Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Bjørn

Sitat fra: Trustno1 på mandag 08. desember 2014, klokken 23:37
Jeg skal levere min i morgen for ny DU. Spent på hvordan det blir. Jeg har jo allerede skiftet en gang uten at dette hjalp mer enn 5-6k km.

Etter 6.0 så har dunkinga blitt betydlig redusert, men hører det fortsatt godt i lave hastigheter.

Akkurat samme her.. dvs min holdt 3-4 mil.. så var klunkelyden tilbake.. men ikke drev-hviningen (sirkelsaglyden) (enda)
Blir litt oppgitt..!

Bjoris

Noen som opplevere at klakkelyden kommer og går litt? Jeg tok en test i dag på min og kunne ikke få det frem, men jeg begynte å høre dette for ca 10.000 km siden. Jeg har vist det til Tesla som mente det knapt var hørbart, men i periode hører jeg det gjennom musikken, men som i dag hørtes det ikke i det hele tatt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv


turfsurf

Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. desember 2014, klokken 07:44
Noen som opplevere at klakkelyden kommer og går litt? Jeg tok en test i dag på min og kunne ikke få det frem, men jeg begynte å høre dette for ca 10.000 km siden. Jeg har vist det til Tesla som mente det knapt var hørbart, men i periode hører jeg det gjennom musikken, men som i dag hørtes det ikke i det hele tatt...

Hos meg var det konsekvent etter jeg hørte det første gang, men kun i lave hastigheter. Har vært bra siden jeg byttet sist onsdag.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

NegativeElectrode

Kan føret spille inn her? For å få klakk kreves en viss friksjon mot underlaget. Når det er snø/is vil ikke underlaget gi nok friksjon til å gi rykk i drivverket. Blir spekulasjon men hvis det stemmer vil det være mindre fare for havari på glatt føre.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

fonberg

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:00
Kan føret spille inn her? For å få klakk kreves en viss friksjon mot underlaget. Når det er snø/is vil ikke underlaget gi nok friksjon til å gi rykk i drivverket. Blir spekulasjon men hvis det stemmer vil det være mindre fare for havari på glatt føre.

Rimelig sikker på at friksjon mot underlaget og batteritemperatur spiller inn: Med høyere friksjon og batteri som holder optimal arbeidstemperatur får man full effekt fra motoren både forover og bakover (regen), noe som påfører drivverket mer belastning.

Sjøl har jeg bare litt antydning til "slakke" i drivverket (32500 km nå), men hvis det blir mer påtakelig kommer jeg til å sette regen til low.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Paul

når jeg spurte Tesla Service om klunkelyd i DU (en gang i Juli) - fikk svar at det er "helt normalt" og det er ingenting som kan gjøres med dette...

Hentet bilen fra service i går(smo ting som var fikset), og service advisor sa at "vi fant ut at din bil har klunkelyd i DU, og vi skal fikse det".

men i første omgang Tesla skall  "skifte shims på DU"..

er dette godt nok? kanskje jeg skulle få ny DU?

fikk servicetime om 1 uke.
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

FThorsen

Sitat fra: Paul på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:11
når jeg spurte Tesla Service om klunkelyd i DU (en gang i Juli) - fikk svar at det er "helt normalt" og det er ingenting som kan gjøres med dette...

Hentet bilen fra service i går(smo ting som var fikset), og service advisor sa at "vi fant ut at din bil har klunkelyd i DU, og vi skal fikse det".

men i første omgang Tesla skall  "skifte shims på DU"..

er dette godt nok? kanskje jeg skulle få ny DU?

fikk servicetime om 1 uke.

Jeg fikk bilen min rett før deg, og rapporterte om hvinelyd i våres/tidlig sommer som jeg fikk beskjed om at var normalt (de tok dog opptak av lyden og sendte den over dammen). Nå har jeg også fått litt slark, og nevnte dette for de på service da jeg skal ha bilen inn på årlig service nå på fredag. Da fikk jeg tilbakemelding om at de kommer til å bytte DU. Kan informere om hva de faktisk gjorde ila fredagen.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

laumb


jazzwheel

Fikk ikke ny firmware på service i dag så noen andre må nesten bekrefte om det fortsatt går an å skru av TC med 2.x

Balrog

bzzzz-lyden rapporterte jeg til Tesla Drammen da den var inne for noe annet i sommer. Jeg lurte på om det var luftfjæringa som jobba ettersom den kom og forsvant. "Ingenting galt" fikk jeg vite. Tydelig at Tesla ikke kommuniserer spesielt godt til sine serviceverksteder. Kjører nå som om jeg har Toyota Prius for å utsette havari lengst mulig.

Jeg er fremdeles imponert over at ikke Tesla sender ut en melding til sine kunder av typen: Har du summelyd/klunking, kjør forsiktig og bilen holder sikkert lenge likevel, men gi oss beskjed, så vi kan kalle bilen inn for kontroll etterhvert. I stedet får jeg melding om at jeg kan kjøpe TMS med 4-hjulstrekk etc. somselvsagt er kjekt å vite.

Det jeg ikke kan forstå er at flere har fått ny DU og problemet dukker opp igjen kort tid etter. Det må jo bety at årsaken til problemet ikke er funnet/løst? Eller?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

turfsurf

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:25
Det jeg ikke kan forstå er at flere har fått ny DU og problemet dukker opp igjen kort tid etter. Det må jo bety at årsaken til problemet ikke er funnet/løst? Eller?

Hvem har fått det? Jeg har sett en del som har skrevet at de fikk tilbake problemet etter bytte av DU, men ikke de som har byttet etter de startet i stor skala.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Batteritralla

Jeg byttet inn "klunk" drivverket mitt i et "summelyd i jevnt 90" drivverk.

Foreløbig bare til irritasjon, men det er utvikling i lyden.

Bilen blir lite brukt i vintermånedene, da er det dedikert Quattro bil som gjelder.

Faktisk mindre drivverk lyd, og mye mindre lyd fra hjulhusene i denne nå når det er strøsand på veiene.

Det er en 1996 modell....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Byttet for andre gang i går etter å ha rapportert økende slakke kort tid etter første bytte samt antydninger til hvinelyd ved en viss hastighet og moderat pådrag eller regen. Ingen klunk eller klakk. Ble oppringt forrige uke og time ble avtalt. Den tredje driveuniten har innledningsvis mer slakk enn nummer to hadde når den var ny, og mye mer enn den originale. I tillegg har den en slags uling, nesten som en ugle når jeg ligger i 20-30 på balansepunktet mellom pådrag og regen. Ellers ganske stille. Mistenker nesten at driveunitene nå skal ha betydelig dødgang siden de to siste har dette, men så besluttet de jo å bytte for andre gang basert på min melding om dødgang. Tror ikke de engang prøvekjørte før de startet jobben i går, men serviceordren beskriver prøvekjøring etterpå uten ulyder.

Ikke så helt sikker på at man har kontroll på dette enda. Inntil videre nøyer jeg meg med å bruke bilen og ikke tenke mer på det.

i3_X5_730

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:34
Jeg byttet inn "klunk" drivverket mitt i et "summelyd i jevnt 90" drivverk.
Foreløbig bare til irritasjon, men det er utvikling i lyden.

Øh ... har du byttet DU, kompis ... ?  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA