Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: D-dagen 9. oktober 2014

Startet av EinG, søndag 12. oktober 2014, klokken 01:36

« forrige - neste »

geos

Sitat fra: TMX på fredag 03. oktober 2014, klokken 12:53
Men det at bensinmotoren går hele tiden når temperaturen er under -15 C er etter min mening helt krise her i Norge  :(
Det vil si at i løpet av en kald vinter i Norge vil PHEV'en mest sannsynlig ha høyere forbruk enn en moderne SUV med lavere vekt og ny diesel motor. Hva er vitsen med å kjøpe PHEV da når du kan kjøre like billig og miljøvennlig med en vanlig diesel suv?

Her må det komme en "pure EV" knapp som gjør at bensinmotoren ikke starter før batteriet er tomt. Hvis ikke så er dette i praksis bare en bil som har noe for seg i varmere strøk enn Norge  :(

Hei,

Bor på østlandet, men vi har flere ganger hatt -15 flere uker enten i januar eller februar. Jeg tror Defa varmeren:

http://www.defa.com/en/automotive/warmup/products/warmup/warmup_ii_1400_smartstart/

vil løse mye av problemet. Jeg vil rapportere tilbake erfarninger.

Husk, det er på korte distanser (< 10 km at PHEV kan får høyere forbruk fordi den vil varme bensinmotoren samt gi varme til kupeen.

MEN, det er ikke bare PHEV som får høyt forbruk under slike omstendigheter når der f.eks er -15 ute: Ingen bensin eller diesel-motor er effektiv på korte distanser (< 10 km) ved slike temperaturer, men de færreste gidder å måle dette på slike distanser...

Fiffik78

Før PHEVen har jeg frosset meg gjennom noen vintre med en 2.0TDi Passat som nektet å få over 60 grader kjølevannstemp når det var lavere enn 5 minus. Eneste måten å få opp varmen på var å gire ned ganske betraktelig og kjøre på høyt turtall og dermed også vesentlig høyere forbruk. At et batteri da heller ikke skal klare å varme kupeen er vel temmelig rasjonelt.

Har nå kjørt 4300 km, 2200 har vært på 100% bensin, snittforbruket nå er totalt 0.47, temmelig fornøyd med det, slik at motoren går litt i vinter så er det helt greit.
Outlander PHEV 2014

EinG

Jeg bor i Bergen og her er det maks 7-10 dager i året med temperatur under -15 (som oftest ingen), er som sagt mer bekymret de gangene jeg er på steder med -25 til -30 feks Geiloområdet og at bilen da ikke vil fungere...

Ellers takk for alle som deler erfaringer utover vinteren..

geos

Hei,

Min PHEV ble levert på fredag. Har ikke vært kaldt nok her enda til å teste hva Defa'n kan gjøre med start av ICE eller ikke når det er kaldt.

Men, jeg kjørte i dag 91 km med et forbruk på 0.23 L / mil. Kjørte for det meste på EL 45 km til et kjøpesenter hadde da 12 km batteri-kjørelengde igjen: Brukte "Save Mode" i lange motbakker, da jeg mener at det er mest effektivt å bruke ICE når det er tungt (da er virkningsgraden på ICE best). Jeg passet på å bruke EL i Eco Modus ellers. Jeg ladet med 10A i 1t 15 min. ved kjøpesenteret. Det gav meg 20 km rekkevidde på EL til returen.  Holdt hastigheter 60, 70, 80 og 100 km/t etter fartsgrensene.

Rapporterer senere ang Defa'n når jeg vet mer.

Fiffik78

10 grader i garasjen i går morges, da fikk ICE på, tydeligvis for å varme batteriet. Gikk i tre minutter ca. Samme skjedde en kveld jeg parkerte utenfor butikken.
Outlander PHEV 2014

geos

Sitat fra: Fiffik78 på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:27
10 grader i garasjen i går morges, da fikk ICE på, tydeligvis for å varme batteriet. Gikk i tre minutter ca. Samme skjedde en kveld jeg parkerte utenfor butikken.

Hei, hadde du da slått av AC? Jeg har ikke hatt noen ICE start selv om temperaturen har vært under 10 grader, men jeg starter da alltid med AC av, og regulerer opp ev varme etterpå.

Fiffik78

Uklart, må sjekke, men tror det var på. Prøvde å skru av dem ene gangen, men det påvirket ikke motor.

Nede på 0.46 på langtidsforbruk.
Outlander PHEV 2014

geos

Sitat fra: Fiffik78 på søndag 12. oktober 2014, klokken 20:32
Uklart, må sjekke, men tror det var på. Prøvde å skru av dem ene gangen, men det påvirket ikke motor.

Nede på 0.46 på langtidsforbruk.

Hei, står mye om hvordan unngå ICE start ved lave temperaturer på http://www.myoutlanderphev.com/
Cluet synes å være å IKKE bruke AC  (med * på). Jeg testet med lånebilen jeg hadde fra forhandler en natt det var 3 grader. Startet da bilen med AC OFF. Ingen ICE startet.  Regulerte deretter manuellt temp opp til 19 grader i bilen (uten at * tenner på AC). Kjørte da 34 km på ren EL med lys på i varierende 60 - 80 km/t.

Hvis du ser på EL-rekkevidden, og deretter slår på AC (* lyser), så ser du hvordan estimert EL rekkevidde reduseres: Trykk på * igjen så den slukker i displayet: Rekkevidden øker da betydelig.
Jeg er ikke helt på det rene hva som er foskjellen: Jeg kjøret i dag med * avslått, men hadd 20 grader i kupeen (10-11 grader ute) og kjørte igjen 34 på ren EL.


jevel

Jeg har prøvd å se systemet i når ICE starter og ikke de siste ukene, og her er det jeg mener jeg har funnet så langt:

Når temperaturen blir lavere enn 10 C vil ICE starte med mindre man forvarmer bilen. Du kan da som oftest stoppe den igjen ved å slå på ECO-mode. ICE starter fortere og kjører oftere hvis man bruker AC.

Husk på at AC bør kjøres i alle fall en gang i mnd for å unngå problemer i AC-systemet.

Jeg har ikke funnet noen måte å sette opp forvarming mer enn 1 * 10 min på. Du kan imidlertid starte forvarming manuelt og gjøre dette så mange påfølgende ganger du bare vil.


-KJ

aaa3

Du kan programmere forvarming inntil 3 ganger med timer. De tre periodene kan følge rett etter hverandre.

ghabbe

Hadde på forvarming fra 07:10 til 07:20 i dag. Reiste på jobb 07:40. Da startet ikke ICE. Ved tilsvarende forhold uten forvarming, så starter den. Temperaturen lå på 5-10 grader. Bilen står i garasje.

geos

Sitat fra: ghabbe på onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:57
Hadde på forvarming fra 07:10 til 07:20 i dag. Reiste på jobb 07:40. Da startet ikke ICE. Ved tilsvarende forhold uten forvarming, så starter den. Temperaturen lå på 5-10 grader. Bilen står i garasje.

Hei,

Her er min erfaring så langt etter 5 dager med min PHEV:

Uten forvarming, Utetemp ca. 3 grader:

Med AC på mener jeg AC uten (*): Man kan slå på AC uten at * tenner ved å trykke på Pil Opp for Viftehastighet.

Hvis AC sto på da bilen stoppet, starter også AC når bilen starter: Da starter også ICE:
Hvis dette skjer, slå av AC (OFF), og start bilen på nytt. ICE starter ikke. Kjør ca 2 km uten AC på: Slå deretter AC på ved å trykke Pil opp for Viftehastighet for å starte AC uten at * tenner.  ICE vil da IKKE STARTE.

Det ser derfor ut som det kan være lurt å forvarme kupeeen for å få en behagelig tur fram til man starter uten AC (Varme på): Deretter, etter ca 2 km kan man slå på varme med Pil Opp slik beskrevet ovenfor, uten at ICE starter.

Dette er slik det virker ut fra mine erfaringer så langt :-)

geos

Hei,

Erfaringer med lading og bruk av forvarming:

Når bilen allerede er fulladet og 16A ladekabel er tilkoblet vil all energi til forvarming dras fra ladekabelen.

Etter at forvarmingen avluttes etter 10 min, vil App-en rapportere at bilen lader, og at det vil ta 4 timer og 15 min: Dette er selvsagt tull: Den lader i 1-2 minutter, og så er den ferdig.

Når bilen allerede er fulladet og 10A ladekabel er tilkoblet vil IKKE all energi til forvarming dras fra ladekabelen: Det trenges da i etterkant en ladetid på 20-30 minutter (har ikke målt eksakt)

timingbeltkiller

Såvidt jeg forstår har bilen CTV gear.
Betyr det du får ved aksellerasjon samme turtalls ulyd som Prius
og Lexus plages av?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

geos

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:18
Såvidt jeg forstår har bilen CTV gear.
Betyr det du får ved aksellerasjon samme turtalls ulyd som Prius
og Lexus plages av?

Feil tråd, men ja, PHEV har CVT kasse: MEN, den er meget godt lydisolert. Ja, du hører motoren ruse når du gir på (i hvilken bil gjør du ikke det?), men det er etter min mening ikke plagsomt, og du kjøper vel ikke en Plugin Hybrid for å drive med "kick-down"-øvelser hele dagen? I så tilfelle sparer du ikke energi som er mye av poenget med bilen....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA