Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading

Startet av Sterkstrøm, mandag 13. oktober 2014, klokken 20:57

« forrige - neste »

Sterkstrøm

Vår Leaf firmabil som vi kjøpte i 2011 har nettopp rundet 65000km og blir 3 år i begynnelsen av november. Vi skal bytte ut bilen nå. I vår kontrakt med Nissan står det at bilen har 3 år garanti. Betyr dette at den privatpersonen som kjøper bilen av oss ikke har noe Nissan garanti på bilen utover disse tre årene?

smaug01

Ja noe annen måte er det vel ikke å tolke det på.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

pwb

Jepp, men kjøperen har jo faktisk reklamasjonsrett ovenfor dere.

Thomas Parsli

Hvis selger er næringsdrivende (firmaet altså) gjelder forbrukerkjøpsloven, hvis selger er en privatperson gjelder kjøpsloven.

Kjøpsloven gir kjøper to års reklamasjonsrett, mens forbrukerloven gir i utgangspunktet fem år!
Forbrukerrådet sa tidligere at "nyere bruktbiler" (under fem år gamle) har fem års reklamasjonsrett, mens eldre biler har to års reklamasjonsrett.

Hvis du som privatperson selger en tre år gammel firmabil risikerer du reklamasjoner i to år.
Hvis firmaet selger den samme bilen risikerer de reklamasjoner i fem år.

En lav innbyttepris hos forhandler reflekterer ofte det reklamasjonsansvaret de påtar seg.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sterkstrøm

Gjelder dette bortfallet av garanti også for batteriene?

TS

Denne tråden passet fint siden jeg i morgen muligens skal kjøpe en 2012 Leaf som ble kjøpt ny i Norge febr.2012 hos BNH. 

Selger har den registrert på firmaet han jobber i, som ikke er i bilbransjen (et ASA). 

Er det da slik at jeg hadde fått 5.års/100K.km nybilsgaranti fra BNH til februar 2017 om den var registrert på han privat fra første.reg.dato/konrakt, mens nå så utgår nybilgarantien i februar 2015 ?

Batterigarantien også?

(Regner med at det ikke er så lett å nå frem med reklamasjonssaker mot et firma som ikke er i bilbransjen. ) 
 

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

pwb

Sitat fra: TS på søndag 14. desember 2014, klokken 00:42
Denne tråden passet fint siden jeg i morgen muligens skal kjøpe en 2012 Leaf som ble kjøpt ny i Norge febr.2012 hos BNH. 

Selger har den registrert på firmaet han jobber i, som ikke er i bilbransjen (et ASA). 

Er det da slik at jeg hadde fått 5.års/100K.km nybilsgaranti fra BNH til februar 2017 om den var registrert på han privat fra første.reg.dato/konrakt, mens nå så utgår nybilgarantien i februar 2015 ?

Batterigarantien også?

(Regner med at det ikke er så lett å nå frem med reklamasjonssaker mot et firma som ikke er i bilbransjen. ) 


Garanti mellom firmaer dekkes ikke under forbrukerkjøpsloven så der kan man ha hva man vil, så hvis han som har den nå har kjøpt den fra BNH med 3 års garanti så går den ut i feb 2015. Hvis DU kjøper den av firmaet hans så har du 5 års reklamasjonsrett (ikke garanti) mot hans firma men ingen ting mot BNH. Hvis han selger den som privar til deg gjelder kjøpsloven da står du veldig dårlig. Prisen på en brukt batteribil som selges uten garanti må jo gjenspeile dette. Før vi har sett hvor lenge batteriene faktisk varer så bør jo verdien på en batteribil uten garanti være såpass lav at det er forsvarlig å kjøpe nytt batteri.

TS

Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 08:41
Sitat fra: TS på søndag 14. desember 2014, klokken 00:42
Denne tråden passet fint siden jeg i morgen muligens skal kjøpe en 2012 Leaf som ble kjøpt ny i Norge febr.2012 hos BNH. 

Selger har den registrert på firmaet han jobber i, som ikke er i bilbransjen (et ASA). 

Er det da slik at jeg hadde fått 5.års/100K.km nybilsgaranti fra BNH til februar 2017 om den var registrert på han privat fra første.reg.dato/konrakt, mens nå så utgår nybilgarantien i februar 2015 ?

Batterigarantien også?

(Regner med at det ikke er så lett å nå frem med reklamasjonssaker mot et firma som ikke er i bilbransjen. ) 


Garanti mellom firmaer dekkes ikke under forbrukerkjøpsloven så der kan man ha hva man vil, så hvis han som har den nå har kjøpt den fra BNH med 3 års garanti så går den ut i feb 2015. Hvis DU kjøper den av firmaet hans så har du 5 års reklamasjonsrett (ikke garanti) mot hans firma men ingen ting mot BNH. Hvis han selger den som privar til deg gjelder kjøpsloven da står du veldig dårlig. Prisen på en brukt batteribil som selges uten garanti må jo gjenspeile dette. Før vi har sett hvor lenge batteriene faktisk varer så bør jo verdien på en batteribil uten garanti være såpass lav at det er forsvarlig å kjøpe nytt batteri.

Til info så er garantien fortsatt 5år på min bil 1.gang registrert på firma fant jeg ut. Fikk nye støtdempere etter 3år og 1mnd

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA