Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan bytte fra miles til km/t?(har kobla fra batteriet på amerikansk mod.)

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. oktober 2014, klokken 14:12

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: elektrolux på fredag 10. februar 2017, klokken 11:01
Vi har selv sett biler med fullstemplet servicehefte med rustne bremser som følge av at kalipperene ikke har fått nødvendig vedlikehold.
Sitat fra: Sele på fredag 10. februar 2017, klokken 11:12
Påstår du at et bilverksted/merkeverksted ikke har av interesse og utføre en skikkelig jobb?
Lukter fordommer lang vei,dessverre..
Elektrolux sier her at de selv har sett enkelttilfeller, det betyr at det finnes bevis på at noen slurver. Det vil jeg ikke kalle fordommer men realisme. Jeg fant bl.a. en ødelagt plastdel (låsemekanisme) etter å ha fått byttet nærlyspære på vår i-MiEV. Mekanikeren som skiftet tenkte nok at jeg aldri kom til å gjøre det selv (vanskelig), og tok sjansen på at det ikke ble oppdaget.

Siden det hauses så mye opp det med verditap, bortfall av garanti etc. så vil den vanlige ukyndige mann i gata skremmes til å følge alle servicer. De som bevisst unnlater service er da enten 1) entusiaster som stoler på egne ferdigheter, 2) folk med dårlig råd som eier en allerede gammel verdiløs bruktbil, eller 3) bevisstløse mennesker.

Som kjøper skulle jeg nok lett klare å identifisere selgere i kategori 2 og 3. Jeg ville faktisk bevisst kjøpt en bil uten servicehistorikk fra en jeg merker er entusiast.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

"Som takk premierer de oss med en faktura, og topping av spylerveske og unødvendig bytte av pollenfilter og vannpumper etc".

For meg er dette fordommer for andre virker det som at det er standard prosedyre..

elektrolux

Det er mange meget dyktige bilmekanikere der ute, men de er ofte under et regime som krever effektivitet. Det betyr lite tid til f.eks å sandblåse og lakkere et rustent deksel en måtte oppdage mens en smører bremser etc.

Gjør en jobben selv, betyr ikke tidsforbruket så mye, og en kan dermed kose litt mer.

Eks. sist jeg hadde batteriet nede på Micro-Vett leverte jeg både deksel og batterirammen til sandblåsing og pulverlakkering. Dette ville aldri skjedd på et verksted.

Desverre er ikke Tomrh sitt eksempel med knekt klips unikt. En kamerat med Mercedes er mektig irritert på knekte klips på interiørdeler på mercen hans etter reparasjon på merkeverksted.

Av alle, skulle en tro at disse gutta viste hvor og hvordan slike klips skal løsnes uten å knekke. Er jeg selv i tvil, tar jeg gjerne en titt på youtube eller innom bilhuggeren og sjekker der om det er noen skjulte fester.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Tror man her blander begreper og har forventninger om noe som ikke eksisterer.

elektrolux

#229
??????????

Forstår ikke hvor du vil henn, men har jeg en bil, liker jeg å holde den i best mulig stand. Det betyr at jeg smører opp bevegelige deler og bytter olje og justerer det som trenges.

Etter at jeg kjøpte Elbil forsvant de aller fleste vedlikeholdspunktene. Ingen ventiler eller tannreimer å tenke på, ingen olje som må byttes og på de nye elbilene vedlikeholdsfrie batteri, så null arbeid der også. Likevel er det noen bevegelige deler som får seg en sprøyt med fett, og deler som trenger litt flikking med lakkstiften.

Dekk byttes, og da er det samtidig lurt å sjekke hjuloppheng, og smøre bremser, eller flikke på et deksel som har begynt å ruste. Sist på Mercen byttet jeg like godt ut panserlåsen etter at den hadde begynt å ruste, mens på jr. sin Polo R måtte jeg koble til diagnoseapparat for å sjekke hva feilmeldingen i displayet indikerte.

Nye biler er faktisk enda enklere å reparere enn gamle travere. På Mercen kjører diagnoseprogrammet direkte inn mot verkstedsmanualen og viser steg for steg mulige feilkilder, plassering av enheter og tester en kan gjøre, mens på VW må en lete litt mer selv. Har var feilmeldingen defekt turbotrykkaktivator, og test tur ble kjørt mens vi laget graf over gasspådrag, turbotrykk og hastighet. Aktivatoren ble også forsøkt testet via diagnosen, men det var ikke mulig. Raskt ble det konstatert at aktivatoren hadde for kort vandring, kun 5,5mm mens den nok må bevege seg 15-20 mm for å fungere normalt. Resultatet er at turbotrykket bygger seg for mye opp, og motoren går i sikker modus for å forhindre skader.

Hadde vi gått på verksted ville vi først måttet betale for diagnosen, så 3000 kr for delen, mens selvgjort kommer kosten på 1500 kr for ny del via e-bay. I tillegg sparte vi masse tid på å slippe å kjøre bilen på verksted.

På toppen av det hele vet vi nøyaktig hva som er problemet, og kan kjøre bilen videre, bare vi unngår å øke turbotrykket for mye. Det betyr at jr. slipper å være uten bil, mens vi venter på ny del.

Pengene vi sparer går til nytt dekk på motorsykkelen hans, så det blir også en sikkerhetsgevinst oppi det hele. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

turfsurf

Hva koster diagnoseverktøyene da?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sele

Service punkter innbefatter meg bekjent ikke sandblåsing og lakkering. Det går strengt tatt under reperasjon. Service,reperasjon,PKK,feilsøking etc er forskjellige begrep som ikke bør sammenblandes.

Hvis man kjøper en ny bil til flere hundre tusen og velger og droppe service ja ikke ta den selv engang blir totalt feil for meg. At man velger og gjøre ting selv er jo greit for en selv. Men da er det ingen dokumentasjon på godkjent utført service.

Har mekket ufattelig mye på bil og det gjør jeg fortsatt på min gamle veteranbil. Elbilen min kommer jeg også til og utføre reparasjoner og service på når garanti perioden har gått ut. Alle kjøretøy trenger og passes på med vedlikehold være seg fossil eller elbil.

Sele

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. februar 2017, klokken 17:20
Hva koster diagnoseverktøyene da?

Godt poeng,ikke alle privatpersoner som har slikt dyrt utstyr tilgjengelig.

elektrolux

#233
Sitat fra: Sele på fredag 10. februar 2017, klokken 17:27
Service punkter innbefatter meg bekjent ikke sandblåsing og lakkering.

Nettopp! Og det er der problemet ligger, for det er helt klart et vedlikeholdspunkt. Mange tror at når de bruker store deler av ukelønna si på en service på bilen så vil den vare lenger. Med mindre bilen får nødvendig vedlikehold vil den ikke det.

Er en interessert i eget kjøretøy og følger med oppdager en gjerne ting som kan arresteres i tide. Lar en ting skure og gå, og overlater bilen til service som kan mangle vedlikeholdspunkter, kan stygge overraskelser dukke opp og en må begynne å reparere.

Diagnoseutstyr koster gjerne mindre enn en service eller en reparasjon, og er altså nedbetalt etter 1-2 gangers bruk.

Mercen gav en gang beskjed om feil på SRS (Secondary Retaining System) eller airbag om en vil. Alternativet for meg var å kjøre til nærmeste verksted som ligger på andre siden av en stor og stygg bom, eller koble til diagnoseutstyret og lese av feilmeldingen. Feilen var midlertidig utfall av can signalet, og ble slettet. Har aldri kommet tilbake. Sparte minst 1000 kr på det for ikke å snakke om utgiftene til bommen. :o

På en annen merce, og før jeg hadde diagnose ble det en Tysklandstur når airbag lampen lyste. Kombinerte turen med skitur i alpene, og leverte bilen fra oss med frykt for det værste. ( Hadde kjøpt bilen billig grunnet dette lyset og tatt høyde for at dette kunne koste en del ) Etter 15 min ringte verkstedet og sa bilen var klar. Kostet ingenting. Feilen var et 12V batteriet hadde vært under 10,5V en gang. 

Med diagnose utstyr hadde vi vært en alpetur fattigere. ;D

På Think sa diagnosen for høy motstand i fører sin beltestrammer. Hadde en annen Think på vei til huggeren, så da var det bare å hente ut en beltestrammer derfra for nok en gratis reperasjon. Skulle jeg brukt verksted på slike ting ville jeg nok måttet ta ut mer lønn fra eget firma, eller spare inn på andre utgifter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

De fleste har ikke kompetanse eller er i stand til og utføre det som du gjør. Vil du oppfordre dem til og droppe service på bilen sin?

elektrolux

#235
Tja, i alle fall vurdere verdien av den. Det er viktig å være klar over at pengene og tiden en bruker på den såkalte service, bedre kunne vært brukt direkte på bilen. For meg er service på elbil en service bileier yter bilverkstedet, ikke motsatt.

Kompetansen kommer av seg selv. Med brukerforum som dette, Youtube, diagnoseutstyr tilgjengelig på nettet, og EU kontroll vil ingen moderne elbiler lide av manglende "service" Hele service regimet er bygget på praksis som var nødvendig på bilene før 1970 som virkelig trengte regelmessig smøring og vedlikehold, og er videreført med service nedteller på instrumentet der nullstilling er godt skjult for at folk skal tro de MÅ inn på merkeverksted.

Se tråd om dette her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25358.msg431040.html#msg431040

Alle kan lære seg å bytte pollenfilter, fylle spylerveske smøre bremser og sparke i dekkene.

Selv jeg må innimellom krype til korset og be høyere kompetanse om hjelp, men hadde aldri kunnet hatt perler som Audi A3 PD, VW Polo R line, Porsche 944 og 911, Mercedes Vito og Viano Marco Polo, Lancia Delta Integrale, Renault 5 GT Turbo, Marcos GT, Triumph Spitfire, Think, PSA, Cityel, Cree SAM,  MotoGuzzi Le mans, BMW K1, F800, og R1200RS etc på en offshore lønn, om jeg ikke hadde brettet opp armene og fått litt fett under fingerneglene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Jeg trengte ingen utredning kun et kort ja eller nei. Forstår at det er vanskelig og få ut av deg. Uansett ha du mener så består en service av mer enn og skifte pollenfilter og fylle spylevæske. Service er forebyggende vedlikehold hvor man ligger i forkant av ting som kan skje. De fleste bileiere ligger ikke og kravler under bilen sin de bare kjører den.

Powerflux

Sitat fra: Sele på lørdag 11. februar 2017, klokken 09:07. Uansett ha du mener så består en service av mer enn og skifte pollenfilter og fylle spylevæske. Service er forebyggende vedlikehold hvor man ligger i forkant av ting som kan skje.
Vel, en fagperson lenger opp i tråden fortalte deg jo i klartekst at det ikke er tilfelle!!
Men du vet kansje best ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Sele

"En"fagperson som dømmer en yrkesgruppe har ingen troverdighet hos meg. Over 20 års innen mekanisk og over 10 år som vedlikeholdskoordinator er erfaring som forteller meg at mekanisk utstyr trenger service. Når man går ut og sier man kun skifter pollenfilter og fyller spylevæske da påstår jeg at det verkstedet er useriøst og bør avvikle sin drift.

elektrolux

#239
OK. Da kan kanskje Sele forklare hva mer som gjøres på en service og som er levetidsforlengende? Hva slags vedlikehold som blir utført er spesielt interessant å få innblikk i.

Jeg har jo allerede konstatert at fullstemplet servicehefte på en Leaf fra 2012 ikke nødvendigvis betyr at noen noengang har smørt opp bremsene. Tenker meg om, så har jeg sett dette på 2 forskjellige biler. 

Skulle tro at siden dette punktet er så viktig i følge Nissan selv, burde ikke slikt kunne skje.

Hadde jeg kjøpt en Leaf, ville jeg gått rett på bremsene og sjekket om dette virkelig var adressert. Lett å gjøre i forbindelse med hjulskift.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA