Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Brede

Sitat fra: turbolurbo på lørdag 08. november 2014, klokken 15:30
Min P85+ levert i desember 2013. Gått snart 16000 km. Null ulyder fra DU.

P85 levert i desember, 14.500km: ingen ulyder ennå, høres ut som den dagen jeg hentet bilen hos Tesla.

petersv

Er nok litt tilfeldig. Min fra august 2013 fikk bytta du på 13500kkm.

Bjørn

#122
Var innom Telsa Lade igår, og ble der informert om at de nå har fått helt nye d.u. Med helt ny-konstruert gear/dif. hus.. :) får tro at dette fikser prob. for godt..
Dem hadde også stående en drøss m d.u. kasser på verkstedet.. om dette var nye el gamle d.u. vet jeg ikke.

finn_roen

Godt å høre, jeg har fått en liten klunke lyd i min s85 før 6000km, forhåpentligvis får jeg byttet til den nye DU i løpet av noen mnd.

darthy001

Sitat fra: Bjørn på lørdag 08. november 2014, klokken 16:20
Var innom Telsa Lade igår, og ble der informert om at de nå har fått helt nye d.u. Med helt ny-konstruert gear/dif. hus.. :) får tro at dette fikser prob. for godt..
Dem hadde også stående en drøss m d.u. kasser på verkstedet.. om dette var nye el gammle d.u. vet jeg ikke.
Dette er jo gode nyheter for oss som venter på ny bil:) blir spennende å se om redesign her fikser biffen.

Tesla-man

Sa ikke Elon at det ikke var sammenheng mellom hviiine lyden og klunking/havari?  Hviiningen/sirkelsaglyden var kun et løst kabelklips som la seg slik at lyd forplantet seg til karrosseriet som da opptådte som ei gitarkasse.
For klunk og havari var løsningen et shim.

Slik jeg skjønner det er disse tingene separate issues.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Leaf_2014

Kjempebra hvis det med nydesignet DU stemmer. Det jeg ikke skjønner er Teslas kommunikasjon i forkant av dette. Ikke lenge siden Elon påstod dette kun var en del til 50 cent, og utviklingen av ny DU måtte da allerede være i gang?
Leaf 2014

Brede

Jeg har, etter å ha vært godtroende ett års tid, mer eller mindre innsett at det som tidligere virket som en særdeles åpen bilfabrikant egentlig tåkelegger og utsetter/bagatelliserer problemer i en stor målestokk samtidig som de holder kundene på en armlengdes avstand med sine "to uker".

Hvor blir det av den nye løsningen for ryggelys/tåkelys som er fulle av dugg? "Det jobbes med ny løsning" ble det sagt i fjor, tydligvis enklere å få 4wd og autopilot på bilen..
6.0 skulle bli awesome(!!), den ble til og med utsatt i 6(?) måneder for å bli perfekt! Kom med kalender og minne på luftfjærene pluss litt annet dill...
DU'er ryker i en takt som gjør at servicestasjonene må spare de som er på lager til havarister, likevel får folk fortalt at det er ikke noe problem å kjøre med rykk/klunk/hvin i drivverket. Ja, for ikke lenge siden så ble det til og med sagt at dette var normalt.
Innerskjermer av filt ble av flere rapportert inn til Tesla som et stort problem ifbm. kjøring i snø og kulde, jeg fikk høre fra USA at de ville vurdere en ny designløsning på disse og ta med bekymringsmeldingene i designet av Model X. Alle nye Model S kommer fortsatt med samme type innerskjermer.

Jeg har så mange andre saker jeg kunnet tatt med..

Jeg har innsett at Tesla satser på utvikling og sikter fremover i et forrykende tempo, og det kan se ut til at dette innebærer at vi som kjøper bil tidlig blir liggende i kjølvannet uten den oppfølgingen jeg hadde håpet på.
Jeg klager ikke, for bilen er kjempemessig! Jeg er likevel litt skuffet over Tesla og måten de kommuniserer på. Lokalt i Norge gjør de så godt de kan og har til tider glimrende service, men USA ser ut til å være mer opptatt av å skjule problemer og beskytte aksjeverdier enn å tilfredsstille eierne av bilene.

Ikke misforstå meg, jeg heier fortsatt på Tesla og ønsker de all mulig suksess!!  ;)

Teslanewbie

Skifter de på alle "gamle" biler proaktivt nå ? også dem som foreløpig ikke har ulyd eller venter de på at du skal få et DU failure når du teks er på ferie gjennom Europa?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

#129
At Tesla har lagt inn ressurser på å utvikle en "ny" DU som både skal brukes i S, X og kanskje i 3, med bedre kjøling, (siden større areal for luft kjøling) er en bedre løsning på sikt en å fikse på "gammelt" utstyr som blir faset ut.
Et par ulike tannhjul, dersom annen giring skal brukes, bør være kjapt å gjøres på lokalt verksted.
Problemet er dersom dette har vært relatert til 3.parts produsenter med feil på hver 100 eller 500 eksemplar.
Tar svært mye lengre tid å teste 500 DU i 20000, 50000 eller 100000km istede for 100stk.
Med tanke på masseproduksjon, lager, reperasjon er det om å gjøre å få mest mulig av komponentene "universelle" i produksjon og reperasjons sammenheng.
Dyrere komponenter veies opp med større volume.

Eks samme DU i både S60, S85, P85 og P85D, med software begrensning på effekt uttak. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

#130
Sitat fra: Brede på søndag 09. november 2014, klokken 11:52
Jeg har, etter å ha vært godtroende ett års tid, mer eller mindre innsett at det som tidligere virket som en særdeles åpen bilfabrikant egentlig tåkelegger og utsetter/bagatelliserer problemer i en stor målestokk samtidig som de holder kundene på en armlengdes avstand med sine "to uker".

Hvor blir det av den nye løsningen for ryggelys/tåkelys som er fulle av dugg? "Det jobbes med ny løsning" ble det sagt i fjor, tydligvis enklere å få 4wd og autopilot på bilen..
6.0 skulle bli awesome(!!), den ble til og med utsatt i 6(?) måneder for å bli perfekt! Kom med kalender og minne på luftfjærene pluss litt annet dill...
DU'er ryker i en takt som gjør at servicestasjonene må spare de som er på lager til havarister, likevel får folk fortalt at det er ikke noe problem å kjøre med rykk/klunk/hvin i drivverket. Ja, for ikke lenge siden så ble det til og med sagt at dette var normalt.
Innerskjermer av filt ble av flere rapportert inn til Tesla som et stort problem ifbm. kjøring i snø og kulde, jeg fikk høre fra USA at de ville vurdere en ny designløsning på disse og ta med bekymringsmeldingene i designet av Model X. Alle nye Model S kommer fortsatt med samme type innerskjermer.
Jeg har innsett at min bil er levert med en del mangler som aldri vil bli løst:
- Filtskjermene (kjører med en spraykanne avisingsvæske i vinter, håper det hjelper)
- Trekk/lekkasjer ved trekantvinduene
- Riper i sidevinduer, ekstra ille på de nederste par cm på bakvinduene
- Dugg i smålyktene bak (tror de har byttet 4 ganger og feilen var tilbake allerede ved henting.)
- Pakninger på trunk/frunk og dører som ikke er helt tette - her siger det inn dritt i løpet av vinteren
- Lukkemekanisme panser vs skade
- Uskjermet elektronikk som gjør at det ikke går an å legge mobilen i de eneste oppbevaringsstedene i bilen, eller i nærheten
- Diverse periodisk knirk og knak samt kontinuerlig knirking i bakluke ved kjøring over ujevnheter som en herremann ved navn Casey sa at "We``ll certainly look into that for you sir". Det var i februar.

Og så videre. Dette er feil jeg er overbevist om at Tesla ikke har til hensikt å utbedre. Naturloven er nok noe slik som dette: Jo tidligere du er ute og tør legge pengene i et slik produkt, jo dårligere deal får du. Og jo mer ekstrautstyr du kjøper jo flere feil/feilkontruksjoner får du med på kjøpet. Med andre ord; de som er skeptiske og venter gjør en vesentlig bedre deal enn vi som var tidlig ute og turde satse på Tesla. For min del betyr det at jeg ikke har noen glede av å ha en "fin" bil, nå er det en ren bruksgjenstand som har et formål; få meg fra A til B. Nybilfølelsen hadde jeg i to timer - den forsvant når en forbipasserende gjorde meg oppmersom på at lyktene var fulle av dugg på vei hjem fra overlevering. Siden da har ikke bilen vært helt feilfri et eneste sekund.

timingbeltkiller

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. november 2014, klokken 12:14
Nybilfølelsen hadde jeg i to timer - den forsvant når en forbipasserende gjorde meg oppmersom på at lyktene var fulle av dugg på vei hjem fra overlevering. Siden da har ikke bilen vært helt feilfri et eneste sekund.
Google leverer Chrome OS i versjonene Dev (eksperimentell), Beta og Stable.

Tesla ser ut til å levere S kun i versjonene Dev og Beta...
Eller noen som har fått "Stable Car" det har vært null  å reklamere/fixe på?

Sml http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html

Eller http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Nå er det vel slik at man aksepterer en del feil siden det ikke finnes konkurrenter, og at Tesla som spydspiss i prosessen med å endre personbilismen er overordnet viktig. Men de er nødt til å få orden på kvaliteten før konkurrentene kommer på banen, hvis ikke kan det gå ille.

For oss tidlige kunder er nok løpet kjørt; vi har kjøpt det vi har kjøpt - på godt og vondt.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. november 2014, klokken 13:06
For oss tidlige kunder er nok løpet kjørt; vi har kjøpt det vi har kjøpt - på godt og vondt.
Det er nok riktig- jeg tror dog at viktige feil vil utbedres slik som DU- problemer denne tråden egentlig handler om! Og så må vi ikke glemme at insentivordningen med 0 avgifter er ment til nettopp å hjelpe bilutviklere over denne betydelige kneiken som det er å levere en feilfri bil. Underveis har mange av oss hatt mye kjøreglede og de som kjører svært mye har spart en del i forhold til eksosbilen de hadde før. Dessuten er det en glede å være med på utviklingen vekk fra forurensende transport- vi må akseptere at det koster litt av typen dugg i lyktene osv.
Men vi har forbrukerloven på vår side, dvs vi kan kreve at Tesla retter vesentlige feil- å gi dem litt tid dvs flere år synes iallefall jeg er rimelig.

HåkonE

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. november 2014, klokken 12:14
Jeg har innsett at min bil er levert med en del mangler som aldri vil bli løst:
- Filtskjermene (kjører med en spraykanne avisingsvæske i vinter, håper det hjelper)
- Trekk/lekkasjer ved trekantvinduene
- Riper i sidevinduer, ekstra ille på de nederste par cm på bakvinduene
- Dugg i smålyktene bak (tror de har byttet 4 ganger og feilen var tilbake allerede ved henting.)
- Pakninger på trunk/frunk og dører som ikke er helt tette - her siger det inn dritt i løpet av vinteren
- Lukkemekanisme panser vs skade
- Uskjermet elektronikk som gjør at det ikke går an å legge mobilen i de eneste oppbevaringsstedene i bilen, eller i nærheten
- Diverse periodisk knirk og knak samt kontinuerlig knirking i bakluke ved kjøring over ujevnheter som en herremann ved navn Casey sa at "We``ll certainly look into that for you sir". Det var i februar.

Og så videre. Dette er feil jeg er overbevist om at Tesla ikke har til hensikt å utbedre. Naturloven er nok noe slik som dette: Jo tidligere du er ute og tør legge pengene i et slik produkt, jo dårligere deal får du. Og jo mer ekstrautstyr du kjøper jo flere feil/feilkontruksjoner får du med på kjøpet. Med andre ord; de som er skeptiske og venter gjør en vesentlig bedre deal enn vi som var tidlig ute og turde satse på Tesla. For min del betyr det at jeg ikke har noen glede av å ha en "fin" bil, nå er det en ren bruksgjenstand som har et formål; få meg fra A til B. Nybilfølelsen hadde jeg i to timer - den forsvant når en forbipasserende gjorde meg oppmersom på at lyktene var fulle av dugg på vei hjem fra overlevering. Siden da har ikke bilen vært helt feilfri et eneste sekund.

Min ganske nye BMW hadde også

-Tidvis dugg i lyktene.
-Plastdeler som var festet dårlig, både eksteriør og interiør. Bilen ble levert inn med plastdelene i en pose.
-Vinduene gikk ned sånn periodisk, ekstra irriterende når bilen var nyvasket.
-Verkstedet glemte å ta av klossene som beskytter fjærene ved utleveringen, så jeg kjørte med steinhard bil. Når de utbedret bak, så glemte de foran. 6 måneder senere kunne jeg kjøre en komfortabel bil.
-Ikke alle mobiltelefoner som snakket med bilen, og det var forskjellig lydkvalitet og funksjoner.
-Ryggesensorene reagerte tregt, så man måtte være forsiktig.
-Navi var tidvis treg, var utdatert etter 1 år og tok av og til en del rare avgjørelser.

Jeg var ikke akkurat noen early adopter heller.....dette var en av de siste E92-bilene som rullet ut av samlebåndet. 3-serie er jo volum-modellen til BMW, og har vært det i mange år.

Likevel var jeg strålende fornøyd med bilen. Det var ikke ting jeg tenkte på i det daglige. Den så fantastisk ut, og kjørte som en drøm. Men det "frikjenner" ikke produsenten for feil selvfølgelig.

Poenget mitt er at mindre feil ødelegger hele gleden ved å eie bil, bør man heller kjøpe en Lexus fremfor å være early adopter. Mange av de mer eksklusive merkene som satser på opplevd kvalitet og har drevet med dette i maaaange år, kommer faktisk langt ned på lista over biler med feil og problemer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA