Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har du redusert batterikapasitet?

Startet av HåkonE, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:54

« forrige - neste »

Diravi

#120
Jeg vil anta at selv om potensielle kjøpere er en viktig målgruppe, så er det investorer og aksjemarkedet som er de aller viktigste målgruppene for en slik tweet med påfølgende lansering. Elon Musk skal vise og levere noe som gir styrket tro på selskapet. Det vil også si at tweeten må følges opp med noe med litt tyngde i, ellers går luften ut av ballongen og Tesla kan miste troverdighet ved senere lanseringer. Så når Bloomberg spekulerer i selvkjørende bil og Model 3, så tror jeg det er ganske godt gjettet. Dual Drive og noe annet småsnacks er mest sannsynlig ikke nok til at man bør ta sjansen på å tirre opp investorer på denne måten. En 90 % selvkjørende Tesla representerer et såpass stort teknologiskritt at det bringer selskapet helt i tet igjen, og kan være "nok" sammen med evt. nye systemer og kanskje en nesten gateferdig Model X. Men i og med at både Model S og X er solgt inn flere år før de var å få kjøpt, så ville det ikke være så overraskende om man nå ser en prototype på Model 3 også. Det er mindre enn tre år til den skal være ute hos kunden.

Elon Musk gjør jo dette litt anderledes enn andre bilprodusenter. Andre velger å vise det de kaller en konseptbil, slik at de kan gjøre retrett om den ikke faller i smak hos biljournalistene. Musk velger å si at "denne bilen får du snart, vi skal bare gjøre den ferdig og det blir noen små justeringer her og der".
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

HåkonE

Syntes media trekker dette litt langt. Sensorene som nå kommer er lignende teknologi andre produsenter har hatt en stund.

Det Elon snakker om slik jeg forstår det er en videreutvikling av adaptiv cruise control. Altså at bilen også svinger på motorveiene, i tillegg til å holde farten. Det er evolusjon, ikke revolusjon. Dagens Model S, selv med de nye sensorene, vil aldri bli selvkjørende (se googles bil). Men å få til det Elon snakker om er nok mulig om man kombinerer alle disse sensorene med intelligent software.

Er man ikke avhengig av adaptiv cruise controll allerede i dag, blir nok dette mest en "nice to have" funksjon.

Høres rart ut om det er Model 3 når de fortsatt ikke har klart å vise en ferdig versjon av X (og den er forsinket). De har også vel mange andre prosjekter i ovnen for tiden, så viser de en über-tidlig prototype av model 3 nå tror jeg det mest er "desperate" forsøk på å rette opp retningen aksjen har gått i det siste.

Elon viste også til "the other letter", ikke "number"..... Altså ingen indikasjoner på en Model 3 annet en hva en analytiker tror.

Model S dual motor, Model X og sikkerhetsfunksjonene vil være mer enn nok alene til å kalle inn til en event.

Øyvind.h

Sitat fra: Haknys på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:57
..tror jeg det mest er "desperate" forsøk på å rette opp retningen aksjen har gått i det siste.
Elon har selv uttalt at aksjen er dyr. Så at han desperat skulle jobbe for å hausse opp aksjekursen har jeg liten tro på :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net

Nå skal det nevnes at TMX ble annonsert i god tid før den nå kommer i produksjon til neste år. På lik linje med TMS som ble avduket i god tid før den ble lansert i 2012. Det samme er nok tilfelle med M3, de vil nok gjerne vise frem hva de leker med og har av planer. Slik at folk nå har noe mer håndfast enn et utsagt fra Tesla om at de skal lansere en generasjon 3 bil om et par år og at navnet er Model 3.

Viktig for et selskap som er så nytt og vise til både resultater, fremtidige planer og at de faktisk leverer det de lover. Det er slike ting investorer setter pris på og føler seg trygge med. Det samme gjelder forøvrig både gamle og fremtidige TMS/TMX/M3-eiere. Godt å vite at Tesla har en plan og at de (forhåpentligvis) blir værende en god stund i bilindustrien.

Sitat fra: Haknys på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:57
Syntes media trekker dette litt langt. Sensorene som nå kommer er lignende teknologi andre produsenter har hatt en stund.

Det er litt typisk "Apple-lanseringstaktikk" over denne typen markedsføring (ingen flamewar takk :P). Jeg vil ikke si så veldig mye om selve produktene, men Apple er flinke til å selge "gammel teknologi/funksjoner" som noe "nytt og revolusjonerende" (f.eks. NFC brikke som de endelig har fått på plass).

Tesla er nøye med hvordan de blir oppfattet ute. At de er en bilprodusent, ja, men også en teknologiprodusent (ref. Gigafactory). Når de skal lansere et produkt/funksjon, vil de ikke bare levere det samme som de andre, men gjøre det bedre enn de andre. Om dette er reelt i praksis gjenstår selvfølgelig å se.

Tesla setter baren ganske høy, dermed er fallhøyden like høy. Så det blir absolutt spennende og følge med på hva fremtiden bringer ... :)

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. oktober 2014, klokken 10:44
Sitat fra: Haknys på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:57
..tror jeg det mest er "desperate" forsøk på å rette opp retningen aksjen har gått i det siste.
Elon har selv uttalt at aksjen er dyr. Så at han desperat skulle jobbe for å hausse opp aksjekursen har jeg liten tro på :)

Hvis folk tror at Elon kommer med uttalelser som er helt tatt ut av intet må de tro igjen. Mye her er nøye kalkulert. ;)

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på mandag 06. oktober 2014, klokken 10:50
Nå skal det nevnes at TMX ble annonsert i god tid før den nå kommer i produksjon til neste år. På lik linje med TMS som ble avduket i god tid før den ble lansert i 2012. Det samme er nok tilfelle med M3, de vil nok gjerne vise frem hva de leker med og har av planer. Slik at folk nå har noe mer håndfast enn et utsagt fra Tesla om at de skal lansere en generasjon 3 bil om et par år og at navnet er Model 3.

Bare merk at TMS ble vist frem 2 år før de forventet å ha den i produksjon. At det ble tre er en annen sak...

Samme gjelder TMX - den ble også vist frem 2 år før de forventet å ha den i produksjon (selv om også den ser ut til å bli tre...)

Så nei, tviler sterkt på at de vil vise frem TM3 3 år før de forventer å ha den i produksjon. Skulle de derimot vise den frem, så ser jeg på det som en kraftig indikasjon på at de regner med å ha GF+TM3 i produksjon alt i 2016, noe Elon har hintet litt om noen ganger (altså TM3 alt høsten 2016).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Brede

Nå heller jeg mer og mer bort fra 4wd og over på "selvkjørende" Model S.

Med tanke på så mange journalister som ser ut til å være invitert så vil firehjulstrekk være rimelig lite oppsiktsvekkende, "alle" merker har jo 4wd.. En 90% selkjørende Model S som kan demonstreres rundt en bane på denne flyplassen som en nærmest klar produksjonsmodell derimot!

Og med tanke på at mange som har bestillt X-Signature også er invitert så ruller de ut en produkjsonsmodell av X'en som dessert!  ;D

Twowheels

Håper det ikke er "selvkjørende" bil de skal vise frem. Vil kjøre selv i størst mulig grad. 4x4 hadde vært mye bra'ere nyhet for min del.
_________

Philippo10

#127
http://www.hegnar.no/motor/artikkel520521.ece

Sitat"Model S får mer sikkerhetsutstyr
Det er fortsatt ingenting nytt når det gjelder leveranser av Model S med firehjulstrekk. Pedersen sier derimot at Tesla vil levere bilene med nytt sikkerhetsutstyr for å tilfredsstille krav i EuroNCAP. Model S vil blant annet bli levert med Lane Assist og fartsvarsler."
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

MartinezSC

Det er viktig å huske at presentasjonen vil skje lenge etter solnedgang i CA, så at bilene vil kjøre rundt på flyplassen i mørket er lite sannsynlig..:(

Atore


Oreo

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

MartinezSC


MartinezSC

Jeg ser at solnedgangen i Oslo den 9. okt også er 18.26: http://www.timeanddate.com/astronomy/norway/oslo

Så da er det bare å se hvor mørkt det er her kl. 19 ;)

ArneS

Har norske signatur eiere / holdere fått invitasjon til denne eventen? (jeg har ikke)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

sigurdi

Blir nok litt kjappere mørkt ower der en her.
Dette er ved eller i SpaceX sine lokaler, der battery swap eventen ble holdt.
Plass er det vist i bøtter og spann innendørs.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA