Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

RaBalder

#135
Sitat fra: Havebigfun på søndag 09. november 2014, klokken 13:22
Sitat fra: Muffinman på søndag 09. november 2014, klokken 13:06
For oss tidlige kunder er nok løpet kjørt; vi har kjøpt det vi har kjøpt - på godt og vondt.
Det er nok riktig- jeg tror dog at viktige feil vil utbedres slik som DU- problemer denne tråden egentlig handler om! Og så må vi ikke glemme at insentivordningen med 0 avgifter er ment til nettopp å hjelpe bilutviklere over denne betydelige kneiken som det er å levere en feilfri bil. Underveis har mange av oss hatt mye kjøreglede og de som kjører svært mye har spart en del i forhold til eksosbilen de hadde før. Dessuten er det en glede å være med på utviklingen vekk fra forurensende transport- vi må akseptere at det koster litt av typen dugg i lyktene osv.
Men vi har forbrukerloven på vår side, dvs vi kan kreve at Tesla retter vesentlige feil- å gi dem litt tid dvs flere år synes iallefall jeg er rimelig.

Enig stort sett. Men Tesla har ikke flere år på seg til å rette DU-problemet.
Det at det ikke er en fix på dette allerede betyr bare at Tesla ikke har satt på nok ressurser/folk på problemet.

Det må jo "koste skjorta og nåla i veggen" å drive på og bytte DU på biler. Og hos noen kunder både 2 og 3 ganger.

Må da være bedre å sette på nok folk/ressurser til å fikse dette så fort som mulig før det pøses ut enda flere biler på markedet med kjente feil.

  • ...både økonomisk...
  • ...men like mye omdømmemessig


Dem svir vel allerede idag økonomisk. Det har vi bevis for med tanke på ventetider på verksted.
Men kanskje man må ripe litt i lakken på omdømmet for å få fart på sakene  ??? Kanskje vi skulle kontakte han NAF-fyren. Han kan det med å svartmale ting i media  ;D   Og dette må han jo trigge på  ;)


arnkl

Sitat fra: RaBalder på søndag 09. november 2014, klokken 14:30
[...] Men Tesla har ikke flere år på seg til å rette DU-problemet.
Det at det ikke er en fix på dette allerede betyr bare at Tesla ikke har satt på nok ressurser/folk på problemet.

Men no har vel Tesla komt med ein fiks på dette. Viser til tidlegare innlegg i denne tråden.

Sitat fra: Bjørn på lørdag 08. november 2014, klokken 16:20
Var innom Telsa Lade igår, og ble der informert om at de nå har fått helt nye d.u. Med helt ny-konstruert gear/dif. hus.. :) får tro at dette fikser prob. for godt..
Dem hadde også stående en drøss m d.u. kasser på verkstedet.. om dette var nye el gammle d.u. vet jeg ikke.

Husk at det ikkje er gjort på to veker (pun intended) å fikse DU-problemet. Dei må også vere sikre på at den nye løysinga er held over tid. Derfor er det nok utført ein god del testing før dei har sluppe den.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Havebigfun

Kanskje jeg ikke var klar nok- de store problemene som angår lading og fremdrift bør Tesla rette asap-
Mtp ladekabelen har det blitt vesentlige forbedringer etter måneder med smerter hos en del av oss...
Nå er det knapt et tema- selv om den fortsatt ikke er vanntett.
Små problemene som dugg i lykter osv bør vi akseptere en stund- ingen vits å skite ut noe som fungerer dårlig med noe som fungerer like dårlig. Selv om det var dugg både foran og bak på mine to biler har jeg ikke krevd rettelse hittil fordi det ikke er løst teknisk- innen bilen er 5 år vil jeg dog forlange det rettet..

Tesla-man

#138
Sitat fra: arnkl på søndag 09. november 2014, klokken 14:45
Men no har vel Tesla komt med ein fiks på dette. Viser til tidlegare innlegg i denne tråden.


En del av problemet er jo at informasjonen fra Tesla spriker i alle retninger.  At en tilfeldig fyr i systemet påstår at en fix er kommet betyr etterhvert null nada.  Andre sier jo det stikk motsatte.

Tesla bør snarest adressere dette sentralt, helst av Musk selv, hvor de konkret forklarer problemet, hva de har tenkt å gjøre med det og en tidsplan for gjennomføring.  En mindre stammende, famlende og stotrende versjon enn den hvor han kom med shim forklaringen ville åpenbart høynet troverdigheten.

Jeg er faktisk redd det kan ligge store problemer og kostnader begravet her.  Kanskje tiden for å shorte...
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Brede

Sitat fra: Tesla-man på søndag 09. november 2014, klokken 14:57
Sitat fra: arnkl på søndag 09. november 2014, klokken 14:45
Men no har vel Tesla komt med ein fiks på dette. Viser til tidlegare innlegg i denne tråden.


En del av problemet er jo at informasjonen fra Tesla spriker i alle retninger.  At en tilfeldig fyr i systemet påstår at en fix er kommet betyr etterhvert null nada.  Andre sier jo det stikk motsatte.

Ja det er dette som er irriterende, absolutt alle har forskjellige versjoner.. Noen har heldigvis vett nok til å si at dette vet vi ingenting om ennå, men så har du de andre som skal berolige kundene og hiver ut tilfeldige datoer, fiktive løsninger og klassikeren "de jobber med en løsning i statene".

Dugg i lykter skal jeg være fullstendig enig i at er en bagatell i det store bildet, men jeg forventer også at dette blir rettet i løpet av en innkjøringsperiode. Det som irriterer er jo at teknikere/servicepersonell sier at dette er dårlig design og at de jobber med en ny type i statene, kommer snart.. (to uker?)
Snart ett og ett halvt år etter så leveres bilene fortsatt med samme type lyktedeksel (så vidt jeg vet) og de som får sine byttet opplever ny dugg etter få timer, altså ingen forbedring her.
Samtidig klarer de å få bilene til å kjøre seg selv med autopilot, drift på alle hjul osv, men en simpel plastlist som ikke skaper dugg blir for vanskelig? Den ingeniøren som har sittet på "Prosjekt duggfri kromlist, type bak" i over ett år burde kanskje revurderes..

Skjærer veldig ut til off topic her nå...
Det er slik jeg ser det to skremmende faktorer med DU-problematikken:
- Vi kan alle(?) risikere å bli stående med DU-havari når vi minst venter det, kolonnekjøring midvinters i snøfokk eller en finværsdag på tur ned Alpene..
- Tesla er ikke ærlige i kommunikasjonen vedrørende problemet. De kommer med bortimot null informasjon, bedriver heller det jeg vil kalle tåkelegging og feilaktig informasjon (mulig basert på dårlig kunnskap om problemet).

At de ordner opp er jeg ikke i tvil om, men når de er så til de grader tilbakeholdne med informasjon så er jeg redd dette er en STOR sak internt i Tesla..
Da vi hadde ladeproblematikken så var de jo vidåpne om problemene de hadde (og hvor forvirrede de til tider var selv), jeg hadde selv et par telefoner med USA (både Jerome Guillen og Elon var på tråden i en samtale). Og de sendte også ut mail med informasjon.
Nå er det dødsens stille selv om flere biler hver uke taues inn av NAF..

Tesla-man

Enig.
Jeg frykter og at her er det ikke rett frem med en fiks og at det kan ha store konsekvender for Tesla. Uansett blir det ikke bedre om de bare fortsetter som nå med helt hodeløs info.

Hvis du har kontakt rett til topps så er dette tiden for å benytte seg av det Brede.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Teslanewbie

Sitat fra: Haknys på søndag 09. november 2014, klokken 14:27
Sitat fra: Muffinman på søndag 09. november 2014, klokken 12:14
Jeg har innsett at min bil er levert med en del mangler som aldri vil bli løst:
- Filtskjermene (kjører med en spraykanne avisingsvæske i vinter, håper det hjelper)
- Trekk/lekkasjer ved trekantvinduene
- Riper i sidevinduer, ekstra ille på de nederste par cm på bakvinduene
- Dugg i smålyktene bak (tror de har byttet 4 ganger og feilen var tilbake allerede ved henting.)
- Pakninger på trunk/frunk og dører som ikke er helt tette - her siger det inn dritt i løpet av vinteren
- Lukkemekanisme panser vs skade
- Uskjermet elektronikk som gjør at det ikke går an å legge mobilen i de eneste oppbevaringsstedene i bilen, eller i nærheten
- Diverse periodisk knirk og knak samt kontinuerlig knirking i bakluke ved kjøring over ujevnheter som en herremann ved navn Casey sa at "We``ll certainly look into that for you sir". Det var i februar.

Og så videre. Dette er feil jeg er overbevist om at Tesla ikke har til hensikt å utbedre. Naturloven er nok noe slik som dette: Jo tidligere du er ute og tør legge pengene i et slik produkt, jo dårligere deal får du. Og jo mer ekstrautstyr du kjøper jo flere feil/feilkontruksjoner får du med på kjøpet. Med andre ord; de som er skeptiske og venter gjør en vesentlig bedre deal enn vi som var tidlig ute og turde satse på Tesla. For min del betyr det at jeg ikke har noen glede av å ha en "fin" bil, nå er det en ren bruksgjenstand som har et formål; få meg fra A til B. Nybilfølelsen hadde jeg i to timer - den forsvant når en forbipasserende gjorde meg oppmersom på at lyktene var fulle av dugg på vei hjem fra overlevering. Siden da har ikke bilen vært helt feilfri et eneste sekund.

Min ganske nye BMW hadde også

-Tidvis dugg i lyktene.
-Plastdeler som var festet dårlig, både eksteriør og interiør. Bilen ble levert inn med plastdelene i en pose.
-Vinduene gikk ned sånn periodisk, ekstra irriterende når bilen var nyvasket.
-Verkstedet glemte å ta av klossene som beskytter fjærene ved utleveringen, så jeg kjørte med steinhard bil. Når de utbedret bak, så glemte de foran. 6 måneder senere kunne jeg kjøre en komfortabel bil.
-Ikke alle mobiltelefoner som snakket med bilen, og det var forskjellig lydkvalitet og funksjoner.
-Ryggesensorene reagerte tregt, så man måtte være forsiktig.
-Navi var tidvis treg, var utdatert etter 1 år og tok av og til en del rare avgjørelser.

Jeg var ikke akkurat noen early adopter heller.....dette var en av de siste E92-bilene som rullet ut av samlebåndet. 3-serie er jo volum-modellen til BMW, og har vært det i mange år.

Likevel var jeg strålende fornøyd med bilen. Det var ikke ting jeg tenkte på i det daglige. Den så fantastisk ut, og kjørte som en drøm. Men det "frikjenner" ikke produsenten for feil selvfølgelig.

Poenget mitt er at mindre feil ødelegger hele gleden ved å eie bil, bør man heller kjøpe en Lexus fremfor å være early adopter. Mange av de mer eksklusive merkene som satser på opplevd kvalitet og har drevet med dette i maaaange år, kommer faktisk langt ned på lista over biler med feil og problemer.

Rart . Jeg har hatt 5 nye bmw-er uten noen problem . En hadde noe slakk I rattet . Da byttet de rattstang med servo ellers ikke noe problem  og jeg tuller ikke.

Synes det er urimelig at Tesla ska vende deres meste entusiastiske kunder ryggen .. Tesla er I live og lever kun grunnet at de early adopters turte å kjøpe bilen for dyre penger 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

timingbeltkiller

Sitat fra: Haknys på søndag 09. november 2014, klokken 14:27
Poenget mitt er at mindre feil ødelegger hele gleden ved å eie bil, bør man heller kjøpe en Lexus fremfor å være early adopter. Mange av de mer eksklusive merkene som satser på opplevd kvalitet og har drevet med dette i maaaange år, kommer faktisk langt ned på lista over biler med feil og problemer.
Er tydeligvis 2 typer bileiere:
- De som raskt venner seg til kjøreegenskapene til den bilen de til enhver tid har.
  Men aldri venner seg til en bil som elsker og krever hyppige verkstedsopphold,

- De som aldri venner seg til bil med annet enn topp kjøreegenskaper.
  Men raskt til mange turer på verkstedet for å få retta på små og store feil på drømmemaskinen.

De første kjøper som du sier trauste japsebiler.
De andre råkjørerbiler a la BMW og Porsche. I gamle dager Citroen DS.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

Jeg forstår godt misnøyen hos de som har opplevd at DU svikter. Dette er imidlertid adressert av Elon som gikk ut med 8 års garanti på DU- for meg viser det at man tar det alvorlig og jobber med en "hotfix" som antakelig nå er funnet.
Det at man får forskjellig info ettersom man snakker med forskjellige ansatte har vært gjengs siden begynnelsen- jeg tror det er (minst) to grunner til det- varierende kunskap og evne/ønske om å fordype seg i sitt produkt men også at informasjonen sentralt ikke slippes ut til ansatte på bakkeplan- mulig av redsel for lekkasjer på feil tidspunkt.

Når det gjelder utviklingen av nye features samtidig som de gamle problemene ikke er løst tror jeg at Tesla må se på kontantstrømmen. De kan ikke ta dynamikken ut av utviklingen og satse alt på å få løst alle gamle problemer- da blir shareholderne misfornøyde. Utsettelsen av TMX i 6 mnd tyder dog på at man gjør nettopp det- innenfor de marginene som aksepteres. Forenklingen av produksjonslinjen ved at man tok ut to farger, sort tak, noen seter, noen drivlinjer osv. tyder på det samme- jeg tror fokus er der- det er bare slik at ting tar tid.

mariowing

Forstår at det er kjipt med DU feil og mange av de andre feilene også. Men alle biler har feil. Jeg har hatt feil på alle mine sju biler fra seks produsenter de siste ti årene (ALLE kjøpt nye). Skal ikke ramse opp så mye her siden dette er en Tesla tråd men det mest alvorlige var en Mini Cabriolet hvor taket åpnet seg ca 20 cm innimellom en halv times tid etter at den var parkert, en Seat Ibiza som hadde defekt lambda sonde som vist nok ikke skulle være så farlig så fikk service time to uker etterpå. Motoren skjærte seg dagen etterpå... Og så hadde jeg en Mazda 6 som rustet i stykker for de som kjøpte den etter meg.

For meg så virker det som TMS stor sett har omtrent like mange feil som biler fra etablerte produsenter og det er jammen meg imponerende etter min mening tatt i betraktning det utrolig lave volumet av biler de produserer. Men bare vent - når jeg får min TMS og opplever første feil så poster jeg nok indignerte meldinger her jeg også ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

vrom

DU feil: er det på noen måte relatert til svak "klunking" i lavere hastighet ved skifte fra pådrag til regen ? Har hatt dette så lenge jeg kan huske, men aldri bekymret meg for det. Heller ikke bekymret meg for "hvinelyd" ved kraftig pådrag. Ingen andre "symptomer" ila 19 000 km..

Noe av dette som bør bekymre ?

RaBalder

Sitat fra: vrom på mandag 10. november 2014, klokken 10:46
DU feil: er det på noen måte relatert til svak "klunking" i lavere hastighet ved skifte fra pådrag til regen ? Har hatt dette så lenge jeg kan huske, men aldri bekymret meg for det. Heller ikke bekymret meg for "hvinelyd" ved kraftig pådrag. Ingen andre "symptomer" ila 19 000 km..

Noe av dette som bør bekymre ?

Lyder som du er i tvil om er "farlige" skal du ignorere.
Når du ikke er i tvil lengre, så kan du starte å bekymre deg.

Jeg sitter ikke å lytter i min bil etter ulyder og om det kanskje kan være noe på gang.
Kjører som vanlig.
Dukker det opp noe etter hvert, så skal jeg ikke lete etter det med "lommelykt".

HåkonE

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 09. november 2014, klokken 17:21
Rart . Jeg har hatt 5 nye bmw-er uten noen problem . En hadde noe slakk I rattet . Da byttet de rattstang med servo ellers ikke noe problem  og jeg tuller ikke.

Synes det er urimelig at Tesla ska vende deres meste entusiastiske kunder ryggen .. Tesla er I live og lever kun grunnet at de early adopters turte å kjøpe bilen for dyre penger

BMW eiere som ikke opplever mye problemer er nok ikke så ofte å se på forumene. Man har ikke så mange insentiver for å gå inn på et forum bare for å melde om at "alt står bra til".

Vi kan anta at det samme gjelder Tesla. Jeg begynner å kjenne igjen de samme 5-10 brukernavnene i flere av disse "klagetrådene".  Jeg begynner derfor å bli litt usikker på hvor mange av disse kundene dette egentlig gjelder.

Jeg er enig i hvordan ting burde fungere i en optimal verden, men det tilhører sjeldenhetene der jeg hører om at man kan forvente et produkt uten nevneverdige feil når man "overnatter i sovepose utenfor butikken" for å bli early adopter, særlig da på så kompliserte produkter. De fleste har nok strengt tatt blitt overrasket over at Model S fungerer så bra som den gjør. Det er den første bilen til et relativt nytt selskap, og går inn i "upløyd mark" hva teknologi og funksjoner angår.

Ønsker man et feilfritt bilhold (eller hvilket som helst annet produkt), gjør man det smart i å gå etter produkter som har vært på samlebåndet noen år.

RaBalder

Vi vet vel alle hva vi gikk til ved å handle bil av Tesla.

Men jeg opplever at Tesla gir blanke f.... i drive-unit problemet.

  • Ikke informerer dem enhetlig. Noen sier en ting, andre sier noe annet og daglig kræsjer det DU.
  • Og ikke har dem en fix etter 6 måneder med DU-problemer (start tidspunktet er jeg litt usikker på)

Det hadde jeg ikke forventet av Tesla selv om dem er en ny bilprodusent  :-[

Nå kan det jo være at det jobber 1000 mann med problemet og at dem har en fix som har vært under stresstesting i 30 dager og "kjørt" 1 million kilometer. Men så lenge dem ikke informerer, så er min oppfatning at Tesla ikke tar problemet seriøst.

Ebbe

#149
Må si meg litt enig i det du skriver RaBalder! ("navnet" ditt sier også meg noe) Veldig fornøyd med bilen Tesla og opplevelsen av det å kjøre økonomisk og med miljø profil! Alltid en nedtur å kjøre bil som man må fylle noe illeluktende på! Vi har nå blitt hel-elektrisk og angrer ikke et sekund!
Men hadde forventet at Tesla hadde klart å gi oss noe bedre og ikke minst korrekt informasjon til problemer man opplever. Helt ok at Tesla er som Apple (prøver å være)(lite eller ingen kommunikasjon, mens problemene blir løst veldig raskt) Jeg opplever at Tesla "bare" ser framover og glemmer litt at eksisterende kunder og biler bør følges opp fornyes, oppdateres etc.
Litt for mange graverende feil som Tesla bruker for lang tid på, eller gir oss som brukere for sprikende informasjon om. Disse to Tesla ukene er ikke et positivt ladet ord.

DU failure må tas mer seriøst ovenfor de som opplever dette, eller føler seg utrygge når man kjører med bilen!
Noen hos Tesla må da sitte med kunnskaper som kan følge opp alle med DU problemer, små eller store. Korrekt og god informasjon ville for de fleste være nok. Da slapp man å spekulere her eller andre steder!

P39240

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA