Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

E_S

Da kan du gjerne forklare nærmere hva du mener - forutsatt at ikke den termiske belastningen blir for høy skal det være fullstendig uproblematisk med mindre noe er helt elendig konstruert.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

trykkertor

Sier du E_S at en bil kjørt med turtelleren på rødstripen hele året har samme "sunne motor" som en vanlig familiekjørt bil? Og at det er slik alle bilmotorer er konstruert i dag, til å tåle 100% belastning hele tiden?
Tror du det samme gjelder for DU og alle foringer, lagre og aksler som tar imot og distribuerer disse kreftene fra 100%?

nortrahof

Sitat fra: E_S på søndag 14. mai 2017, klokken 09:44
En god fossilmotor tåler 100% belastning 24/7 uten problemer - det bør også en drive unit gjøre.

Dette kan vel ikke stemme?!

Da hadde båtmotorer som er basert på bilmotorer ikke hatt redusert effekt da de går ofte med 100% belastning. - Ei heller industrimotorer som generatorer ol.
Forsvaret hadde for noen år siden beltevogner med Mercedes 2,9l.-motorer. De tålte ikke den økte belastningen de ble utsatt for.
Alle tyngre kjøretøy med "personbilmotorer" (som varebiler ol.) har også redusert effekt med samme motortype.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

eKramer

Det å sammenligne en EL motor mot en fosil motor er nok ikke bare og bare☺ En El motor har så vanvittig virkningsgrad,det å få alt momentet på så kort tid ,sliter nok mye på bevegelige deler. En dieselmotor eller bensinmotor må provuseres på turtal for å oppnå tilsvarende moment. Det blir alltid slitasje over tid ved slik provusering på en slik bil så det å si at en bensindreven eller dieseldreven bil kan gå på 100% hele tiden uten skade blir nok feil. Men jeg tror nok at når disse såkalte Tesla konkurentene med 400hk + kommer, så vil disse og møte tilsvarende utfordringer på sine drivverk. Tror nok dette kommer på stell etterhvert. Det er nok mange forbedringer og forsterkninger som skal til for at dette skal holde 1000000 km enda ☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

jlan

Båtmotorer klassifiseres i rating 1-5 http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Marine%20Commercial%20brochures/English/Marine%20Commercial%20Rating%20Definitions.pdf

Rating1 - Heavy Duty Commercial
---
Rating5 - Pleasure

I Rating 1 er ytelsen redusert ned mot 50%, mens for Rating 5 er det ofte sammenlignbar ytelse med bilmotorer

Eksempel:
Volvo D5 motoren (Volvo Penta D3) som kategori 5 - pleasure craft yter opp til 220 Hk ved 4000 RPM
Som bilmotor omtrent det samme, 215 Hk ved 4000 RPM.

Kategori 5 tillater 300 timer i året,  100% belastning i maks 1 time om gangen, deretter maks 75% belastning (90% propellturtall) i 12 timer. Det burde holde bra for en bilmotor.


(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Lynet

Tesla yter ca 70kW på sine motorer ved 100% belastning.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RaBalder

Sitat fra: Lynet på søndag 14. mai 2017, klokken 17:03
Tesla yter ca 70kW på sine motorer ved 100% belastning.
hahaha  den var god   hahaha   ;D  ;D  ;D

Lynet

Ikke bare god, men også sann.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jlan

Sitat fra: Lynet på søndag 14. mai 2017, klokken 17:03
Tesla yter ca 70kW på sine motorer ved 100% belastning.
Ja det er forsåvidt riktig, ved en gitt hastighet (ca 15 km/t). Uten at jeg helt ser relevansen.
https://i.stack.imgur.com/e98Er.png
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Muffinman

Er vel kontinuerlig last det tenkes på her. Vet at ihvertfall mange av de tidlige bilene var oppgitt med 69kW i vognkortet. Hvis man tar utgangspunkt i det kan man vel argumentere for at Tesla sine motorer kan overbelastes med flere 100% over kortere tidsperioder.

Stikkkontakt

Sitat fra: nortrahof på søndag 14. mai 2017, klokken 15:54
Sitat fra: E_S på søndag 14. mai 2017, klokken 09:44
En god fossilmotor tåler 100% belastning 24/7 uten problemer - det bør også en drive unit gjøre.

Dette kan vel ikke stemme?!

Da hadde båtmotorer som er basert på bilmotorer ikke hatt redusert effekt da de går ofte med 100% belastning.

Vi hadde en Yanmar 6LPA STP2. Den yter 204 hk/430 nm i Toyota LandCruiser og 315 hk/700 nm i marineversjonen. Så det er ikke alltid bilmotoren yter mest. Nå hører det med til historien at Yanmar-motoren er kjent for havari og motorras.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Cookie Monster

#1316
En elmotor slik Tesla har vil bare kunne yte høy effekt i en kort stund. Dette er vanlig på elmotorer. En elmotor som kan yte feks 300-400hk over tid er mye! større enn de som står i en Tesla og krever mye bedre kjøling.

Så en tilsvare stor/tung fossilmotor som elmotoren i en Tesla vil stort sett kunne yte høyere maks effekt over tid selv om effekten elmotoren kan yte en kort stund er mye høyere.

Her er dataene for liten og stor drive unit i P85D/P90D/P100D.

P85D certificate of conformity:
27.2 Maximum hourly output: 66kW
27.3 Maximum net power: 193kW (front), 350kW (rear)
27.4 Maximum 30min power: 79kW (front), 90kW (rear)

Dette er de tallene bilen er godkjent med testet etter UN R85.

Så 226 hk totalt over 30 min og 88 hk over en time. Når man også ser på batteriene feks 85 som har rundt 77 kW/h tilgjengelig er jo maks effekten den kan yte uansett 77 kW i en time minus tap som er høyere når man bruker mye effekt.
2015 P85D

Stikkkontakt

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 15. mai 2017, klokken 08:47
En elmotor slik Tesla har vil bare kunne yte høy effekt i en kort stund. Dette er vanlig på elmotorer. En elmotor som kan yte feks 300-400hk over tid er mye! større enn de som står i en Tesla og krever mye bedre kjøling.

Det er nesten ingen grenser for hvor små elmotorene kan være dersom de skal yte over korte tidsintervall.
Motoren som sitter i navet på forhjulet på BMWs nye motorsykkel ,R1200 GS xDRive, yter 45 hk og veier 880 gram!!!
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

E_S

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 15. mai 2017, klokken 08:19

Vi hadde en Yanmar 6LPA STP2. Den yter 204 hk/430 nm i Toyota LandCruiser og 315 hk/700 nm i marineversjonen. Så det er ikke alltid bilmotoren yter mest. Nå hører det med til historien at Yanmar-motoren er kjent for havari og motorras.

Når termisk belastning er under kontroll kan man få ut enormt med effekt av en fossilmotor dersom den er riktig konstruert. For eksempel vil en MTU MT883Ka-524 (27,4 liter V12 diesel brukt i stridsvogner, militære amfibiekjøretøy etc.) yte litt over 800 hk konstant på land, men når amfibiekjøretøyet går i vann og tilgangen til kjøling er praktisk talt ubegrenset bruker motorstyringen et annet program og motoren yter 2700 hk konstant. (!!)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

gigafactory

Ja, men snakket ikke du om landgående kjøretøy, nærmere bestemt personbiler? De har ikke termisk belastning under kontroll. Å dimensjonere kjøling/redusere effekt for 100% belastning 24/7 er ikke hensiktsmessig, det at de ikke er designet for det gjør dem ikke "helt elendig konstruert".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA