Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S D-lanseringen var en skandale for Norges-samfunn.

Startet av Lillejei, søndag 12. oktober 2014, klokken 20:11

« forrige - neste »

Lillejei

Men det er da godt at man ikke kan gjøre noe galt. Så nå tror jeg har skjønt dette. Så skal jeg se om jeg får skaffet med en adapter eller kabel. Slik at jeg får ladet bilen. Tusen takk for svar. Og merker at jeg er ikke så grønn som når jeg skulle se etter en lade kabel første gangen.  :) :) :)

bjorn_2390

For mye hurtiglading sies det kan være belastende for batteriet.
Men er det også slik at man bør velge å lade med 10A (original kabel med kladd) fremfor å lade på 16A av (samme) hensyn til batteriet? Forutsatt at man likevel har tid til det? Eller blir dette å sammenlikne epler og pærer..?
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

Hurtiglading begynner på over 100 A.

For batteriet er det nok ingen forskjell på 10 A og 16 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lillejei

Når jeg pendler 26 mil er jeg nødt til å hurtig lade minimum 2 ganer opp til 4 ganger. Ødelegger dette batteriet?

pottle

#34
Sitat fra: Lillejei på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:34
Når jeg pendler 26 mil er jeg nødt til å hurtig lade minimum 2 ganer opp til 4 ganger. Ødelegger dette batteriet?

Jo mer du bruker batteriet og jo mer du lader batteriet, jo mer vil du slite på det.
Det er ikke nødvendigvis bedre å bruke det lite:
Jo mindre du bruker batteriet og jo mindre du lader batteriet, jo mer vil du slite på det.
Så å finne en balanse i batteribruket er ikke lett.

Men, hvis du bestemmer deg for å la elbilen styre livet ditt i steden for at du styrer bilen din, så kan det være at elbil ikke er riktig valg for deg. Bruk bilen som du selv ønsker og ikke la deg styre av hva som i teorien er best for batteriet.

Gled deg heller over at du vil daglig kunne spare flere hundre kroner i bensinutgifter. Noen av disse pengene vil nødvendigvis gå til å "erstatte" et batteri når det er nedslitt om X antall år.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

emil

Sitat fra: Lillejei på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:34
Når jeg pendler 26 mil er jeg nødt til å hurtig lade minimum 2 ganer opp til 4 ganger. Ødelegger dette batteriet?

Hvor er det du kjører?

jsa061

Var akkurat en studio som viste at regelmessig lading av lithium-batterier var det beste man kunne gjøre :)

Thomas Parsli

Sitat fra: Lillejei på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:34
Når jeg pendler 26 mil er jeg nødt til å hurtig lade minimum 2 ganer opp til 4 ganger. Ødelegger dette batteriet?

Hvis spørsmålet er om 2-4 hurtigladinger per dag sliter mer på batteriet enn ingen hurtigladinger er svaret ja.
Hvor mye er imidertid uklart, men flere har ladet to ganger daglig i USA uten at det ser ut til å ha redusert kapasiteten spesielt mye mer enn andre som har kjørt tilsvarene kjørelengder.

Jeg ville vært langt mer bekymret for om du faktisk orker å hurtiglade to ganger hver vei, lading om vinteren er spesielt treigt.
Hvilke strekninger er det snakk om? Og mener du 260km tilsammen eller hver vei?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

smaug01

Testet de ikke i statene to like Leafer hvor den ene kun hurtigladet og den andre kun sakteladet. Forskjellen var minimal etter et år og mange tusen km kjøring.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lillejei

jeg kjører 13 mil en vei, og så tilbake. Reiser fra Jessheim til Rena. Så av og til må jeg lade på Minnesund og så på Elverum.  Men om jeg orker, ja jeg er vel mer nødt. Går på skole på Rena og elbil er det billigste alternativet til å komme seg dit. Det er for dyrt med tog og bensinbil er enda dyrere. SÅ da fant jeg ut at elbil er tingen. Er kjempe fornøyd. Så lenge det batteriet holder seg minimum 3 år så er jeg mer enn fornøyd. Holder batteriet seg i 5 år visst det blir 5 år der oppe så er jeg enda mer enn fornøyd. Når jeg lader batteriet så sitter jeg å leser pensum eller spiser middagen min.  ;D ;D ;D får gjøre det beste ut av det man har. Og er blitt glad i bilen.

Thomas Parsli

Kult at du satster på elbil!

Jessheim-Rena går jo greit om sommeren (du trenger ev. bare å lade 5-10minutter), men om vinteren trenger du nok en halvtimes lading.

Kan ikke helt se at du trenger å lade to ganger -jeg ville heller kjørt helt til Elverum og lade fra lavest mulig SOC (State Of Charge). Det går raskere og sliter mindre på batteriet.

Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig -garantien på batteriet er 5år/100.000km og det er ingen unntak for hurtiglading om vinteren.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Vil tro at Jessheim - Elverum kan bli litt i lengste laget enkelte vinterdager, samme med Rena - Minnesund. Begge strekninger er ca 10 mil.

Kan være at den lille omveien om Hamar gir en mer praktisk plassering av hurtiglader. Det er liten vits i å lade på Elverum på hjemveien og Minnesund på turen oppover da ladingen vil gå sakte og belaste batteriet mye mer siden det allerede er gaske fullt.

Lillejei

nå har jeg brukt å kjøre jessheim-elverum. Lader på elverum. Så kjører jeg elverum-rena-elverum(lader)-jessheim. Da blinker det en del når jeg endelig kommer meg hjem. Sist ladet jeg på minnesund. Og kjørte minnesund-rena. Men merker det er noen dager jeg ikke kjører like økonomisk. SÅ dermed blir det litt ekstra lading.  :o Har ikke tenkt på at jeg kan kjøre innom Hamar for å lade der. Det er jo noe jeg kan se på iløpet av vinteren. Jeg regner med at milene mine ikke vil være det samme. JA, elbil var det billigste med å pendle. Tog ble for dyrt og tar 1 time lengre. Da inkludert lading. Bruker rundt 2,5 timer en vei. Og da er det jo en del kø grunnet veiarbeid.

E_S

Etterhvert som mer og mer av nye E6 langs Mjøsa åpner med 100/110-sone vil det bli umulig å komme seg fra Jessheim til Elverum uten ladestopp med mindre man skal ligge og putre i 80-85 km/h med lastebilene.

Kjørestrekningen til Minnesund eller Jessheim fra Hamar eller Elverum skiller ikke mer enn ca. 1,5 mil, men om man skal kjøre omveien om Hamar på vei fra Elverum/Rena ryker man fort på en halvtime ekstra.

Jeg har kjørt en del Oslo-Elverum og stopper alltid på Minnesund for lading. Etterhvert som det blir 100/110 helt fra Minnesund opp til Kolomoen bør det akkurat gå å komme seg fra Minnesund til Elverum eller omvendt. Veiarbeidsområdet er tregt, men veldig strømsparende..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

HoeggenEL

Noen som vet om noen som selger type 2 - type 1 kabel rimeligere enn 1.490,-?
Synes dette er dyrt for en 16A 1:1 kabel uten noen form for elektronikk.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA