Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Savnet dere firehjulstrekk sist vinter?

Startet av John Richard, lørdag 11. oktober 2014, klokken 12:00

« forrige - neste »

John Richard

Hei

Mitt første innlegg. Beklager om dette er diskutert i en eksisterende tråd.

Hva tenker dere om å lade hos venner og familie? Er det greit, og bør man tilby å betale for strømmen?
Vennesla, Vest-Agder
Kia Soul EV Exclusive, Titanium Silver i bestilling
Min første elbil

emil

Har spurt, fått ja til svar og ladet uten problemer hos venner og familie.

Hovedsakelig hos folk jeg har snakket mye elbil med før og som da vet at en normal elbil ikke trenger 50kW i et par timer for å lades opp til et fornuftig nivå. En 10A kurs holder normalt sett i lange baner. Mange har allerede kontakter ute på egen kurs til motorvarmer.

Betaling har det aldri vært noe snakk om, normalt sett har jeg ladet opp med strøm for en drøy 10'er. Har man med en vinflaske eller andre godsaker når man kommer på besøk veier det som oftest opp og vel så det. Har ellers ingen problemer med å betale for strømmen jeg bruker hvis jeg har muligheten til det.

Også veldig praktisk hvis det at man får ladet mens man gjør andre ting gjør at man slipper ladestopp og eventuelle omveier på turen.

Panduck

Sitat fra: John Richard på søndag 28. september 2014, klokken 15:22
Hva tenker dere om å lade hos venner og familie? Er det greit, og bør man tilby å betale for strømmen?

Jeg har venner jeg ikke ville ha noe problem å spørre å få låne laderen fra, og ikke tenkt på å betale dem, like mye som det er er en selvfølge at de skulle få lade gratis hos meg, og jeg har venner jeg aldri ville spurt, og heller lader på hurtiglader på veien. Dette er så avhengi av hva slags folk det er, at her er det ingen riktige svar. Uansett er det viktig at du vet hva du lader med og hva du lader fra når om du lader hos andre, så du ikke tar sikringer / starter brann :P

Ferry

Jeg har forberedt familien på begge sider med noen gaver. Et par flasker vin og litt diverse i ny og ne hjelper. Men så langt har det beste middelet vært en prøvetur i elbil. Alle rundt meg lar seg begeistre over hvordan de er å kjøre. Og da er det e-Up jeg har hatt med. Når jeg kommer med i3-en så skal de bli ytterligere begeistret. Jeg tror jeg vil få låne ei stikkontakt hos de aller fleste. Å tilby seg å betale for strømmen er for meg en selvfølgelighet, samtidig som jeg tviler på at noen vil ta imot penger. De som skjønner hva det koster vil ikke bry seg, og de som ikke skjønner det kommer til å spørre. Og når de får vite svaret så kommer heller ikke de til å ville ha noe. Jeg satser på å gi bort noe. Ta med kake eller sjokolade til kaffen, ei flaske vin, noe til barna etc. Det er mye hyggeligere pengebruk enn å sponse Statoil. Moderne gode ledlykter er fine gaver. Oppladbare batterier og lader passer også bra å gi bort for en elbilist.

tho

Er bare å forklare hvor mye det faktisk koster så vil de ikke ha noe for det.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Mippen

Jeg har ikke betalt noe og det har ikke vært et tema. Det hører imidlertid til sjeldenheten at jeg har hatt behov for det. Går jo an å ta med seg noe godt en gang i blandt som takk ;)

Viktig å huske på dersom man lader en plass hvor det ikke er dedikert elbiluttak at man sjekker sikringene og hvor god kursen er. Ville gjerne ha anbefalt å kjøpe en justerbar ladekabel for å minske belastningen på kursen. Mange har gjerne flere ting koblet på samme kurs dersom man ikke har opplegg.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Bumper denne litt...

Som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke hatt noen problemer med å spørre om å få litt strøm der jeg vet at det er lett tilgjengelig. Etter et besøk i helgen har jeg tenkt litt på alle sånne situasjoner jeg har vært borti og jeg blir oftere spurt av de jeg besøker om jeg trenger strøm enn jeg må spørre selv om jeg kan få litt strøm. Ligger hurtigladere lett tilgjenglig langs ruten pleier jeg både å takke nei og heller ikke spørre hvis det ikke er spesielle situasjoner, f.eks at jeg trenger fulladet batteri for å komme videre. Hurtiglading gir meg gjerne ~20% mindre enn saktelading. Har forsåvidt også noen ganger hurtigladet før annkomst og bare toppet opp de siste 4-5kWh på saktelading.

Men min erfaring er uansett at folk flest fortsatt synes elbiler er nytt og spennende og mer enn gjerne hjelper til der de kan og kaffen vi får servert fra kapselmaskinen koster ofte mer enn strømmen vi bruker på lading av bilen.

Elmo

Sitat fra: emil på onsdag 18. mars 2015, klokken 11:43
Men min erfaring er uansett at folk flest fortsatt synes elbiler er nytt og spennende og mer enn gjerne hjelper til der de kan og kaffen vi får servert fra kapselmaskinen koster ofte mer enn strømmen vi bruker på lading av bilen.

Gikk tom for strøm under noe feilkjøring på landsbygda på Gjæren en gang ??? :-[
Stoppet på en liten bondegård og spurte om litt strøm. Det var ikke noe problem. Vi fikk til og med godstol i sola på verandaen og kaffe og nystekte vaffler mens vi ventet :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

zbk

Hos svigers/foreldre/bror har det ikke falt meg inn å spørre om betaling en gang mtp de summene det er snakk om (1-2kr/time).

Hadde nok tilbudt betaling andre steder, feks hos venner, men blitt litt overrasket om det ble tatt i mot. Hadde jeg dratt en lengre tur på overnattingsbesøk hadde jeg sjekket dette opp på forhånd om jeg tenkte å ta elbilen. Har dog ikke hatt behov for dette i praksis ennå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tomrh

Det kan være greit å ha lang skjøtekabel i bilen i slike tilfeller. Har vært borti tilfeller der man med all selvfølgelighet skulle få lade, men utekontakten var enten fraværende eller langt unna biloppstilling. Og når man blir tilbudt en værbitt 1,5 kvadrat skjøteledning litt sammenlappet her og der så frister det ikke helt lenger..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mars 2015, klokken 14:33
Det kan være greit å ha lang skjøtekabel i bilen i slike tilfeller. Har vært borti tilfeller der man med all selvfølgelighet skulle få lade, men utekontakten var enten fraværende eller langt unna biloppstilling. Og når man blir tilbudt en værbitt 1,5 kvadrat skjøteledning litt sammenlappet her og der så frister det ikke helt lenger..

Svigermor pleier å flytte bilen sin fra carporten og så får jeg låne motorvarmer kontakten hennes. Noen ganger når vi kommer tidlig og ikke skal ut før dagen etterpå lader jeg med 6A fra en annen utekontakt (10A kurs delt med annet utstyr) så hun slipper å flytte bilen. Hos min far kan jeg parkere på gata og ta skjøteledning opp til hans motorvarmerkontakt uten at han trenger å flytte bilen sin, en gang var det noe jordfeiltrøbbel hos han når jeg skulle lade og fikk låne strøm fra en nabo.

20M 2.5mm2 biltemaskjøteledning i tillegg til 7.5M lang ladekabel hjelper på når man står litt vanskelig til.

KjellG

#11
I en annen tråd (husker ikke), diskuteres kravene som Follo energi(tror jeg)  stiller for at huseier skal få lov til å sette opp en ladekontakt for elbil. Nettselskapet stiller som krav at elbileier kan fremlegge dokumentasjon på ladekarakteristikk til laderen, mao bilen.

I de tilfellene som nevnes her ville det mao ikke være tillatt å koble til venners bil med mindre de er av samme fabrikat og modell som huseier har søkt om! Konklusjonen må også bli at om hen velger å bytte bil, så må ladekontakten omsøkes på nytt.

Er Follo energis politikk holdbar?

Ser ut til at det er Energi1 Follo og Røyken. Når jeg ser på epostadresser så kan det også gjelde i Fredrikstad.

Panduck

Sitat fra: KjellG på onsdag 18. mars 2015, klokken 16:54
I en annen tråd (husker ikke), diskuteres kravene som Follo energi(tror jeg)  stiller for at huseier skal få lov til å sette opp en ladekontakt for elbil. Nettselskapet stiller som krav at elbileier kan fremlegge dokumentasjon på ladekarakteristikk til laderen, mao bilen.

Uten å vite noe mer sikkert så vil jeg anta (håpe) at dette gjelder når man setter opp kraftige ladepunkter. De kan da umulig kreve noe slikt får å sette opp en 3.3kW kontakt. Mitt ladepunkt trekker ikke mer enn 1.9kW, det ville forundre meg om Follo kunne kreve dokumentasjon for å bruke dette.

Rav4_EV

SitatEr Follo energis politikk holdbar?

Nei, den er fullstendig lattelig.

Er det noen som kan publisere noen av disse "kravene" netteier kommer med. Dette kvalifiserer til førstesiden i VG.
Blir like idiotisk som Arendal kommune som skulle stoppe Tesla å lade på kommunale uttak.
Tesla lader på maksimalt 13 A på schuko mens andre biler med "Svenskekabel" på 16 A svei i stykker kontaktene deres.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

KjellG

Fremkom i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18344.0.html

Forsøkte meg med en liten epost. De svarte første gang, deretter valge de å ikke svare. Enden fordi de syntes jeg kverulerte eller fordi de forsto at de er på gyngende grunn.

Jeg kan forstå netteiers bekymring mhp elbiler, men metoden deres er feil. Om de er bekymret, så er det to punkter:
- De må selv innhente info fra alle elbilimportører.
- De må selv kunne vise til relevante spesifikkasjoner slik at elbilprodusenter/importører kan vedlegge en samsvarerklæring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA