Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teslamotors.com nede for oppdatering

Startet av goggo, fredag 10. oktober 2014, klokken 23:42

« forrige - neste »

goggo


Foreløpig er det vel bare den på Auli som er i gang, men jeg tenkte det kunne være på sin plass med en tråd der vi legger inn våre erfaringer med disse laderne etterhvert som det dukker opp flere, og vi får tatt de i bruk.
Hvis vi klarer å holde oss til saklige kommentarer og til temaet i tråden, så kan kanskje dette tjene som konstruktiv input til KIWI og til Fortum og de andre involverte for disse laderne.


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goggo


KIWI AULI
Vi kommer fram og tilbake med trilling fra Nittedal til denne butikken på en opplading, så har normalt ikke behov for å lade der, men tenkte å plugge inn for å se at alt virket OK og for å se om det var noen forskjell mellom denne laderen og de "gamle" Nissan laderne som står ved McDonalds rundtomkring.

Da vi ankom KIWI butikken så sto det en Tesla og ladet på AC. Jeg forsøkte å finne ut om det var mulig å starte Chademo lading samtidig, men den eneste muligheten på displayet så ut til å være å stoppe pågående AC lading. Kun en knapp så ut til å være aktivert, og det var "stopp lading". Jeg fant heller ingen mulighet for å se hvor lenge Teslaen hadde ladet, slik at jeg kunne vurdere om jeg med god samvittighet kunne kople den fra.
Dette er forskjellig fra de andre Nissan laderne. På dem kan man trykke seg inn på menyen for den aktuelle pluggen (CCS eller Chademo), og se hvor mange minutter ladingen har gått, antall KWh, samt Volt/Ampere i realtime. Jeg sjekket dette på McDonalds laderen (også gratis) i Tøcksfors nylig, så dette husker jeg hvordan det er. Der valgte jeg å stoppe ladingen til en Leaf som hadde stått der i 35 minutter og hadde 92% på sitt batteri. 

Vel vel, vi tok oss en kjøretur opp til Årnes og tilbake igjen. Var borte ca 45 minutter, og når vi kom tilbake til Auli så sto fortsatt den svarte Teslaen der og ladet. Som sagt så hadde jeg ikke behov for å lade så vi bare kjørte hjem igjen.


Så mine kommentarer:

Det ser ut til at kun en bil kan lade samtidig.

Jeg så ingen mulighet for saktelading ved denne butikken. Det burde da i det minste ha vært en 10A Schuko eller 16A Type2 som backup løsning hvis hurtigladeren ikke fungerer eller er opptatt.

Det var desverre den gamle typen Chademo plugg på denne laderen. Det er nå en god stund siden både ABB (som den på Nes i Ådal) og EFACEC (som den på Ørje) begynte å komme med den nye pluggen som er mere intuitiv i bruk og som lettere kan betjenes med kun en hånd. Jeg lurer derfor på hva disse oppgraderingene som skulle gjøre Nissan laderen mer brukervennlig og driftssikker egentlig består av.

Det burde vel være et absolutt max på f.eks 20 minutter lading på disse laderne, helst med autostopp slik at laderen automatisk frigjøres for neste bruker eller kan restartes igjen hvis ingen andre venter. Eventuellt at det vises i displayet hvor lenge ladingen har pågått, slik at en ventende elbilist kan velge å overta laderen etter en forhådsbestemt tid som er publisert på laderen.

Noen andre her som har testet denne laderen ennå, og som har noen kommentarer?
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Charge and Drive

Takk for konstruktivt innspill.

Det stemmer at kun en bil kan lade av gangen. Vi vil i 2014 etterhvert innføre betaling for lading over 20 minutter og i 2015 vanlig betaling. Tar med meg innspillet om ønske om mulighet for normallading i tillegg til hurtiglading.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

olegregert

Til Fortum Charge and drive 

Hvorfor har dere på AULI og kommende KIWI installasjoner valgt en slik løsning hvor bare en kan lade avgangen

goggo

Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:53
Det stemmer at kun en bil kan lade av gangen. Vi vil i 2014 etterhvert innføre betaling for lading over 20 minutter og i 2015 vanlig betaling. Tar med meg innspillet om ønske om mulighet for normallading i tillegg til hurtiglading.

Jeg tror at mye kan oppnåes ved å få klare "kjøreregler" for bruk av disse laderne, f.eks ved hjelp av skilting som sier at ladeplassene kun er for ladende elbiler, og at etter 20  minutter så kan nestemann kople fra og overta laderen.
Hovedproblemet slik det ser ut for meg nå er at det ikke er mulig for nestemann i køen å se hvor lenge ladingen har pågått, slik som man kan på den i Tøcksfors (og sannsynligvis de andre tilsvarende laderne). Det var da merkelig at denne funksjonen er fjernet fra disse laderne,

Men jeg må vel passe meg for ikke å bli altfor kritisk her nå. Er jo tross alt kjempeglad for at disse laderne kommer i drift  :)


Personlig synes jeg dessuten at 20 minutter gratis lading ikke er nødvendig, og at det vil skape mer frustrasjon hos de som trenger tilgang til lading enn glede hos de som får gratis lading...


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Sitat fra: goggo på søndag 28. september 2014, klokken 12:47
Jeg tror at mye kan oppnåes ved å få klare "kjøreregler" for bruk av disse laderne, f.eks ved hjelp av skilting som sier at ladeplassene kun er for ladende elbiler, og at etter 20  minutter så kan nestemann kople fra og overta laderen.

Kom til ladestajon i går og da sto det en Leaf og ladet, eier ikke i nærheten. Ventet 5 minutter der jeg regnet ut ladehastigheten og kom at den var på ca 3kW og SOC hadde gått fra 96 til 97%. Koblet han fra, lukket hans ladelokk og koblet til min bil. Ladet ca 15kWh på bilen min og hadde en lengre samtale med en hyggelig Tesla eier som tok AC-kontakten. I det jeg var ferdig med min lading kom eieren av Leafen gående og kjørte avgårde uten noen annen kommentar enn et kort "hei".

På en annen ladestasjon, også i går, kom jeg et et minutt før en eGolf kom kjørende inn. vi prøvde å se om hun kunne lade fra Combo mens jeg tok CHAdeMO, men det gikk ikke. Når jeg hadde nok til å komme meg til neste lader (som var den beskrevet over) koblet jeg fra og hun til og vi var begge fornøyde.

Olatho

Mange elbiler har jo parkeringsur (som er nødvendig og pålagt for å parkere på kommunale plasser med tidsbegrensning).  En kikk på parkeringsuret dersom det er automatisk kan i alle fall i de fleste tilfeller gi en indikasjon på når folk har begynt å lade.
Og det er heller ikke så vanskelig å pålegge folk å bruke nettopp parkeringsur også på ladeplasser med tidsbegrensning.

Griffel

Sitat fra: emil på søndag 28. september 2014, klokken 13:11
vi prøvde å se om hun kunne lade fra Combo mens jeg tok CHAdeMO, men det gikk ikke.
Det er helt naturlig DC laderen er styrt av bilen, og kan ikke styres av to biler samtidig, det vil kreve to uavhengige ladelikerettere med hvert sitt kontrolsystem. AC kontakten forer bilens lader, og den trenger kun info om tilgjenglig strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: Griffel på søndag 28. september 2014, klokken 16:57
Det er helt naturlig DC laderen er styrt av bilen, og kan ikke styres av to biler samtidig, det vil kreve to uavhengige ladelikerettere med hvert sitt kontrolsystem.

Er du 100% sikker på dette? Bilen kommuniserer med laderen, og forteller hva den vil ha, men laderen kan da begrense hva bilen skal få. En LEAF kan ikke be om 40kW fra en 20kW chademo lader, den må også nøye seg med det som er tilgjengelig. Om lader har to DC ut, ladeuttak#1 kun trekker 30kW/t, hvorfor kan ikke laderen fortelle bil#2 at den har lov til å trekke 20kW/t? Jeg har nær null kunnskap om strøm, så det er godt mulig dette ikke går, men er nysgjerrig på hvorfor :)

emil

Sitat fra: Griffel på søndag 28. september 2014, klokken 16:57
Sitat fra: emil på søndag 28. september 2014, klokken 13:11
vi prøvde å se om hun kunne lade fra Combo mens jeg tok CHAdeMO, men det gikk ikke.
Det er helt naturlig DC laderen er styrt av bilen, og kan ikke styres av to biler samtidig, det vil kreve to uavhengige ladelikerettere med hvert sitt kontrolsystem. AC kontakten forer bilens lader, og den trenger kun info om tilgjenglig strøm.

Tesla løste det for flere år siden, rart at ingen andre gjør det på samme måten.

Rio

Sitat fra: Panduck på søndag 28. september 2014, klokken 17:40
Sitat fra: Griffel på søndag 28. september 2014, klokken 16:57
Det er helt naturlig DC laderen er styrt av bilen, og kan ikke styres av to biler samtidig, det vil kreve to uavhengige ladelikerettere med hvert sitt kontrolsystem.

Er du 100% sikker på dette? Bilen kommuniserer med laderen, og forteller hva den vil ha, men laderen kan da begrense hva bilen skal få. En LEAF kan ikke be om 40kW fra en 20kW chademo lader, den må også nøye seg med det som er tilgjengelig. Om lader har to DC ut, ladeuttak#1 kun trekker 30kW/t, hvorfor kan ikke laderen fortelle bil#2 at den har lov til å trekke 20kW/t? Jeg har nær null kunnskap om strøm, så det er godt mulig dette ikke går, men er nysgjerrig på hvorfor :)

Bilen ber ikke om en effekt (kW), men om å få en bestemt spenning (Volt). Avhengig av spenningen så fører det til at et gitt antall ampère går gjennom batteriet (avhengig av batteriets temperatur, SOC, kjemi, osv).

Hvis man derfor skal lade to biler, må man ha to spenningsregulatorer, som kan regulere opptil 125 A (= mye strøm, = dyr elektronikk).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: emil på søndag 28. september 2014, klokken 17:45
Sitat fra: Griffel på søndag 28. september 2014, klokken 16:57
Sitat fra: emil på søndag 28. september 2014, klokken 13:11
vi prøvde å se om hun kunne lade fra Combo mens jeg tok CHAdeMO, men det gikk ikke.
Det er helt naturlig DC laderen er styrt av bilen, og kan ikke styres av to biler samtidig, det vil kreve to uavhengige ladelikerettere med hvert sitt kontrolsystem. AC kontakten forer bilens lader, og den trenger kun info om tilgjenglig strøm.

Tesla løste det for flere år siden, rart at ingen andre gjør det på samme måten.
Løsningen er enkel, en nesten dobbelt så dyr lader. I praksis er det da to ladere som deler innkommende kabel og inngangstransformator. 2 x kommonikasjonselektronikk,  2 x kontrollelektronikk og 2 x styrt likeretter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Panduck på søndag 28. september 2014, klokken 17:40
Er du 100% sikker på dette? Bilen kommuniserer med laderen, og forteller hva den vil ha, men laderen kan da begrense hva bilen skal få. En LEAF kan ikke be om 40kW fra en 20kW chademo lader, den må også nøye seg med det som er tilgjengelig. Om lader har to DC ut, ladeuttak#1 kun trekker 30kW/t, hvorfor kan ikke laderen fortelle bil#2 at den har lov til å trekke 20kW/t? Jeg har nær null kunnskap om strøm, så det er godt mulig dette ikke går, men er nysgjerrig på hvorfor :)
Det er den vesentlige forskjellen mellom ekstern DC lader, og et AC ladepunkt.
AV ladepunktet (feilaktig kalt hjemmelader, reiselader etc.); forteller bilens DC lader hvor mye strøm den får lov å trekke flere biler kan lade samtidig ved hjelp av temlig enkel kontrollelektronikk. Bilens lader trekker strøm fra nettet.

Ekstern DC lader; (CHAdeMO, Combo) laderen er koblet forbi bilens lader, men bilens ladekontroller (som også styrer bilens innbygde lader når den benyttes) er det som styrer ladeforløpet. Siden to biler som lader samtidig skal ha ulik spenning, avhengig av bilmodell, batteritemperatur, ladetilstand må de følgelig mates fra hver sin styrte likeretter. Den styrte ladelikeretter trekker AC strøm fra nettet og dytter DC på batteriet i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: Griffel på søndag 28. september 2014, klokken 20:10
[Ekstern DC lader; (CHAdeMO, Combo) laderen er koblet forbi bilens lader, men bilens ladekontroller (som også styrer bilens innbygde lader når den benyttes) er det som styrer ladeforløpet. Siden to biler som lader samtidig skal ha ulik spenning, avhengig av bilmodell, batteritemperatur, ladetilstand må de følgelig mates fra hver sin styrte likeretter. Den styrte ladelikeretter trekker AC strøm fra nettet og dytter DC på batteriet i bilen.

Ah, makes sense. Dette fungerer for Tesla ladestasjoner, fordi de ikke har en likeretter, men en stabel med 11kW likerettere, og da kan la den andre laderen ta over likerette den ikke lengre bruker, når spenningen til bilen synker? Jeg antar 5 stykk 11kW likerettere er dyrere enn en 50kW, men tesla sin løsning høres definitift mer fremtidsrettet ut.

Det er uansett ikke overraskende at KIWI/Nissan ikke satser på dyreste, mest krevende løsning. jeg synes vi burde ha helt andre forvendringer til hva en butikk gjør på eget initsiativ, og hva selskap som får masse penger i støtte for å sette opp ladepunkter gjør. Med mindre ladepunktene går ned etter kort stund og de ikke blir reparert p.g.a lav lønnsomhet, er dette bare posetivt.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på søndag 28. september 2014, klokken 20:32
Ah, makes sense. Dette fungerer for Tesla ladestasjoner, fordi de ikke har en likeretter, men en stabel med 11kW likerettere, og da kan la den andre laderen ta over likerette den ikke lengre bruker, når spenningen til bilen synker? Jeg antar 5 stykk 11kW likerettere er dyrere enn en 50kW, men tesla sin løsning høres definitift mer fremtidsrettet ut.

Man skulle tro 5x11kW ville være dyrere, men når 50kW likeretterne produseres i antall på maks noen få tusen i året og Tesla produserer noe sånt som 50-100.000 av sine pr. år kan jeg nesten garantere at 5x11kW blir langt billigere.

Forøvrig tyder ting på at Teslas ladere inneholder 15x10kW ladere, som trekker maks 160kVA fra nettet. Maks pr. bil er ca. 120kW, dvs. at man alltid får minimum 30kW på de nyeste laderne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA