Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge for å kjøpe ny D?

Startet av pwb, søndag 12. oktober 2014, klokken 14:28

« forrige - neste »

pwb

Trenger å få lagd en brakett for å få montert en billig dieselvarmer på bilen. Det er plass nede ved ac kompressoren (venstre hjul). Har kjøpt en slik varmer til under 4 lapper levert på døra.
http://bilaifu.en.alibaba.com/product/1708357459-219202011/Belief_5KW_12V_Gasolnel_Auto_Liquid_Parking_Heater_for_Cars.html
Den er litt større enn webasto varmeren man kan få montert, men det er plass til den. Trenger å gå lagd en brakett som kan festes i festene til den plata ac kompressoren står på, kan igjen festes i festene til vannpumpa øverst. Webasto sin løsning er jo en plate ut mot hjulet som varmeren festes i, men tror det er en mer stabil konstruksjon å få den festet i skruene til ac kompressoren. Braketten som varmeren festes i som ses på vedlagt bilde vil jeg da ha på andre siden. En av skruene til plate kompressoren er festet i ses nede til høyre under varmeren, det er en tilsvarende på venstre side. Trenger da en L som festes nede i disse to skruene og som går opp bak varmeren. Fordelen med å feste den slik og ikke slik webasto sin festes er at det blir veldig enkelt å fjerne den hvis det trengs. Det er mulig eksisterende vannpumpe må flyttes, men når jeg bare løsnet den i en skrue og vridde litt på den så så det ut som det var nok.

pwb

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:34
Hvis du har fastmontert dieselvarmer er det vel ikke elbil lenger?


jo det er det. Men mer fasinert over Kangoo som selges på finn MED rekkevidde forlenger.

pwb

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:39
Sitat fra: pwb på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:13
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:34
Hvis du har fastmontert dieselvarmer er det vel ikke elbil lenger?
jo det er det.
For noe sludder.  Du lurer bare deg selv.
Det er jo ikke det.
Like lite som at Fisker Carma ikke er det.
Bare at myndighetene ikke har fått det med seg.

Ja, kommer til å lure meg selv noe skikkelig ved å ha en god og varm bil, hvis det er slik å bli lurt så er det kanskje ikke så dumt å bli lurt?

emil

Diesel/bensingenerator som lader batteriet er noe helt annet enn en fossilbrenner som varmer opp luft/vann til ventilasjonen. Flere av de små modellene selges/ble solgt med fabrikkmontert dieselvarmer.

emil

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 30. september 2014, klokken 18:29
Uansett hvordan du snur og vender på det, så har du en elbil som bruker fossilt brennstoff.

Og siden bensin/diesel oppstår i pumpen på bensinstasjonen og alle elbiler kjører på skitten østeuropeisk kullkraft må det være mye bedre for miljøet å omdanne drivstoffet direkte til varme enn å gå via dampturbin - overføringsnett - lader - batteri - varmeelement med tap i alle ledd.

Hvis jeg varmer meg i bilen på kaffe kokt på gasskomfyr, er det da også snakk om bil som bruker fossilt drivstoff?

pwb


TB

#6
Bruk av dieselvarmer vil gi lokalt utslepp, men dette vil ikkje vere det samme som hybrid drift av bilen. Framdrifta er framleis elektrisk, men mindre forbruk til oppvarming av kupe. Med tanke på antal kilometer vil det vere mulig å ta lengre turar, utan å spare på varmen (=fryse), eller der turen måtte blitt utført med fossilbil.

Korte turar, eller turar der lading er innanfor rekkevidde kan foregå utan bruk av fossilt brennstoff.

Virkningsgraden på ein dieselvarmer er svært god, forbruket lite - og dermed utsleppet lite.

Det finnes og eit originalt sett frå Eberspächer utvikla til Mitsubishi i-Miev, og montert av Mitsubishi forhandlere. Dette gir ingen reduksjon av garanti på bil. Ulempen er at prisen på dette er ca 25 000.

Renault Kangoo Z.E. er eit eksempel på bil som er levert standard med dieselvarmer. Den er like fult ein elbil, og ingen dieselbil.
Kjelde: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11670.20
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

http://lovdata.no/dokument/STV/forskrift/2013-12-05-1486/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2

§5
i)   motorvogner som bare bruker elektrisitet til framdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke motorvogner hvor batteri under kjøring kan tilføres strøm ved bruk av en ekstern forbrenningsmotor,

pwb

Sitat fra: TB på tirsdag 30. september 2014, klokken 19:30

Det finnes og eit originalt sett frå Eberspächer utvikla til Mitsubishi i-Miev, og montert av Mitsubishi forhandlere. Dette gir ingen reduksjon av garanti på bil. Ulempen er at prisen på dette er ca 25 000.


Det er altfor dyrt og selv om man monterer en slik selv så går det ikke utover garantien/reklamasjonsretten så lenge det ikke har noen sammenheng. Men klart at hvis varmeapparat registeret ryker pga. for mye varme så kan de nekte å ta det på garanti, men hvis motor eller andre ting ryker så kan de ikke nekte å ta det på garanti.

svingen

det er jo ikke opptimalt og måtte ty til fosiltbrensel men med tanke på effektiv det her er vs andre ting med energi bruk er det jo ikke så ille.
Og siden bensin koster mere enn el oppvarming så vil man jo ikke bruke det her hvis man ikke "må" får og ikke snakke om styr med og fylle på osv,så blir jo kun på lengre turer da valget er egetlig bensin bil eller det her.
Vurdere det samme selv faktisk da jeg ikke kan kjøre på lengre turer på vinteren og fryse i bilen,men blir nok montert defa i første omgang så får vi se hvordan det går :)
du får holde oss opptatert PWB hvordan det her går :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 30. september 2014, klokken 20:17
Sitat fra: emil på tirsdag 30. september 2014, klokken 18:43
Hvis jeg varmer meg i bilen på kaffe kokt på gasskomfyr, er det da også snakk om bil som bruker fossilt drivstoff?
Haha, nei det blir vel å trekke det litt vel langt.
Og det har jo ikke noe med fremdriften av bilen å gjøre.

Og jeg har ikke noe i mot at folk har varmeapparat i bilene sine.

Poenget mitt er at man får lenger rekkevidde på elbilen ved å bruke bensin eller diesel i den.
Da er den vel ikke hel-elektrisk.

Dieselvarmer har heller ingenting med fremdriften av bilen å gjøre. Varmer jeg meg på gassoppvarmet kaffe kan jeg redusere varmebehovet i bilen og strømtrekket fra batteriet og dermed få lengre rekkevidde takket være forbrenning av fossilt drivstoff.

Lynvingen

Dette er en tullete diskusjon, det finnes jo et utall elbiler med webasto bensin/dieselvarmer.
Bl.a alle eldre utgaver av P106/Saxo etc forbrenner fossilt drivstoff for å produsere varme. De er godkjent opp og i mente av biltilsynet. Det finnes imidlertid Kangooer med rekkeviddeforlenger, dette er nok i gråsonen, hvis ikke over. Hovedpoenget her er at den fossile forbrenningsmotoren ikke skal gå direkte til å produsere rekkevidde, alle indirekte sammenhenger er innenfor lovverket.

Rent juridisk er dette altså meningsløst å diskutere, men mulig noen havner i et moralsk dilemma. I så fall er det nok av oljerigger å lenke seg fast til.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

pwb

Sitat fra: svingen på tirsdag 30. september 2014, klokken 19:52
men blir nok montert defa i første omgang så får vi se hvordan det går :)

Har defa i bilen og det fungerer fint det også, i hvertfall på korte turer så holder man varmen når bilen er god og varm ved start, men turer over 10-15min så er det nok kjekt med litt ekstravarme.

goggo

Sitat fra: Lynvingen på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:15
Dette er en tullete diskusjon

LOL, jeg er helt enig, men så er det jo alltid morsomt å kverulere litt da. Ikke sant @Sven-Erik?  :)

Og siden vi er fullstendig off topic allerede så lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med en sak...
Jeg veksler selv mellom å bo i USA og i Norge, og jeg har alltid hatt problemer med å oversette vårt norske hedersbegrep "kverulant" til engelsk.  Noen som kan hjelpe? :)

http://no.wiktionary.org/wiki/kverulant

Eller er det slik at dette ordet har forsvunnet fra dagens norske språk også, så det er bare gamlinger som meg som fortsatt bruker det?

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

pwb

Sitat fra: goggo på onsdag 01. oktober 2014, klokken 09:32
Sitat fra: Lynvingen på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:15
Dette er en tullete diskusjon

LOL, jeg er helt enig, men så er det jo alltid morsomt å kverulere litt da. Ikke sant @Sven-Erik?  :)

Og siden vi er fullstendig off topic allerede så lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med en sak...
Jeg veksler selv mellom å bo i USA og i Norge, og jeg har alltid hatt problemer med å oversette vårt norske hedersbegrep "kverulant" til engelsk.  Noen som kan hjelpe? :)

http://no.wiktionary.org/wiki/kverulant

Eller er det slik at dette ordet har forsvunnet fra dagens norske språk også, så det er bare gamlinger som meg som fortsatt bruker det?

HUgo

Grumbler ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA