Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan bytte fra miles til km/t?(har kobla fra batteriet på amerikansk mod.)

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. oktober 2014, klokken 14:12

« forrige - neste »

Sele

#240
Vet du hva forebyggende vedlikehold er? Nok en gang enkelt hendelser og du bygger på fordommer. Min Leaf hadde service hos merkeforhandler og jeg sjekket bremsene ved skifte til vinterdekk og jammen meg var de smurt

Knut Røe

Sitat fra: elektrolux på lørdag 11. februar 2017, klokken 09:52
OK. Da kan kanskje Sele forklare hva mer som gjøres på en service og som er levetidsforlengende? Hva slags vedlikehold som blir utført er spesielt interessant å få innblikk i.

Jeg har jo allerede konstatert at fullstemplet servicehefte på en Leaf fra 2012 ikke nødvendigvis betyr at noen noengang har smørt opp bremsene. Tenker meg om, så har jeg sett dette på 2 forskjellige biler. 

Skulle tro at siden dette punktet er så viktig i følge Nissan selv, burde ikke slikt kunne skje.

Hadde jeg kjøpt en Leaf, ville jeg gått rett på bremsene og sjekket om dette virkelig var adressert. Lett å gjøre i forbindelse med hjulskift.
Etter min mening er du mest opptatt av å fremheve dine egne ferdigheter og bragder, rett over det å snakke ned mekanikere og verksteder. Bilmekaniker er ikke noe hokus pokus, det er en helt vanlig jobb som de fleste av oss har. Ergo er det ingen magiske ting disse folkene utfører, annet enn det de får betalt for å gjøre, der mye går ut i fra sjekklister og servicepunkter. Som selger på dette forumet bør du holde deg for god til å snakke ned andre, fremstår kun useriøst.
Når det gjelder vedlikehold er det sant som du sier, det er ikke mye som egentlig gjøres. Bremsesmøring, bremsevæske og et par filter er vel det meste. Det andre er mest sjekklister over diverse ting som man kan oppdage slitasje eller mangler på, som f.eks hjullager, foringer, dempere, bremserør osv. Altså mer en tilstandsrapport der man kan oppdage hvis noe er i ferd med å bli slitt.

elektrolux

Leser du innleggene mine snakker jeg ikke ned mekanikerene.

Påpeker at de er under et tidspress, og som du sier jobber ut fra sjekklister.

Problemet er bilfabrikantene forleder folk til å tro at dette serviceregime er nødvendig for bil og garanti, noe det ikke er.

Kostnaden på å følge serviceregimet får en ikke tilbake i form av økt salgsverdi.

Som du sier selger jeg ladeutstyr, men fyrer ikke opp om at hus tar fyr og fanden kommer om folk bruker medfølgende kabel.

Det som driver meg er propaganda som påfører folk utgifter de strengt tatt ikke trenger. Da tar jeg lett av.

Ser at mange ikke gidder bruke et par timer under bilen og heller overlater den til fagfolk. De om det, men rask hoderegning tilsier at de hadde tjent på å ta ubetalt fri fra jobben 2-3 dager om de f.eks tok dekkbytte og bremsevedlikehold selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Mange som knapt har kunnskap om og ta av hjul. Da bør dem holde seg langt unna bremser for slikt krever kunnskap. Løsningene dine virker og være for lettvinte. Og feil som følge av mangelfull service går ikke på garantien. Rustkontroll er en av de som vil bli oppdaget på en service det vil si forebyggende vedlikehold.

elektrolux

Sitat fra: Sele på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:55
Og feil som følge av mangelfull service går ikke på garantien.

Feil: http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html

Feil som følge av mangelfullt vedlikehold er en annen sak. Eks. om en ottomotor kjøres tom for olje.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Det er ikke feil!

Men dersom manglende service er årsaken til feilen på klager på, gjelder ikke garantien.

Hvis du mener en service stemplet "privat" holder så tar du så til de grader feil. Offentlig godkjent verksted!

sylwester

Så konkret, hva er det Nissan gjør under leafservice utover batteritesten og smøre ladeluka?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rio

Sitat fra: sylwester på lørdag 11. februar 2017, klokken 18:51
Så konkret, hva er det Nissan gjør under leafservice utover batteritesten og smøre ladeluka?

Demonterer og remonterer hele bremsesystemet på alle fire hjul, blant annet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Håkon77

Jeg har ikke lest hele tråden, men noe, så jeg ser at bremser og smøring er ca 60% av servicen. Kan jeg skille ut dette fra servicen hos min forhandler sånn at jeg fikser bremser og de tar resten? Min nærmeste forhandler er Brennes i Sarp. Noen som vet hva det vil koste å ta service der? Sendte forespørsel til Sverige, men fikk ett veldig ullent svar og beskjed om å ringe for pris..
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

elektrolux

Du bør kunne skille ut bremsedelen. Har du f.eks nettopp byttet dekk og samtidig smørt opp bremsene er det tull å betale for ny runde med samme jobb.

Vi har praktisert dette på mercen mens den fremdeles var under garanti. Tok full service selv - motoroljen. Overlot det til verkstedet og fikk det etterlengtede servicestempelet i boka for omtrent det vi uansett måtte betalt for motoroljen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

#250
Sitat fra: Håkon77 på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:46
Jeg har ikke lest hele tråden, men noe, så jeg ser at bremser og smøring er ca 60% av servicen. Kan jeg skille ut dette fra servicen hos min forhandler sånn at jeg fikser bremser og de tar resten? Min nærmeste forhandler er Brennes i Sarp. Noen som vet hva det vil koste å ta service der? Sendte forespørsel til Sverige, men fikk ett veldig ullent svar og beskjed om å ringe for pris..

Jeg synes du skal få det skriftlig fra din forhandler for og unngå misforståelser. Siden du velger og ta service på bremser selv så tror jeg du vil få problemer med og få noe på garantien på det som omhandler bremser.

http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html

Min anbefaling er og følge service programmet i garantitiden.

Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garantiperioden. I dag står alle fritt til å velge så lenge verkstedet benytter originaldeler eller deler av tilsvarende kvalitet.

Frittstående verksteder skal ha tilgang til produsentenes manualer for alle typer reparasjoner og diagnose, og kan sette stempel i bilens servicehefte etter utført intervallservice.

Service tatt av privat innenfor garantiperioden omhandler ikke dette.


elektrolux

#251
Sitat fra: Sele på torsdag 16. februar 2017, klokken 07:41
Jeg synes du skal få det skriftlig fra din forhandler for og unngå misforståelser. Siden du velger og ta service på bremser selv så tror jeg du vil få problemer med og få noe på garantien på det som omhandler bremser.

Vi har sett innlegg her på forumet der fullt servicehefte ikke gjør kunden immun mot reparasjonsutgifter på bremsene. Det var en som måtte betale for nye skiver og tror det det også var ny kalipper. Med ordentlig gjennomført vedlikehold burde ikke slike skader være mulig.

Derfor, igjen. Det er viktig å passe på selv. Ta gjerne full service på verkstedet, men lurt gå over bilen etterpå og sjekk at jobber er ordentlig gjort så en slipper slike ubehagelige overraskelser.

Når en likevel tar bremsedelen selv er det lurt å gi verkstedet beskjed om dette slik at de kan konsentrere seg om andre punkter som pollenfilteret, og lese av kjøredata.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BE

Når et par servicer med denne kostbare årlige bremseservicen til sammen koster mer enn fire nye skiver og klosser til Leaf, bryr jeg meg katta om disse ikke skulle blitt dekket av garanti/reklamasjon etter 3-4 år dersom de skulle svikte. Det koster meg mindre i deler å bytte til splitter nye etter 2-3 år enn å få utført service.

Når det er sagt har jeg av latskap latt Nissan utføre service hver 30 000 km på bilen, altså sånn ca hvert andre år. Men nå er bilen godt over 5 år og Nissan kan se langt etter flere besøk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sele

Jeg forstår at flere har et nedlatende syn på service av merkeverksted og uavhengige verksteder,og det må de for gudsskyld få lov til i et demokrati.
Jeg påpeker bare at man bør følge service programmene til bilprodusentene i en garanti periode og det er det intet feil i. Til slutt så blir det opptil hver enkel hva man velger man bør bare være fullstendig klar over hva man gjør.

Lynet

Det å ta service på en bil er for at bileier ikke skal få noen overraskelser frem til neste service. Flere firma tilbyr også driftsgaranti hvis du tar service, og det betyr at hvis noe feiler innenfor et gitt tidsrom etter service får du reparert gratis.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA