Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

mj

S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Bjørn

Sitat fra: F_P på fredag 02. oktober 2015, klokken 13:09
Da er vi enig i at du ikke skjønner hva jeg mener, og da skal jeg ikke bruke mer tid på å forklare noe rundt dette enn at jeg har kjørt biler der eier har presset på for ny DU hos Tesla, selv om jeg ikke kunne høre noe som helst fra DU'en(e) det er snakk om. Det er hysteri, tull og fører til at Tesla bruker ressurser de ikke har på noe som ikke er et problem. Den tiden skulle de heller brukt på å fkse bilen din f.eks.

At du er eitranes forbanna har jeg full forståelse for utfra det du skriver.

Du kan være klar over at ulydene ofte ikke kan høres (i tidlig fase) før gearet er varmt.. Det krevde i begge mine tilfeller over 5 mils kjøring på sommertemperaturer før lydene begynte å høres..
Regner med at det har noe med tykkelsen på gearoljen å gjøre.
Derfor hørte du nok ikke noe på disse meterne du kjørte, og konkluderte med at eier er overfølsom..
Akkurat dette brente jeg meg selv på da jeg var inne for å få lydopptak.. Testen ble underkjent, fordi bilen var kald og lydene nesten ikke hørbar.

Belloq

Fikk forrige Torsdag en drøss med feilmeldinger, fra Abs feil til traction control. Bilen ble levert Tesla Torsdag for feilsøking, de trodde de fant feilen og byttet park brems sensor. Kjørte bilen tilbake til jobben alt funket som før. Da jeg skulle starte bilen ramlet de samme feilmeldingene inn igjen. Ny tur til Tesla , denne gangen ble det leiebil. Fikk i dag beskjed om at Du måtte byttes grunnet lekkasje, det var altså den som hadde gjort at alle feilmeldingene kom. Første gang jeg har hørt at Du har skyld i slikt, noen som har opplevd lignende ?
P85 2014

Bjørn

Sitat fra: Belloq på fredag 30. oktober 2015, klokken 22:07
Fikk forrige Torsdag en drøss med feilmeldinger, fra Abs feil til traction control. Bilen ble levert Tesla Torsdag for feilsøking, de trodde de fant feilen og byttet park brems sensor. Kjørte bilen tilbake til jobben alt funket som før. Da jeg skulle starte bilen ramlet de samme feilmeldingene inn igjen. Ny tur til Tesla , denne gangen ble det leiebil. Fikk i dag beskjed om at Du måtte byttes grunnet lekkasje, det var altså den som hadde gjort at alle feilmeldingene kom. Første gang jeg har hørt at Du har skyld i slikt, noen som har opplevd lignende ?

Lekkasje av hva..? Gearolje, kjølevæske, bremsevæske..?!  :)

Muffinman

Det er kanskje ikke utenkelig at det etterhvert kan bli lekkasje av olje. Min DU har endret lydbilde fra sirkelsag og høres nå mest ut som en vinkelsliper. Det er ingen tvil om at størstedelen av ulyden er enten tannhjul som ikke griper korrekt i hverandre kanskje på grunn av slager som er blitt slakke, eller lagre som er i ferd med å havarere. I så fall er det vel ikke utenkelig at tetningsringer slites radialt og begynner å lekke.

VELDIG spent på om dette holder til januar, og om det er planlagt å bytte den da. Det forverrer seg veldig raskt nå.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på lørdag 31. oktober 2015, klokken 12:09
SitatDet er nu stadig en fed bil og den bedste jeg har haft....
Nettopp :)
Det er hyggelig å se at du fortsatt er så positiv- med dine erfaringer ;)

Muffinman

Det er ikke smertefritt å være entusiast  ;D

lunitiks

Noen som vet om det er rapportert om lignende problemer hos Mercedes B-Electric eiere?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 31. oktober 2015, klokken 12:18
Det er kanskje ikke utenkelig at det etterhvert kan bli lekkasje av olje. Min DU har endret lydbilde fra sirkelsag og høres nå mest ut som en vinkelsliper. Det er ingen tvil om at størstedelen av ulyden er enten tannhjul som ikke griper korrekt i hverandre kanskje på grunn av slager som er blitt slakke, eller lagre som er i ferd med å havarere. I så fall er det vel ikke utenkelig at tetningsringer slites radialt og begynner å lekke.

VELDIG spent på om dette holder til januar, og om det er planlagt å bytte den da. Det forverrer seg veldig raskt nå.
Ser ut som vi er på samme nivået (igjen  :P) Du sliter nå på din andre DU? og er på drøye 90K km..?
Jeg fikk byttet min første på ca 35k km, bilen er nå gått 73k km og har hatt tiltagende ulyder de siste 15k km.. Først bare vagt "inverterstøy" så sirkelsag, (når varm) og nå er det vinkelsliper.. hele tiden, med klunk!
Vært inne til lyttetest.. men ikke fått svar enda.. 2 uker siden.
Også helt tydelig at dem har blitt atskillig strengere.. Dem får ikke lov å avgjøre ting selv lenger, opptak sendes til de øvre herrer i Nederland som avgjør saken.

Muffinman

Min tredje dette, faktisk. Byttet på 37,5 og på 51. Nåværende har rullet 42k. Lydopptak ble gjort 13/7, da hadde sirkelsaglyden vært så vidt hørbar en tid. Fikk en mail om at de ikke hadde fått tilbakemelding fra fabrikken etter en uke, og hørte ikke mer. Purret, uten å få svar. Har nå kjørt ca. 20k etter opptaket.

mp352

Var inne til service i juli. Fikk da bilen tilbake med beskjed om at de hadde funnet en summelyd. De ønsket bilen inn for å sjekke denne lyden. Fikk da time 29 okt. Jeg har ikke registrert noen summelyd selvom jeg har lyttet verre etter den. DU ble skiftet uten nærmere forklaring..

o.b.lix

Sitat fra: lunitiks på lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:50
Noen som vet om det er rapportert om lignende problemer hos Mercedes B-Electric eiere?

Nei, egentlig ikke, for MB sin har den lille motoren som 70D og 85D har, og disse er forskånet for slike problemer, ser det ut til.
Imidlertid har de tilbakekallinger, men det skyldes at de trenger software-oppdatering, og det kan ikke skje OTA. http://wp.me/p3P83g-1PF
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Belloq

Sitat fra: Bjørn på lørdag 31. oktober 2015, klokken 12:01
Sitat fra: Belloq på fredag 30. oktober 2015, klokken 22:07

Lekkasje av hva..? Gearolje, kjølevæske, bremsevæske..?!  :)

Det sa de ikke noe om , tipper kjøleveske.  måtte vente på tillatelse fra Tesla over there for og kunne bytte Du. Håper det ikke tar alt for lang tid
P85 2014

krl

Jeg hadde nylig bilen inne, og fikk beskjed om at DU-en svettet litt olje / hadde en liten oljelekkasje. Og at den derfor mest sannsynlig må byttes. Dette er en S85 av typen som ble levert ut rett før jul i 2014. Med autopilot-hardware.

Så langt har DU-en fungert bra, med unntak av en noe tiltagende elektromotor-lyd ved visse hastigheter. Disse dukket opp rundt 8000-15.000 km, men har vært stabile siden dette (har kjørt snart 10.000 km etter at lyden dukket opp). Det er snakk om en helt akseptabel elektromotor-uling, så jeg har ikke tenkt på dette som noe problem. Og merker ikke noe særlig til slark i drivverket heller.

Har noen fått byttet DU i det siste, eller er de fremdeles tomme? Jeg fikk beskjed om at jeg får ny når neste forsendelse ankommer.

kaiat

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:09
Sitat fra: lunitiks på lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:50

Nei, egentlig ikke, for MB sin har den lille motoren som 70D og 85D har, og disse er forskånet for slike problemer, ser det ut til.
Imidlertid har de tilbakekallinger, men det skyldes at de trenger software-oppdatering, og det kan ikke skje OTA. http://wp.me/p3P83g-1PF

Har sett på amerikanske forum at det rapporteres om feil på DU på Toyota Rav4EV som jeg tror har det samme Tesla-drivverket som Mercedes'en. Usikker på hvor hyppig det forekommer, men det skjer i alle fall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA