Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buddy kjørelengde

Startet av eledille, tirsdag 17. februar 2009, klokken 19:39

« forrige - neste »

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

...men det ser kanskje ikke helt lovende ut på akkurat disse linkene - amberjack skriver "Nickel Metal Hybrid" i stedet for "Nickel-metal hydride", og powerstream skriver at de ikke tar nye kunder på disse cellene.

Men det ser i hvert fall ut som det eksisterer 100Ah NiMH-celler, om man kan finne noen som selger dem.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Absolutt interresant, og GP lager også 30-60 og 100Ahr NiMh batterier.

GP vil likevel ikke anbefale montering av disse uten at laderen har temperaturstyrt ladestopp.

Vectrix'en bruker f.eks GP's 30 Ahr NiMh batterier, og der er der temperaturstyring av laderen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

Er det "Warranty void if..." som er problemet, eller er det et reelt problem?

Ladespenningen ift. batteripakka kan jo justeres med antall celler, og temperaturstyring burde være greit å rigge til helt eksternt, bare slå fra AC til laderen når riktig temp er oppnådd.

Dette må da være et mye bedre alternativ enn å kjøpe nye NiCd-blokker, i hvert fall.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Think

#4
Eller hvorfor ikke?
http://www.saftbatteries.com/Produit_NHE_329_24/Default.aspx

Har noen prøved?

Think ha temp styrt ladestopp må sikkert mux inn noen ekstra tempføler.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

elektrolux

#5
Vet GP har vurdert montering av sine 100 Ahr NiMh  i Think, uten at det har realisert seg, nettop grunnet manglende tempstyring.

En skulle jo tro at med ladekarakteristikk svært lik NiCd burde dette være plug and play. Det burde da også være mulig å legge inn en haug med tempsensorer og overstyre laderen med disse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#6
De blir luftkjølt da. Litt lettere i vekt enn NiCads = 190kg + tilleggsutsytyr som viftere og haugvis med koblinger imellom.
.
God plass i en Think batterikasse til en 100Ah 120 volt med nødvendige luftspalter i mellom. For en Think kunne en 120Ah pakke vært bedre om de finnes fordi det er litt plass i høyden i kassen.
Vedlikeholdsfrie, mulighet for individuell celle overvåkning og håpentligvis like pålitelig som Panasonic NiMH som finnes i Rangeren.

Har noen bedt om priser?

Jeg fikk en prisliste fra Smiths E.V. og en ekstra batteripakke til en varebil koster 8000 pund for en Zebra og 9000 for en Litium eks. moms. Står på info at bilen har to batteripakker, men finne ikke ut mer spec. på spenning eller kapasitet. Bilen er nokså kraftig meg 100miles rekkevidde og er 2,3 tonne og kanskje en batteripakke er nok til en Think.

Bilene er ikke til eksport, men om det er mulig å trekke UK moms fra pakken vil norsk moms kom på toppen.Pund er svak for tiden < kr 10. Hmmm

SAFT Ni MH er samme størrelse som Panasonic og Boogie og Joey er mulig forhandlere, men de ikke er den letteste firma å gjøre business med.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

BauDemo

The 100Ah modules that were sold by powerstream are QNF100. Google it and you will find plenty of company willing to sell them as well as specifications. Can not remember price, but they were expensive - something like 200USD per 1.2V 100Ah module... maybe more... could be less too.

Saft are probably not that easy to communicate with, but they do sell batteries. One would need the correct approach ("acceptable" implementation case) and lots of cash.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Boogie

Jeg trodde at jeg skulle kunne levere 10x10Ah batterier NiMH som burde kunne passe inn i våre biler, og som kunne bruke lader og elektronikk slik den er i dag.
Batteriene sa selv fra når de var ferdig oppladet med en trykksensor.
Da var det bare å bruke dette signalet til å kutte 220V til laderen.

Men, jeg ser at produsenten antagelig har problemer med produktet fremdeles. De ønske ikke å levere enda.

Blokkene passet fint inn i våre kasser, men var litt høyere enn vanlig. Regnet også med å øke kapasiteten med ca 20%ved å øke spenningen til 144V.

Men desverre ingen løsning enda. :'(
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Var det snakk om Nilar blokker her Boogie??
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

eledille

Etter hva jeg hører må man ha separat lading av hver serie for å parallellkoble NiMH. Det betyr at man i praksis trenger store celler i én serie.

Se denne siden, helt nederst. http://www.evguide.nu/extrabatteri.html

Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke skulle kunne overstyre laderen akkurat som jeg gjør i dag - ved å dra ut pluggen (med en termostat i stedet for hånden).

Kjøling er det i batterikassa allerede, man trenger bare en varmespreder a la gulvvarme for å bruke vannkjølingen. Men det er et spørsmål om hvordan det virker sammen med temperaturstyrt ladestopp.

Dette burde det da gå an å få GP interessert i, det er jo hundretusenvis av celler som trengs i løpet av noen år.

Jeg har sendt dem en mail, rapporterer evt om resultat.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Har fått foreløpig svar fra GP. De sier at det dessverre ikke er noen helt enkel vei til målet, fordi NiCd og NiMH er for forskjellige. Men de har en Think i Hong Kong som er konvertert, og de ba meg ringe. Har prøvd, men vedkommende var ikke til stede. Prøver igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Fikk datablad på de aktuelle typene.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Har fremdeles ikke fått tak i vedkommende, men ser av databladet at både neg. delta V, temperatur og timer må brukes samtidig for å kontrollere ladingen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

tom

Sitat fra: eledille på mandag 02. februar 2009, klokken 13:46
Etter hva jeg hører må man ha separat lading av hver serie for å parallellkoble NiMH. Det betyr at man i praksis trenger store celler i én serie.



Et lite side spor men, dette er et av de områdene det er umulig å finne et entydig svar, men her er en del påstander jeg har funnet på nettet:

1) Lange serier av "flooded" NiCad batterier kan lades i parallel, da "negativ delta V" blir mindre dominant.
 
2) " flooded" NiCad kan lades i parallel ved 0.1C da negativ delta V blir ubetydelig.

Med de priser det er på NiCad blokker vil jeg IKKE anbefale noen å prøve dette, men er det noen har prøvd dette?

/tom 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA