Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

hma

Bruk av forenklet kommunikasjon ved kompliserte feil er svært vanlige og jeg synes det er helt greit.

Ta utfall i mobilnett til eksempel. Det er alltid et behov blant allmennheten (kundene) om å vite hvor feilen lå, selv om de fleste ikke er i nærheten av å forstå en dybdeforklaring. Derfor presenteres svar type "feilen lå i en server for abonnentene" som er mer enn tilstrekkelig.

Selv om jeg er langt over snittet teknisk interessert føler jeg ikke behov for å vite hvorfor drivenheten i min Model S eventuelt måtte feile. Så lenge Tesla sørger for at den raskt blir byttet og at de har tatt læring er jeg tilfreds :)

Eller er det noen som ser sitt snitt til å ringe Elon personlig, og presentere den løsningen, som ingen av hans tusen ingeniører har tenkt på? ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Teslanewbie

Sitat fra: sven erik på søndag 23. november 2014, klokken 11:48
det jelper ikke å vite at DU bråker  hvar innom i drammen på servise å sa fra og  fikk bekreftet feil  fikk da beskjed at bilen gikk  da sikkert 20 tusen til   vi får se når bilen stopper  men jeg har krevd nå ny

Ja og Teslas måte å ordne at den holder lengre er å senke effekten... Very clever .. Very clever indeed :-)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Jimpec

Tror momentet er så lite her at det ikke hatt noe å si ifht fullt pådrag og regen.
Godt mulig at ingen hadde hatt klunk om sw v 6 hadde vært installert fra starten ifht litt roligere moment i starten.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

kjølholdt

Vel da hører jeg klunk lyden i trunken men kun under 20 km/h og den kommer ved når jeg slipper gass pedalen. Dette er jo som beskrevet av andre. Men de nye du som de setter inn er det noen forskjell fra de gamle? Eller bare bytter de til de har en permanent fix?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sigurdi

#379
Sitat fra: kjølholdt på søndag 23. november 2014, klokken 12:46
Vel da hører jeg klunk lyden i trunken men kun under 20 km/h og den kommer ved når jeg slipper gass pedalen. Dette er jo som beskrevet av andre. Men de nye du som de setter inn er det noen forskjell fra de gamle? Eller bare bytter de til de har en permanent fix?
Er vel det som er det store spørsmålet.
Har Tesla fått tid til å finne og teste ut en permanent løsning eller er dette en quick fix pga media styret for å blidgjøre de som roper høyest, slik at de kan få ro mens permanent løsning blir utarbeidet og testet ferdig?
Svaret kommer utpå våren/sommeren 2015 kanskje. :-)
Vil tro det kommer et repsett, når feil er lokalisert og testet ferdig, slik at DU kan "oppgraderes" lokalt.
Eneste er at om det er rimeligere å bytte hele DU, sende den gamle for oppgradering i sentralt verksted (Nederland/USA), så blir nok dette utført istede.
Da vil en kanskje se på service kvitering til neste år, bulletin 5473-OpgSPN.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Charlie

Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....

Jimpec

Takk for at du deler historien.

Man kan jo bare tenke seg for en følelse kjøperen sitter med nå. Det som er så dumt er at dette sitter i lenge, beta eller ei. Man stoler ikke på bilen sin igjen på samme måte.

Tenk han kommer til å få tyn fra kolleger i morgen da..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Teslanewbie

Sitat fra: Charlie på søndag 23. november 2014, klokken 20:18
Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....


Huff .. Dette var ikke bra ! Regner med at kjøper føler seg lurt nå. Har han ønske om å heve kjøpet ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Sitat fra: Charlie på søndag 23. november 2014, klokken 20:18
Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....
Hadde bilen noen symptomer i forkant av havariet?

Tuxedo

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. november 2014, klokken 20:37
Sitat fra: Charlie på søndag 23. november 2014, klokken 20:18
Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....


Huff .. Dette var ikke bra ! Regner med at kjøper føler seg lurt nå. Har han ønske om å heve kjøpet ?
Kjipt for begge, men så lenge Tesla skifter DU på garanti så har ikke kjøper noe grunnlag for å heve kjøpet.  Forhåpentligvis kommer han til å ha mye glede av bilen med ny DU, som da faktisk vil være en hakket bedre bil enn den han kjøpte.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Teslanewbie

#385
Sitat fra: Tuxedo på søndag 23. november 2014, klokken 21:13
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. november 2014, klokken 20:37
Sitat fra: Charlie på søndag 23. november 2014, klokken 20:18
Jeg solgte Teslaen min i dag, og kjøper og jeg møttes på Værnes flyplass. Han kom med fly fra Bergensområdet og skulle kjøre nybilen sin tilbake dit. Han kom til Dombås med god margin, koblet seg på SC der, og kom nesten til Otta. Da røk DU, og han står i snøværet. Jeg synes så synd på ham.

Jeg hadde den på service for en uke siden, Tesla stilte inn bakakselen da bilen "spiste" bakdekk, og de gjorde noe annet småtteri. Tesla mente at jeg skulle inn med bilen i januar for skifte av DU, fikk en mail fra Tesla Skøyen (!?!) om dette, og så skjedde det akkurat i dag!

Tesla skal hente bilen, og kjøper får leiebil, men det er en mager trøst for nybilkjøperen.....


Huff .. Dette var ikke bra ! Regner med at kjøper føler seg lurt nå. Har han ønske om å heve kjøpet ?
Kjipt for begge, men så lenge Tesla skifter DU på garanti så har ikke kjøper noe grunnlag for å heve kjøpet.  Forhåpentligvis kommer han til å ha mye glede av bilen med ny DU, som da faktisk vil være en hakket bedre bil enn den han kjøpte.

Ja , kjipt og maks uflaks for begge . Ble han informert om at det var planlagt DU bytte i januar ?  Han får jo nå en bedre bil men spørs om han sitter igjen med den følelsen og har fordypet seg i DU saken slik at veit hva det dreier seg om . Men ikke god reklame for Tesla dette og kan sette en demper på salget . Er jo ikke det du forventer å skje når du kjøper en nesten ny bil...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

gss

Den klunkelyden, er det både riktig og forventet at den skal være fullstendig fraværende? Eller er vi blitt så opptatt av det, at lyden man såvidt kan høre ved 15 kmt bare plutselig er lagt merke til pga alt fokuset på den?
Skjønner at noen virkelig har problemer med DU, men vi andre, er vi bare paranoide?
Dette er ikke påstander fra min side, kun tanker/spørsmål.

Andre biler har jo også tilsvarende lyd fra differensialen ved slik kjøring i 15 kmt.

RE

Sitat fra: gss på søndag 23. november 2014, klokken 21:58
Den klunkelyden, er det både riktig og forventet at den skal være fullstendig fraværende?
Den klunkelyden jeg har var ikke der når bilen var ny, og kom ca. ved 5000 km kjørt. Den oppstår ved kraftig akselerasjon/retardasjon og høres ut som et 'klunk', altså at motoren eller noe annet metallisk beveger seg ved hurtig endring av fart. Lyden indikerer at noe er løst, og skal IKKE være der.
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

stefse

Ved en inspeksjon av gåen gearboks (eller DU om du vil) sjekk for slakke og blåing (tegn på varmgang) i og rundt lageret som holder drivakselen. Klunket man hører er tegn på slakk i tannhjulsoverføringen. Det er sjelden at tennene i seg selv slites ut så fort, da må det være elendig legering, eller helt feil engineering. Mest trolig øker dødgangen som en mulig følgeskade av at det ene eller begge lager har blitt overbelastet/skjevbelastet og at tennene dermed ikke går i skikkelig inngrep. (akslene ikke lenger står i idéell posisjon ift. hverandre)
Årsaken til skjevbelastning kan være aksialt stress som følge av denne manglende smøringen. Flere har meldt om slitasje pga hjulstilling, det kan også skyldes aksial forskyving og forkiling av drivakslen. Hvis lageret i gearboksen skal ta opp disse kreftene tar det kvelden rimelig fort, da det neppe er dimensjonert for å tåle større aksiale krefter.

Denne gearboksen og spesielt dette lageret er forresten en ypperlig kandidat til å sette inn en temperatursensor. Hvis lageret har blitt skikkelig varmt, har det nok smittet over på splinen og bidratt til å tørke ut smøremiddelet og forringe belgen.
Når man gjør nye ting slik som Model S, må en gjerne instrumentere ekstra opp for å følge med slitasjepunktene. Når data er høstet kan man senere droppe unødvendige sensorer for å spare penger på produktet i senere fase.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Mr.Hansen

Sitat fra: RE på søndag 23. november 2014, klokken 12:06
Jeg lurer på om 'klunk' lyden kan ha sammenheng med bruk av 'creep' modus. (Dette kan isåfall være et problem med kalibrering av når motoren slipper og når bremsene tar. Dersom motoren drar og bremsene holder igjen så kan bolt-hull el.l utvides...) Er det noen med 'klunk'-lyd som IKKE har 'creep' mode aktivert ?

Jepp, har ikke Creep aktivert men har klunke lyd etter ca 4-5000km.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA