Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det "korrekt" å bruke ladeplassene til andre elkjøretøy enn elbiler?

Startet av Baltor, tirsdag 17. februar 2009, klokken 10:24

« forrige - neste »

Baltor

Dette har kanskje vært framme her før, men fant ut at det er utrolig mange nettsider som selger tilleggsutstyr for å spare mengder av drivstoff. Knallgas rett inn i innsuget, kuult!
http://www.hybridwaterpower.com/?hop=cyberspot
http://www.gasconversionkits.com/forum/general-hho-discussion/here-why-hho-does-not-violate-the-laws-physics-t3.html
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Forstår ikke hvordan spalting av vann til knallgass for så å forbrenne det i en ottomotor skal spare drivstoff.

Først er vel ikke spaltingen 100% effektiv

Så skal dette forbrennes i en motor som har en effektivitet på ca 14-25% og lage strøm via generatoren som i følge Hens er nede i 60-70% effektivitet.

Blir det presentert flott nok biter vel alltid noen på.

Å injisere vannet uten spalting derimot funker, og forklarer hvorfor en fossilbil ikke bruker mer drivstoff i regnvær, i motsettning til en Elbil.

Vannet i lufta vil fordampe i den sterke varmen, og en får en slags dampmaskin virkning. Brukt på eldre propelfly, og også på modifiserte Turbomotorer til biler for å holde forbrenningstemperaturen i sjakk.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Min erfaring er at elbilen bruker litt mindre strøm i fuktig vær enn i tørt vær, men mer når det regner og er skikkelig vått.

Dette kan komme av to ting.
En litt fuktig vegbane kan ha lavere friksjon enn en tørr veibane.
Fuktig luft har lavere tetthet enn tørr luft og dermed reduseres luftmotstanden.
Her betyr også temperaturen og luttrykk noe. Varm fuktig luft og lavtrykk har lavere tetthet enn kaldt tørt og høytrykk.

Når det gjelder ottomotoren brukes vanninjesering til kjøling. En kaldere brennstoffblanding har større tetthet og det blir plass til mer av det i brennkammeret, og dermed større effekt.

Når det går om knallgass er jeg skeptisk. Energimengden fra noen få hundrede watt fra generatoren i bilen i et veldig effektivt og kostbart elektrolyserør kan ikke produsere en energimengde mer enn det som tilsvarende 0,02l bensin på en time.

Dersom dette skulle han en virkning har det ikke med brennverdien til gassen å gjøre men med den effekten det evt. kan ha på blandingen av bensin og luft altså bedre motorens virkningsgrad.

Et eksempel på noe slikt er lystgass N2O dette er en ikke brennbar gass i seg selv, men det er utvilsomt at effekten i en bensinmotor øker. Lystgass tilfører blandingen mer oksygen enn den får fra bare luft. Derfor benyttes lystgass i racing motorer og som rakettdrivstoff, Ikke for å spare bensin men for å øke effekten.

Siden bilfabrikkene konkurrerer om et lavt bensinforbruk vil jeg tro at dersom et bitte lite tilskudd av knallgass produsert i et billig lite rør i motorrommet skulle redusere bensinforbruket vesentlig ville noe slik som dette være standard i de fleste biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Jeg vet ikke om det virker, men de som prøver å forklare vannspalting i forumet mener at den ekstremt raske flammefronten som knallgassen har forbedrer forbrenningen av bensingassen. (Den skal også fungere i dieselmotorer, med visse unntak). En bør ikke ha for mye fortenning.
Jeg leste på dette amerikanske forumet at bil og oljemafiaen i USA hadde sørget for å få folk drept for å hindre at denne oppfinnelsen skulle bli kjent.  :o  ??

Har lest det samme som Electrolux nevner, at store stjernemotorer på fly hadde injeksjon av metanol eller vann. Metanol ved take off for ekstra krefter, vann underveis for å få en mer økonomisk forbrenning. Må dette sprøytes med høyt trykk rett inn i sylinderen (en ekstra dieselpumpe) eller kan en dyse gi vanntåke i luftinntaket??
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på lørdag 07. februar 2009, klokken 18:51
Må dette sprøytes med høyt trykk rett inn i sylinderen (en ekstra dieselpumpe) eller kan en dyse gi vanntåke i luftinntaket??

Aquamist har spesialisert seg på dette, og sist jeg sjekket skal vannet sprøytes inn etter ev. turbo, men i innsuget for å dra fordelen av temperatursenkingen også på innkommende gass.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Det er gammel nytt dette. Det er litt forbausende at ingen av de store bilprodusentene har ikke tatt den i bruk. Dette var før "Lean Burn" motorer ble vanlig og det var mye å spare med innsprøyting av vann.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#7
Sitat fra: El rayo på mandag 09. februar 2009, klokken 23:43
Sitat fra: Baltor på lørdag 31. januar 2009, klokken 22:51
Knallgas rett inn i innsuget, kuult!
Bortsett fra at det ikke funker ifølge denne artikkelen:
http://www.autobloggreen.com/2009/02/09/ftc-cracks-down-on-hydro-assist-fuel-cell-scam/
De som skrev dette på autoblogg green har benyttet en ren energibetraktning, og fra den synsvinklen er der udiskutabelt det er ikke mulig å få dette til å gå med overskudd.

Den andre synsvinklen er ikke så opplagt. Dersom H2 + O forbedrere forbrenningen av bensin slik at motorens virkningsgrad forbedres, kan dette virke alikevell. Jfr. Lystgass som ikke er brennbar i seg selv.

Jeg tror alikevell ikke at det virker. Det er ikke noe epokegjørende med teknologien, så motor produsentene ville høyst sansynlig brukt denne teknologien om det hadde noe for seg. Konspirasjonsteorien har jeg heller ingen tro på. Den måtte i såfall omfatte alle verdens motorprodusenter ikke bare de amerikanske, og jeg tror ikke bindingen bilfabrikk - oljeselskap er så sterk f.eks i Japan og europa at motorprodusentene lager motorer med høyt forbruk for å tilfredstille oljeselskapene.

Men "beviset" i autoblogggreen holder ikke til å avvise at det kan virke. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

POSi411

Sitat fra: Ken på søndag 08. februar 2009, klokken 15:41
Det er gammel nytt dette. Det er litt forbausende at ingen av de store bilprodusentene har ikke tatt den i bruk.
De har jo brukt det, Oldsmobile brukte water injection på sin første turbomotor i 1962.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_V8_engine#Turbo_Jetfire
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Lynet

Her må noe oppklaringer til:

Med bruk av lystgass må det tilføres ekstra brennstoff (bensin) for å få økt effekt. Gjøres ofte med en ekstra pumpe og dyse som starter samtidig som ventilen for lystgassen åpnes. Virkning: BRUTAL....

Vanninnsprøytning brukes som tidligere nevnt for å senke tempen i sylinderen. Man får da plass til mer luft/bensinblanding da volumet på gassen minker når tempen går ned. Vannet tar energi fra den varme komprimerte lufta for å fordampe. MEN vanndampen tar også plass så i dag brukes intercooler for å kjøle ned lufta på en turbomotor. Den eneste "moderne" bil jeg kjenner til med vanninsprytning er Saab turbo på 80-tallet. Et annet viktig moment er å hindre selvtenning pga for høy temp på bensisn luftblandingen i en turbo-bensinmotor.
Vanninnsprytningen store pluss er at den "sprenger" bort sotet slik at motoren blir gullende ren innvendig. Dette ble brukt på båtmotorer tidligere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#10
Vel nå har altså Silke motor begynt å selge en slik dings. Det at Silke motor stå for dette styrker ikke akkurat trone på at det virker, snarere tvert imot. men dersom noen har lyst å prøve så er det bare å bestille her:

http://www.silkemotor.no/subdet82.htm

Egentlig hører vell dette hjemme i Humor og kanari.

Beskrivelsen på siden til Silke øker ikke troen på produktet. Det som står er rent tøv:D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Når det gjelder bruk av "Lurium X" på biler, tror jeg nok at effekten er omtrent null.
På store stjernemotorer i gamle fly var det andre ting som kunne spille inn. Under take off vil alkoholinjeksjon kunne kjøle både inntaksmanifold og motor, noe som kan bevirke høyere effekt og mindre varmgang under stor belastning.
Når det gjelder vanninsprøytning kan det ha med eksosturboen på enkelte av disse motoren å gjøre. Den satt på eksosrøret og var koblet til akselen, slik at i stedet for å drive en turbokompressor ville energien gi ekstra dreiemoment til akselen, gratis.

Slik sett kunne det være en løsning å drive bilmotorens aggregater slik som  dynamo, vannpumpe,  kjølevifte etc. med en eksosturbo i stedet for vifterem. Da ville SAE være lik DIN hestekrefter.  Men resultatet ville bli svært dårlig lading på tomgang.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

POSi411

Dessuten må det jo være mye enklere å bruke denne: http://www.steorn.com/.
Litt småproblemer har de jo http://www.steorn.com/news/releases/?id=1001 men man slipper ihvertfall å søle med vann  ;)
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

elektrolux

#13
Har nå lest litt mer om dette temaet. Se f.eks her:

http://www.myhydrogen.co.uk/hydrogen-injection.php

Teorien går ut på at flammefronten får økt hastighet ved tilførsel av hydrogen. Dermed vil forbrenningen være overstått tidligere, og resten av stempelets bevegelse brukes til å utnytte den termiske energien bedre. Eksostemperaturen synker, noe som indikerer at mer av energien utnyttes til framdrift.

Samtidig indikeres det at hydrogeninjeksjon muliggjør bruk av magrere luft/bensin blandingsforholdet, siden forbrenningshastigheten oppretholdes. Derfor brukes en såkalt EFIE som er en en krets som forfalsker lambdasondens signaler, slik at bilens styresystem justerer ned blandingsforholdet, noe som helt klart sparer bensin.

Se: http://www.fuelsaver-mpg.com/store/

En kan også lure bilens oksygensensor ved å redusere baktrykket i eksosanlegget. F.eks ved å ta av katalysatoren. Da vil det reduserte trykket gjør at sensoren indikerer mindre oksygen, og dermed gi motoren beskjed om å regulere ned bensintilførselen. Det betyr igjen mindre CO2 utslipp, men selvfølgelig mer ( 0,5% ) CO, og mer HC etc. Det sies at naturen bruker flere dager på å nøytralisere dette, så ikke bruk en slik bil i byene.

Ideen min før jeg begynte med all denne innledningen er følgende:

I Norge koster en slik hydrogengenerator ca 8000 kr hos Silkemotor:
http://silkemotor.no/?p=299&showu=130   I utlandet ca halv pris.

Her ser jeg mulighet for gjenbruk av defekte NiCd batterier:

Koble det defekte batteriet til 12V batteriet på fossilbilen din,  via halogenpere eller enda bedre en pulsbreddemodulator for strømbegrensning, og med + til minus, altså reverslading.  Hva har du da: Jo en hydrogengenerator som koster 0 til 100 kr. Resten er elementært. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA