Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gummimatter

Startet av Puffen, fredag 10. oktober 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TS

En fossilbil havner i sin helhet på høggern etter levetiden.
Batteriet i en elbil får nye bruksområder. F.eks i solcelleanlegg og SmartGrid nett ( i fremtiden)
Det som også glemmes, er at verstingen Model s i hovedsak er laget i aluminium. Dette vil resirkuleres mye mer effektivt enn stål etc
Ingen kritikere har tatt høyde for dette så langt

Hvor mye bruker ikke Norge på astmamedisin på blå resept..

Men, det er på tide at Elon kommer med miljøregnskapet for de største markedene .

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

Sitat fra: TS på søndag 28. september 2014, klokken 01:25
En fossilbil havner i sin helhet på høggern etter levetiden.
Batteriet i en elbil får nye bruksområder. F.eks i solcelleanlegg og SmartGrid nett ( i fremtiden)
Det som også glemmes, er at verstingen Model s i hovedsak er laget i aluminium. Dette vil resirkuleres mye mer effektivt enn stål etc
Ingen kritikere har tatt høyde for dette så langt

Hvor mye bruker ikke Norge på astmamedisin på blå resept..

Men, det er på tide at Elon kommer med miljøregnskapet for de største markedene .
Noen tall jeg fant i dag. Aluminiumen kommer fra det norskeide (Hydro og Orkla)  SAPA. De hevder at over 50% av aluminiumen er resirkulert.
http://www.sapagroup.com/upload/Sustainability/Sapa%20Sustainability%20Report%202013%20Interactive.PDF

På Hydros nettsider  står dette:

"I vår fullskala testcelle, HALsee, som integrerer alle de beste teoriene og ideene til våre forskere i en og samme celle, har vi klart å bryte den magiske barrieren på 12,0 kWh i energiforbruk per kg aluminium som produseres.

Hydro slipper ut 1,59 kg CO2-ekvivalenter fra elektrolyseprosessen for hvert kilo aluminium som produseres."
http://www.hydro.com/no/hydro-i-norge/var-framtid/var-framtid-og-fortid/

Det betyr at hvis bilen består av 1 tonn aluminium der over halvparten er resirkulert kan CO2 belastningen komme under 1 tonn CO2...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: TS på søndag 28. september 2014, klokken 01:25
Men, det er på tide at Elon kommer med miljøregnskapet for de største markedene .
Ettersom det begynner å bli lenge siden han sa de skulle publisere det tenker jeg at han kanskje fristes til å utsette publisering frem til de kan vise til utslippene fra egen batterifabrikk istedenfor å bruke Panasonics eksisterende tall. Beklager ulidelig lang setning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

De her diskusjonene vil aldri noen ende ta. Det er klart at det går med mer co2 til å produsere en stor bil i forhold til en mindre bil. I følge flere undersøkelser av elbiler hvor bilprodusenten produserer både en fossil vaiariant og en elektrisk variant av samme typen, for eksempel Kia Soul og VW Golf, viser de at elbilen er rundt 40% renere gjennom hele livssyklusen til tross for at de bare regner 15.000km kjørt i året og 150.000km på 10år. Øker man kjørelengen øker også forspranget elbilen har. I Norge er vi glade i store suv er. Tviler på at hvis man hadde sammenlignet en suv med en tms at tms hadde tapt. En suv veier som kjent en del mer enn en vanlig bil og det ruller en god del bruktimporterte slike på veien etter hvert. Hva er best for miljøet? En 10år gammel suv eller en helt ny elbil?
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. september 2014, klokken 19:36
De objektive fakta er stort sett:

2. En stor elbil med god rekkevidde bidrar til at flere kan klare seg med en elbil istedenfor to biler.
pp som renses/lagres

Et godt poeng og i teorien sikkert helt riktig, men i praksis? Bor selv i et Tesla-tett område, kjenner en del av disse og felles for de alle er at de har gått fra to til tre biler og ikke fra to til en.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Øyvind.h

#21
Sitat fra: arthur på søndag 28. september 2014, klokken 08:36
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. september 2014, klokken 19:36
De objektive fakta er stort sett:

2. En stor elbil med god rekkevidde bidrar til at flere kan klare seg med en elbil istedenfor to biler.
pp som renses/lagres

Et godt poeng og i teorien sikkert helt riktig, men i praksis? Bor selv i et Tesla-tett område, kjenner en del av disse og felles for de alle er at de har gått fra to til tre biler og ikke fra to til en.
Tror der er 5-6 Teslaer i 200 meters radius fra der jeg bor. Ingen av dem har økt sin bilpark såvidt jeg kan se. Men at folk bruker litt tid på å se an at Teslaen fungerer, og at man ikke umiddelbart kvitter seg med gammel bil, det kan jeg tenke meg at er tilfellet hos en del.

Mine foreldre derimot gikk fra en til to biler når de kjøpe Leaf. Dieselbilen brukes svært sjeldent, men de kan ikke selge den fordi leafen ikke kommer seg til Trondheim og fordi den ikke klarer 15 mil + garantert i all slags vær i 110km/t.

Noen venner som bor 50 meter borti gata kjøpte seg ny A6 for noen måneder siden. Den gamle A6'en har de fortsatt. Datteren til naboen kjøpte quashkai i sommer. De har fortsatt ikke somlet seg til å selge sin gamle bil.
I det store bildet blir dog mine observasjoner antakelig lite relevante :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Hadde naysayers fått bestemme utviklingen, hadde det ikke blitt noen utvikling. For å få fart på elbil-produksjon, hvor prisen på produksjon og utslipp kan reduserers må det jobbes målrettet. Få investerorer og forbrukere er villig til å satse på noe som ikke har vist fungerer. Tesla er den første produsenten som både har langsiktige mål med å produsere elbiler for ulike formål, med praktiske egenskaper og samtidig kombinere dette med reduksjon av utslipp og redusert produksjonskost.

Det er så uendelig lett å lage påstander som folk sluker rått og skape et negativt bilde av noe nytt. Hvordan folk i Norge fortsatt ikke skjønner hvordan oljeproduksjon foregår er og blir et mysterium. Et land som er selvforsynt med fornybar energi klarer altså ikke se hvilke muligheter som ligger i elbilen. At oljebransjen på toppen har store skattefradrag på letevirksomhet snakkes det også lite om.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Puffen

Her kom det fram mye vettig og forståelig info.  Takker så mye.
Det er tydelig at det er mange faktorer som bør inn i dette regnestykket. Og alt er ikke like enkelt å få satt to streker under.  Verdien av resirkulering f.eks. Det er helt klart at en må sammenligne likt mot likt.  VW Golf er et kjærkomment bidrag i så måte.  40 % lavere utslipp på 150 000 km. er jo et greit argument i så måte.  Men hva slags el.produksjon for lading er det da tatt utgangspunkt i ?  En Norsk produksjon som er ca. 98 % utslippsfri eller en Euro-miks ?  Ellers så er det i mange motstanderes regnestykke stort sett utelatt utslippene som går med for å produsere og transportere bensin og diesel.

Øyvind.h

Jeg vil anta det er tatt utgangspunkt i europeisk miks, eller tysk miks, ettersom beregningen er gjort/godkjent av TÜV Nord.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Puffen

Da vil det enkelt si at forholdet er bedre med lading i Norge.  Utfordringen for en bil type Golf er derimot å komme opp i 15000 kjørte km. pr. år.  En batterikapasitet på inntil 180 km. gjør at bruken begrenses en hel del.  Øker en derimot batterikapasiteten slår vel dette negativt ut ? 
Begynner å lure på om det er hybriden som vil komme best ut i miljøregnskapet ?  Batteripakkene er vesentlig mindre, men vil antakelig stå for 75 % av bruken.   

inverter

#26
Hybriden vil antagelig ha et tilsvarende karbon fotavtrykk i produksjonen som en elbil av samme størrelse siden den også må inneholde en forbrenningsmotor, girkasse,eksosanlegg osv, selv om batteripakken er mindre.

I følge Elon så kan en grovt sagt regne karbon fotavtrykket (i produksjonen) i forhold til bilens vekt, uavhengig av hvilken type energi/drivstoff som benyttes.

Rio

Sitat fra: Puffen på søndag 28. september 2014, klokken 14:53
Da vil det enkelt si at forholdet er bedre med lading i Norge.  Utfordringen for en bil type Golf er derimot å komme opp i 15000 kjørte km. pr. år.  En batterikapasitet på inntil 180 km. gjør at bruken begrenses en hel del.  Øker en derimot batterikapasiteten slår vel dette negativt ut ? 
Begynner å lure på om det er hybriden som vil komme best ut i miljøregnskapet ?  Batteripakkene er vesentlig mindre, men vil antakelig stå for 75 % av bruken.   

Med tanken på at gjennomsnittet er mellom 12k og 15k km per år, så ville det jo vært merkelig hvis elbiler lå så mye høyere enn gjennomsnittet (muligvis bortsett fra Tesla).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

Har lest et eller annet sted at store dyre biler har gjennomsnittlig høyere årlig kjørelengde. Finner ikke artikkelen nå, men det høres logisk ut for meg. Vi kan vel derfor anta at det vil stemme for TMS også.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 28. september 2014, klokken 17:51
Har lest et eller annet sted at store dyre biler har gjennomsnittlig høyere årlig kjørelengde. Finner ikke artikkelen nå, men det høres logisk ut for meg. Vi kan vel derfor anta at det vil stemme for TMS også.

Enig i det. Man kjøper neppe en bil i den prisklassen hvis man kjører 4000 km i året.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA