Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Cornelius70, søndag 12. oktober 2014, klokken 14:46

« forrige - neste »

Cornelius70

Hvordan tar man ut instrumentpanelet til en Saxo enklest?


Det Ecometeret er litt bananas til tider, så jeg tenkte jeg skulle se om det er noe man kan gjøre med en loddebolt eller pussing av kontakter - men når jeg skulle skru det ut, så møtte jeg litt problemer med å komme til de to skruene i underkant av panelet; selv om jeg fjernet dekselet rundt rattstammen, så står spakene rundt rattet i veien...


Kan de spakene lett løsnes på og flyttes litt?
(Når jeg kikket på det sist, så kom jeg ikke lenger, pga. tid... :P  )
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Det enkleste er å dra av rattet, så bryterene
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timescape


1. Tag ud 2 skruger nede fra omkring kontakterne ved rattet. Og fjerne over og under del.
2. Tag rattet af. (skrug ikke ret skrugen helt af. Så får du ikke rattet i hovendet når du trækker det af).
3. Tag ud skruger (4 som jeg husker), og fjern panelet ind til instrumenterne.
4. Skrug de skruger ud det holder selve instrument panelet.
4.1 læg en soft klud over rat stammen så du ikke ridsser plastik "glas" når du tager det ud.
5. vip det ud i toppen og tage 4 stik af top af printet bag på. (vip låsen på stik af forsigtigt først).
6. du kan nu tage instrumentpanelet ud.

M.v.h.

Cornelius70

Er jo klar over at bilen er Fransk, men... D*mn! :o

Takk for tips, folkens. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

timescape

Og når du har panelet ude..
Check/skift alle lamperne (pærene).

De er standard og koster ca. 5kr stk ved en citroen forhandler. :)

M.v.h.

jornheim

Hvis/dersom bilen har airbag - har nogen erfaring med de?
Har læst at man også kan demontere instrumentpanelet uden at tage rattet af, men at det er vanskeligt. 
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Hvis du bare tar av 12V batteriet før du demonterer så tror jeg ikke airbag'n skal være noe problem.

Jeg har demontert instrumentpanelet på P106 uten å ta av rattet, men har lest at det ikke går på Saxo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Liker ikke å fikle med airbag hvis jeg kan unngå det... :)

Det er de 2 torx-skruene som holder panelet fast i underkant; hele klumpen med spakene gjør at vinkelen blir for stor til å få tak i torx-skruene... Men det går ofte greit å skru ut torx med et flatt skrujern som passer akkurat sålenge skruene ikke sitter for godt, og man kan ha en ganske skrå vinkel med et flatt jern vs. torx i en torx skrue... ;)

Får teste det en vakker dag... :D
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

Det er en interessant sak. Eg vil bytte dashboard lys til led. Men eg vil ikkje demontere rata.
Dessuten, er det mulig å justere litt opp rata i Saxo? Fins det høgde justering der?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Matheus

Hi,
Hår du demontert panelet? Eg prøvd å gjøre det i går. Det gikk greitt med den torx skrue til venstre men ikkje med den til høgre. Man kanskje kunne bruke litt vold eller bore hull :) i plastikken til å få plass til skrujernen :) Men eg gi opp å venter for noken som har en bedre idea.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Sitat fra: Mateusz på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:54
Men eg vil ikkje demontere rata.

Å demontere rattet er ikke så vanskelig som man kanskje tror.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Eg skal prøve det en gong til, når eg får T5 led pærer.
Eg er litt usikker korleis man skal ta av rattet. Hvor sitter skruer osv.
Det beste kunne bli å ta en bilde og merke hvor er skruer eg hva skal gjerast.
En slags fotomanual kunne hjelpe andre som slitter med saxo.
Eg slitt at nokre pærer blinker, eller lyser ikkje alltid.
Men mitt mål er å bytte alle pærer til Led. Det gir kanskje ikkje rekkevidde men det er morosant.
Eg byttet allerede mange pærer til Led, alle T10, P21W, venter på T5, P21W gul, H4, P21W/5W. Alt skal bli Led :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

Nei, har enda ikke prøvd å få ut panelet uten å ta av ratt og spaker... Kommer nok til det en vakker dag. (Våren kanskje?! :D (Kaldt nå - og til tider vått...) )
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA