Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CHAdeMO-adapter for Europa

Startet av jensjacob, lørdag 11. oktober 2014, klokken 17:03

« forrige - neste »

jensjacob

Hvis jeg er interesseret i at vide prisen for et nyt batteri til en e-Up hvor spørger jeg så ? VW forhandleren ved det ikke og virker ikke interesseret i at diskutere det eller finde ud af det. Måske det ikke er en reservedel fabrikanten ønsker at sælge men hellere vil vedligeholde med enkelt-celle-udskift.

- Og hvad ville det evt. koste at få det sat i ?
Jeg spørger fordi jeg dels kigger efter brugt e-Up og dels formentlig gerne vil have den længere end batteriets 70%'s levetid.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Thomas Parsli

De fleste elbiler vil ikke trenge nytt batteri før det har gått minst fem år, så bilprodusentene ønsker ikke å oppgi en pris. Om fem år koster batteriet kanskje halvparten av dagens pris...

Kanskje rundt 40.000?
Kanskje de brukte batteriene er verd 10.000?
Kanskje du ønsker å sette inn større eller mindre pakke?

Nissan tar i dag rundt 50.000,- på Leaf (http://www.edmunds.com/car-news/nissan-prices-leaf-battery-replacement-at-5500.html) så jeg tror jo vi snakker 20-30.000 om fem år.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tlauri

På min e-up ble batteripakken byttet, prisen i møllers system var 173.000kr for hele batterikassen med all elektronikk oppi. Vil tro dette er en fiktiv pris  :)

Coolio

Foreløpig er nok dette en "stiv/fiktiv" pris da det enda er garanti på batteriene, på E-up er det 17 "celler" som kan skiftes ut separat, men med tiden hvor kanskje teknologien og salget av batterier kansje vil øke, så vil nok også prisen synke.

emil

Man har kunnet kjøpe nye løse celler til Leaf for rundt $125 pr stk på ebay for en stund siden, da skulle det bli $6000 for å bytte alle cellene. I tillegg har jo Nissan som nevnt over her kommet med en konkret pris for bytte av hele batteripakken i USA. Så når tiden kommer for å bytte hele batteripakken tror jeg nok prisen her i landet kommer til å ligge på rundt 40.000kr.

jensjacob

Jeg snakkede med en VW værkstedsmand som fandt følgende i hans reservedelsdatabase for e-Up'en :

Antal celler i batteriet : 5 stk. type 1, 4 stk af type 2, 4 stk. af type 3 og 4 stk. af type 4.

De er lidt forskellige, hvordan forklarede han ikke, men stykprisen er den samme for alle typer : 7651,- DKK incl moms.
Dvs. hvis man skifter alle 17 celler, så bliver det lige pt. ca. 130.000,- DKK. Om 7 år er prisen sikkert en anden - hvis man kan få dem om 7 år...

Herudover er der en styreenhed til 5241,- DKK incl. moms. Det kunne måske være nødvendigt at udskifte denne i forbindelse med opgradering af batterier. Og måske om 7 år man slet ikke kan få de gamle batterier mere og således er tvunget til opgradering af begge dele (altså x antal batterier og styreboks.) Spændende :)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Autowinder

Jeg har en kollega som har kjøpt et brukt eUp batteri fra opphugger. Han har lenge vært på jakt etter LEAF batterier, noe som har vært vanskelig å oppdrive. Han skal bruke dette til lagring av elektrisitet hjemme i forbindelse med installasjon av solceller. eUP-en hadde blitt kondemnert som følge av totalt inntrykket front, men han sier batteriet var uten skader av noen slag, Bilen hadde gått ca 12000km. Pris NOK 4000,- når hentet selv. Batteriet er åpnet og cellene er testet og OK. I følge opphugger er det liten interesse i markedet for eGolf og eUp batteripakker.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA