Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S Dual motor

Startet av Italjohn, lørdag 11. oktober 2014, klokken 00:11

« forrige - neste »

Italjohn

Heisan.
Jeg sitter å fintenker på om jeg skal kjøpe meg en Buddy med dårlig batteripakke.
Har satt opp et regnestykke og forstår ikke at dette kan lønne seg?
Etter hva jeg har forstått så er levetid på en slik blybatteri pakke ca.5 år.
Denne pakken koster ca.33.000,- noe som vil tilsvare 550,- pr. måned.
Jeg bruker i dag bensin for ca. samme sum hver måned.
Jeg havner da kanskje utenfor målgruppa for elbil?
Men jeg liker veldig godt tanke på å ha en stående for hånden  ;D
Mitt behov for elbil er kun korte turer innen for bykjernen (Molde) typisk Rema 1000 og annen lokal shopping.

Måtte bare legge til denne:

Italjohn

#1
Har vært å prøvekjørt min først Buddy i dag. Er vel egentlig litt skuffet, da jeg hadde forestilt meg en komfortabel "bil" opplevelese. Men det ble det ikke, sittekomforten var så som så, den var treg på rattet og bremsene var veldig harde. Bremsepedalen ristet også, noe som kan tyde på kast i skivene. Hadde riktig nok lest om harde bremser på forumet, men trodde ikke det var så "ille". Motorlyden var også langt over det jeg hadde forestilt meg.

Kjørte en runde på ca. 5km og batteriene var allerede nede på 60%.
Kan det tyde på at de må byttes i nær fremtid?
Det ble kjørt i variert "terreng" og med mye full gass. Hadde forventet mye lengere kjøretid. Bilen var utstyrt med Chairman batterier. Er de orginal levert fra fabrikk, eller har tidligere eier byttet de?

Men tross alle de "negative" opplevelsene, har jeg faktisk ikke helt avskrevet denne sjarmerende Buddy'n  ;)
Hun vil ha 30.000,- for den, noe jeg finner alt for dyrt med tanke på at den mest sannsynlig må bytte batteripakke snart.
Jeg har funnet en annen i Trondheim og denne skal jeg få for 15.000,- men den MÅ ha ny batteripakke ifg. eier.
Får prute litt til å se om de er villige til å fire mere på prisen  ;)











Krisic


edyrli

OM batteriene holder i 5 år er ikke noen garanti. Dette er ved forsiktig kjøring. Kjører du mye og hardt kan de ryke før.
Om det lønner seg står ikke så mye på drivstoff men på andre faktorer som:
*Lavere årsavgift
*Gratis bom passering
*Gratis parkering
*Gratis ferger.
De årene jeg kjørte Reva gikk batterikostnad vs Bensin opp i opp. Omtrent samme kostnad.
De var på de andre punktene jeg sparte mye.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Italjohn


Krisic


RoadRunner

Gratulerer som Buddy-eier! Egen sjarm og artig farkost :-).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA