Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selge for å kjøpe ny D?

Startet av Bjørn Tore Vibeto, lørdag 11. oktober 2014, klokken 22:56

« forrige - neste »

emil

Laderen sitter jo fortsatt i bilen, dette er jo bare en litt avansert skilletrafo. Enkel skilletrafo får man allerede kjøpt hvis man er desperat.

Utvikling, testing og godkjenning i alle tenkelige bauger og kanter kan ta en god del tid. Hvis det i tillegg må gjøres endringer på produktet etter test flyr jo ukene igjen fort.

Griffel

De har jo stilt store krav til seg sev. Små dimmensjoner, meget lave tap, integrert mode3 ladestasjon med div. fasiliteter. Dette er absolutt ikke rett fram å lage denne med en transf. med neglesjerbare tap i en mindre kapsling enn en vanlig type 2 ladestasjon. Men at de bruker så mye lenger tid enn planlagtpå holde det de har lovet, lover ikke godt. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Er i alle fall nærmere nå enn noensinne. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. mai 2015, klokken 17:43
Er i alle fall nærmere nå enn noensinne. ;)

Har du fått sett på noen vareprøver?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ludo

Mente ikke å være negativ. Ting tar tid  ;)

Er inngang 230V 1-fas, og utgang 400V 3-fas?

Jeg har 230V 28A 1-fas inn på bilen min.
Skulle ønske de laget en 230 16A(++) 3-fas til 230V 28A 1-fas!
(Eller 230V 20A 3-fas til 230V 32A 1-fas)

Da hadde nok leverandør av strøm blitt mer happy :-)

Griffel

#35
Sitat fra: ludo på mandag 11. mai 2015, klokken 22:13
Mente ikke å være negativ. Ting tar tid  ;)

Er inngang 230V 1-fas, og utgang 400V 3-fas?
Det som sto en gang for lenge siden var:
inngang 230V 3-fas 32A, og utgang 400V 3-fas+N 16A

Men siden dette er en "elektronisk transformator" er det ikke utenkelig med både en og tre-fas på inngang. Enfas 32A vil da kunne gi drøyt 10A på 400 volt siden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

No har Zaptec kome med nye websider angåande elbilladarane. Men her er da mykje rart.

Den ladaren som dei skryte så fint av skal jo kunne bruka både TT, IT og TN nett. Men stemmer min oppfattning at den er utsett til neste høst og da er berre ein heilt vanleg veggladar dei kjem med i år (Medio september, Zapcharger Smart)?

Da er vel berre Zapcharger Booster som klarer alle typane strømnett og den er utsett til 2016!!!!!

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AmocoCadiz

#37
Står vel fortsatt på Zaptecs websider at The ZapCharger Portable kommer fall 2015....
Men blir bare mer og mer forvirret av ladeopplegg til Zoe og deres samarbeid med Zaptec løsningen,
feks. har Renault nå fjernet alle tidligere lovnader om å inkludere zaptec charger ved kjøp og info om levering i høst er fjernet,
er denne utsatt igjen pga tekniske utfordringer, eller ble det for kostbart for Renault å inkludere ved kjøp...?

emil

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger ser mer og mer ut som svindel.

Tror du skal roe litt ned og faktisk sette deg inn i hva forskjellen er mellom Zaptec sine produkter og det du sammenligner de med.

1000kwh

Hva skjer da med de som har bestillt bil og fått lovnader om denne laderen?

Kjenner jeg er litt glad jeg ikke gikk for Zoe. Tenkte jeg kunne klare meg med bøtta før denne laderen skulle komme i august, slik som selgeren lovet.

Ikke stol på selgere tror jeg vi kan slå fast.

Olatho

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger smart - er da vel bare en helt vanlig hjemmelader som flere selgere har solgt i flere år. 
(Bortsett fra at Zapcharger sin sikkert blir mye dyrere, og ser bittelitt mer fancy ut.)

Det er vel i og for seg korrekt, men det er jo en vesentlig komponent i løsningen deres.  Og så ser det ut til at den skal ha noen gode "smart home"-løsninger og nettverkstilkobling (wired/wireless).  Det er det jo langt fra alle Type 2-bokser som har.


Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger portable - er bare akkurat det samme som en helt vanlig EVSE ser det ut som.

Ser sånn ut.  Eneste fordelen er vel at den skal funke på både TN / IT / TT-nett. 


Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger booster - er bare en helt vanlig 11kW ladestasjon ser det ut som.

Dette er jo trafoen de har skrytt så mye av.  Så er jo poenget deres at med denne og en "Smart" får du utnytta potensialet i Smarten fullt ut.  -  Bortsett fra at den "bare" gir 400 V 16 A (11 kW) ut.  Men det er jo vanskelig å få mer ut av en 230 V 32 A inn...
Du kan selvsagt likegjerne bruke denne sammen med en saltoboks eller Keba eller hvilken som helst annen Type 2-boks.


Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapxharger X - ser ut til å være en helt vanlig transformator, bortsett fra at den er i en stolpe og ikke i en firkantet boks.

Den er jo også ganske liten.  Som vel har vært hovedpoenget deres hele tida.

Sier ikke at de lever helt opp til hypen de forsøkte seg med, men om de faktisk klarer å levere Booster og X til en rimelig pris, så er det jo faktisk ganske bra.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Jeg lurer på hvor mange millioner de har klart å få for å endre litt på utseendet til allerede eksisterende ladeutstyr.
Og dette er det vi har ventet i flere år på å få?

Som sagt er det jo "Booster" og "X" som er nyhetene.  Begge disse har jo en smule uklar leveringsdato, så det gjenstår å se om de faktisk klarer å levere...

hsa77

Da jeg kjøpte min ZOE ble jeg fortalt at levering  av Zapcharger portable ble etter 1. august, det stemmer jo bra med websiden til Zaptec som sier "fall 2015". Jeg synes hylekoret bør roe seg ned litt, å snakke om svindel bør vi vel kanskje vente med til oppunder juletider? Det tar tid å teste og ferdigutvikle en prototype, det tar også tid å starte serieproduksjon. Jeg foretrekker heller å vente litt enn å få et uferdig og kanskje ustabilt produkt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Griffel

#42
Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
På sidene deres nå:
Zapcharger smart - er da vel bare en helt vanlig hjemmelader som flere selgere har solgt i flere år. 
(Bortsett fra at Zapcharger sin sikkert blir mye dyrere, og ser bittelitt mer fancy ut.)
En hjemmelader er det vel ikke, men en mode3 ladestasjon (EVSE) med type 2 kontakt, som de må selge i konkurranse med mange. For de fleste har vell ikke tilleggsfunksjonene veldig stor verdi.
Men dersom den kan tilkobles en kurs uten type B jordfeilbryter sparer en den + plass i sikringsskapet.  Men noen vil sikkert sette pris på at den kan fjærnstyres og kommunisere via et nettverk. I profesjonelt bruk vil noen trenge RFID løsningen, med mulighet for avregning (fellesgarasjer, firmaparkeringsplasser ol). Siden den er for mer profesjonelt bruk har den ganske sikkert ikke den mangel flere andre ladestasjoner har med 16A kabler. Soft-start funksjon vil jeg tro er bygget inn i alle moderne bilers lader, men det er uansett ingen ulempe. Designet er det lite å si på.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger portable - er bare akkurat det samme som en helt vanlig EVSE ser det ut som.
En EVSE er det vel ikke, men en kladd (ICCB) men til forskjell fra andre kladder inneholder den en transformator som gjør at ZOE kan lade fra en vanlig stikkontakt.  For ZOE eiere erstatter den den berømte gule bøtta. For andre er det bare en kladd.
Denne var tidligere oppgitt til August 2015 nå høst 2015 og siden «smart» lanseres i september er nok høst enda senere.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger booster - er bare en helt vanlig 11kW ladestasjon ser det ut som.
En helt vanlig 11kW ladestasjon er det vel ikke. (Den vill nok hete «Zapcharger usmart»)
Det er nok heller en elektroniskskilletransformator og en  Zapcharger smart bygget sammen i en enhet. Mange Tesla og MB eiere lengter etter noe slikt. Med denne forsinkelsen vil nok 97% oppdage at de klarer seg greit med en 10 eller 16A kurs og slett ikke har bruk for denne.
Men det kommer jo stadig nye Tesla eiere med god økonomi, så at lanserinsdator er utsatt et års tid spiller kanskje ikke så stor rolle.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapxharger X - ser ut til å være en helt vanlig transformator, bortsett fra at den er i en stolpe og ikke i en firkantet boks.
En helt vanlig transformator er det vel ikke, men en annen byggeform av Zapcharger booster.
Men her søker de jo egentlig etter en partner for offentlige ladestolper.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Jeg lurer på hvor mange millioner de har klart å få for å endre litt på utseendet til allerede eksisterende ladeutstyr. Og dette er det vi har ventet i flere år på å få?
Egentlig er det ikke snakk om minder endringer av eksisterende utstyr, og hvor mange millioner de har brukt aner jeg ikke, men at de har bruk mer tid enn planlagt på utviklingen er det derimot liten tvil om.
Og hvorfor skal de kalle noe som ikke er en lader for «charger»?

Sitat fra: hsa77 på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:31
Da jeg kjøpte min ZOE ble jeg fortalt at levering  av Zapcharger portable ble etter 1. august, det stemmer jo bra med websiden til Zaptec som sier "fall 2015".
Jo, men når de skriver september på "smart" og høst på "kladd" tror jeg du er lur som foretrekker å vente litt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

THE

Den største forskjellen på Zaptec sine produkter og "tradisjonelle" produkter er nok elektronisk trafo.

Zapcharger booster (11kW) er en liten hendig boks på noen få kg. Jeg har tilsvarende løsning hjemme med en 110 kg ringkjernetrafo, egen jordfeilautomat for TN  og veggboksen. Med Zapcharger kan du trekke 230V 3-fas frem til Zapcharger som har trafo, jordfeilbryter og veggboks integrert. Du sparer vel ca 100 kg i vekt, og volumet av Zapcharger sammenlignet med dagens trafo, jordfeilautomat og veggboks blir en liten brøkdel.

Zaptec portable inneholder også en elektronisk trafo + laderegulator (EVSE). Det finnes en tilsvarende løsning i dag (kjent som hyttelader eller bøtte blant Zoe eiere). Denne bøtta inneholder en trafo for å få TN-nett inn på bilen, og er nødvendig om Zoe skal kunne lade rundt om i Norge der IT-nett er det mest utbredte. Bøtta veier ca 25-30 kg og tar ganske stor plass, http://www.tv2.no/2014/08/27/broom/zoe/tn-nett/elbil/5941177.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

#44
Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:00
Og hvorfor skal de kalle noe som ikke er en lader for «charger»?

Strengt tatt kalles ikke produktene for Charger; det er en forenklet og betegnende fellesbetegnelse for serien med utstyr for lading av El og hybrid biler. Du skriver jo selv: "Zapcharger" Portable; "Zapcharger" Smart etc. Snart slutter vi nok å bruke fellesbetegnelsen og sier bare Portable og Smart akkurat som vi sier Boble og Mini om VW boble og BMW (British Layland) Mini 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA