Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Kagex

da syntes jeg at det er rimelig å sende leiebil regningen din til Tesla
P29687

pberg

Er det forresten noen 3. part som har sprettet opp en røket DU for å se hva det egentlig er som ryker? Da burde jo dette kunne diagnostiseres noe mer uavhengig enn av Tesla selv.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Bjørn

Sitat fra: pberg på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:43
Er det forresten noen 3. part som har sprettet opp en røket DU for å se hva det egentlig er som ryker? Da burde jo dette kunne diagnostiseres noe mer uavhengig enn av Tesla selv.

Den dagen gleder jeg meg til..! Verker litt etter å få sett inni ei røket kasse..

pej

Er det noen som vet om den nye drive uniten som blir satt inn har samme feil fortsatt? Det var det jeg ble fortalt, at det var ingen grunn til å bytte før den brøt sammen siden de ikke har klart å løse problemet. Det ble også ymtet om at dette var en av grunnene til at man går over til 4wd. For å fordele momentet. Så kanskje må vi leve med usikkerheten ut bilens levetid? Fikk akkurat beskjed om de måtte beholde bilen i 3-5 uker i påvente av deler.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Kagex

tja da får du håpe at DU ryker 3 ganger da
P29687

NegativeElectrode

Jeg vil være forsiktig med å mene noe om hvordan det oppleves å ha en bil med en slik usikkerhet. Men jeg kan gjette på hvordan Tesla jobber med å finne en løsning og hjelpe de som får driftsstans. Driftsstans må så klart ha høyeste prioritet. Deretter må man jobbe effektivt for å komme frem til en forbedring som er holdbar. Å teste dette ut på en lab vil ta lang tid siden det kreves testkjøring under mange ulike forhold. Hadde jeg sittet med ansvaret for dette, ville jeg prioritert DU bytte for de som kjører veldig mye av 2 grunner:

Disse vil raskest kunne skaffe erfaring (påløpte km under ulike forhold) med forbedringer og de er mest avhengig av at bilen fungerer. Uttesting blir noe tifleldig men med stort nok volum vil en kunne finne den løsningen som fungerer.

At Tesla holder tett er også litt typisk amerikansk. Generelt er Tesla åpnere enn de fleste andre teknologibedrifter. Det blir vanskelig å være åpen kun i Norge men holde tett i andre markeder. Til sammenligning så er det sjelden bilfabrikanter går ut med informasjon overhodet når de har funnet en feil som krever tilbakekalling. Når tilbakekallingsprogrammet starter kommer det gjerne pressemelding.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

RaBalder

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:02
Sitat fra: pej på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:58
Jeg tør ikke lengre bruke bilen på langtur med barna i bilen med tanke på havari. Jeg leier bil hvis vi skal på fjellet. Tar ikke sjansen på d.u. feil i 10 minus med en 2 åring i bilen. Tesla har dessverre kun d.u. til de som får sammenbrudd i følge min service kontakt, så de kan ikke bytte på alle med ulyd. Det har de heller ikke kapasitet til, da det betyr i praksis at alle må inn. :-\

Det du skriver er viktig, at du ikke stoler på bilen er en milepæl og jeg trur at det er flere som tenker slik.. ikke gøy å bli strandet på fjellet med en havarert bil mitt i natten. men jeg regner med at varmeapparatet fungerer til tross for at DU havarer ? eller låser seg alle system ?
Hvis DU feiler, så fungerer nok varme til kupeen.

Men hva om kontaktoren ryker og all energien i det store batteriet blir utilgjengelig. Og man står midt oppå saltfjellet på natten.

Da blir det fort kalt.

Så jeg har med mitt survival-kit på all vinterkjøring.

  • Ordentlige klær
  • Sovepose
  • Stearinlys/fyrstikker
  • Primus
  • Mat og noe å lese på

Da skal ikke en natt bli kritisk hvis man får driftstans  ;D

Etter 2-3 døgn blir det kritisk, for da vil jeg slippe opp for lesestoff  ::)

timingbeltkiller

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:39
Eier av blå S85 (for tiden byttet ut med Toyota Yaris hybrid leiebil)
Dette minner meg om å parkere campingbilen og i stedet bruke sykkelen som vanligvis henger bak.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OleT

Sitat fra: pej på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:58
Jeg tør ikke lengre bruke bilen på langtur med barna i bilen med tanke på havari. Jeg leier bil hvis vi skal på fjellet. Tar ikke sjansen på d.u. feil i 10 minus med en 2 åring i bilen. Tesla har dessverre kun d.u. til de som får sammenbrudd i følge min service kontakt, så de kan ikke bytte på alle med ulyd. Det har de heller ikke kapasitet til, da det betyr i praksis at alle må inn. :-\

Så du stoler mer på en leiebil? Hva om drivstoffpumpen ryker midt på natten?
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Øyvind.h

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 18. november 2014, klokken 12:17
Hvis DU feiler, så fungerer nok varme til kupeen.
Ved motorstans i tradisjonell bensin/dieselbil derimot blir det raskt kaldt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pej


[/quote]

Så du stoler mer på en leiebil? Hva om drivstoffpumpen ryker midt på natten?
[/quote]

Sjansen på at dette skjer på en ny leiebil er lik 0. D.U.Feil på en model s er vel nærmere 50%.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Sjøhyene

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. november 2014, klokken 12:22
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:39
Eier av blå S85 (for tiden byttet ut med Toyota Yaris hybrid leiebil)
Dette minner meg om å parkere campingbilen og i stedet bruke sykkelen som vanligvis henger bak.

Jepp, og makan til møkka bil. En observasjon jeg har gjort meg den siste tiden etter å ha hatt litt forsjellige leiebiler er at mange nybiler i dag er helt forferdelige å kjøre. At folk betaler 250-400 tusen for mange av disse bilene er fullstandig galskap sånn jeg ser det. Skjønner dog at avgiftene i norge på fossilbiler må ta mye av skylda her.
Har også en Ford focus fra 99 (til en tidel av prisen) i familien som jeg syns overgår mye av det rælet jeg har kjørt den siste tiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: pej på tirsdag 18. november 2014, klokken 12:32
Sjansen på at dette skjer på en ny leiebil er lik 0. D.U.Feil på en model s er vel nærmere 50%.
Skal vi bruke statistikken fra de litt over 300 respondentene er det ca 3% som har havarert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Jimpec på mandag 17. november 2014, klokken 17:52
Burde være det..
Formannen har vel byttet noen ganger? Kanskje taktikk fra Tesla.
(Ikke noe vondt mot Laumb)

(none taken).

Byttet 1 gang grunnet havari på 2400km.
Nr. 2 skal byttes når "de har tid" grunnet samme lyder og ting som "alle andre".
Er noen uker siden de sa det da - og lydene blir og ting blir jo ikke bedre med tiden. :P

sigurdi

Må ha litt posetiv feed he også.
Mens en venter på permanent fix og info om nåværende DU, kan en se på en liten filmsnutt av produksjon av den nye som kommer i D. :-)
http://vimeo.com/109168998

Hentet fra artikkelen her:

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/factory-upgrade
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA