Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan bytte fra miles til km/t?(har kobla fra batteriet på amerikansk mod.)

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. oktober 2014, klokken 14:12

« forrige - neste »

Sele

EU-kontroll, er i første rekke en sikkerhetskontroll.. Denne kontrollen må ikke forveksles med en service.
Ved service ligger du i forkant,PKK er som sagt en sikkerhetskontroll.

Men det er selvsagt ditt valg men noe jeg absolutt ikke vil anbefale.

doldis1

Ja,ja helt opp til deg. Det som trolig vil skje når elbil går mainstream framover er at bransjen må komme opp
med ett helt nytt serviceregime. Prøver de å kjøre videre som om ingenting har hendt går de seg raskt på et forklaringsproblem .......Som garantert vil bli utnyttet av foretak som vil inn på markedet ..

Sele

Du må gjerne legge ut i det bredde og breie. Jeg forholdet meg til en ting og det er "service". Det er dårlig for bilen og droppe og bra for lommeboken din her og nå,men ikke på sikt.

doldis1

 @ Sele. Tror nesten vi trenger litt klargjøring her. Jeg har allerede klargjort min posisjon som er flere
10år i bilbransjen, jeg sluttet for noen år siden men kan samtidig si at jeg har hatt bil som hobby i 40 år +.
Hva er ditt forhold til bilbransjen ? Noen eierinteresser i bilverksted ?

Sele

Vedlikeholdskoordinator med null eierinteresser,hvis du har holdt på så lenge i bilbransjen og har landet ned på at Leafen din ikke trenger service,ja du mener faktisk det holder for trafikksikkerheten med PKK. Sånn kan ikke jeg jobbe da service er forebyggende vedlikehold og er med på og holde kostnader nede.

doldis1

 Begynner å gå litt lei så dette blir mitt siste innlegg i denne tråden. Jeg respekterer ditt syn og også alle
andres som synes service er viktig for elbil også.
Samtidig står jeg på mitt syn som er at Leafen har ingen vedlikeholdsbehov som dekkes av service....
Service er i praksis bytte av slitedeler som Leafen ikke har+ den berømte oppsmøringen av bremser + bytte
av bremsevæske.
Hvis vi tar bremsevæskebytte først vet du sikkert at de 3 store Amerikanske ( GM, Ford og Chrysler)  ikke
har bremsevæskebytte i service programmet ...
Betyr det at alle Amerikanske biler eldre enn 1 år er traffikkfarlige ?
Selvfølgelig ikke. Du kan godt kjøre 10 år med samme bremsevæska. Så har du smøring av caliperen der
Caliperen glir i klaven, du kan smøre så mye eller lite du vil uten at bilen blir trafikkfarlig av den grunn!
Forskjellen som derimot oftest vil merkes av kunden er at mekanikeren søler fett på skiva
slik at rattet rister ved bremsing !
Så står vi atter igjen med pollenfilteret, som ikke har en dugg med trafikksikkerhet å gjøre og som i tillegg
de fleste kan bytte selv!
En annen ting, hvor mange av dere som har hatt bilen på service har sett fett, gjerne kobberfett på
caliperen etter servicen?
Saken er den at bransjen prøver å finne på nye servicepunkter for å plukke penger av folk, og som vanlig vil
verden bedras, så får vi se for hvor lenge da ?
Det får bli mine siste ord i denne tråden, så får alle som vil ta service gjøre det, jeg velger å ikke gjøre det

Rio

Bremsene på Leaf brukes knapt, noe de ikke tåler (stillstanden, altså.)

Toyotas bremser har ikke samme problem; det er en sak som er spesifikt for Nissan Leaf, i følge fagfolk jeg har snakket med.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på tirsdag 07. februar 2017, klokken 02:21
Bremsene på Leaf brukes knapt, noe de ikke tåler (stillstanden, altså.)
Ved å lade til 100% før kjøring brukes bremsene endel i begynnelsen når regen er fraværende. Bremsene har vi derfor ikke problemer med, det er mye verre med vår i-MiEV som regenererer selv med fulladet batteri. Ellers enig med doldis1 hvis syn også bl.a. støttes av elektrolux med lang bilerfaring. Selv tok vi en service rett etter brukbilkjøpet, fikk fikset jording av fjernlys, men har siden ikke vært på service og bilen fungerer knall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Ved fravær av service så faller annenhånds verdien på bilen så det er jo enhver eiers valg. Jeg hadde aldri kjøpt en bil til over 100 000 kr uten  full servicehistorikk,og da holder det ikke at eier selv har utført service arbeidet.

tomrh

Det er mange nok som kjøper bruktbiler uten komplett servicehistorikk til at jeg ikke bekymrer meg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Selvfølgelig til en lavere pris enn om bilen hadde full service historikk.

elektrolux

#221
Ja, gjerne det, men tar en totalkosten på bil + service - salgspris og sammenligner med bil + eget vedlikehold - salgspris så vil en alltid komme best ut på sistnevnte. Samtidig kommer kjøperen bedre ut med en bil som gjerne har hatt bedre vedlikehold av en mer entusiastisk eier, og mindre skade på lommeboka.

I tillegg får en gleden av å vite at vedlikeholdet er ordentlig utført av person som har personlig interesse av å nettopp gjøre en skikkelig jobb.

"Problemet" er ordbruken. I stedet for service burde en brukt order vedlikehold. Det er f.eks ikke gitt at en bil levert på service får nødvendig vedlikehold. Vi har selv sett biler med fullstemplet servicehefte med rustne bremser som følge av at kalipperene ikke har fått nødvendig vedlikehold.

Når vi leverer en elbil på "service" er det faktisk vi som gir verkstedet en slags service med å komme med bilen slik at de kan lese av bruksmønsteret vårt. Som takk premierer de oss med en faktura, og topping av spylerveske og unødvendig bytte av pollenfilter og vannpumper etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Enkelt saker betyr ikke at det er standarden.
Påstår du at et bilverksted/merkeverksted ikke har av interesse og utføre en skikkelig jobb?
Lukter fordommer lang vei,dessverre..

Et stempel fra et godkjent verksted bør for folk bety mer enn et stempel fra en privatperson.

elektrolux

Har 70 talls MC gener, som betyr innboende skepsis til å la andre mekke på egne kjøretøy.

Selvgjort er velgjort, og stort sett også alltid rimeligere.

Kunnskapen en tilegner seg og gleden med å mekke på egne kjøretøy er en ren bonus.

Med 2 årige EU kontroller og vedlikeholdsfrie elbiler ser jeg Null behov for å bruke penger på et unødvendig service regime.

La heller verkstedene komme med et vedlikeholdsprogram, så skal jeg gjerne anbefale det til dem som verdsetter fritiden mer enn kostnaden på noe slikt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Mitt spørsmål er enkelt og svare ja eller nei på. Sånn som jeg forstår deg har du hatt uheldige opplevelser så drar du alle over en kam og sier at alle som driver med service på kjøretøy er ute etter pengene dine. Forferdelig spør du meg,er selv mekaniker da i et annet fag enn bil men har mekket bil i over 35 år og har faktisk større yrkesstolthet enn det som du legger fram.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA