Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

hma

Nei, det er nok ingen som har en slik liste fritt tilgjengelig her. Det nærmeste man kommer tror jeg er en lukket undersøkelse utført av TOCN (om jeg har forstått diverse kommentarer og poster rett).

Skal en slik liste ha verdi må den inneholde:
- Serienummer på bil
- Serienummer på drivenhet (på nynorsk; DU)
- Dato for havari
- Totalt antall km ved havari

Tesla selv vet naturligvis alt dette og kan således utføre nødvendige tiltak.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tklev

Sitat fra: hma på lørdag 22. november 2014, klokken 09:48
Nei, det er nok ingen som har en slik liste fritt tilgjengelig her. Det nærmeste man kommer tror jeg er en lukket undersøkelse utført av TOCN (om jeg har forstått diverse kommentarer og poster rett).

Skal en slik liste ha verdi må den inneholde:
- Serienummer på bil
- Serienummer på drivenhet (på nynorsk; DU)
- Dato for havari
- Totalt antall km ved havari

Tesla selv vet naturligvis alt dette og kan således utføre nødvendige tiltak.

Ja - det blir nok for dumt å ha en så detaljert liste. Tesla har den nødvendige kontrollen her - spørsmålet er vel også litt. Hvor alvorlig er problemet?

1. Er det bedre å bytte DU selv om en ikke har problem med den (men KANSKJE kan få problem en eller annen gang).
2. Er feilen såpass "plutselig" at en kan si at den som har fått havari ikke kunne ant at den ville dukke opp.

Vi har jo mange som klager på klunkelyder - men så vidt jeg husker i farten så har jeg lest om en hendelse med havari og han viste ikke om at han hadde klunkelyder før han leste symptomene her (ETTER at havariet var ett faktum):D

Sjøhyene

Jeg visste ikke hvor ille stilt det var med min DU før jeg fikk ny. Symptomene kommer gradvis og det er lett å glemme hvordan bilen var ny. Slakk/slark ved pådrag var jeg ikke klar over at jeg hadde i det hele tatt, men jammen var det som dag og natt gitt å få ny DU.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 22. november 2014, klokken 10:07
Jeg visste ikke hvor ille stilt det var med min DU før jeg fikk ny. Symptomene kommer gradvis og det er lett å glemme hvordan bilen var ny. Slakk/slark ved pådrag var jeg ikke klar over at jeg hadde i det hele tatt, men jammen var det som dag og natt gitt å få ny DU.
Dette er innertier. Symptomer som utvikler seg over tid er veldig vanskelig å vurdere. Selv jeg som kjører 50k i året og dermed hadde en rask utvikling av ulydene fikk en ahaopplevelse etter bytte. Blir litt som når man skifter støtdempere etter 150K og kjenner forskjellen.

tklev

Ikke for å være stygg.. :) Men en skal ikke undervurdere placeboeffekten her, dersom vi *tror* DUen har blitt bedre etter bytte så vil det kanskje være selvoppfyllende. Finnes det noen logisk forklaring på hvorfor slark skulle føre til dårligere aksellerasjon? Eller er det lagt inn en rutine i bilen som på en måte "oppdager" at det er begynnende slark - og dermed automatisk "roer" ned aksellerasjonen?

Jimpec


Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 12:29
Ikke for å være stygg.. :) Men en skal ikke undervurdere placeboeffekten her, dersom vi *tror* DUen har blitt bedre etter bytte så vil det kanskje være selvoppfyllende. Finnes det noen logisk forklaring på hvorfor slark skulle føre til dårligere aksellerasjon? Eller er det lagt inn en rutine i bilen som på en måte "oppdager" at det er begynnende slark - og dermed automatisk "roer" ned aksellerasjonen?

Det styres av sw. Begrensinger et lagt inn i versjon 6
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

tklev

Sitat fra: Jimpec på lørdag 22. november 2014, klokken 12:31

Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 12:29
Ikke for å være stygg.. :) Men en skal ikke undervurdere placeboeffekten her, dersom vi *tror* DUen har blitt bedre etter bytte så vil det kanskje være selvoppfyllende. Finnes det noen logisk forklaring på hvorfor slark skulle føre til dårligere aksellerasjon? Eller er det lagt inn en rutine i bilen som på en måte "oppdager" at det er begynnende slark - og dermed automatisk "roer" ned aksellerasjonen?

Det styres av sw. Begrensinger et lagt inn i versjon 6

Så i verjson 6 så oppdager den automatisk at du har dårlig DU - og dermed blir aksellerasjonen dårligere? Wow - smart bil! :) Eller missforstod du det jeg skrev?

Sjøhyene

Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 12:29
Ikke for å være stygg.. :) Men en skal ikke undervurdere placeboeffekten her, dersom vi *tror* DUen har blitt bedre etter bytte så vil det kanskje være selvoppfyllende.

Jeg forventet overhodet ikke at DU skulle føles annerledes, men det gjorde den virkelig. Det eneste jeg forventet var fravær av den dure lyden som har plaget meg i høye hastigheter.
Så nei ingen placebo effekt for meg, på denne spesifikke tingen i det minste.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

Det rare er at de har software begrenset alle biler til tross for at DU feilene ifølge tesla bare begrenser seg til 1100 biler tilvirket I et begrenset tidsrom ..

You go figure ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Jimpec


Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 12:35
Sitat fra: Jimpec på lørdag 22. november 2014, klokken 12:31

Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 12:29
Ikke for å være stygg.. :) Men en skal ikke undervurdere placeboeffekten her, dersom vi *tror* DUen har blitt bedre etter bytte så vil det kanskje være selvoppfyllende. Finnes det noen logisk forklaring på hvorfor slark skulle føre til dårligere aksellerasjon? Eller er det lagt inn en rutine i bilen som på en måte "oppdager" at det er begynnende slark - og dermed automatisk "roer" ned aksellerasjonen?

Det styres av sw. Begrensinger et lagt inn i versjon 6

Så i verjson 6 så oppdager den automatisk at du har dårlig DU - og dermed blir aksellerasjonen dårligere? Wow - smart bil! :) Eller missforstod du det jeg skrev?

Du misforsto ja.. Alle biler har fått begrensningen
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Sjøhyene

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 22. november 2014, klokken 12:36
Det rare er at de har software begrenset alle biler til tross for at DU feilene ifølge tesla bare begrenser seg til 1100 biler tilvirket I et begrenset tidsrom ..

You go figure ...

akkurat den uttalelse til EM ville jeg tatt med en stor neve salt. De har nok sine grunne til å snakke omfanget litt ned ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

#371
Sitat fra: tklev på lørdag 22. november 2014, klokken 12:35
Så i verjson 6 så oppdager den automatisk at du har dårlig DU - og dermed blir aksellerasjonen dårligere?
Nei.

Forskjellen man opplever med ny DU går   neppe på akselerasjon, men at det plutselig er forsvunnet en del ulyder man har vent seg såpass godt til at persepsjonsprosessene har valgt dem vekk, eller maskert dem om man vil. Når man henter bil med frisk DU er opplevelsen av stillhet der bak ganske overveldende - først DA oppdager man hvilke ulyder man egentlig har hatt.

i3_X5_730

Det vanlige hos etablerte bilmerker er at kunden faktisk får se delene som er skiftet ut etter en reklamasjon. Mange har også fått tatt bilder av dem.

Så: Er det i hele tatt noen kompetente kunder som har sett en DU etter at den er skiftet ut for å faktisk verifisere at det er lagt "for lite fett" på spline?

I mine ører høres det ut som en foklaring som beskriver det tekniske nivået Tesla faktisk tror kundene deres er på ...   :o

Og pressen, ja den består i for det meste av teknisk inkompetente journalister som ovehode ikke evner å sette spørsmålstegn ved slike forklaringer. Dette innlegget er ikke ment som kritikk mot eierene av Tesla, men selve forklaringen Tesla forsøker seg på. Jeg biter ikke på den ... (!)


sven erik

det jelper ikke å vite at DU bråker  hvar innom i drammen på servise å sa fra og  fikk bekreftet feil  fikk da beskjed at bilen gikk  da sikkert 20 tusen til   vi får se når bilen stopper  men jeg har krevd nå ny

RE

Jeg lurer på om 'klunk' lyden kan ha sammenheng med bruk av 'creep' modus. (Dette kan isåfall være et problem med kalibrering av når motoren slipper og når bremsene tar. Dersom motoren drar og bremsene holder igjen så kan bolt-hull el.l utvides...) Er det noen med 'klunk'-lyd som IKKE har 'creep' mode aktivert ?
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA