Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Jimpec


Sitat fra: OddB på mandag 17. november 2014, klokken 19:35


Det har ingen hensikt  å blåse dette problemet  helt  ut av proporsjoner. 

Nei. Men det er på tide at det håndteres i de proporsjoner som står i stil med den opplevde problemstillingen. Veldig veldig mange kjører rundt med en bil som de er usikre på om holder. Hjem fra hytta, til feriemålet, fra jobb...osv.
Kan ikke bare godta taushet og tomme blikk i månedsvis om dette.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

timingbeltkiller

Sitat fra: OddB på mandag 17. november 2014, klokken 19:35
Dette er selvsagt  en helt  hypotetisk problemstilling . Hvis ikke Tesla har klart å produsere  en holdbar  girkasse innen da er det nok ikke noe Tesla  å reklamere  til....
Den lille svenneprøven til TM er om model X arver feilene til S eller kommer uten.
Den store svenneprøven er tilsvarende for model III.

Har TM ikke skjerpet seg betydelig til III, går det lett troll i ord om ingen å reklamere til.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Sitat fra: Jimpec på mandag 17. november 2014, klokken 19:42

Sitat fra: OddB på mandag 17. november 2014, klokken 19:35


Det har ingen hensikt  å blåse dette problemet  helt  ut av proporsjoner. 

Nei. Men det er på tide at det håndteres i de proporsjoner som står i stil med den opplevde problemstillingen. Veldig veldig mange kjører rundt med en bil som de er usikre på om holder. Hjem fra hytta, til feriemålet, fra jobb...osv.
Kan ikke bare godta taushet og tomme blikk i månedsvis om dette.
Og da kommer vi lengst ved å holde oss til fakta og forholde oss til det på en saklig måte.
Jeg er helt overbevist om at Tesla jobber med saken og kommer til å komme med en løsning vi alle vil bli fornøyd med. Det klarte de med ladeproblemet i vinter, og det kommer de til å klare nå også. De må bare få logistikken på plass. Å bytte DU på reklamasjon er dyrt for dem. Det beste er om verkstedene klarer å reparere dem på stedet. Tipper at det er det de jobber med nå. Hadde de bare gått åpent å fortalt hva ståa var og gitt oss et tidsperspektiv så hadde de fleste av oss roet oss ned.

Jeg har en UMC som knappen ikke virker på, jeg har dugg i tåke- og ryggelyset og jeg har en snev av ulyd i girkassa hvis jeg hører godt etter.  Jeg har hittil ikke stresset med å få dette fikset, siden jeg har blitt fortalt at det er "en fix" på gang. Men det er klart etterhvert som månedene går og ingenting skjer blir man jo litt utålmodig...

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 17. november 2014, klokken 19:58
Sitat fra: OddB på mandag 17. november 2014, klokken 19:35
Dette er selvsagt  en helt  hypotetisk problemstilling . Hvis ikke Tesla har klart å produsere  en holdbar  girkasse innen da er det nok ikke noe Tesla  å reklamere  til....
Den lille svenneprøven til TM er om model X arver feilene til S eller kommer uten.
Den store svenneprøven er tilsvarende for model III.

Har TM ikke skjerpet seg betydelig til III, går det lett troll i ord om ingen å reklamere til.
Du må gjerne svartmale så mye du vil. Har du slike tanker er det nok ikke lurt å være Teslaeier, av helsemessige årsaker ;)

JEG tror at allerede de bilene som kommer framover nå med 4WD har nye girkasser, så mest sannsynlig er problemet på nye biler allerede løst. Så får vi se hvordan de løser reparasjonslogistikken. De har jo tydeligvis funnet ut at det er et "shim"-problem
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Jimpec

Men hva er egentlig fakta da @OddB?

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

sven erik

en må  nokk  få fikset det meste  men om andre her har jeg å  hatt de fleste feil ser nå og at llyktene forran dugger   tror tesla er mer tjent med  si ja en vis dato tar vi alle sykdomene på bien

selgeren i drammen a det bare hvar feil på noen få biler  max 20  da fikk jeg latterkrampe  er 20 du har hørt om men er nokk alle som er levert til nå

Teslanewbie

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 17. november 2014, klokken 19:31
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 17. november 2014, klokken 19:20
DU har nå samme garanti som batteripakka.
For S85 betyr det du må avskrive bilen til null på 8 år.
For deretter må du/bruktbilkjøperen selv koste en ny DU.
Dersom ikke den norske forbrukerkjøploven er slik å forstå du har 5 års reklamasjonsrett på ny DU.
I så fall vil du få gratis nye DU i all evighet dersom de alle ryker med kortere mellomrom.

Hvis ikke tesla går konk....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

@OddB:

Jeg kjenner ikke problemstillingen særlig og har egentlig tenkt at dette er et problem med alle Tesla'er, men det er da altså ikke? Gjorde dere noen avkryssing for de som ikke opplever problemer?

Jeg har rundet 6k på min bil å og har fått sirkelsaglyd og ballongfiselyd, men ikke merket noe annet.

Interessant å lese om DU-byttet i USA og at man måtte betale selv siden garanti kun omfatter privatpersoner. Hvordan er det med norske Tesla-taxier?

De 160+ taxibilene i Nederland har nedskalert effekt så det blir kanskje ikke et problem der?

OddB

Sitat fra: Jimpec på mandag 17. november 2014, klokken 20:11
Men hva er egentlig fakta da @OddB?
Fakta er at i en undersøkelse på Facebook har 46 svart at de har fått byttet driveunit, 8 av dem etter havari.
Litt over hundre har sagt at de har ulyder i drivlinjen.

Utvalget av deltakere er ikke statistisk holdbart, siden vi ikke har kontroll på hvem som svarer.

Om de som ha svart har svart sant eller ikke har vi ikke dokumentasjon på.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: jazzwheel på mandag 17. november 2014, klokken 22:05
@OddB:

Jeg kjenner ikke problemstillingen særlig og har egentlig tenkt at dette er et problem med alle Tesla'er, men det er da altså ikke? Gjorde dere noen avkryssing for de som ikke opplever problemer?

Jeg har rundet 6k på min bil å og har fått sirkelsaglyd og ballongfiselyd, men ikke merket noe annet.

Interessant å lese om DU-byttet i USA og at man måtte betale selv siden garanti kun omfatter privatpersoner. Hvordan er det med norske Tesla-taxier?

De 160+ taxibilene i Nederland har nedskalert effekt så det blir kanskje ikke et problem der?
Det er fullt mulig at dette er en svakhet i alle "girkassene" opp til en bestemt dato, det vet vi ikke.
At halvparten av de som svarte har rapportert ulyder kan TYDE på det, men siden de som har problemer er mest tilbøylig å svare på en slik undersøkelse kan  man ikke ta prosentsatsen for god fisk.
Siden det kan se ut som det er  P85+ bilene som er hardest rammet kan tyde på at kjørestilen er en medvirkende årsak, men det kan også være fordi de eierne er mer opptatt av bilen og ulyder i den, Siden det bare er 8  som har havarert under kjøring er det vanskelig å trekke noen sikre konklusjoner ut av hvilke modeller som er hardest rammet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Hvorfor skal dere i TOCN bruke nesten all energi på å forsvare Tesla i stedet for å tale Teslaeierne sin sak? Det kommer jeg aldri til å forstå...

Jimpec

Enig...
@laumb kan du dele din historie om DU byttet?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. november 2014, klokken 22:26
Hvorfor skal dere i TOCN bruke nesten all energi på å forsvare Tesla i stedet for å tale Teslaeierne sin sak? Det kommer jeg aldri til å forstå...
Forsvare Tesla ? Å prøve å trekke ut holdbare data av denne undersøkelsen er vel ikke det samme som å forsvare Tesla ? Vi er vel alle enige i at dette er et reelt problem for en stor del av bileierne. HVOR stort kan vi ikke vite ut fra denne undersøkelsen utover at vi vet at 8 har sagt at de har hatt motorhavari under kjøring og 46 har fått byttet pga ulyder.
Jeg tviler på at Tesla kommer til å gå konkurs pga dette, og jeg tviler IKKE på at de kommer til å ordne opp i problemene før eller senere.  Jeg hadde vel ikke startet denne undersøkelsen hvis jeg var opptatt av å sope problemene under teppet og forsvare Tesla ??
At vi prøver å behandle dette på en saklig måte kan vel ikke være et problem ?

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Jimpec

All honnør til deg @OddB for at du fikser denne undersøkelsen.
OG; fakta er at over 50% (160+ av 303) av de spurte har meldt om feil/ulyd. Derfor argumenterer jeg for noe mer enn vente å se.


2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

SR

Min DU tok kvelden i går (27.000 km). Jeg har hatt klunk siden ga 12.000 km. Rundt 20.000 km fikk jeg en sterk durelyd i hastigheter over 90 km. Jeg hadde bilen på service for 2 mnd siden (ca 22.000 km). Da ble feilen konstatert og "godkjent", men den ble definert som ikke kritisk og DU ble derfor ikke skiftet.

Denne helgen ble klunken merkbart værre. Da klinket det kraftig bare ved at jeg satte bilen i gir og slapp bremsen sakte. Så i går kveld, etter ga 12 mils kjøring og kun 300 meter hjemmefra (snakk om flaks) så smalt det skikkelig og DU bare "surret". Ingen fremdrift slik som andre har beskrevet.

Jeg var heldig ved at dette skjedde i en situasjon som ikke var farlig. Men det er ikke vanskelig å forestille seg at det kan oppstå meget farlige situasjoner når kraften plutselig blir helt borte.

Dette skjedde i Oslo seint i går kveld. Upåklagelig service når jeg meldte dette til Tesla.  Lånebil levert og TMS-en hentet innen 40 min. Kl 16 i dag kunne jeg hente ut min bil med ny DU.

Det er ingen tvil om at Tesla har et stort problem, og som de foreløpig ikke har kontroll på. Her er det en kombinasjon av få reservedeler og for liten kapasitet på servicesentrene som gjør seg gjeldende. Det vil være veldig trist om det må en ulykke til før Tesla rydder opp i dette.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA