Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gummimatter

Startet av Puffen, fredag 10. oktober 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. september 2014, klokken 19:02De objektive fakta er stort sett:

1. En elbil er mer  miljøskadelig i produksjon enn en fossilbil av samme størrelse og type.
2. En fossilbil er mer miljøskadelig enn en elbil i drift.
3. Adderer du 1. og 2., får du et break even etter X kjørte km hvor begge bilene er like mye miljøskadelige.
4. X varierer sterkt med typen el du forer elbilen med.

4.1. I Norge med stort sett fornybar el ligger X antakelig et sted mellom 50 og 100K km.
4.2. I land med stort sett urenset kullkraft antakelig et sted mellom 500 og 1000K km.
4.3. I land med stort sett atomkraft som Norge. Men der spiller de hazard med livsmulighetene i ca 300 tusen år.
4.3. Globalt et sted mellom 200 og 300K???
Feil. X er neppe mer enn 5000km. Det krever uhyrlig mye forbruk, både fossilt og fornybart, å lage bensin/diesel. En fossilbil er så mye mer miljøskadelig i drift at break even du snakker om inntreffer veldig fort.
Du kan lese om "bensin oppstår av seg selv"-smellen så mange går på hvis du leter litt rundtom på forumet her. Og prøve å unngå å gå på den smellen selv neste gang.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

OddB

Fikk denne linken  fra en elbilmotstander, er det noen som vet hvilken norsk rapport det vises til her ?
http://gbtimes.com/life/how-green-are-electric-cars
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gordon Retriever

"Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles"

Se vedlegg.

timingbeltkiller

#33
Sitat fra: erikf på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:37
Feil. X er neppe mer enn 5000km.
Sitat fra vedlegg til innlegg 16:25 like ovenfor.
"Because production impacts are more significant for EVs than conventional vehicles, assuming a vehicle lifetime of 200,000 km exaggerates the GWP benefits of EVs to 27% to 29% relative to gasoline vehicles or 17% to 20% relative to diesel. An assumption of 100,000 km decreases the benefit of EVs to 9% to 14% with respect to gasoline vehicles and results in impacts indistinguishable from those of a diesel vehicle."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eHaakon

Sitat fra: Puffen på søndag 28. september 2014, klokken 14:53
Da vil det enkelt si at forholdet er bedre med lading i Norge.  Utfordringen for en bil type Golf er derimot å komme opp i 15000 kjørte km. pr. år.  En batterikapasitet på inntil 180 km. gjør at bruken begrenses en hel del.  Øker en derimot batterikapasiteten slår vel dette negativt ut ? 
Begynner å lure på om det er hybriden som vil komme best ut i miljøregnskapet ?  Batteripakkene er vesentlig mindre, men vil antakelig stå for 75 % av bruken.

Ingen problemer å kjøre 15.000/år med Golf eller Leaf.  150 km/dag, 5 dager per uke, 46 uker = 34.500.

Hybriden er en blindvei; den blir aldri konkurransedyktig på pris pga dobbel motor, og med kun et par mil på batteri er det vel en fare for at mange av dem aldri blir ladet, men går på bensin hele tiden....
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Gliderman

15.000 ble passert etter 6 måneder. Etter 8 er 16.000 passert. Blir nesten 30.000 km første året i elbil.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:05
Sitat fra: erikf på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:37
Feil. X er neppe mer enn 5000km.
Sitat fra vedlegg til innlegg 16:25 like ovenfor.
"Because production impacts are more significant for EVs than conventional vehicles, assuming a vehicle lifetime of 200,000 km exaggerates the GWP benefits of EVs to 27% to 29% relative to gasoline vehicles or 17% to 20% relative to diesel. An assumption of 100,000 km decreases the benefit of EVs to 9% to 14% with respect to gasoline vehicles and results in impacts indistinguishable from those of a diesel vehicle."
Den rapporten er to år gammel  og baserer  seg på  5-10 år gamle tall.
Kjørelengde på 100-150 000 km høres lite ut, særlig sett fra et Teslasynspunkt.
Det som er interessant er at gevinsten  dobles  ved doblet kjørelenge, selv med "europeisk" strøm.
Ett annet tall jeg bet meg merke i var CO2-tallet for batteriproduksjonen.  6-22 kg CO2 /kg batteri.
Cellene  i teslabatteriet veier ca 44 g pr stk,altså er selve batterivekten litt over 300 kg. Dvs 3-4 tonn  CO2, eller ca 1500 liter bensin.
Selve batterikassa regnes  som en del av chassis.
Resten av bilen kan sammenlignes ved hvilken  som helst Audi (aluminium ) i samme vektklasse. (1800 kg)
Levetiden  på disse bilene må antas  å være ganske  lik, så den kan vi se bort fra.
Legger vi så til grunn  at elbilen  kjører  på norsk strøm med opprinnelsesgarantier blir regnestykket  enkelt. Forskjellen  ligger kun i batteriproduksjonen ,dvs med disse tallene  rundt 15-20 000 km eller ett års kjøring.
Med batterier fra den nye fabrikken  vil dette tallet  selvsagt bli lavere.

Så er spørsmålet  når man når break-even i forhold til en moped
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TS

#37
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:16
Sitat fra: OddB på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:31
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:05
Sitat fra: erikf på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:37
Feil. X er neppe mer enn 5000km.
Sitat fra vedlegg til innlegg 16:25 like ovenfor.
"Because production impacts are more significant for EVs than conventional vehicles, assuming a vehicle lifetime of 200,000 km exaggerates the GWP benefits of EVs to 27% to 29% relative to gasoline vehicles or 17% to 20% relative to diesel. An assumption of 100,000 km decreases the benefit of EVs to 9% to 14% with respect to gasoline vehicles and results in impacts indistinguishable from those of a diesel vehicle."
Den rapporten er to år gammel  og baserer  seg på  5-10 år gamle tall.
Kjørelengde på 100-150 000 km høres lite ut, særlig sett fra et Teslasynspunkt.
Det som er interessant er at gevinsten  dobles  ved doblet kjørelenge, selv med "europeisk" strøm.
Ett annet tall jeg bet meg merke i var CO2-tallet for batteriproduksjonen.  6-22 kg CO2 /kg batteri.
Cellene  i teslabatteriet veier ca 44 g pr stk,altså er selve batterivekten litt over 300 kg. Dvs 3-4 tonn  CO2, eller ca 1500 liter bensin.
Selve batterikassa regnes  som en del av chassis.
Resten av bilen kan sammenlignes ved hvilken  som helst Audi (aluminium ) i samme vektklasse. (1800 kg)
Levetiden  på disse bilene må antas  å være ganske  lik, så den kan vi se bort fra.
Legger vi så til grunn  at elbilen  kjører  på norsk strøm med opprinnelsesgarantier blir regnestykket  enkelt. Forskjellen  ligger kun i batteriproduksjonen ,dvs med disse tallene  rundt 15-20 000 km eller ett års kjøring.
Med batterier fra den nye fabrikken  vil dette tallet  selvsagt bli lavere.

Så er spørsmålet  når man når break-even i forhold til en moped
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

RE  "F.eks lansere SolarCity i Norge i 2022, hvor batteripakken monteres i  våre garasjer med solceller på taket, egen 50KW hurtiglading og SmartGrid slik at strømmen kan selges til netteier."

I flere delstater i USA er strømleverandør tvunget til å ta imot kundens egenproduserte strøm til samme pris som de selger for.

Såvidt vites gjør ingen strøm- eller nettselskaper dette i Norge.
Og ingen norske politikere har hittil vært lydhøre på å innføre den nødvendige lovhjemmelen for å tvinge de.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:39
RE  "F.eks lansere SolarCity i Norge i 2022, hvor batteripakken monteres i  våre garasjer med solceller på taket, egen 50KW hurtiglading og SmartGrid slik at strømmen kan selges til netteier."

I flere delstater i USA er strømleverandør tvunget til å ta imot kundens egenproduserte strøm til samme pris som de selger for.

Såvidt vites gjør ingen strøm- eller nettselskaper dette i Norge.
Og ingen norske politikere har hittil vært lydhøre på å innføre den nødvendige lovhjemmelen for å tvinge de.

Det er da normalt i Sverige; mange svenske elmålere fungerer i "revers".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det er dog litt komplisert for netteieren - hvordan skal man isolere ledninger (slik at man kan arbeide på dem) dersom en del hus likevel sender ut spenning på kablene?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:37
Jeg mener at eksosmopeder bør bannlyses (gradvis) og kun elmopeder tillates. De kjører såpass lite at dagens elmopeder må da være perfekt erstatning?
Enig i det. Men da må vel elmopeden gis samme kjøpsfordeler som elbilen?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:41
Det er da normalt i Sverige; mange svenske elmålere fungerer i "revers".
Også i Tyskland, Kanada m.fl.
Men nå var det N som sto på tapetet.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA