Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Selge for å kjøpe ny D?

Startet av sondell, fredag 10. oktober 2014, klokken 11:06

« forrige - neste »

sondell

Tror inte detta finns i alla fall. Kommer nu när jag flyttar till Sverige få timtaxa på strömmen och kan styra laddning till perioder då nätet är mindre använt och strömmen även är billigare. Det borde vara en smal sak att fixa en app som kopplar mot nordpools strömpriser kommande dygn (12.00 till 12.00). Kunde kanske även varit en del av VisibleTesla.

http://nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/

Hade jag haft fritidsproblem och inte två tvillingar på 6 månader och en treåring så hade jag satt mig ner och gjort detta själv, men nu hoppas jag någon annan tar bollen :).

19quiz76

I Norge er det vel så vidt meg bekjent sånn at prisene ikke beregnes i sanntid, men vektes etter generell belastning i nettet pr intradag. Smarte sikringsskap har vært snakk om å rulle ut lenge, men Hafslund ser i hvert fall ikke ut til å ha dårlig tid med dette..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

MrUnderhill

Ut fra tallene kan man anta at prisene er lavest mellom 0100 og 0600. Så ved å sette lading til å starte 01:00 i bilen vil du lade på det rimeligste tidspunktet. Forutsetter da at du har rød / blå kontakt slik at du får ladet det du trenger i løpet av 4-5 timer.

sondell

Sitat fra: MrUnderhill på fredag 26. september 2014, klokken 12:52
Ut fra tallene kan man anta at prisene er lavest mellom 0100 og 0600. Så ved å sette lading til å starte 01:00 i bilen vil du lade på det rimeligste tidspunktet. Forutsetter da at du har rød / blå kontakt slik at du får ladet det du trenger i løpet av 4-5 timer.
Jo det är ju den tråkiga varianten, ladda 00-06 eller så :) . Roligare, och tämligen enkelt, att automatisera. Kunde också tänkt mig att lägga med info om eventuell strömimport så det går att undvika eventuell kolkraft. Maxpris för laddning etc. Detta är ju mer en energiutjämningsfråga än kostnadsfråga. Blir ju små skillnader kostnadsmässigt vill jag tro.

fredag

Sitat fra: sondell på fredag 26. september 2014, klokken 11:35
Tror inte detta finns i alla fall. Kommer nu när jag flyttar till Sverige få timtaxa på strömmen och kan styra laddning till perioder då nätet är mindre använt och strömmen även är billigare. Det borde vara en smal sak att fixa en app som kopplar mot nordpools strömpriser kommande dygn (12.00 till 12.00). Kunde kanske även varit en del av VisibleTesla.

http://nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/

Hade jag haft fritidsproblem och inte två tvillingar på 6 månader och en treåring så hade jag satt mig ner och gjort detta själv, men nu hoppas jag någon annan tar bollen :).

Jeg ser ikke behovet, for jeg betaler samme pris uansett på døgnet jeg lader, men:

Du vet at det er et valg i Model S på å ikke starte lading før et bestemt klokkeslett? Når du ikke har det travelt med ladingen, så setter du den bare til starte lading etter kl 00:00.

Alternativt kunne noen modifisert mainpine ladestasjon-kittet som jkirkebo selger med en raspberry pi eller arduino dings som henter ned data om strømpris fra nettet, og aktiverer lading når prisen er lav nok. Bør være veldig enkelt å få til.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sondell

Sitat fra: fredag på fredag 26. september 2014, klokken 19:14
Sitat fra: sondell på fredag 26. september 2014, klokken 11:35
Tror inte detta finns i alla fall. Kommer nu när jag flyttar till Sverige få timtaxa på strömmen och kan styra laddning till perioder då nätet är mindre använt och strömmen även är billigare. Det borde vara en smal sak att fixa en app som kopplar mot nordpools strömpriser kommande dygn (12.00 till 12.00). Kunde kanske även varit en del av VisibleTesla.

http://nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/

Hade jag haft fritidsproblem och inte två tvillingar på 6 månader och en treåring så hade jag satt mig ner och gjort detta själv, men nu hoppas jag någon annan tar bollen :).

Jeg ser ikke behovet, for jeg betaler samme pris uansett på døgnet jeg lader, men:

Du vet at det er et valg i Model S på å ikke starte lading før et bestemt klokkeslett? Når du ikke har det travelt med ladingen, så setter du den bare til starte lading etter kl 00:00.

Alternativt kunne noen modifisert mainpine ladestasjon-kittet som jkirkebo selger med en raspberry pi eller arduino dings som henter ned data om strømpris fra nettet, og aktiverer lading når prisen er lav nok. Bør være veldig enkelt å få til.
Jao. Behöver ju bara en java app på PC:en precis som VisibleTesla. Men har som sagt inte tid så ville bara hinta om det. Men var nog på ett forum i fel land. Ingen som bryr sig om strömpriser i detta land där ström i förhållande till intäkt är försumbar. Många andra länder är det olika och det är också möjligt med timtaxa. Länder som t.ex. Tyskland ger ju även solenergi ett överskott på andra tider av dygnet än det klassiska dygnmönstret pga förbrukning. Vindkraft likaså. Vore mer miljövänligt att ladda efter de tider där det är överskott på ström och i många andra länder också ekonomiskt. Undrar hur mycket el man gör slut på i onödan i Norge :)?
Jobbar personligen med vindkraft och det är ju inte lätt att få lönsamhet på det i Norge direkt. "För billig" ström helt enkelt.
Detta är ju en frågeställning som är aktuell i industri och även blivit aktuell i privata hem i många länder så trodde definitivt det kunde vara aktuellt för elbilar. Tror fortfarande det är det.
Jo jag använder tidstyrd laddning i bland. Men det är inte så enkelt att det löser detta fullt ut.
Får väl koda en själv annars när de små börjat sova på nätterna så man kan använda dem till något nyttigt :)...

async3phase

Sondell, jeg er enig med deg, det ville være fint med en løsning der lading kan foregå på tider der det er overkapasitet i nettet.

Imidlertid er det slik at motivasjonen for privatkunder i det norske strømnettet er økonomisk fraværende, ihvertfall for mange. Grunnen er det at det aller fleste har manuell innlesning av målere fremdeles, og denne innlesingen foregår ihvertfall for meg hver måned.

Fordelingen av mitt forbruk innenfor denne perioden, i en periode der kraftprisene faktisk kan endres mange ganger, blir beregnet utifra et mønster gitt av netteier. Dermed er det knekkende likegyldig (økonomisk) for de fleste om de bruker strøm på en tid av døgnet det er høy belastning eller på en tid av døgnet det er lav belastning.

Personlig tror jeg motivasjonen for netteiere og kraftleverandører er liten for å endre på gjeldende praksis, med bakgrunn i at jeg tror at fordelingen innenfor avlest periode neppe faller i leverandørenes disfavør...

Med andre ord, som du sier, strømmen i Norge er for billig, forbrukerne aksepterer å få sitt forbruk beregnet med en fordeling innenfor en periode (der prisen for varen kan endre pris flere ganger) som i beste fall er et gjennomsnittlig forbruksmønster i perioden. I tillegg er det overraskende få som faktisk forstår disse mekanismene, og stiller spørsmål ved fordelingen.


19quiz76

Netteiere bør definitivt ha incentiv til å rulle ut smarte tellere, ellers må de bygge infrastruktur ettersom forbruket i befolkningen øker i pressperiodene (typisk 06-09 samt 16-19). Hvorfor dette tar så lang tid aner jeg ikke.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sn0le

Den gangen jeg begynte å jobbe i en elektrobutikk så skjønte jeg ikke hvorfor mange oppvaskmaskiner og vaskemaskiner kunne utsette start.
Fikk forklart at utenfor Norge så var det vanlig at strømmen var billigere om natten og midt på dagen, og at det var vanlig å sette på forsinket start slik at man brukte strøm i disse billigere periodene.
En slik ordning med smarte strømmålere vil nok få en del folk til å styre forbruket sitt litt.
Men å ha en vaskemaskin stående å gå når man ikke er hjemme eller når man sover tror jeg også kan medføre risiko for vannlekkasje eller brann.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 26. september 2014, klokken 23:24
Netteiere bør definitivt ha incentiv til å rulle ut smarte tellere, ellers må de bygge infrastruktur ettersom forbruket i befolkningen øker i pressperiodene (typisk 06-09 samt 16-19). Hvorfor dette tar så lang tid aner jeg ikke.

Nja, er det ikke så at de har klart å få til å gjøre den kunden som gjør en utvidelse av nettet nødvendig ansvarlig til å bære i det minste deler av den utbyggingen de må ha for å kunne selge mer strøm?  Ser ikke for meg at dette er ett godt incentiv for netteier til å redusere etterspørselen i press-periodene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

19quiz76

Ved at kunden gjøres i stand til å regulere forbruket etter når prisene er lavest, vil vel belastningen naturlig vektes ut av pressperiodene. Det du sikter til er så vidt jeg har forstått dimensjonering av anlegg og inntakskabler/-sikringer.
Men jeg er bare lekmann på området, refererer bare til hva jeg har lest meg til ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

fredag

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 26. september 2014, klokken 23:24
Netteiere bør definitivt ha incentiv til å rulle ut smarte tellere, ellers må de bygge infrastruktur ettersom forbruket i befolkningen øker i pressperiodene (typisk 06-09 samt 16-19). Hvorfor dette tar så lang tid aner jeg ikke.

Smarte strømmålere (AMS) rulles ut for folk flest ca 2016, og alle må ha det installert innen 1. januar 2019. Prosjektet er beregnet å koste ca 5 mrd, så dette er noe du og jeg kommer til å betale for på strømregningen.

Behovet for forskjellig strømpris forskjellige tider på døgnet er ikke det samme i Norge som i utlandet, siden vi ikke har kraftverk som leverer lik mengde effekt hele døgnet, men vannkraft som kan regulere produksjonen etter forbruket.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

19quiz76

Takk for innspill, var ikke klar over at det fantes en såpass klar plan for dette.
Men det må vel likevel være i netteiers interesse å fordele forbruket jevnere over døgnet for å slippe å dimensjonere infrastruktur etter peakene?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA