Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dieselvarmer ønskes kjøpt

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. oktober 2014, klokken 14:17

« forrige - neste »

rth

Jeg har akkurat hatt innlegg på på "ting jeg lurer på" ang serviceintervall. Fikk ingen svar på spørsmålet der, så da tok jeg kontakt med Bilia for å sjekke ut.

Problemstillingen er hvilken KM utløser service.

Det viser seg at det er 2 år som skal utløse service. For vår del med ca 30 000 km pr år så rekker vi da 1 service, siden avtalen gjelder til 5år/100 000 km. Ble dermed litt usikker på om dette var så genialt.

Så fremst de da ikke putter inn diverse andre småservicer i tillegg. Som jeg konstaterer at de gjør på vår 1 serie. Skjønner ikke helt hvorfor ikke bremsesevice kan følge vanlig service.

Uansett, så er i3 intervallet på service 2 år. Om da ikke kilden min tar feil.


Richard

LMOR

Men du kan vel oppgradere dette, og kun betale mellomlegget?

Du burde vel oppgradere til f.eks. 5år/150 000?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

rth

100 000 km var maks når vi handlet. Finnes 150 000 km opsjonen nå kanskje.

LMOR

#63
Ser på noen utenlandske sider at i3 og i8 kun kan kjøpes opp til 10år og 100 000km, men andre modeller går opp til 10/200 000.
Mulig de må ha mer erfaringsdata på hva som kreves før de tilbyr 200 000, eller at bilen ikke skal kunne kjøres lengre  ???

Jeg fikk pris på pluss-avtale på 10år men valgte 5 for så å håpe at prisen går ned.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorS

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. august 2015, klokken 17:32
Jeg fikk pris på pluss-avtale på 10år men valgte 5 for så å håpe at prisen går ned.
Hva betalte du for dette?

Jeg har fått en pris på service pluss på 5/100.000 for 20.886,- her i Ålesund.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

Husker ikke nå, men prisen du har fått ser riktig ut. Jeg syntes 10 år ble litt høy ift den andre BMWen. Min 5 års avtale er til 60000, og kostet ca 13-14000.-, som jeg regner med er omtrendt et sett med klosser/skiver som minst må byttes en gang før 60000 her på Vestlandet, så resten av servicene blir i så fall gratis  ???
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Jeg forstår ikke at det kan være lønnsomt å velge pluss avtale for over 20.000 kr, når 5 år / 100.000 standard serviceavtale koster 5.100 kr. Det er vel bare skiver / klosser og vindusviskere som skiller i praksis og det koster vel ikke 15000 kr ?. Dessuten bør man ha gode sjanser for å få dekket bytte av skiver som reklamasjon dersom de ruster kraftig i løpet av 3-4 år. Det har jeg fått på 2 citroen biler nylig (hhv. 3 og 4 år gamle) og BMW kan vel ikke være bekjent av å være dårligere.

LMOR

Har aldri hørt om at du kan kjøre 100 000km og få bremseskivene dekket på reklamasjonsretten hvis de skal byttes før det er gått 5 år.
Bremseklosser og skiver er vel også unntatt garantien, hvis det ikke er direkte feilproduksjon. Dette er slitedeler?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#68
Nei, ikke 100.000, men 4 år 58.000 km har jeg akkurat fått som "goodwill" fra importør (verdi ca 11.000 kr).
Poenget  mitt er at å forhåndsbetale et tillegg på ca 15.000 kr for å få dekket mulig skifte av bremseskiver / klosser ikke kan være god økonomi. De fleste selger uansett bilen før det er behov for å bytte skiver og da tviler jeg på at bruktverdien er 15.000 høyere enn uten pluss avtale. Da har man dessuten betalt for mulige garantiutgifter som importøren ville hatt i de 5 årene.
Med litt omtanke for skivene burde de holde minst 60.000 km. Så skal man få valuta for pengene med pluss avtale - 5 år / 60.000 km, så må man passe på at de ikke er tørre når man parkerer etter å ha kjørt på saltet vei.  ;) For det er vel verkstedet som bestemmer når de er rustne nok til å skiftet, eller er det lagt inn i pluss service programmet at de skal byttes ? De vil jo ikke være slitt ut på en i3 etter 60.000 km.

LMOR

På den andre bilen har jeg spart inn pengene. BMW har full kontroll på hva en normalt trenger, så jeg stoler på at de vet at dette gir en rabatt på minst 40%. Jeg er også skeptisk til prisen ift i3, og det er ikke tydelig hva som følger med. Kanskje det er noen slitedeler vi ikke vet om...
Men for de pengene jeg betalte er jeg rimelig sikker på at jeg sparer noe. I tillegg får jeg nye originale vindusviskere når jeg trenger det  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Dette er de danske prisene, men de viser slik jeg tolker det, at du må regne med å bytte både klosser og skiver før du har kjørt 50 000km, som er det samme som den andre BMWen jeg har.
Den viser også at dette er litt dyrere på i8.
(det er faktisk billigere på en 5-serie enn på en i3...)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Takk, Det var nyttig å se hva de ulike pakkene inneholder.

LMOR

Det er uklart om software oppgradering er inkludert, og en i3 bør oppgraderes en gang i året, så da blir plutselig årskostnaden ikke å gunstig lengre mot f.eks. en Telsa der en ikke trenger flere timers manuelt arbeid for å oppgradere bilen...
Her bør BMW på banen å si som i USA at software oppgradering er gratis.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Hvorfor mener du i3 bør oppgraderes en gang pr år?

LMOR

Sitat fra: Kanon på onsdag 25. november 2015, klokken 16:45
Hvorfor mener du i3 bør oppgraderes en gang pr år?
Fordi vi er med på et eksperiment, der oppførselen til bilen endres løpende. Mindre regenerering, mer..., mindre... (ref ACC), ladelukevarsel, lengre rekkevidde osv. Sikkert mulig det blir færre enn 10, antall funksjoner per år er relativt høyt.
Det blir definitivt Apple bil på meg. BMW sitt syn på software må endres hvis de skal være med om 10år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA