Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Muffinman

Kan ofte kjøre mange 10.000km med ulyd uten problemer. Men jeg ville ikke dratt på europaferie med dette - med mindre det kunne være et alternativ å besøke et servicesenter i utlandet. Det er det kanskje en mulighet for rask utbedring :)

rsomby

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. juni 2016, klokken 09:50
Sitter på med min onkels 85 med ujevne mellomrom. I den bilen er det helt tydelig en slik "sirkelsaglyd". Det jeg merker er at lyden er mye hyppigere nå enn for 2 måneder siden og at den opptrer ved et bredere spekter av hastigheter.
Hvordan er utviklingen av denne feilen normalt sett?
Kan han risikere havari før han får bilen inn i september for å analysere lyden?

Jeg fikk litt sånn lyd ved ca 35.000km for litt under et år siden. Ibegynnelsen så var det knapt hørbart ved pådrag. Men så økte det på utover til det ble ganske støyende og sjenerende før jeg jeg fikk byttet driveunit nå ved ca 50.000km. Tror nok det holder til service, men bilferie i europa ville jeg kanskje ikke planlagt.

tonl

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. juni 2016, klokken 09:50
Sitter på med min onkels 85 med ujevne mellomrom. I den bilen er det helt tydelig en slik "sirkelsaglyd". Det jeg merker er at lyden er mye hyppigere nå enn for 2 måneder siden og at den opptrer ved et bredere spekter av hastigheter.
Hvordan er utviklingen av denne feilen normalt sett?
Kan han risikere havari før han får bilen inn i september for å analysere lyden?

Hadde samme problem med en s85 fra juni 2014. Sirkelsag lyd kom ved 53.000km ca 1 mnd siden. Tok den med til Tesla skøyen og en tekniker ble med på kjøretur. Han konstaterte DU bytter. Så bilen er inne for øyeblikk for å bytte DU. Best å ta med til service center.

sven erik

dere nevner og slenge bilen ut på finn  husk har en  mange feil har man krav på  og få hevet kjøpet  dette gjelder og de som kjøper bilen av dere  de kan gå på dere og kreve  de ti ga for bilen + regg og eventuelt utgifter   dere kan gå på tesla direkte  dere kan og  kreve  det samme av tesla  mius  kjørte km

lunitiks

Ja det er mye mikkmakk med denne bilen så privat salg er ikke helt risikofritt. Tips til klausul å ta med i kjøpekontrakten:

«Kjøper bekrefter at han/hun forut for avtaleinngåelsen har gjennomgått tråden "Feil og mangler..." på www.elbilforum.no (Tesla Model S), og bekrefter at han/hun er innforstått med at han/hun ikke kan gjøre gjeldende som mangel noe han/hun kjente eller burde vært kjent med som følge av den nevnte gjennomgang.»

:D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Spinner

Opplyser man om det man vet om sin bil, og den ellers selges som den er (forevist) uten ansvar for skjulte feil og mangler er man på trygg grunn som privatperson.

Hvis man holder tilbake informasjon stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

RaBalder

Sitat fra: Sbr på lørdag 11. juni 2016, klokken 20:08
Opplyser man om det man vet om sin bil, og den ellers selges som den er (forevist) uten ansvar for skjulte feil og mangler er man på trygg grunn som privatperson.

Hvis man holder tilbake informasjon stiller saken seg selvfølgelig annerledes.
Det er teorien.
Men man bør også skaffe bevis for at man har informert om ting.

Min forrige bil jeg solgte, der skrev jeg en liste med alt av småtterier som ikke var 100% i orden.
2 eksemplarer.

  • En underskrev jeg og gav til kjøper.
  • Den andre underskrev kjøper og gav til meg.

Stod det på listen, så var kjøper informert.
Stod det ikke på listen, så var det noe jeg ikke viste om.

Blir lite tull om man er ærlig og har ting skriftlig.

Hjelper også å la være å selge til de største kranglefantene  ::)

Harlex

Det sitter litt inne å gå gjennom  alle 79 sidene i tråden så jeg velger å samle mine DU spørsmål i denne posten med håp om oppklarende svar.
Mye snakk om om sirkelsaglyden og DU. Har selv skiftet DU 1 gang hittil og det var da påfallende klunkelyd ved slipp og og påslag på gassen ved relativt lave hastigheter. Helt tydelig slark. Ingen sirkelsaglyd av betydning...
Er det slik at det først er sirkelsag og deretter klunking eller er dette to forskjellige symptomer med ulik alvorlighetsgrad/problemstilling?
Hvis man har "klunking" .... Hvor lenge er det til man har drept bilen og vil harde akselerasjoner fremskynde dette?
Hvor stor operasjon er det å skifte DU? 2 timer, halv dag, flere dager?
Hadde du vært fortrolig med å legge ut på familielangtur 5000 km pluss i Europa med en kraftig slarkete DU?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Muffinman

Jeg har byttet DU på P85 tre ganger. Har aldri hatt klunking, men plagsomt og økende sirkelsaglyd (pluss mye annet på første DU). Men altså aldri den berømte klunkelyden. Hvor lenge det går før man havarerer finnes det ingen fasit på. Selv har jeg kjørt 38.000km på første DU, og da låt den ganske ille. Tredje kjørte jeg vel 48.000på, og den låt ikke riktig like ille som den første når den ble byttet. Så noen titusen holder det sikkert. Klunkingen er jeg mer skeptisk til, har inntrykk av at mange med denne lyden har hatt plutselig havari.

Bytte DU har jeg fått opplyst at tar det meste av en dag, uten at jeg har sjekket verksteddokumentasjonen. Tipper de klarer det på 4-5 timer.

Harlex

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 19:18
Jeg har byttet DU på P85 tre ganger. Har aldri hatt klunking, men plagsomt og økende sirkelsaglyd (pluss mye annet på første DU). Men altså aldri den berømte klunkelyden. Hvor lenge det går før man havarerer finnes det ingen fasit på. Selv har jeg kjørt 38.000km på første DU, og da låt den ganske ille. Tredje kjørte jeg vel 48.000på, og den låt ikke riktig like ille som den første når den ble byttet. Så noen titusen holder det sikkert. Klunkingen er jeg mer skeptisk til, har inntrykk av at mange med denne lyden har hatt plutselig havari.

Bytte DU har jeg fått opplyst at tar det meste av en dag, uten at jeg har sjekket verksteddokumentasjonen. Tipper de klarer det på 4-5 timer.
Jeg krysser det som er at de makter å skifte den innen kommende mandag... Ellers blir det usikkert hengetryne på vei nedover i Europa... :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

GOS

Sitat fra: Harlex på onsdag 29. juni 2016, klokken 18:44
Det sitter litt inne å gå gjennom  alle 79 sidene i tråden så jeg velger å samle mine DU spørsmål i denne posten med håp om oppklarende svar.
Mye snakk om om sirkelsaglyden og DU. Har selv skiftet DU 1 gang hittil og det var da påfallende klunkelyd ved slipp og og påslag på gassen ved relativt lave hastigheter. Helt tydelig slark. Ingen sirkelsaglyd av betydning...
Er det slik at det først er sirkelsag og deretter klunking eller er dette to forskjellige symptomer med ulik alvorlighetsgrad/problemstilling?
Hvis man har "klunking" .... Hvor lenge er det til man har drept bilen og vil harde akselerasjoner fremskynde dette?
Hvor stor operasjon er det å skifte DU? 2 timer, halv dag, flere dager?
Hadde du vært fortrolig med å legge ut på familielangtur 5000 km pluss i Europa med en kraftig slarkete DU?

Jeg har min (S85, juni 2014) inne for skifte av DU nå. Jeg har ALDRI hatt sirkelsag lyd eller ballonglyd. Jeg hørte først litt klunk ved 3500 km i 12-15 km/t og så har det vært stigende frem til nå hvor den er kjørt ca 29.000 km. Jeg har nevnt det flere ganger til Tesla, senest nå når den skulle inn for å reparere takluke som Tesla selv ødela når de skulle smøre den litt, samt løs mutter eller noe slikt inne i dashbordet. Da hørte jeg klunk selv når jeg slapp pedalen i 70 km/t, de var enig i at den måtte skiftes. Det at jeg har hørt klunk i høye hastigheter har oppstått de siste få tusen km. De har skiftet DU.....men får verken ut eller inn en bolt i ramme som fester en ramme rundt DU om jeg forsto det riktig....så nå venter de på ny spesial bolt for å erstatte det å borre ut den gamle. Den har nå vært der i 2 uker, men jeg kjører en 1 måned gammel S85D så skal ikke klage. Jeg ville ikke lagt ut på 5000 km ferietur med en godt hørbar klunk.

Ikke nok med det, det viser seg at de ikke kan fikse takluken for det er sporene som er en del av taket som er ødelagt, så i dag fikk jeg vite at de må skifte hele taket (og takluke) til ny type. Er ikke sikker på om jeg synes det er bra eller dårlig, da jeg er usikker på hvor enkelt det er å få sammenføyningene bra. Det er ikke blitt gjort her i Stavanger før så de bestiller folk over fra Statene til å gjøre det/lære dem opp. Men de kommer først i siste uke i juli. Har S85D'en i det minste 1 1/2 uke til inntil de har fått fikset bolt i tilknytning til DU, så blir det ny loaner i slutten av juli. Noen andre som har fått byttet hele taket?

Har vært forskånt fra store utfordringer på min frem til nå......men nå datt det vist inn litt tull med min også.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

tonl

Vært så mye tull med panotaket mitt (85d april 2015). Lekkasje, opprevet pakning/gummilisten langs sporene der takfestet går. Så service center bytter nye type tak, 2.gen. Bytter skjer i midten av juli.

petersv

Bytte til ny type bør man være fornøyd med. Det er bedre enn det gamle.

RaBalder

Sitat fra: petersv på torsdag 30. juni 2016, klokken 07:14
Bytte til ny type bør man være fornøyd med. Det er bedre enn det gamle.
Den nye takluka/taket blir nok bedre og sikkert tett.

Men samtidig har man rørt med andre skjøter og tetninger. Håper disse også er like tette etter byttet som før...

krl

Sitat fra: petersv på torsdag 30. juni 2016, klokken 07:14
Bytte til ny type bør man være fornøyd med. Det er bedre enn det gamle.
Helt klart.. Og det er ikke en billig operasjon. Men fungerer det ikke, så er det selvsagt fremdeles snakk om en mangel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA