Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge for å kjøpe ny D?

Startet av Bjørn Tore Vibeto, lørdag 11. oktober 2014, klokken 22:56

« forrige - neste »

Griffel

#45
Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
En Zapcharger smart er altså:
En ladestasjon som kan brukes til:
230Vac, 32A, 1-phase: 7,2kW eller
400Vac, 32A, 3-phase: 22kW
og så har den en innebygget jordfeilbryter.
Det vil si, det samme som en Salto Veggboks.
Mine kunskaper om disse produktene er begrenset til hva jeg kan lese, dine er tydeligvis begrenset til hva du kan se av et bilde.

Salto veggboks 400Vac, 32A, 3-phase: 22kW må ha type B jordfeilbryter i sikringsskapet. Men det finnes sikkert andre fabrikater som har dette bygget inn, alikevell forsvarer dette en høyere pris enn salto.
Forøvrig  Zapcharger smart er nok ikke en konkurent til de vanlige ladestasjonene beregnet for private garasjer, de ser nok heller et marked i fellesgarasjer og offentlig virksomhet hvor for eksempel RFDI ønskes.

Ja det finnes konkurenter men ikke de vanlige billige ladestasjonene du tenker på.

Dette var nok ikke primærproduktet, men basert på en innmat de utviklet for bruk i "booster" og som de ikke er like forsinket med som med resten av "booster", og som de nok ser et marked for i det mer proffesjonelle ladestasjonsegmentet.

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
Så er det Zapcharger Portable:
Dette er da akkurat det samme som den ladekabelen/kladden/EVSE'en eller hva du nå kaller den, som følger med en Tesla.
Tesla har altså levert dette vertfall siden 2013.
Zapcharger Portable er enda ikke på markedet.
(At enkelte her inne da har kjøpt seg ZOE og hørt om Zapcharger for noen dager siden, blir da vel lite relevant.)
Siden hverken Teslas kladd eller noen annen standard kladd kan brukes til å lade en ZOE fra en vanlig 230V stikkontakt (iT Nett), er det svert relevant at Renault og Zaptec lagde en avtale om en spesialkladd for Zoe.
"Ingen" hadde hørt om denne før januar i år. (med ingen mener jeg oss vanlige)

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35

Zapcharger Booster.
Her har jeg vært litt kjapp, og lest feil, beklager.
Den ser ut som en vanlig 11kW ladestasjon, men den skal jo faktisk være en kombinert transformator og ladestasjon. 
Og det er jo denne som var "like rundt hjørnet" allerede i 2013, men som altså aldri ser ut til å bli ferdig.

Dog er bildet av den med kabel både inn og ut, og det kan se ut som den består av to deler.
Altså det samme som en Salto transformator + en Salto veggboks, men noe lettere og kanskje noe mindre.
Ja, konkurenten er en standard boks + 11kW transformator. I følge Zaptec er dette bygget samme i en enhet, og den skal være liten, ha ubetydelige tap og en konkuransedyktig pris sammenlignet med "standard boks + 11kW lavtaps-transformator".
Når det gjelder tidspunkt bommer du med ca. et år (med mindre du hadde personlige insider kontakter i Zaptec). Omtale startet våren 2014 men da med produksjon senere samme år. Ja, de er (foreløbig) snart 2 år forsinket med ny forventet produksjonstart i 2016.

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
Da er det Zapcharger X som står igjen.
Som de selv skriver er en transformator, og ut i fra bildene deres, en som er plassert i en stolpe.
Riktig nok ikke helt vanlig som jeg skrev, men en elektronisk en.
Som var "like rund hjørnet" i 2013, men som enda ikke er på markedet.

Jeg leste om denne fantastiske Zapcharger allerede i 2013, (i mai tror jeg det var,)synes dette ser mer og mer ut som svindel.  Om det faktisk kommer noe nytt, vil tiden vise.
Du leste nok ikke om Zapcharger før i mai 2014, og da var det som nå heter "booster".
og Zapcharger X er kun en konsept-idé.
Zaptec skriver:
"We work on several concepts like this, together with industrial partners - to create a safe and robust infrastructure for charging cars, boats, motorcycles and even house batteries."
Da synes jeg ikke dette tyder på svindel, men heller at de i noen grad har havnet i samme felle som Think i sin tid, "work on several concepts" istedet for å konsentrere seg om å få "portable" og "booster" ferdig.

(Alternativt at de har bommet litt på hva som er mulig med tanke på dimmensjoner og tap med de komponenter som var tilgjenglig.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

THE

Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 10:09

Da synes jeg ikke dette tyder på svindel, men heller at de i noen grad har havnet i samme felle som Think i sin tid, "work on several concepts" istedet for å konsentrere seg om å få "portable" og "booster" ferdig.

(Alternativt at de har bommet litt på hva som er mulig med tanke på dimmensjoner og tap med de komponenter som var tilgjenglig.)

Det kan jo også være at de er kommet så langt i utviklingen at det er testing, sertifiseringer og nødvendige godkjenninger som gjenstår på Portable og Smart. Da er det rikelig tid for ingeniørene å jobbe med andre konsepter og ideer parallelt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Griffel

#47
Sitat fra: THE på fredag 12. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 10:09

Da synes jeg ikke dette tyder på svindel, men heller at de i noen grad har havnet i samme felle som Think i sin tid, "work on several concepts" istedet for å konsentrere seg om å få "portable" og "booster" ferdig.

(Alternativt at de har bommet litt på hva som er mulig med tanke på dimmensjoner og tap med de komponenter som var tilgjenglig.)

Det kan jo også være at de er kommet så langt i utviklingen at det er testing, sertifiseringer og nødvendige godkjenninger som gjenstår på Portable og Smart. Da er det rikelig tid for ingeniørene å jobbe med andre konsepter og ideer parallelt.
Men "booster" som skulle i produksjon 2014 står det nå 2016 på, og hverken måned eller årstid så de har nok sikkert nok å gjøre.
"portable" som skulle i produksjon august 2015 står det nå høst 2015.
Det "nye" produktet "smart" som trods alt er relativt rett fram står det September 2015.

"Smart" kan nok egen-sertifiseres, mens to versjoner av "super-duper transformatoren" må nok gjennom div. EMI tester for godkjenning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 10:09
Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
Så er det Zapcharger Portable:
Dette er da akkurat det samme som den ladekabelen/kladden/EVSE'en eller hva du nå kaller den, som følger med en Tesla.
Tesla har altså levert dette vertfall siden 2013.
Zapcharger Portable er enda ikke på markedet.
(At enkelte her inne da har kjøpt seg ZOE og hørt om Zapcharger for noen dager siden, blir da vel lite relevant.)
Siden hverken Teslas kladd eller noen annen standard kladd kan brukes til å lade en ZOE fra en vanlig 230V stikkontakt (iT Nett), er det svert relevant at Renault og Zaptec lagde en avtale om en spesialkladd for Zoe.
"Ingen" hadde hørt om denne før januar i år. (med ingen mener jeg oss vanlige)
Vel den er omtrent det samme som Tesla's ladekladd, som kan lade fra både fra TN, og IT.
+ at den kan lade ZOE.  (Jeg trodde ZOE kunne lade fra vanlig Type2.  Men da trengs det visst noe mer.)

Ingen ladekladd annet enn den store gule "bøtta" kan lade Zoe fra IT-nett idag side de sender strømmen rett igjennom når bilen starter lading. Alle andre ladekladder kan lade de andre bilene fra både TN og IT-nett (og TT). Så her representerer Zaptec-kladden noe helt nytt og vil være eneste mobile alternativ til 27Kg skilletrafo for Zoe. Den vil også kunne lade alle andre biler med Type2 kontakt uten at den gir noen direkte fordeler (annet enn eventuellt bedre sikring mot jordfeil?) enn vanlige ladekladder.

Synes det er bra at Zaptec ser transformatorteknologien sin i en helhet rundt elbillading og styring/smarthus og ikke bare fortest mulig sender en enkel "dum" sak på markedet. Der finnes det nok av alternativer allerede.

Griffel

#49
Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Vel den er omtrent det samme som Tesla's ladekladd, som kan lade fra både fra TN, og IT.
+ at den kan lade ZOE.  (Jeg trodde ZOE kunne lade fra vanlig Type2.  Men da trengs det visst noe mer.)
Teslas ladekladd kan ikke lade ZOE fra et iT nett. ZOE kan lade fra vanlig type2 men bare dersom type2 kontakten er tilkoblet et TN nett (i praksis 11, 22 og 40kW ladestasjoner).

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Greit at du kan lese teksten, men du bør jo se på bildene også. ;)
Det er vel en grunn til at akkurat de bildene er der?
Det kan jo være bildene ikke er helt hva de holder på å lage, men det ser ikke ut som det er åpning eller annet i boks 1 for å sette inn det som ser ut som boks 2.
Og hvorfor skulle boks 1 i så fall ha 2 inntak?
Ja det er ting som tyder på at de har splittet det opprinnelige konsept med kombinasjon av av "super-duper" transformatoren og ladestasjon som en enhet, og nå har landet på "smart" + "booster" som to biter. Enheten "smart" var jo ikke en enhet i det opprinnelige konseptet. Så har de vel sett at ladestasjonen "smart" også kan ha et marked uten transformator og derfor splittet dette i to. Det virke også som de har hatt behov for større plass enn først antatt når en sammligner med presentasjoner fra mai 2014.

Om ikke annet viser jo dette at de har jobbet med utvikling av produktet siste året, og at det ikke var så rett fram som antydet i 2014.

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Ellers har jeg ikke klart å finne noe på nettet om andre som har vært i nærheten av å kunne transformere elektronisk fra 400V til 230V.  Er det noen andre her på forumet som har hørt om noen andre som har klart det?
Nå er det jo ikke det de gjør da. ZOE kladden er en enfas 230V til 230V skilletransformator, og "booster" er 230V 3fas til 400V 3fas. Forøvrig har zaptec patent på sin transformator. Ellers finnes det jo mye slikt, men neppe noen som hevder så minimale tap som zaptec.
(Rart foresten at de ikke har fokusert på lave tap i sin liste over "key features")
(Søk for eksempel på "flyback transformers")
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

spaceman

Vil det være noe vits å bruke Zaptec booster hvis man kun har mulighet for 16a 3fas 230v inn? Eller må man ha en 32a kurs for å få benyttet denne?

nofuelno

Sitat fra: spaceman på lørdag 29. august 2015, klokken 10:46
Vil det være noe vits å bruke Zaptec booster hvis man kun har mulighet for 16a 3fas 230v inn? Eller må man ha en 32a kurs for å få benyttet denne?
Absolutt !
Tror en konfigurasjon med 3 x 16A eller 3x 20A på inntaket til Zaptec Booster vil være en svært vanlig løsning for private installasjoner.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello


Muffinman

Finner ikke igjen Booster på nettsidene til Zaptec. Siste jeg sjekket stod den med lansering i 2016. Noen som vet?

nofuelno

Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. oktober 2015, klokken 22:09
Finner ikke igjen Booster på nettsidene til Zaptec. Siste jeg sjekket stod den med lansering i 2016. Noen som vet?

Den vil komme i 2016, men det er ikke ønskelig å gå ut med noen dato ennå.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Muffinman

Hoho, kommer snart siden 2013  ;)

elektrolux

Boosteren fungerer den, men serieprodusjon er utsatt for å få Portable og SMART ut på markedet først.

Roma ble ikke bygget på en dag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Muffinman

Tittet innom Zaptec sine sider igjen. Det er ikke spor å se av denne "Boosteren" noen steder. Viker ikke som det er noe man satser særlig offensivt på. To år på nettsidene med status "kommer snart" før produktet fjernes helt. Jeg kunne vært interessert i en "dum" konvertering fra IT til TN, men enn så lenge er trafo eneste alternativet.

Noen som vet noe om dette?

nofuelno

Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:03
Tittet innom Zaptec sine sider igjen. Det er ikke spor å se av denne "Boosteren" noen steder. Viker ikke som det er noe man satser særlig offensivt på. To år på nettsidene med status "kommer snart" før produktet fjernes helt. Jeg kunne vært interessert i en "dum" konvertering fra IT til TN, men enn så lenge er trafo eneste alternativet.

Noen som vet noe om dette?
Tror ikke vi ser noen "booster" i år da denne ikke er prioritert.
For de utålmodige som kan klare seg med en saktelader/nødlader, kan vi tilby denne:
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. oktober 2015, klokken 10:07
Boosteren fungerer den, men serieprodusjon er utsatt for å få Portable og SMART ut på markedet først.

Roma ble ikke bygget på en dag.
Nei Roma ble påbegynt 753 f.kr og de holder på enda. Vi får håpe det går litt rasker med Zaptec.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA