Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Intet nytt under solen.
Også blant fossilbiler forekommer motorhavari i tide og utide.

For noen evigheter siden var det en biltype med wankelmotor.
På den skiftet de ikke olje på motoren.
De skiftet motor på olja!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Dennis

Forskjell på at det er en design feil som gjelder alle biler som er produsert blir ødelagt og feil på enkelt biler.
Men såklart bla. Audi har jo hatt sine problemer med girkasser som var for svake og feildesign på kammer og forstilling en stund tilbake.

De var jo også flinke med å holde dette skjult og etterhvert lot kundene betalte for at de var for kjipe når de bygget bilen når garantien gikk ut.

Så sånn sett er det bra det er 8 års garanti på drive unit. Og jeg er 100% sikker på at Tesla godt vet hva som er problemet. Men ser vel ikke så bra ut å gå ut med at "oida alle bilene vi har produsert i starten har vi laget for svake drev på så vi må bytte på alle"
Da får de dårlig rykte og aksje verdien stuper, så forstår at de prøver å holde det sjult samt juge om at det kun er et fåtall biler med problemet.

OddB

La ut en spørreundersøkelse på den lukkede FB-gruppa for et par uker siden. Der kommer det fram at 46 har byttet driveunit, hvorav 3 har byttet to ganger. 8 av de 46 fikk byttet etter havari på veien.
161 har meldt til Tesla at de har ulyder i drivverket,
Kjørelengde eller VIN-nummer ser ikke til å ha noe med feilprosenten å gjøre, den eneste trenden er hvilken modell  det er. Her er de som har rapportert ulyder fordelt etter modell:
S60         4 feil  50%
S85     137 feil   41%
P85       81 feil   56%
P85+     67 feil   87%

Av de 8 som har havarert er det en S85, tre P85 og fire P85+

Jeg gjør oppmerksom på at de prosenttallene som kommer fram her viser hvor mange av de i den Facebook-gruppen som har valgt å bli med i spørreundersøkelsen. De tallene kan IKKE tolkes dit at halvparten av bilene har ulyd.

Det eneste sikre vi kan si er at det er 161 som har meldt feil, 46 har byttet DU, og 8 har havarert.


Vi kan godt fortsette undersøkelsen her. ( De som har svart allerede skal selvsagt ikke svare om igjen)
Det er viktig at også de som IKKE har ulyder eller feil svarer, slik at det statistiske grunnlaget blir LITT bedre...


Bruk av disse tallene, og deling av undersøkelsen, andre steder enn i dette forumet MÅ klareres med meg først
!

http://goo.gl/forms/stLnyT0Ney
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 17. november 2014, klokken 16:19
Intet nytt under solen.
Også blant fossilbiler forekommer motorhavari i tide og utide.

For noen evigheter siden var det en biltype med wankelmotor.
På den skiftet de ikke olje på motoren.
De skiftet motor på olja!
Det var Ro 80 - iallefall med futuristisk design

F_P

Måtte jo sjekke på bilen min også. Av med alt av lyd i form av radio og AC. Litt pådrag og bråslipp av wattpedalen i 40-50 km/t = kan såvidt høre/merke en slakk ett eller annet sted. Gøy :o
Merker ingenting ved pådrag eller noe annet. Kun ved forholdsvis lav hastighet og så brå overgang til regen som mulig. 3500km på telleren
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Jimpec

Det blir nok vesentlig verre med tiden.. Og alle har dette.
Siste versjon av software har også en styring av dette for å bremse slarken/ lyden.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Hyperstress

Er det ikke en passende problemstilling for TOCN å ta opp med Tesla? Konfrontere dem med saken, spørreundersøkelsen, og be om informasjon om hva status er?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Jimpec


Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. november 2014, klokken 17:51
Er det ikke en passende problemstilling for TOCN å ta opp med Tesla? Konfrontere dem med saken, spørreundersøkelsen, og be om informasjon om hva status er?

Burde være det..
Formannen har vel byttet noen ganger? Kanskje taktikk fra Tesla.
(Ikke noe vondt mot Laumb)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

OddB

Dette er selvsagt noe vi i TOCN kan ta opp med Tesla.  Vi får se om det kommer litt flere svar først, slik at vi får et klarere bilde av størrelsen på problemet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sven erik

er rart drammen bilhavn sier det har kommet så mange   når  skjefen i norge sier de må lete  etter en  de kan bruke til min bil fpr de håpet  de kunne få  den i orden før jeg reiste  fabrikken holder på å skaffe fiks 
delen som hår  er levert av andre

Jimpec

Klart de må lete når de går som varmt hvetebrød om dagen.. [emoji5]
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Jimpec


Sitat fra: OddB på mandag 17. november 2014, klokken 18:18
Dette er selvsagt noe vi i TOCN kan ta opp med Tesla.  Vi får se om det kommer litt flere svar først, slik at vi får et klarere bilde av størrelsen på problemet.

Størrelsen på problemet bør være hevet over tvil. Uten å klandre klubben på noen måte (som jeg er medlem i) mistenker jeg uansett at svaret fra Tesla blir at deler (shims) er på vei og at en fiks rulles ut veldig snart. Og dett var dett.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

timingbeltkiller

DU har nå samme garanti som batteripakka.
For S85 betyr det du må avskrive bilen til null på 8 år.
For deretter må du/bruktbilkjøperen selv koste en ny DU
Pris i USA i dag $ 15K = uten subsidier nær NOK 150K = ikke lønnsom rep på 8 år gml bil.

Men er du OK med å måtte skrote bilen etter 8 år, innskrenker dine bekymringer seg til risikoen for:
- å bli stående med ikke kjørbar bil ute på veien
- lange perioder med lånebil mens egen bil står i rep kø.

Her et sitat som viser problemet er i motsetning til ladetrøbbel ikke spesifikt norsk:
"Tesla has issues with its drive units, and as an owner, I am concerned.

Someone who uses his Model S for commercial purposes, and who was not able to purchase an extended warranty, was charged $15,000 for an out-of-warranty drive unit replacement. This person started a thread about it a couple of months ago.

I have personally received two drive unit replacements in the 11 months and 11,000 miles that I've driven my car. Both replacements were due to noise, but were otherwise functioning normally. The noise was not something that could be overlooked, it was quite noticeable and louder than the stereo. Local Phoenix service told me that there was a period of time last year when they were doing "several drive units per week", and that's with fewer than 500 Model S cars in the state.

The same service advisor also told me that some modifications and changes were made to the drive unit in order to address the droning noise issue, but he also said they continue to receive complaints. There is definitely something going on here."

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 17. november 2014, klokken 19:20
DU har nå samme garanti som batteripakka.
For S85 betyr det du må avskrive bilen til null på 8 år.
For deretter må du/bruktbilkjøperen selv koste en ny DU.
Dersom ikke den norske forbrukerkjøploven er slik å forstå du har 5 års reklamasjonsrett på ny DU.
I så fall vil du få gratis nye DU i all evighet dersom de alle ryker med kortere mellomrom.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Du har noe i Norge  som heter forbrukerkjøpsloven. For deler som  er beregnet  å vare vesentlig  lenger  enn to år er det fem års reklamasjonsrett på.  Den nye delen er det nye fem års reklamasjonsrett på. Det  betyr at den DU'en du får byttet om 7-8 år vil Tesla måtte bytte hvis den feiler før bilen er 12-13 år. Der er Tesla som har problemet , ikke vi.

Dette er selvsagt  en helt  hypotetisk problemstilling . Hvis ikke Tesla har klart å produsere  en holdbar  girkasse innen da er det nok ikke noe Tesla  å reklamere  til....

Det har ingen hensikt  å blåse dette problemet  helt  ut av proporsjoner. 
Det eneste  problemet  er at Tesla  på amerikansk  vis  ikke er flink nok til å informere  om hva som skjer i kulissene.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA