Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S på finn.no

Startet av Go-carter, mandag 13. oktober 2014, klokken 16:16

« forrige - neste »

Go-carter

Hei!

Skifter girkasse på en Think nå, og skal etterfylle olje. Har lest litt diverse om havari forårsaket av for lite olje etc, og verkstedmanualen sier 0,75l grønn olje. Stemmer dette, eller er det 0,95?

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Fyll på til det renner over i nivåpluggen. Kan ikke tenke meg at et så enkelt drivverk har noe store krav til olje, men enten ATF-olje eller syntetisk GL4 skal duge bra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

EXCEL

Think sin gearkasse er dessverre feilkonstruert :(
Du kan IKKE nøye deg med å fylle olje til det renner ut av påfyllingshullet!
Når gearkasse er montert i bilen  så havner påfyllingshullet for lavt.
Resultatet blir utilstrekkelig smøring av flere kulelagre......

Jeg ble tipset av Selmer om å fylle 1 liter olje via hullet under dekselet for gearviren.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Citrus

Dear Excel,

Could you please describe in English where Selmer suggests to fill the gearbox with one litre of oil (sorry google translate ain't clear about this) and which oil specification does Selmer recommend?

Thanks! Jaap.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nagela

Sitat fra: Lynet på onsdag 08. oktober 2014, klokken 09:34
Hvem er Selmer?
Røhne og Selmer, Asker og Bærum, http://www.rohneselmer.no på Billingstad (Tidligere Sandvika). De har fortsatt reklamasjons-ansvar for mange av Thinkene, og er vel de som har skrudd mest på bilene ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Lynet

Så enkelt ja  ;D da bør det være en relativt pålitelig kilde.
Men som jeg sa i en annen tråd så er det ofte forskjell i mengde på en tørr gearboks og en som kun er tømt for olje.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

SplitPersonality

Insidetipset her er som følger:

TH!NK fylte alle kasser med ATF-olje (automatolje) - for "OK smøring, men minimum rullemotstand (økt rekkevidde)". ATF-oljen smører for dårlig!

En fix innført i TH!NK servicesystemet var derfor å bytte til høykvalitets manuell-gearkasse olje på alle biler - for å sikre smøring av lager og drev.

Utslitte (Kina-)kulelager er desverre en vanlig feil på TH!NK...allerede fra 30K km. Så dess raskere du bytter til manuell-gearolje, dess bedre.

Derfor:
- Kjør bilen/oljen varm
- Tapp all olje ut av tappeplugg (H side nederst på kassen)
- Gjør ren tappepluggen godt (har magnet på enden som samler metallspon)
- Fyll 1,25 liter manuellgearolje via lokket over gearvelger (helt øverst, fremst på gearkassen - alu-lokk på ca 6x8cm som sitetr med 4 små bolter)

Go-carter

Er det sannsynlig at dette er gjort på min -11 finlandsthink? Har hatt 20, 40 og 60' service på R&S.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

SplitPersonality

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 12:20
Er det sannsynlig at dette er gjort på min -11 finlandsthink? Har hatt 20, 40 og 60' service på R&S.

Det er veldig sannsynlig. Narvesen & Co innførte manuellolje og overfyllling for lenge siden.

Arild69

Heisan

Hvor får man kjøpt høykvalitets manuell-gearkasse olje og navnet på denne. Kan jeg på et eller annet vis finne ut om gearkassen har ATF-olje før det er for sent? Har en 2011 litium som visstnok kommer fra Sveits.

Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

SplitPersonality

Gearolje til manuell kasse kan man kjøpe på de fleste bensinstasjoner. Ofte har de to typer, sjeldent mer. Kjøp den dyreste og helst av et kjent merke. Mobil1 eller Castrol har vi brukt.

Liten vits i å sjekke hva du har....helt OK å bytte av og til selv om du har manuellolje allerede. Generelt kan man si at ATF-olje er "grønn" og manuellolje er "brun".

En pekepinn på hvordan det står til i kassa di får du ved å sjekke magnet-tuppen på tappepluggen din.

Nivåpluggen som ligger litt lenger opp på kassa er ubrukbar og brukes ikke. Tøm gjennom bunnpluggen, fyll gjennom alu-lokket på toppen.

Får du ulyd i kassa er det lurt å bytte kulelager asap. Standard-dimensjon lager. Det finnes flere her inne, samt Elbilmekk AS, som kan gjøre lagerbytte på oppdrag. Kjører du for lenge med ulyd...blir lagerne slarkete og tannhjulene blir slitt.

En bil vi kjenner gikk med ulelyd fra ca 30K km....med manuellgearolje fra ca 60K og ved 80K km ble det bråstopp og det ramlet løse tenner ut av gearkassen.

Arild69

Takker for tilbakemeldingen. Da vet jeg det :).

Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Lynet

Alle Think jeg har kjørt har mer eller mindre ulelyd, vil de som har skiftet lager påstå at ulelyd blir helt borte?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

EXCEL

Sitat fra: Lynet på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:19
Alle Think jeg har kjørt har mer eller mindre ulelyd, vil de som har skiftet lager påstå at ulelyd blir helt borte?
Nope, dessverre. Jeg fikk en lav, men mer høyfrekvent "iiiiiiiiiiiiiii" lyd.
Mulig den har vært der hele tiden, men at den kun ble maskert av "krønsje" lyden  ::)
Vil tro det er lyd fra alle bil girkasser, også elektriske, men Thinken er jo håpløst dårlig støydempet.........
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA