Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!

Startet av Alfano, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

rifusk

Kjenner også at jeg vil savne app veldig  mye. Dette er et hjelpemiddel som vil være svært kjekt på vinteren... Bare så dumt vi kjøper bilen selv om den ikke har dette 8) Kia i Norge legger nok ikke to pinner i kors for at dette skal komme på plass noe tidligere enn nødvendig...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Ohm

Bruker ikke Appen til egolfen spesielt mye, så jeg hadde nok ikke savnet den og kommer nok ikke til å betale for den når et år er gått. Timeren er meget lett å programere, jeg reiser til ganske faster tider, så da funker det bra å forvarme bilen med timer. Føler det faktisk mer tungvint å logge seg på appen med pinnkode, vente til den har oppdatert seg for så å skru på klima.

Men app er jo litt i tiden da.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Leo

Kan egolfen programmeres på timer og varme opp bilen uten å være koblet i ?

Det kan ikke Soulen, er det som er hovedgrunnen til jeg kunne tenkt meg app.

heidu

Må ikke de fleste elbiler være tilkoblet en stikkontakt for at de skal kunne forvarmes?

En trenger ikke en applikasjon for å få det til å fungere. Kun en software oppdatering i bilen kan fikse det. Dog skjønner jeg at de har den restriksjonen ettersom det trekker strøm fra batteriet for å forvarme bilen. En app er kjekt i situasjoner hvor du trenger å skru på varmen/kjølingen utenom de fastsatte tidspunktene som er satt i bilen.

Leo

Er det noen som kan bekrefte det heidu sier?
Itilfelle så har jeg misforsått og ser ikke på app som ett minus lenger!  8)

K S

Sitat fra: Leo på onsdag 19. november 2014, klokken 09:01
Er det noen som kan bekrefte det heidu sier?
Itilfelle så har jeg misforsått og ser ikke på app som ett minus lenger!  8)

Noen biler kan fjernstyres uten tilkoblet strøm mener Zoe kan det, men batteriet må være mer enn 40% oppladet. Jeg er usikker på hvor mye jeg ville brukt forvarming av bilen uten tilkoblet strøm, hvis da kjøringen blir utsatt, så er det bortkastet tapping av batteri/rekkevidde.

Jeg har nå hatt bilen siden første uka i oktober, og kan ikke si at jeg savner app noe særlig, ikke i det hele tatt faktisk. Det er kanskje en kjekk å ha ting mer enn nødvendighet?

Forresten, når bilen er parkert med ladekabel tilkoblet hadde det vært fint å kunne starte varmingen umiddelbart. Såvidt jeg har funnet ut av, må en programere oppvarming min 30+ minutt frem i tid, i tidsintervaller på 10 minutt.
Eks.: Er klokken 1131, så kan en tidligst programere forvarming til 1210, det går ikke å programere kl 1200 samme dag....hadde det enda gått å trykke på en knapp og starte oppvarming umiddelbart...

Men når jeg bruker forvarming så er dette hovedsaklig for å øke rekkevidden, og det gjør en ikke ved å forvarme på batteri, kanskje snarere tvert i mot.....

Leo

Takk for svar! :)
Da forsvant det behovet jeg trodde jeg hadde for app.

Men kunne som du sier K S vært greit å kunne starte varming umiddelbart, men som nevnt tidligere er det vel mulighet å ha bilen koblet i, "starte" den og dermed har varming på? Er det noen ulemper med det?

K S

Sitat fra: Leo på onsdag 19. november 2014, klokken 09:29
Takk for svar! :)
Da forsvant det behovet jeg trodde jeg hadde for app.

Men kunne som du sier K S vært greit å kunne starte varming umiddelbart, men som nevnt tidligere er det vel mulighet å ha bilen koblet i, "starte" den og dermed har varming på? Er det noen ulemper med det?

Tror ikke det går,tror ladingen stopper da. Men bilen starter oppvarming 30 minutt før innstillt tid, i eksemplet over vil oppvarmingen starte 1140. Men klarer en å planlegge 30 minutt frem i tid går det jo bra, og lengre turer blir vel oftest ikke tatt helt på sparket?

Ohm

Sitat fra: Leo på onsdag 19. november 2014, klokken 08:07
Kan egolfen programmeres på timer og varme opp bilen uten å være koblet i ?

Det kan ikke Soulen, er det som er hovedgrunnen til jeg kunne tenkt meg app.
Kan bekrefte at eGolf kan varmes uten at den er koblet til. Rekkevidden minskes med inntil 7 km og den varmer den bare i 10 min. Jeg har brukt det etter løpeturer, deilig å komme til forvarmet bil selv om det tar noen km med rekkevidde. På eGolf fungerer tidsuret slik at man programmerer inn avgangstid. Da lader den opp og varmer slik at den er klar til innstilt tid. Dermed ser det ut til at man må ha nok tid til både lading og forvarming, siden bilen ikke lader mens den varmer.

Det går ikke an å varme ved hurtiglading.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

afo

For å se hvordan appen til e-golf fungerer, kan du laste ned denne i play/app store. Søk på car-net. Klikk på demo når du blir bedt om å logge inn.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

K S

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 20. november 2014, klokken 13:58
Større bagasjerom? ;)

Modifisere den (slik som Tesla gjør ;) ) ved å ta bort isoporkassen og mekke ny plate, da blir det større.

OlavEmil

For vår del var det at det var flatt golv i bagasjerommet ein kjempefordel, då det gjer at vi kan ha hundebur inni der. Vel og bra med djupe bagasjerom som i Leaf og Zoe, men i praksis lastar ein vel sjeldan i høgda i bagasjerommet uansett.

Er nok stygt redd for at Soulen blir tosetar når vi skal ha med oss hundeburet, men noko anna er vel ikkje å rekne med på noko mindre enn stor stasjonsvogn med to hundar på 40kg +...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Leo

Sitat fra: K S på onsdag 19. november 2014, klokken 10:01
Sitat fra: Leo på onsdag 19. november 2014, klokken 09:29
men som nevnt tidligere er det vel mulighet å ha bilen koblet i, "starte" den og dermed har varming på? Er det noen ulemper med det?
Tror ikke det går,tror ladingen stopper da.

Testet dette her en dag, og fikk følgende melding på skjermen:
"If the climate function is turned on while battery is being charged, charging completion will be delayed."

mortenegeland

Sitat fra: OlavEmil på søndag 16. november 2014, klokken 22:46
Ut frå utstyrslista og samanlikningar med alternativa til Soulen, er det først og framst fjernstyring via telefon eg kjem til å sakne. Adaptiv cruice control er eit fantastisk hjelpemiddel som hadde vore supert å hatt, men det kjem meir inn under kategorien "luksusutstyr".

Men adaptiv cruise kontroll, mener du da at den bremser/følger bilen foran? For så lenge du har på cruise kontroll, å gir enten i vanlig eller B modus, så holder den faren bortover og oppover.. Men kommer du til en nedoverbakke der farten ville økt, så bremser jo regenereringen farten ned til satt cruise kontroll fart.

Er ikke dette godt nok?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA