Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S D-lanseringen var en skandale for Norges-samfunn.

Startet av Lillejei, søndag 12. oktober 2014, klokken 20:11

« forrige - neste »

pottle

Sitat fra: TorC på fredag 03. oktober 2014, klokken 11:02
Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:25
Det går 60% raskere (fra 10 A til 16 A) hvis bilen har en 3,3 kW lader. Har du en 6,6 kW lader i bilen (altså 30 A),  går det ca 300% raskere.

Nissan LEAF med 3,3 kw lader klarer ikke ta 16 amp, bare ca 15. Så 50% er korrekt.

10A originalladeren gir også "bare" ca 9A. Dette skyldes normale sikkerhetsmarginer. 9A/15A er fortsatt ca 60 %.

Ampere-angivelsen på ladekabel gir brukeren er pekepinn på hvilken kurs en skal bruke for å få en sikker lading.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Ebe

Sånn sett er 16a vs 10a faktisk enda mer prosentvis effektiv med 66,6% raskere lading :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

smaug01

Det er i allefall betydelig forskjell! Selv klarer jeg meg fint med 6A lading 80% av tiden.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: TorC på fredag 03. oktober 2014, klokken 11:02
Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:25
Det går 60% raskere (fra 10 A til 16 A) hvis bilen har en 3,3 kW lader. Har du en 6,6 kW lader i bilen (altså 30 A),  går det ca 300% raskere.

Nissan LEAF med 3,3 kw lader klarer ikke ta 16 amp, bare ca 15. Så 50% er korrekt.

Det er vel 3,3 kW til batteriet? Jeg husker ikke hvor de måler.

Uansett, hvis spenningen er lav, og laderen er satt til maks 3,3 kW, maks 16 A, så vil den trekke over 15 A for å kompensere for lav spenning (f. eks. 210 V).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lillejei

.

Rio

De fleste Nissan Leaf har 3,3 kW lader innebygget. Man må betale ekstra for en 6,6 kW innebygget lader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Lillejei

nå føler jeg meg litt grønn.... eller veldig grønn.. Hvordan vet jeg hva som passer til batteriet på bilen? Jeg kjøpte bilen i august og burde jo vite dette. Men det gjør jeg ikke. Hvordan finner jeg det ut?

emil

Sitat fra: Lillejei på fredag 03. oktober 2014, klokken 19:43
nå føler jeg meg litt grønn.... eller veldig grønn.. Hvordan vet jeg hva som passer til batteriet på bilen? Jeg kjøpte bilen i august og burde jo vite dette. Men det gjør jeg ikke. Hvordan finner jeg det ut?

Prøver en enkel oppsummering:

Du har en Leaf, da har du to ladekontakter foran:

Type1 til vanlig lading
CHAdeMO til hurtiglading

Hvis du ikke spesifikt har bedt om å få en bil med 6.6kW lader har du en bil med 3.3kW lader.

Den medfølgende ladekabelen med "kladd" gir maks 2.2kW (10A) og kan kobles til de fleste schuko/husholdningskontakter.

Skal du lade fortere enn 10% pr time har du følgende muligheter:

- Kjøpe en ladekabel som gir mer enn 10A på schuko kontakt. Et alternativ der er Charge-Amps sin justerbare kabel som kan gi 6, 10 eller 16A. Med denne satt på 16A lader du ca 50% fortere enn originalkabelen. 16A lading fra schuko kontakt bør kun sees på som nødløsning hvis du trenger mest mulig inn på kortest mulig tid da belastningen på kontakten blir stor og det kan bli varmt i kontakten hvis den er gammel og/eller slitt.

- Kjøpe en Type1-Type2 ladekabel. Denne må brukes hvis du kommer til ladeplasser med kun Type2 kontakt. Det er denne kontakttypen som skal være standard på alle nye ladeplasser. På disse ladeplassene er elektronikken som er i "kladden" på originalladekabelen plassert inne i stolpen/boksen og selve ladekabelen er uten "kladd". Det har vært problemer med enkelte Type2 ladestasjoner, så selv om du kun har 16A lader i bilen din anbefales det at du kjøper en 32A ladekabel. Det løser de problemene.

- Enkelte plasser, som f.eks campingplasser og båthavner kan du møte på 16A CEE kontakt. Skal du lade fra denne må du bruke ladekabel med schuko-kontakt og en overgang til CEE. Her kan du ikke bruke Type2-Type1 kabelen.

Hurtiglading går på den andre kontakten. Der trenger du ikke å tenke på ladekabler siden ladekabelen alltid sitter fast på ladestasjonen. Her kan du på en god dag lade fra nesten tom til 80% på ca halvtimen. Når batteriet begynner å bli fullt går ladehastigheten ned. Når du har passert 90% kan du nesten likegjerne lade med vanlig ladekabel da det ikke er mye forskjell i hastigheten. Når batteriet er kaldt om vinteren går ladetiden en del opp og man kan fort se en dobling av tiden det tar å lade.

Husk også at du kun kan lade fra hurtigladere av tyen CHAdeMO. Hvis de er av typen Combo/CCS passer de bare til VW og BMW. En del omtaler også Type2 kontakter som hurtig/semihurtig lading (22kW AC), men det gjelder bare noen få biler som kan utnytte dette. I dag primært Tesla og Renault Zoe. Fra et 22kW AC punkt kan du ikke lade raskere enn 3.3kW.

Rio

Sitat fra: Lillejei på fredag 03. oktober 2014, klokken 19:43

Alt passer til batteriet til bilen! Du kan ikke gjøre noe galt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

klawrenc

"- Kjøpe en ladekabel som gir mer enn 10A på schuko kontakt. Et alternativ der er Charge-Amps sin justerbare kabel som kan gi 6, 10 eller 16A. Med denne satt på 16A lader du ca 50% fortere enn originalkabelen. 16A lading fra schuko kontakt bør kun sees på som nødløsning hvis du trenger mest mulig inn på kortest mulig tid da belastningen på kontakten blir stor og det kan bli varmt i kontakten hvis den er gammel og/eller slitt."
Jeg spurte tidliger om offentlige Schuko kontakter (som i parkeringshus) og fikk svar at de er vanligvis 16A. Er det et problem å lade på 16A fra dem, da, med en sånn justerbar kabel?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Rio

Sitat fra: klawrenc på fredag 03. oktober 2014, klokken 23:31
Jeg spurte tidliger om offentlige Schuko kontakter (som i parkeringshus) og fikk svar at de er vanligvis 16A. Er det et problem å lade på 16A fra dem, da, med en sånn justerbar kabel?

Det korte svaret er "ja og nei"! :D

Problemet er som følger: en Schuko-kontakt klarer 16 A når den er ny, ren og blir testet i laboratoriet.

I praksis så står jo de fleste ladekontakter utendørs, hvor metallet oksiderer (som betyr at det blir varmt når 16 A går gjennom).

I tillegg så er Shucko kun spesifisert til å ha 500 g last, mens laderegulatorer veier flere kilo. Det vil si at pinnene inne i kontakten blir deformert, som igjen betyr at det blir varmt.

På toppen av det hele er det mange som trekker kontakten ut av veggen før de tar den ut av bilen, som betyr at man får gnister og mer oksidering. Mer varme.

På grunn  av dette så er de fleste laderegulatorer begrenset til 10 A, og Direktoratet for Sivilt Beredskap anbefaler maks 8 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

emil

Sitat fra: klawrenc på fredag 03. oktober 2014, klokken 23:31

Rio har jo svart på det meste allerede, men hvis du passer på og sjekker for varmgang er ikke et veldig stort problem å lade på 16A.

Vi si at en kladdløs 16A lading er mye bedre enn en 10A der hele vekten av kladden henger i schuko kontakten.

Den generelle anbefaingen er derimot å ikke lade på 16A hvis du ikke må eller føler deg 100% trygg på at kontaktene er av god kvaliet.

E_S

Jeg ser ihvertfall at de fleste steder i Oslo jeg har koblet til de nye stolpene med type 2 er det tydeligvis 32A lagt frem til disse, for jeg lader bilen fra 20% til 80% på ca. 2,5 time her. Slett ikke verst. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: E_S på lørdag 04. oktober 2014, klokken 11:56
Jeg ser ihvertfall at de fleste steder i Oslo jeg har koblet til de nye stolpene med type 2 er det tydeligvis 32A lagt frem til disse, for jeg lader bilen fra 20% til 80% på ca. 2,5 time her. Slett ikke verst. :)

Bare så synd at de færreste nye Leaf i Norge er solgt med 6.6kW lader.

Leon

En glimrende beskrivelse av ladevariantene av @emil over. Som jeg skulle (ønske jeg hadde) gjort det selv! ;)

Selv har jeg klart meg fint ett år og 24.000 km til nå, med den medfølgende 10A ladekabelen og et syttitalls hurtigladinger. Vurderer en type2 til type1 ladekabel, og en mer permanent ladestasjon hjemme.

Her har jeg tre alternativer:

• en fastmontert stasjon (flere typer å velge mellom)
  • en semiportabel stasjon, ala elbilhjelpens
  • en ekstra (justerbar) kabel, og bruke den andre fastmontert hjemme
Er fristet til å kjøpe elbilhjelpens semiportable, og plukke den ned fra veggen og ta den med de få gangene jeg eventuelt kunne hatt bruk for mer enn 10A lading. Den vil henge ganske synlig i en carport, og den lysegrønne fargen på kablene passer svært dårlig til husfargen... ::) Jeg må i så fall også finne en løsning for å få låst den fast til veggen, og samtidig lett kunne plukke den ned når jeg en sjelden gang trenger den.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA