Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har tesla nå 5000 kunder i Norge som føler seg snytt ?

Startet av NegativeElectrode, lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Å tilby hurtiglading krever mer enn bare strøm. Når Ishavsveien skal ha over 200 kr for en lading så demonstrerer det hva det koster å bygge og vedlikeholde slik infrastruktur, men dette annulerer også mange av fordelene med elbil om man må bruke hurtiglading ofte.

http://www.dinside.no/930550/store-prisforskjeller-paa-hurtiglading
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

elektrolux

#1
Ser ikke helt at det skal koste mer å sette opp en hurtiglader enn en bensinpumpe?

Leverandørende av hurtiglading burde sett på forrettningsideen til de som selger bensin.

Altså tilbudt strømmen mot et påslag pr enhet. Bensinstasjonene legger gjerne på 1-2 kr/ liter og en trenger ikke være medlem eller abonnere på tjenesten.

Tror den som først tilbyr hurtiglading med lignende betalingsløsning blir den som blir brukt om 10 år fra nå.

Legg gjerne på 1-2 kr / kWt i påslag, og la kunden betale med kort så skal dere se at omsettningen går opp.

Ser at Statoil har sett på seg selv og forstått at Elbillister også ønsker enkle og rettferdige løsninger. Da blir det å legge inn Statoil på navigatoren, og slette de andre som er helt ute og kjører.

Sakset fra Ishavsveiens Maria Frogner: Lader man så sjelden, har man kanskje også råd til å betale det det koster, sier hun.

Snakk om å missforstå. eks: Jeg kjører sjeldent Taxi. og har muligens råd til å betale dobbel takst, men vil jeg det? NEI !  >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Pris bensinpumpe: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=4110.0

Sett eksempel på at en hurtiglader koster rundt 500tusen og 800000kr å sette opp med innstallasjon, graving mm. Det blir også regnet ofte med rundt 100.000kr i året til drift og vedlikehold.

Hvis vi tar utgangspunkt i 800.000kr og 200kr ladingen så vil man i løpet av 12 mnd ha nedbetalt ladestasjonen hvis det er rundt 11 ladinger i døgnet. Med 100.000kr i driftsutgifter vil man da gå 700.000kr i pluss etter 1 år. Med andre ord er det derfor svært lønnsomt for de å ta den prisen. Hadde de satt prisen til for eksempel 70kr ladingen ville de ha måtte hatt i overkant av 31 ladinger i døgnet for å oppnå samme resultat. Eventuelt 2 år med halvparten så mange ladinger.

Poenget er at det trenger ikke å være så dyrt å lade for at det skal være lønnsomt. Mindre å betale for ladingen gir sannsynligvis flere kunder som igjen gjør at fortjenesten blir høyere.

Hadde man for eksempel satt prisen til 50kr pr lading og hadde hatt i overkant av 21 kunder pr dag ville stasjonen ha blitt nedbetalt etter 2 år og man ville ha gått 350000kr i overskudd. Hadde man hatt dobbelt så mange kunder ville den ha blitt nedbetalt etter 1 år og gått 700.000kr i pluss.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Jeg vil ha bort stykkpris pr lading og over på betaling etter forbruk av kWh og tid.

Kjørte en ordentlig langtur på lørdag og da var heldigvis de fleste ladestoppene gratis. Stoppet ladingene når jeg hadde nok strøm på batteriet til å nå frem til neste hurtiglader. Mest effektiv bruk av både laderens og min egen tid siden ladingen går mye fortere når batteriet er tomt. Med stykkpris blir det lett å stå lengre når man uansett betaler for hele tiden.

Mippen

Sitat fra: emil på mandag 29. september 2014, klokken 10:42
Jeg vil ha bort stykkpris pr lading og over på betaling etter forbruk av kWh og tid.

Kjørte en ordentlig langtur på lørdag og da var heldigvis de fleste ladestoppene gratis. Stoppet ladingene når jeg hadde nok strøm på batteriet til å nå frem til neste hurtiglader. Mest effektiv bruk av både laderens og min egen tid siden ladingen går mye fortere når batteriet er tomt. Med stykkpris blir det lett å stå lengre når man uansett betaler for hele tiden.

Helt enig, men hvis man ligger seg på en kw pris som gir for eksempel 50kr i snitt er det ikke så dyrt og gunstig for de som driver ladestasjonen.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Så snart Statoil har en slik hurtiglader med ca 50 km spredning først rundt de større byene, så innimellom der, har enten de andre tilbyderene tilpasset seg, eller forsvunnet. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. september 2014, klokken 10:54
Så snart Statoil har en slik hurtiglader med ca 50 km spredning først rundt de større byene, så innimellom der, har enten de andre tilbyderene tilpasset seg, eller forsvunnet. :D

Det som er sikkert er at Statoil Telemarksporten får en ny kunde snart, sansnligvis Statoil Grelland også...

Med fossilbilen synes jeg avstanden til E18 er forlang til at jeg har giddet å ta noe stopp ved Telemarksporten når det finnes andre stasjoner som ligger helt inntil E18. Men jeg vil gjerne ha betaling for lading ute så jeg slipper å gå inn først for å starte lading og så for å eventuellt handle litt i pausen.

Nå er vel ikke Statoilstasjonene norske lengre og om noen år heter de kanskje ikke Statoil lengre heller. Kanskje vi går bort i fra å kalle det en bensinstasjon (de selger jo allerede diesel, gass og andre ting) til å kalle det en "energistasjon".

Mippen

Energistasjoner høres bra ut :) Jeg glemte også å si at det også ville ha blitt billigere å bygge flere hurtigladere på samme plass da det ikke er så mye mer arbeid å gjøre grunnarbeidet for en eller to. For eksempel kostet tesla sin superlader på Aspøya utenfor Kristiansund 2mill og det er da plass til 8 biler på en gang. Det er noe å tenke på når en vanlig hurtiglader koster mellom 5 og 800 tusen. http://www.tk.no/nyheter/article7495794.ece
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Jeg mener å ha lest et sted at de ikke har lov til å selge kWh (for det er reservert strømleverandører, og diverse reguleringer), og at de derfor må selge på tid.

Denne informasjonen er ubekreftet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Å selge på tid er helt OK. Det vil også minske ventetiden på å få lade om stasjonen er populær.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jamez

Så lenge prisene er urimelige vil det være enkelt å velge fossilt hver gang man skal lengre enn 10 mil for oss.
Ser for meg dersom vi skulle brukt hurtiglader sporadisk så ville det vært behov for "en skvett", kanskje 10 min. Og betale 200kr for 7-8kWh er bare heeelt latterlig uansett hvordan de snur og vender på det.

emil

Sitat fra: Rio på mandag 29. september 2014, klokken 15:50
Jeg mener å ha lest et sted at de ikke har lov til å selge kWh (for det er reservert strømleverandører, og diverse reguleringer), og at de derfor må selge på tid.

Denne informasjonen er ubekreftet.

Det har vært diskutert før at selskapene må ha konsesjon som strømselgere/leverandører for å kunne ta betalt pr kWh. Selger de strøm i ubegrenset mengde som en tjenste basert på tid er det noe helt annet.

Papirmølla man må igjennom får å bli godkjent som strømleverandør er ikke værre enn at hurtigladeroperatørene kunne gjort det, de aller fleste har jo allerede strømselskaper i ryggen som kunne gjort det meste praktiske, men det går nok på mer på viljen deres. Selger de strøm på kWh blir det mye lettere for "alle" å sammeligne pris med strømmen hjemme og det kommer til å bli mye mer diskusjon på pris.

Har også vært inne på at det gir mer forutsigbarhet, det har jo Ishavsveien nå selv sagt også, å få kundene inn på abonnementsavtaler. Også lettere å låse kunden til en spesiell operatør.

Liker ikke å si det, men tror faktisk at Statoil er den som kommer til å vinne hurtiglademarkedet da de allerede har skjønt at det ikke er strømmen som selger men tjenestene man kan tilby mens folk lader.

Rio

Jeg vil da tro at etter det kriteriet, og også betalingsmodellen, må jo Fortum gjøre det mye bedre, siden de har samarbeid med McDonalds...?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på mandag 29. september 2014, klokken 17:25
Jeg vil da tro at etter det kriteriet, og også betalingsmodellen, må jo Fortum gjøre det mye bedre, siden de har samarbeid med McDonalds...?

Men de ladestasjonene er jo alltid nede...  ::)

Ja, McDonalds er også en mulighet, men man har kanskje litt mer variasjon i "underholdning" på Statoil. Ligger vel også kanskje litt fler Statoilstasjoner langs hovedveiene enn det er McDonalds.

Uansett så er jo bensinpriskrigen i dag virkemiddelet for å få folk til å stoppe akkurat hos dem og kjøpe pølser og brus med stor fortjeneste.

Birger

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. september 2014, klokken 16:07
Å selge på tid er helt OK. Det vil også minske ventetiden på å få lade om stasjonen er populær.

Hva med tid og forbruk? Tid koster per ladeplass leverandøren har investert i og de må avskrive denne investeringen. Så kan de ta en margin på kraften. feks. Halv time koster 50 + 3 kroner per kilowattime

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA