapteret lot vente på seg hvor vi til slutt fikk 2500,- i kompensasjon. Også var det den historien med 40kWh kundene i USA som fikk en tilfredsstillende avslutting etter å ha trekt i langdrag...
Tror også Drive Units vil få en tilfredsstillende løsning etterhvert. Men synes nok det trekker ut litt unødvendig i langdrag igjen... To Tesla uker ???

Og her vil jeg spekulere litt: Det virker kanskje som "da Boss" skal ha siste ord med på laget på smått og stort??? Mange avgjørelser kan vel betros til dyktige medarbeidere nede i organisasjonen, med den riktige fagkunnskapen. Slik åpenbare avgjørelser kan fattes uten å kaste vekk unødig tid. Det skaper bare ekstrakostnader (unødvendig mye) og "customer dissatisfaction" og andre konsekvens kostnader...???

Sjøhyene

Sitat fra: RuneW på mandag 03. november 2014, klokken 23:56
Sitat fra: RaBalder på mandag 03. november 2014, klokken 19:01
Hvis vi antar at Tesla vet årsaken til disse havariene, skulle det være noe grunn til å ikke kunne gi ut noe informasjon om dette?

Det kan jo være noe pinlige greier da. Eller noe som setter "da boss" i et dårlig lys. Han har jo allerede gått ut offentlig og sagt hva som er problemet (shim) og om det viser seg at det er noe helt annet og mer alvorlig så kan de kanskje ikke si det uten at Elon virker dum...

Jeg tror det er som Rune sier. Enten det eller så har de en helt uforklarlig lav interesse i å løse disse problemene. Kan jo være at absolutt alle med noe som helst autoritet jobber med nyutvikling av autpilot f.eks.

Håper uansett det er det første. Menneskelig å gjøre feil. Mens det å bare gi blaffen i eksisterende kunder er ikke like greit.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kallagtunet

Skrøt de ikke at de innførte 20 hardware endringer i produksjonslinjen per uke. Dvs det er en lang kø av komponenter som må forbedres, før det må de testes ut for å ikke introdusere nye feil etc. Det er utfordringen når en kjører beta testingen på produkter i full produksjon..,

TeslaSvein63

#103
Det er ille for oss, men kanskje ikke så økonomisk ille for Tesla, bortsett fra rykter som går ut over salget. Den det er verst for er sannsynligvis Borg Warner. Jeg har betalt dyrt for bilen og jeg har krav på å få dokumentert hva som er godt i stykker i DU-en min. Får jeg ikke se det fysisk, så skal det vises meg på andre måter med fks bilder og forklaring på reparasjonsrapporten, som jeg skal ha en kopi på mail av og hva som er gjort for å fikse problemet for godt. Garantien skal begynne å løpe på nytt etter reparasjon / bytting.

sven erik

om en tar dette før havari kan en mulig  se problemet bedre å løse det på en mye bedre måte og mulig om man prøver å smøre eller noe disse som har fått litt lud som meg  så kansje det kan hilde til de finner en fast løsning  jeg kjører pent  får ca 40-5 mil på en lading og har kjørt nå 22500 km  merket vel en lyd på 18000km  men har ikke reagert siklig før nå  men jeg skjører selden by kjøring  kjører for det meste fra 5 mil og oppover uten stopp  så tror mye stopp og strt vil slite  men må hvite mer om dette før jeg kjører til spania kan ikke stå langs veien  nedover  derfor jeg kjøpte bilen for å kunne kjøre trykt  noen her sier en kan kreve omlevering etter 2 byttinger av DU men det kan en å  om det tar for lang tid  på såpas nye biler min er fra  may mener jeg   men får se hva de sier min er på servise nå  min ble 2 dager forsinket på grunn av DU skifte derfor jeg fant ut hva dette her håper dette blir fikset så jeg ikke må til bake på i miev  kjøpte en av de med en gang de komm  men kjørte 90 tusen uten en feil  men ble lurt til å selge den  elsker elbiler men det må funke  i stede for å komme med D burde tesla kommet med nue løsninger på problemer som DU dugg i lykter knapper som ikke funker +++ for iden med bilen er fantastisk  å med en annen DU  mulig vi kunne trekt henger å

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA